Ik vroeg mij even wat jullie de beste leeftijd vinden voor een eerst dekking. En is het slecht als je een 3-jarige merrie al laat dekken?
Groetjes Manuela..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Mariek87 schreef:Nee hoor, 3 jaar kan best.
Sommige doen het bij 2 jaar al maar dat vind ik wel redelijk vroeg.

parouscha schreef:Ik ken een merrie ook uit de Fee stam, dat werd een knoepert van een knol, en hebben ze der maar met 2 jaar onder de hengst gedaan, zodat de groei stopt ( Kan iemand mij dit uitleggen of dit klopt, dat de groei stopt doormiddel onder de hengst)
Mijn eigen merrie (Shet) heb ik met 2,5/3 onder de hengst gedaan.
Mariek87 schreef:Nee hoor, 3 jaar kan best.
Sommige doen het bij 2 jaar al maar dat vind ik wel redelijk vroeg.

geb. 9 maart 22.30 uur
Desiree schreef:Ik heb hier een hengstig ding rondlopen van 2 jaar, en ze is verschrikkelijk. Ze heeft mijn ruin opgezweept en die heeft er al diverse malen op gezeten..... Heb de buurvrouw al kijkgeld gevraagd....![]()
alleen klopt het dat een 2 jarige nu al 3 weken op een rij een paar dagen in de week hengstig is? Of moeten ook jonge paarden nog in een regelmatige cyclus komen?
ceasario schreef:
Ze moet regelmatig zijn op 3 weken
Anders zie je het om de 8 a 10 dagen
d.w.z. dat ze de ene keer hengst op de follikel op linker eileider en de volgende keer weer op de rechter maar nooit synchroon.
Heeft te maken met binnen nog niet volwassen zijn ,bij oudere merries zie je het ook als het van die niet fokmerries zijn.
ceasario schreef:
merrieveulengeb. 9 maart 22.30 uur
Dit is haar tweede veulen ,ze wordt in mei 4 jaar.
Ze is 171 cm groot.