Leeftijd merrie voor 1e dekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Leeftijd merrie voor 1e dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:22

Hallo allemaal.. Lachen

Ik vroeg mij even wat jullie de beste leeftijd vinden voor een eerst dekking. En is het slecht als je een 3-jarige merrie al laat dekken?

Groetjes Manuela.. Lachen

Climax

Re: Leeftijd merrie voor 1e dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:34

Nee hoor, 3 jaar kan best.
Sommige doen het bij 2 jaar al maar dat vind ik wel redelijk vroeg.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:37

Mariek87 schreef:

2 is idd wel erg vroeg.. Dan zijn ze zelf nog vol in de groei..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:48

Ik ken een merrie ook uit de Fee stam, dat werd een knoepert van een knol, en hebben ze der maar met 2 jaar onder de hengst gedaan, zodat de groei stopt ( Kan iemand mij dit uitleggen of dit klopt, dat de groei stopt doormiddel onder de hengst)

Mijn eigen merrie (Shet) heb ik met 2,5/3 onder de hengst gedaan.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:01

parouscha schreef:
Ik ken een merrie ook uit de Fee stam, dat werd een knoepert van een knol, en hebben ze der maar met 2 jaar onder de hengst gedaan, zodat de groei stopt ( Kan iemand mij dit uitleggen of dit klopt, dat de groei stopt doormiddel onder de hengst)

Mijn eigen merrie (Shet) heb ik met 2,5/3 onder de hengst gedaan.

Owjah, het kan dus best als ze 3 zijn.. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:21

Op 3 jarige leeftijd kan het wel. Als ze 2 zijn vind ik ze zelf nog wel heel erg jong. Een 3,5 jarige die ik heb staan krijgt binnenkort haar veulen. Ze is toch af en toe nog best een kleuter ondanks dat ze zich best dik voelt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 07:39

Mariek87 schreef:

Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen Knipoog geb. 9 maart 22.30 uur

Dit is haar tweede veulen ,ze wordt in mei 4 jaar.
Ze is 171 cm groot.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:40

Hee

Mij is gezegd geworden dat ik mijn veulen van 2 jaar moet laten dekken zodat ze dan steviger wordt. Iemand anders zei weer dat de groei dan stopt. Wat is nu het beste om te doen.
Het is wel een goede tussenoplossing om het met 2 jaar te doen omdat ze in dat jaar nog niet ingereden zijn en je dus niet belemmerd wordt als je gaat rijden.

Wie weet er meer van??????????

Groetjes Anniek

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:36

Ieder moet dat voor zichzelf uitmaaken.

Maar een merrie van ruim 2 jaar kan alleen gedekt worden als ze al vroeg aangeeft regelmatig hengstig te zijn.

En voldoende bot te bezitten en ontwikkeld te zijn.

Bovenstaande is de eerste keer gewoon eenmaal blind geinsemineerd geen poespas van al die dierenartsen erbij. En gelijk raak.
Vorig jaar (3) op de achtste dag eenmaal geinsemineeerd en raak.

Gisterenavond geveulend en binnen 2 minuten ook de nageboorte eraf.
(Dus schoon en gezond) Kan dus volgende week vrijdag weer geinsemineerd worden.

Ik wil maar zeggen ze moeten volwassen zijn in hun gedrag en vruchtbaar in de familie.
Anders moet je niet doen.
Er zijn nl. genoeg trucs om het op te wekken etc. maar dat lijkt me voor een 2 jarige nu net niet de juiste weg.
Ze moeten het spontaan aanpresteren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:43

Ik heb hier een hengstig ding rondlopen van 2 jaar, en ze is verschrikkelijk. Ze heeft mijn ruin opgezweept en die heeft er al diverse malen op gezeten..... Heb de buurvrouw al kijkgeld gevraagd.... Clown

alleen klopt het dat een 2 jarige nu al 3 weken op een rij een paar dagen in de week hengstig is? Of moeten ook jonge paarden nog in een regelmatige cyclus komen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:54

Desiree schreef:
Ik heb hier een hengstig ding rondlopen van 2 jaar, en ze is verschrikkelijk. Ze heeft mijn ruin opgezweept en die heeft er al diverse malen op gezeten..... Heb de buurvrouw al kijkgeld gevraagd.... Clown

alleen klopt het dat een 2 jarige nu al 3 weken op een rij een paar dagen in de week hengstig is? Of moeten ook jonge paarden nog in een regelmatige cyclus komen?

Ze moet regelmatig zijn op 3 weken

Anders zie je het om de 8 a 10 dagen
d.w.z. dat ze de ene keer hengst op de follikel op linker eileider en de volgende keer weer op de rechter maar nooit synchroon.

Heeft te maken met binnen nog niet volwassen zijn ,bij oudere merries zie je het ook als het van die niet fokmerries zijn.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:48

Op 3-jarige leeftijd kan. Maar ik zou zelf wachten tot ze zijn uitgegroeid, dus een jaar of 5.
Maar 3 jaar kan ook, 2 jaar is wel een beetje aan de vroege kant.
Is ongeveer hetzelfde als zelf op 15 jarige leeftijd zwanger, bij wijze van spreken.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:04

Die van ons is met haar 2 gedekt,
maar met haar 3 jaar komt het veulen pas. Lachen

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:13

Bij ons worden de merries meestal met 2 jaar gedekt. Of ze moeten erg laat (en jeugdig zijn). Dit geeft eigenlijk nooit problemen. De merries zijn meestal erg makkelijk drachtig te krijgen. Vervolgens gaan ze de wei weer op en in de winter ( als ze drie worden) komen ze binnen op stal. Vanaf die tijd worden ze goed bijgevoerd. In het voorjaar krijgen ze hun veulen. Dit geeft geen problemen. Ze zorgen als een volleerde moeder voor hun kids. Vervolgens worden ze meestal weer gedekt.
Dan gaan ze weer de wei in tot de veulens afgespeend kunnen worden. Als de veulens (in het najaar) er vanaf zijn komen ze op stal en worden ze rustig zadelmak gemaakt. Zodra ze braaf (1 a 3 maanden ) onder het zadel zijn krijgen ze weer vrij en in het voorjaar krijgen ze hun 2e veulen. Al deze afgespeend worden zijn de merries 4,5 jaar. Ze zijn niet overbelast hebben veel in de wei gelopen in de kudde. Je hebt twee veulens van de merries zodat je meer weet over hun vererfing. De merries zijn sterk genoeg om aan het werk te gaan.
We hebben nooit geen groei problemen bij de merries gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:10

nou, ik weet niet hoor................. maar ik zie maar een reden om een tweejarige te laten dekken en dat is als de verwachting gewekt wordt dat het dier boven de 2 meter uitgroeit.....

Zal zeker tussen mijn oren zitten, maar het zijn nog zulke puppies als ze twee zijn....

Secario, doe jij nooit de BA af tijdens de bevalling???? lijkt me nou niet zo lekker zitten.......... maarja misschien moet je daarvoor een vrouw zijn om zo een link te leggen Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:14

ceasario schreef:

Ze moet regelmatig zijn op 3 weken

Anders zie je het om de 8 a 10 dagen
d.w.z. dat ze de ene keer hengst op de follikel op linker eileider en de volgende keer weer op de rechter maar nooit synchroon.

Heeft te maken met binnen nog niet volwassen zijn ,bij oudere merries zie je het ook als het van die niet fokmerries zijn.

He bedankt voor je antwoord! Ik snapte het al niet, dacht dat er iets niet in orde was en dat ik haar misschien moest laten onderzoeken. Ik had inderdaad ook de mogelijkheid in gedachten dat het gezien haar leeftijd nog op gang moet komen.

Appie4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:08

Heej,

Ik ben er ongeveer een jaar geleden achter gekomen dan mijn pony als jaarling is gedekt (ongelukje). Omdat ze toen nog helemaal vol groeit was zie je het nog wel. Ze heeft een beetje een puntige kont.

Maar ik denk als je paard volgroeit is of een redelijk bouw heeft dat het echt geen kwaad kan.

Groetjes Albertine

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:22

ceasario schreef:

merrieveulen Knipoog geb. 9 maart 22.30 uur

Dit is haar tweede veulen ,ze wordt in mei 4 jaar.
Ze is 171 cm groot.

Totally off topic maar... Wat een lief dingetje! Mooie merrie ook, heeft een vriendelijk oog. Gefeliciteerd met dit nieuwe leven!