NRPS of KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

NRPS of KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:43

Hoi,

Deze vraag is waarschijnlijk al een keer gesteld maar ik kan het met de zoekfunctie niet vinden Boos!

Ik vind het lastig mijn vraag duidelijk te formuleren.Wanneer is een paard NRPS en wanneer KWPN? Ik weet dat een nrps x% arabisch bloed heeft enz. En weet ook dat KWPN een heel ander stamboek is, maar hoe zit dat bij vermenging.

Voorbeeld: Hier op bokt.nl staat een hele leuke jaarling te koop:
verwachtte stokmaat 1.66 m
Moeder keur preferent Flyinglight (V Saros) x V Wild Romance (V Weltmeyer).

Wild romance= NRPS hengst, een weltmeyer x Airport. Weltmeyer is kwpn. Waarom is Wild romance NRPS en niet Kwpn? Is dit alleen doordat Airport dan niet kwpn is?

flyinglight is van Saros die ook KWPN is.

Waarom is dit veulen dan NRPS en niet KWPN? hoe wordt bepaald dat een paard NRPS of KWPN is? Blond

En zijn kwpners geschikter voor de sport of vind je ook veel nrpsers in de sport? Ik hoor namelijk voornamelijk geluiden van kwpners?? Gestoord

Gr Daan

Daanie

Re: NRPS of KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:48

correctie: Saros is BWP maar nu snap ik er nog steeds erg weinig van!

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:54

Nou ik heb mijn huiswerk ook slecht gedaan. Weltmeyer is natuurlijk hannoveraan!

Wordt een paard daarom NRPS?
Omdat het hannoveraan, kwpn, nrps is...
Dit veulen is dus geen goed voorbeeld want er zit meer ander bloed in dan KWPN. Mijn vraag iets wijzigend: Wanneer is een paard NRPS en doen ze het goed in de sport?

Excuses voor al die verbeteringen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:41

Er is eigenlijk niet echt een duidelijke scheiding. Het is lastig om een paard bij het KWPn ingeschreven te krijgen als de vader niet bij het KWPN goedgekeurd is. Soms komen deze dieren bij het NRPS terecht als ze genoeg bloed voeren.

Zonen van KWPN-hengsten worden vaak bij het NRPS aangeboden voor de hengstenkeuring als ze bij het KWPN niet aangewezen worden voor het verrichtingsonderzoek.

Het NRPS kijkt op de keuring in principe meer naar het paard en de afstamming dan naar de kleur van het stamboekpapier dat erbij zit. Een Duitser, KWPN-er of nakomeling van een NRPS-hengst hebben in principe dezelfde kans om goedgekeurd te worden Ja

Er zijn ook een aantal hengsten die zowel bij het NRPS als het KWPN goedgekeurd zijn. Denk bijv. aan Cantos, Rubels, Rubiquil, Casantos en straks wsl ook Florencio. (waren wel allemaal eerst bij het NRPS goedgekeurd Knipoog )

In principe maakt het voor de sport niets uit of je een NRPS of een KWPN-papier bij je paard hebt Beide stamboeken zijn op prestatie gericht.
Wil je graag verkopen dan kun je er beter een KWPN-papier bij hebben. Dat zegt mensen meer en ligt dus over het algemeen beter in de markt Ja

Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden Verward Anders vraag je maar verder. Mijn verhaal is misschien een beetje warrig, heb het niet nagelezen namelijk, want het eten is klaar Knipoog

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:20

Heel erg bedankt voor de heldere uitleg! Haha! Ondanks dat het eten stond te wachten, heeft het me wel op weg geholpen... OK dan!
Maar als ik het goed begrijp kun je het dus met een hengst die niet goedgekeurd werd door het KWPN, daarna ook proberen bij NRPS en misschien dat hij daar wel goed gekeurd wordt?

Ik zie onderin je naam dat je zelf ook een NRPS hebt? Wat voor een is dat? rij je er wedstrijden mee of recreatief?
Wat denk jij van de afstamming van het veulen dat ik als voorbeeld gaf?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:48

Het moest even vlug Knipoog

Dat heb je idd goed begrepen. Een hoop NRPS-hengsten hebben een KWPN goedgekeurde hengst als vader Ja
De hengst waar ik vorig jaar een veulentje van heb gekregen is ook KWPN-gefokt en bij het NRPS goedgekeurd. Dat is een Royal Bravour x Lauriston x Renville x Uppercut. Kwam er bij het KWPN niet door, maar bij het NRPS wel en dekt nu dus onder de vlag van het NRPS Ja
(en als zo'n hengst het dan opvallend goed doet kunnen ze het altijd nog proberen bij het KWPN Knipoog )

Ik heb een 6-jarige merrie van Chico x Zelhem x Pericles. Heb haar al sinds ze een jaar oud was, ze is alleen een beetje klein gebleven(ongeveer 1.60m).
Ze is nu ongeveer sinds september onder het zadel. Toen is het veulen er vanaf gegaan Ja Het is de bedoeling dat ze nu eerst de sport ingaat, daarna zie ik wel weer verder. Misschien dat ik haar dit jaar nog een keer laat dekken, maar ze pakt nu eigenlijk wel heel fijn aan dus wsl rij ik dit jaar gewoon door.
Ze heeft eind februari voor het eerst oefenparcours gelopen en dat ging super. Straks met de buitenwedstrijden wil ik B gaan starten en als dat fijn gaat gaan we het L in Ja

Ze heeft vorig jaar maart een merrieveulen gehad van Royal Highness. Supermooi veulen! Ben erg benieuwd hoe die uit gaat groeien Ja

Wild Romance heb ik gezien, vond ik een fijne hengst om te zien lopen. Heb er alleen nog geen nakomelingen van gezien dus daar kan ik weinig over zeggen(weet ook niet of die er al veel zijn in Nederland Verward ). Wel interessant bloed iig Ja
Van Saros weet ik ook niet heel veel, maar ik zou zeker gaan kijken naar het veulen. Op papier zou het best een leuk sportpaard kunnen worden, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles Knipoog

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:30

Interessant zeg allemaal! Ja

Leuk dat je jouw merrie al vanaf 1 jaar oud hebt. Heel veel raden het me af een veulen te kopen, maar het heeft toch wel wat vind ik. Heb hiervoor ook een veulen t/m dr vierde gehad (was een pony). Je ontwikkelt toch iets speciaals samen.
Denk dat jij hiet ook wel een goeie ervaring mee hebt? Leuk dat je haar al 5 jaar hebt. Heb je haar ook eerst in de opfok gehad?

Heb even snel geprobeerd op internet een foto van pericles, zelhem of Royal Highness te vinden maar niet gelukt. Heb je een foto van haar? en van het veulen ben erg nieuwsgierig namelijk... Haha!
Gaaf dat je nu waarschijnlijk toch eerst de sport ingaat. Springen dus als ik het goed begrijp? Als je eenmaal fokt en steeds een mooi veulentje eruit krijgt, is het zeker wel verslavend ieder jaar weer te laten dekken?

Citaat:
De hengst waar ik vorig jaar een veulentje van heb gekregen is ook KWPN-gefokt en bij het NRPS goedgekeurd. Dat is een Royal Bravour x Lauriston x Renville x Uppercut. Kwam er bij het KWPN niet door, maar bij het NRPS wel en dekt nu dus onder de vlag van het NRPS
(en als zo'n hengst het dan opvallend goed doet kunnen ze het altijd nog proberen bij het KWPN )

Wat ik me nu wel afvraag; zijn de eisen bij het NRPS dan lager dna bij KWPN? Want een hengst die niet wordt goedgekeurd bij KWPN wordt wel goedgekeird bij NRPS. Heeft het NRPS dan dus minder goeie hengsten? of wordt er gewoon op andere criteria getoetst?

Er zijn nakomelingen van Wild Romance in Nederland, want het veulen waar ik naar ga kijken is er dus 1 van...veel nakomlingen zal je niet meer te zien krijgen, want de hengst is dit jaar op 3,5 jarige leeftijd overleden Huilen

Ik ga komend weekend kijken Hyper!

Ik laat wel weten hoe het was!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:42

Ik heb de merrie altijd in de buurt gehad, het veulen staat nu wel in de opfok Ja
Heb er nog geen moment spijt van gehad, al vind ik het wel erg jammer dat ze de verwachting van 1.65m niet helemaal waar heeft gemaakt. Daarom hebben we haar ook wat langer laten lopen, ze is na haar derde ook nog heel flink gegroeid Ja

Ik zal even wat foto's opzoeken Ja

Ik spring vooral ja Ja Merrie gaat wsl ook alleen de springsport in en niet het samengesteld. Daar springt ze gewoon te goed voor, iig lijkt dat nu zo.
Ik zou zeker wel weer een veulen willen uit mijn merrie, maar het moet ook allemaal betaald worden en eigenlijk wil ik er toch ook wel een sportklassering bij hebben Knipoog

Citaat:
Wat ik me nu wel afvraag; zijn de eisen bij het NRPS dan lager dna bij KWPN? Want een hengst die niet wordt goedgekeurd bij KWPN wordt wel goedgekeird bij NRPS. Heeft het NRPS dan dus minder goeie hengsten? of wordt er gewoon op andere criteria getoetst?
Er wordt iets anders naar gekeken. NRPS valt minder snel over wat rankere, kleinere dieren dan het KWPN.
Hengsten zijn over de hele linie genomen niet slechter imo. De keuringen blijven natuurlijk ook gewoon een momentopname, soms laat een dier zich net niet goed zien op de keuring. De selectie bij het KWPN is wel sterker, het aanbod is daar ongeveer 700 voor de eerste bezichtiging, bij het NRPS is dat 100-150 Ja
(veterinair zijn de eisen trouwens gelijk)

En wat is slechter. In sportprestaties doen ze over het algemeen niet voor elkaar onder
In Zwolle liep Highness bijv. naar een vierde plaats in de finale en een vijfde plaats in het eindklassement. Daarmee liet hij heel wat KWPN-hengsten achter zich.
Quasimodo heeft bijv. tijdens de hengstencompetitie ook heel goed gelopen. En zo zijn er nog zat voorbeelden van hengsten die het zelf in de sport goed doen.

Vererving vind ik altijd moeilijker te vergelijken, het NRPS registreert minder goed dan het KWPN. En de NRPS-hengsten dekken over het algemeen veel minder en dan vallen de nakomelingen ook minder op in de sport...
Florencio en bijv. ook Painted Black waren bij het NRPS al erkend voor het KWPN er ook maar naar keek. Beide hengsten dekken nu toch behoorlijk veel KWPN-merries Knipoog

Citaat:
Er zijn nakomelingen van Wild Romance in Nederland, want het veulen waar ik naar ga kijken is er dus 1 van...veel nakomlingen zal je niet meer te zien krijgen, want de hengst is dit jaar op 3,5 jarige leeftijd overleden Huilen
Dat is waar ook, was ik alweer vergeten. Koliek toch Verward
Heb er iig zelf nog geen nakomelingen van gezien. Let ook meestal meer op de springpaarden Knipoog

Citaat:
Ik ga komend weekend kijken Hyper!

Ik laat wel weten hoe het was!!
Graag Ja

Ik zal even foto's voor je zoeken Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:53

De merrie
Afbeelding
Afbeelding
Dit was één van de eerste keren springen, ze was hier nog wel heel erg groen Knipoog Voorbeen is op wat hogere hindernissen nog wat strakker en ze gaat nu ook niet meer zo groot af Ja

No way back
Afbeelding
Net geboren

Afbeelding
Afbeelding
negen maanden oud

En een vreselijk charmante amateurfoto van Royal Highness Knipoog
Afbeelding
Heb zo snel even geen betere, maar het geeft een idee Ja

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:59

Jeetje, wat weet je er veel van af zeg _/-o_ Ik geloof dat mijn vragen bijna allemaal wel beantwoord zijn. Leuk om te horen, want nu krijg ik nog meer zin om de jaarling te bewonderen.

Balen inderdaad als je paard opeens 5 cm. kleiner blijkt te worden. Gelukkig is het wel gewoon een paard. En groeien ze beter/langer door als je ze nog even laat lopen? Weet je toevallig nog hoe groot ze was als jaarling?

Zij moet ook 1.66 worden, hoop dat ze dat wel haalt.

Ik had mijn vorige veulen ook niet in de opfok, maar die is opgegroeid in een vaste kudde. Sommige mensen beweren dat je paard er vervelend en respectloos van wordt als je ze van veulen af aan "verzorgt" en dus niet in de opfok gooit. Maar dit is bij jou dus ook niet het geval? Is toch wel leuk om het paard in elk geval vanaf dr tweede bij je te hebben.

Citaat:
Vererving vind ik altijd moeilijker te vergelijken, het NRPS registreert minder goed dan het KWPN. En de NRPS-hengsten dekken over het algemeen veel minder en dan vallen de nakomelingen ook minder op in de sport...

Dat is inderdaad wel een hele logische verklaring Ja

Leuk dat je zo voor het spingen kiest als ze dat zo goed kan. Een sportklassering is inderdaad ook "leuk"om te hebben Vingers aflikken Kun je altijd nog ev. samengesteld doen als je springen zat bent.

Als ik jou begrijp is Wild Romance dus dressuur gefokt? Dat zou mooi uitkomen want die richting wil ik in ieder geval op.

Ik wacht in spanning op de foto's. Hoe zet je die er eigenlijk op hier?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:08

WOW!!

Wat een mooi paard zeg! Bloos echt een plaatje om te zien, heel chique. Precies wat ik ook zoek Schijnheilig Ik merk toch iedere keer weer dat bruine paarden mijn voorkeur hebben, toch sprekender. Misshcien omdat mijn eerste pony er precies zo uitzag. Waar ik naar ga kijken is juist voskleurig Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind trouwens wel dat ze groter dan 1.60 toont.
En het veulen, echt schattig zeg! Aparte kleur! ben inderdaad ook benieuwd hoe ze er straks uitziet.

Als ik weet hoe je foto's erop zet, zal ik het ook proberen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 01:13

Het is niet anders. Cheeka was trouwens wel een echte laatbloeier Ja Met drie jaar was ze op de stamboekkeuring 1.55m, dus ze staat in het ponyregister ingeschreven(nog een voordeel van het NRPS Knipoog ).
Ze is daarna nog een heel eind gegroeid, schat haar rond de 1.60 nu. Zal haar weer eens meten. Ze kan me makkelijk dragen en voor springen is het plaatje toch niet zo belangrijk als voor dressuur

Ik geloof dat ze als jaarling 1.45 of 1.47 was. Ze is als tweejarige bijna niet gegroeid naar mijn idee

In principe groeien jonge paarden ook wel flink in het werk, maar Cheeka was er gewoon nog niet aan toe. Lichamelijk niet, maar tussen de oren ook nog niet.
Ze is wel iets dominant, maar dat is ze tegenover andere paarden ook. Ze heeft wel altijd in een groep gelopen op het land, daar was ze als twenter de grote paarden al de baas. Denk niet dat ze veel makkelijker zou zijn geweest als ze in de opfok had gestaan.

Wild Romance is imo idd een dressuurhengst, hij zal gezien zijn afstamming ook heus wel een sprong hebben kunnen maken, maar het is toch vnl een dressuurpaard. Dat was het ook qua type en draf. Hoe hij vererft heeft kan ik niets over zeggen, maar ik verwacht dat het beestje wel moet kunnen lopen Ja

Om foto's te plaatsen moet je ze eerst uploaden, bijv. op www.mijnalbum.nl
Daarna kun je de eigenschappen van de foto kopieren en in je bericht tussen [ img] en [ /img] zetten. (Wel zonder spaties)

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:25

Joh dat is dan inderdaad wel een laat bloeier. Op zich is 1.45 volgens mij niet eens zo klein voor een jaarling. Ik vind dat je zowiezo qua maat er goed op past Ja
En ze is dus wel in een kudde opgegroeid...dat scheelt wel denk ik. Ik denk dat het voor een veulen misschien niet zo verstandig is als ik haar in een pensionstal laat opgroeien met iedere dag "even"het land op...

Ik probeer even als test een foto van mijn oude pony (met nieuwe eigenaresse op dr rug) te plaatsen.

Afbeelding

ben benieuwd of dit werkt...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:27

humm >;) nee dus...

Ik heb de complete link gekopieerd van de pagina waar de foto staat op www.mijnalbum.nl. Hoe kopieer je alleen de eigenschppen van een foto?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:28

Afbeelding

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:30

*o/* gelukt! Bedankt! *LOL* Ik ben vandaag brij. Ga eens kijken of ik misshcien vandaag al naar de merrie kan kijken...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:11

NRPS of KWPN maakt soms niet zo heel veel, NRPS voert meestal iets meer bloed. Dat je meer van het KWPN hoort is logisch, het is een veel groter stamboek en het bestaat al veel langer.
Volgens mij is het NRPS ongeveer 15-20 jaar bezig met paarden fokken, maar dat weet ik niet zeker.

Ik zocht een paar jaar terug een dressuurpaard en ging dus in principe ook voor een KWPN'er. Maar ja, toen kwam ik een heel leuk exemplaar (zie onderschrift Knipoog ) tegen die NRPS was en dat boeide me eigenlijk weinig.
Er zit trouwens ook behoorlijk wat "KWPN" bloed via de vader in met Wolfgang.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 11:22

Zoow! jij hebt ook een gaf paard zeg! ziet er heel mooi uit.

En je hebt gelijk. KWPN is inderdaad veel groter dus daardoor denk ik ook bekender. En veel NRPS hebben inderdaad ook KWPN in zich.
Wat ik ook wel mooi vind bij NRPS is dat ze meestal wat sierlijker zijn. Ik hou niet zo van dat grove.
Natuurlijk heb je ook genoeg prachtige KWPN, maar die chique ogen hebben meestal ook een chique prijs Rolleyes terwijl ik vind dat bijna alle NRPS iets ranks hebben.

Ik ga over 2 uur kijken bij de merrie! Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:13

Ik heb een NRPS pony en wilde eigenlijk ook wel een NRPS paard. Meeste KWPN-ers hebben minder bloed en ik val ook op bloederige koppies. Knipoog
Alleen kocht ik een KWPN er en nog een merrie ook Tong uitsteken Iets wat ik eigenlijk niet wilde Bloos

Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit wat voor dier het is als het maar een fijn paard is. Ik wilde ook nooit een arabier en de pony is 98% arabier Haha!
Het is maar net waar je "gek" op raakt.

En inderdaad het KWPN neemt veel NRPS hengsten over als die het goed blijken te doen in de sport.

De eerste jaren van de hengstencompetitie mochten alleen KWPN hengsten de finale rijden. Terwijl andere hengsten wel in de voorrondes meeliepen.
Weet nog dat er 1 jaar was dat er in iedere leeftijdscategorie een niet KWPN henst aan de leiding ging.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:40

Ik dacht echt altijd dat NRPS-ers halve pony's waren. Allemaal klein en zo iel. Nu hebben we er sinds december een paard bij, juist een NRPS-er van 1.80! Vreselijk knap om te zien en erg leuk om te rijden.

Moet eigenlijk eerlijk opbiechten dat papieren me niet zoveel doen hoor, mijn eigen paard (NRPS-er is van mijn man...) is een Rus, wiens moeder in de kudde in Letland gedekt is en drachtig naar nederland is gekomen. Vader?? Hele grote stoere hengst denk ik!!!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:40

ik ben blij met deze uitleg, ik zat er al tijden op te wachten wat het verschil was mij ook nog niet duidelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:42

essie79 schreef:
Volgens mij is het NRPS ongeveer 15-20 jaar bezig met paarden fokken, maar dat weet ik niet zeker.

Het NRPS is opgericht in 1981, dus inmiddels 24 jaar geleden. Het is een afsplitsing van het APS, het Arabische Paarden Stamboek. Dat had een register voor paarden met Arabisch bloed, dus minder dan 100%. Het 'halfbloedenregister' ging in 1981 verder als NRPS, de volbloedenafdeling werd AVS oftewel Arabische Volbloedpaarden Stamboek.

Wat Daffodil zegt, herken ik wel. Veel mensen hebben bij NRPS het beeld van pony's. Nu worden er idd veel sportpony's gefokt bij het NRPS, maar er zijn toch ook aardig wat NRPS'ers in de paardenmaat die het ook nog eens goed doen in de sport. Denk bijvoorbeeld aan de hengsten Bachelor NH, Ferrolan en Rubels. De hengstenlijst van het NRPS vind je trouwens HIER onder 'Hengsten'.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 00:12

Hoi (Gomir) en natuurlijk iedereen die het leuk vind om te lezen,

Ik ben vandaag bij de merriejaarling gaan kijken. Was erg leuk en mooi om te zien.
Ze had een heel sprekend hoofdje en duidelijk een lief karakter. Het was wat lastig om te zien hoe ze liep, omdat het zo blubberig was dat ze tot dr enkels wegzakte...
Ik heb ook dr halfzus en dr moeder gezien. Waren ook mooi om te zien. Vooral dr halfzus (zelfde vader) was echt gaaf.

Het veulen heet trouwens Moonlight (praat wat makkelijker)
Moonlight is nu +/- 1.46. Ik denk dat ze dan de 1.65 wel haalt...
Ik ga zowiezo van het weekend even terug met wat mensen en dan ev. laten keuren.

Alleen is de twijfel nu toegeslagen! Ziek Iedereen blijft me maar afraden om een veulen te kopen. Zoveel risico omdatje niet weet hoe ze wordt, er 2 jar geld in pompt, er nog niet van kunt genieten en ik beter een jaar kan wachten om dan een 3-jarige te kopen. Frusty
Wat vinden jullie hiervan?
Is het echt zo onverstandig om een jaarling te kopen?
Ik heb namelijk leuke ervaringen met een veulen.
Hoe onverstandig is het als ik haar met 1 jaar 2 keer per week even uit de wei/opfok/kudde haal en wat met haar wandel en dat soort dingen en haar met 2 jaar al echt ga "verzorgen". Kan dat kwaad?
Misshcien moet ik hier wel een ander topic voor openene. Denk dat ik dat maar doe.... Pling

Hoe heb jij dat gedaan Gomir? He jij je merrie toen ze in de kudde liep, wel gewoon al "verzorgd" of gewoon laten lopen?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 00:13

En Karin bedankt voor de tip!

Had inderdaad al een kijkje genomen bij de hengsten. Wild romance staat er alleen niet meer bij, omdat hij natuurlijk is overleden

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:44

Investeren in paarden is altijd een risico...Natuurlijk weet je niet hoe het over 2 jaar is, maar niemand kan in de toekomst kijken toch Knipoog Als jij het leuk vind en er een goed gevoel bij hebt moet je het gewoon doen Ja
Als je nu een 4-jarige koopt kan die volgende week ook dood in de stal liggen of een ernstige blessure krijgen...

Ik heb mijn merrie wel gewoon af en toe in handen gehad als ik tijd had, had ik het druk dan liet ik haar lekker lopen. In de winter stonden ze alleen bij daglicht buiten en dan haalde ik er wel regelmatig even vlug een borstel over.
Als ze in de opfok loopt zou ik haar daar lekker laten lopen, veel te veel gedoe om haar iedere keer uit de groep te halen en als ze er handmak ingaan komen ze er ook welweer handmak uit Knipoog

Fijn dat ze leuk leek iig! Jammer dat je haar bewegingen niet zo goed hebt kunnen zien, maar misschien is het volgende keer beter te beoordelen.