Padinus en solitair

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Padinus en solitair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:58

Weet iemand wat voor nakomelingen Padinus geeft wat type betreft?
En zijn er al nakomelingen van Solitair???

Deze hengsten worden gekruist met een grote vrij groffe merrie van 1.74m met als voorouders Legaat x Meridiaan.
Alvast bedankt ( in de hoop dat er reacties komen)

TequilaRos

Re: Padinus en solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:14

Dit schrijft het KWPN over de nakomelingen van Padinus. Weet natuurlijk niet uit wat voor merries de veulens komen:

Afstammingsinformatie stand 2004
Padinus heeft in 2003 een uniforme collectie, hoogbenige, rijtypische veulens laten zien, die makkelijk galopperen.
Vader Heartbreaker voert de springindex aan en zijn eerste kinderen komen net als de Nimmerdor-zoon zelf uit op het hoogste niveau in de sport.
Moeder Ladina (keur sport-springen) heeft internationaal in het 1.40 m gesprongen en is een dochter van de topvererver Grannus. Zij bracht 2 nakomelingen (1 hv en 1 mv) waarvan 1 ster. Haar nakomeling Padinus (v Heartbreaker) is Z-springen.
Grootmoeder Everdina is ster preferent en overgrootmoeder Maya is keur. De vader van Maya is de volbloed Courville xx, eeen hengst die ontegenzeggelijk zijn stempel heeft gedrukt op de fokkerij van springpaarden in Nederland.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:15

En de afstammelingen rapportage van Solitair:

Afstammelingen 2004 (veulens)
Solitair toonde royaal ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn rijtypisch en hebben uitstraling.
De veulens van Solitair hebben sprekende hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang, goed gevormd en wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder heeft een goede ligging, in sommige gevallen zou deze meer lengte moeten hebben. De rug heeft ruim voldoende lengte, in sommige gevallen is de rug wat week. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is goed van vorm, soms wat kort. De broekspier loopt ruim voldoende door. Het voorbeen is lang en correct gesteld. Het achterbeen is wat lang met een arm bespierde schenkel. Het fundament doet wat teer aan. De spronggewrichten zouden beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is zuiver, heeft een goede ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel zelfhouding en voldoende souplesse. Het voorbeengebruik is mooi. Het achterbeen zou meer moeten ondertreden. De veulens van Solitair galopperen makkelijk aan met ruim voldoende zelfhouding.

Kort samengevat: Een uniforme groep royaal ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens kunnen goed stappen. In draf hebben de veulens een goed voorbeengebruik maar zouden het achterbeen resoluter onder moeten brengen. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik. Het fundament is teer en zou in enkele gevallen beter afgewerkt moeten zijn.

Getoond zijn 18 geprikte veulens. De eigenaar had geen veulens geselecteerd. Twee veulens zijn thuis geïnspecteerd. Eén past in het beeld van de rapportage. De ander wijkt, met name in ontwikkeling, hiervan af.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 18 (+2) veulens uit 367 in 2003 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig = vijf; voldoende = zes; ruim voldoende = zeven; goed = acht

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:31

De veulens van Padinus van vorig jaar waren mooi van type en rassig, uit hele normale merries.

Solitair heb ik ook alleen veulens van gezien, echt mooie chique veulens met een supermooi koppie erop en goed lopen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 17:14

Okee bedankt voor de info!
weet iemand ook de cijfers die de hengsten bij het verrichtingsonderzoek gehaald hebben?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:20

Jazeker!

Padinus:
Stap 6
Draf 5
Galop 7.5
Aanleg dressuur 5
Subtotaal dressuur 23.5
Plaatsing dressuur 16e
Afdruk 8.5
Techniek 8
Vermogen 8.5
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 33.0
Plaatsing springen 1e
Puntentotaal 56.50
Plaatsing 7e van 18 (14)
Jaar verrichting 2004
Plaats verrichting Ermelo

Solitair:
Stap 8
Draf 8
Galop 8.5
Aanleg dressuur 8
Subtotaal dressuur 32.5
Plaatsing dressuur 2e
Afdruk 7
Techniek 7
Vermogen 8
Aanleg springen 7
Subtotaal springen 29.0
Plaatsing springen 4e
Puntentotaal 61.50
Plaatsing 2e van 8 (5)
Jaar verrichting 2002
Plaats verrichting Ermelo

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:28

Mijn merrie heeft 2x een veulen van Padinus gekregen, de 1e zou nu 2 jaar zijn, alleen die is toen ze anderhalf was overleden. Ik heb helaas niet zo'n goede foto van haar maar dit was ze:

Afbeelding

Whistler was een veulen dat zich goed ontwikkelde. Ze hebben haar springtechnieken toen ze jong was kort getest, en die waren erg goed. Ze straalde veel uit en was qua karakter een goed paardje.

De 2e is nu 1 jaar en staat in de opfok, ik heb wel een foto van haar van toen ze ook een veulen was:

Afbeelding

Afbeelding

Zina is wat pittiger in omgang, al vanaf dag 1 was ze al erg brutaal. Ze staat zoals gezegd nu in de opfok, en tjah... we zullen zien hoe ze er over 2 jaar uit ziet.

Als je vragen hebt o.i.d. dan hoor ik het graag van je!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:01

Uit wat voor merrie komt dat veulen??
En hoe groot is ze op dit moment ongeveer?
Want iets meer info is wel leuk omdat we dan ook wat meer weten van type merrie x type hengst= ongeveer een bepaald type veulen.
Hoewel je dat niet altijd duidelijk kunt zeggen omdat het toch een deel gokken is.

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:13

Als de merrie een gemakkelijk karakter heeft kun je voor biede kiezen. Als ze wat gecompliceerder is zou ik Padinus maar laten staan. Dat is zeker geen allemans paard en zelfs een Peter Geerink heeft er moeite mee.
Van Solitair zal nog moeten blijken of het een echte is, mij heeft hij in het springen zeker niet kunnen overtuigen. Een van de andere relatief jonge hengsten van Hans Horn tw Lupicor geeft op dat punt veel meer zekerheid, wat ook al uit zijn kinderen is gebleken, maar mogelijk is die weer wat te klassiek voor je merrie (Legaat x Meridiaan)
Mijn suggestie is: kijk uit naar een hengst waarbij je bloedaansluiting vindt en die toch voldoende chique heeft. Als je wilt kan ik je wel een paar namen geven.

X

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:57

Graag want het moet toch een veulen worden die ventueel goed te verkopen valt.
Dus als je een paar hengsten kan noemen die er bij kunnen passen zou ik dat wel handig vinden.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:41

De merrie is Ramiro x Gotthard.

Dat van de karakters klopt wel, ik vind mijn veulens niet echt de makkelijkste om mee om te gaan. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar vooral de laatste was vanaf dag 1 al veel te zelfstandig. Hoe groot het veulen dat nu een jaar is weet ik niet, maar aangezien de moeder 1,78 is, en ze behoorlijk groot is, denk ik wel dat ze die maat ook kan halen.

Het is idd gokken, deze veulens lijken heel erg veel op de moeder, maar uiteindelijk gaat het ook om de aanleg voor de sport en daar kan ik je nu nog niet veel over vertellen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:38

Citaat:
Als de merrie een gemakkelijk karakter heeft kun je voor biede kiezen. Als ze wat gecompliceerder is zou ik Padinus maar laten staan. Dat is zeker geen allemans paard en zelfs een Peter Geerink heeft er moeite mee.

Wat een onzin zeg. Hij is pas na een lange tijd voor het eerst weer heel voorzichtig onder het zadel getraind. Paard zet geen stap verkeerd. In de omgang is er ook niks mis mee. Alleen je moet er niet mee gaan buitenrijden; da's hetgene waar Peter Geerink op doelde.

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:39

Padinus kent ook een mondeling gesproken verhaal en de keren dat ik hem zag d.i. bij de verrichtingstest in Ermelo (verkort) en op de hengstenshow bij Nijhof zeggen mij genoeg. Ook het verslag van het KWPN over de verkorte test zegt wel wat.

Overigens kan het natuurlijk zijn, dat zijn nafok meevalt.

X

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:09

Afbeelding

Dit is ook een Padinus is in zijn karakter ook een beetje apart
Haha! kan wel super draven en goed galoperen
Afbeelding

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:34

Heartbreaker geeft ze wel vaker een beetje apart, maar niet verkeerd!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:59

Bij mij op stal staat een Solitair veulen van iets van 8 maanden oud. Mooi donkerbruin ding met een witte bles en wit voetje.
Erg dominant wel over zijn stalgenootje die kleiner is als hij. Verder is hij erg nieuwsgierig en vindt knuffelen nu al het absolute einde!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:03

heb je daar misschien ook een foto van?
En weet je ook uit wat voor moeder die komt?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:06

Ik zal eens vragen of de eigenaar het goed vind dat ik je er een foto van stuur, samen met de merrielijn.
Moet je zeggen dat ik behoorlijk gek ben op dat nieuwsgierige koppie!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:08

Graag!!!!
Ik ben erg nieuwsgierig.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:09

Ik heb alvast de moederlijn voor je, aangezien de hengst bekend is: Solitair.
De moeder van het veulen heet Parona.
Zij is een nakomeling van de hengst Kingston. De moeder van Parona is Zarona, die een nakomeling is van de hengst Farn.

Pedigree van Parona:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=51440

Woensdagmiddag maak ik een foto voor je van het veulen.
Hij kan echt super bewegen, erg lichtvoetig.
Hij is trouwens van april 2004, dus is binnenkort al 1.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:59

Hier de foto:
Afbeelding
Wat is ie leuk he! Zo nieuwsgierig en lekker jong.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:46

Ik zal de Padinus x Lear Fan van Kajanus even plaatsen
(foto is van vandaag Haha! )

Afbeelding

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:07

Ja zo'n mooie bewegingsfoto wil ik ook nog maken, maar bij ons komen de veulens 's morgens buiten en dan ben ik er nooit. Misschien van het weekend (oe dat is morgen al)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 00:21

Mooie foto heb je gemaakt van Zip ( padinus)

De toekomstige dressuurtopper !!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:30

Kajanus schreef:
Mooie foto heb je gemaakt van Zip ( padinus)

De toekomstige dressuurtopper !!!

En hoe springt die? Haha!

Solitair sprong vandaag hier op concours mee in het M, maar ik was net weg voordat hij moest springen..