vraag over sloot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skaay

vraag over sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:49

ik had laatst een discusie met een meisje van school en die zij , dat een merrie makelijk in de wei kan bevallen.( dus aan alle kanten sloot).
ik zij dat ze het beter niet kan doen, inverband dat het veulen in de sloot kan vallen.
hoe groot is de kans eigenlijk dat dat gebeurd? ( ben mishcien een beetje snel te overbezorgd Bloos )

Tinne

Re: vraag over sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:51

Er is een kans, hoe groot die kans is, weet niemand, omdat niemand van tevoren kan vertellen waar die merrie gaat liggen. En ook al gaat die merrie heel ergens anders liggen, het veulen kan nog zo de sloot in wandelen...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:31

Dat is één van de redenen waarom ik een merrie nooit in de wei zou laten bevallen. Vorig jaar heb ik van 5 veulens gehoord die na de bevalling waren verdronken, ééntje was zelfs tijdens de bevalling zo in de sloot beland. Deze stond op Bokt.

Gelukkig hebben wij wat dat betreft geen sloten maar dan nog.....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:05

ik zou onze merries gewoon in de wei laten bevallen maar als er sloten omheen lopen zou ik het zeker niet doen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:33

mijn pony's staan nu op een dijk. met aan beide kanten sloot dus. deze week gaan 2 van onze merries die komend emaand moeten bevallen naar een ander stuk waar geen dloot is. zelf vind ii het doodeng om veulens bij een sloot te zetten. wij doen ze daar pas heen als ze minimaal een paar week oud zijn zelfs. we hebben zelfs al een volwasen pony in de sloot gehad, dus is niet fijn! owww heb zin in veulentjes!! Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:46

Mijn merrie is 2 jaar terug bevallen in een weiland wat aan 3 kanten omringt is met sloten. Ik stond erop dat er nog ruim voor de bevalling een professioneel hekwerk werd geplaatst want ik vind het doodseng bij die sloten. Nu stond er dus 3 lagen schrikdraad (kwaliteit niet van die prikpaaltjes ofzo) en daar had mijn merrie zoveel respect voor dat ze heerlijk in het midden van het weiland is bevallen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:50

Het schijnt dat merries juist de slootkanten opzoeken als ze moeten bevallen, dus ik zou of de sloten goed afschermen of toch kiezen voor een bevalling op stal.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:01

Ods schreef:
Dat is één van de redenen waarom ik een merrie nooit in de wei zou laten bevallen. Vorig jaar heb ik van 5 veulens gehoord die na de bevalling waren verdronken, ééntje was zelfs tijdens de bevalling zo in de sloot beland. Deze stond op Bokt.

Gelukkig hebben wij wat dat betreft geen sloten maar dan nog.....

Klopt, dat was mijn merrie en veulen... Heb nog spijt als haren op mijn hoofd dat ik haar de mogelijkheid ooit heb laten krijgen om op die locatie te bevallen.....
Het was daarnaast ook stom ongeluk hoor... Was ze 12 uur later geweest, was er niks aan de hand geweest.

Maar goed, mijn advies is dan ook, als ze in een weide met sloten moet bevallen, zorg voor een extra hekwerk met stroomdraad, minstens 2 meter van de sloten af.....

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:08

En zo is dus bij ons ook het veulen verdronken! Niet doen dus..!

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:07

Hoihoi,

Ik zou het risico niet nemen of er een draadje langs zetten (zeker een meter of drie van de sloot). Gewoon met een aantal draden zodat de merrie en ook het veulen er niet door of onderdoor gaan. Verder lijkt me in de wei veulenen beter dan op stal.

Groetjs Hilde

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:08

dat zeker!! in de stal kun je ook ernsitige ongelukken krijgen. bovendien kan er ook nog wat gebeuren als ze daarna naar buiten mogen en daarom lekker gek zijn