Slecht sperma van San Brentano?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mansolein

Slecht sperma van San Brentano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:24

Ik heb gehoort dat er veel mensen waren die afgelopen jaar hun merrie drachtig wouden hebben van San Brentano maar dat het verzend sperma van hem van slechte kwaliteit zou zijn. Ik zou heel graag willen weten of dat waar is en wat er daar dan precies de ervaringen mee waren en hoe het is opgelost.
Hoop dat iemand mij hierover meer kan vertellen.

petraaken

Re: Slecht sperma van San Brentano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:25

Zal dit topic ook even volgen ben nl ook geïnteresseerd in San Brentano.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:27

petraaken schreef:

Ja, het is de bedoeling dat een van mijn merries geinsemineerd zou worden met sperma van hem, maar als dit waar is dan maak ik liever een andere keuze.
Het dekseizoen is voor mij veel korter ivm met het weer in Frankrijk

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:08

In mij kenissenkring zijn er twee fokkers geweest die geïnsemineerd hebben van San Brentano. Beide zijn in juli nog eenmaal overgestapt naar een andere hengst. Eén van beide merries is nog drachtig geworden.
In Verden dit jaar ging ook het gerucht dan hij slecht bevruchtte. Sarabande is het hier volledig mee oneens. Haar merrie is dan ook gewoon drachtig.
Wat ik nu ga zeggen komt waarschijnlijk verkeerd over maar overweeg Alabastro eens. De moeders zijn volle zussen en de qualiteit van zijn sperma is buitengewoon goed. Mijn dierenarts heeft 5 dagen oud sperma onder de mic bekeken en noemde het beter dan veel ander sperma van een dag oud.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:56

Rhea schreef:
In Verden dit jaar ging ook het gerucht dan hij slecht bevruchtte. Sarabande is het hier volledig mee oneens. Haar merrie is dan ook gewoon drachtig.

Wellicht kan je het iets genuanceerder brengen. Ik zei dat ik geen problemen gehad heb. Mijn merrie was met een inseminatie drachtig, vervolgens was het vruchtje verdroogd, is ze hengstig gespoten en was weer in een keer drachtig.
Ik woon wel heel dicht bij de IJzeren Man.

Het lijkt me het beste voor degenen die informatie over deze kwestie willen gewoon de IJzeren Man te bellen, vraag naar Bjon van Kessel of bel naar Frans de Crom.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:22

iets genuanceerder?

Sorry, ik zie het verschil niet.

Behalve dat jij nu insinueerd dat je het niet volledig oneens bent met het gerucht uit Verden dat hij slecht zou brevuchten. Maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ik ben dan ook blond. Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:26

Rhea schreef:
iets genuanceerder?

Sorry, ik zie het verschil niet.

Behalve dat jij nu insinueerd dat je het niet volledig oneens bent met het gerucht uit Verden dat hij slecht zou brevuchten. Maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ik ben dan ook blond. Bloos

Ik insinueer niets ik verwijs naar de enige bron die duidelijkheid kan brengen.
Daarbij vind ik het ook nogal vreemd dat, als iemand iets over een specifieke hengst vraagt, om dan met een andere hengst aan te komen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:10

sarabande schreef:
Daarbij vind ik het ook nogal vreemd dat, als iemand iets over een specifieke hengst vraagt, om dan met een andere hengst aan te komen.

Daar gaan we weer Boos!

Helaas was ik je al voor...... Haha!

Hoe vreemd is dat? Wanneer je met een hengst uit een bepaalde lijn wil dekken, maar je twijfelt omdat de kwaliteit van het sperma wellicht niet optimaal is. Om dan op advies van iemand anders, een wellicht betere hengst uit dezelfde lijn met kwalitatief zeer goed sperma te overwegen?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:48

Voor zover ik weet bevrucht hij goed.
Voor alle duidelijkheid zou ik idd ff naar de IJzeren Man bellen. Weet je het uit eerste hand.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:22

petraaken schreef:

Wij vallen ook wel vaak op dezelfde hengsten he Knipoog Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:24

chantal1 schreef:
Voor zover ik weet bevrucht hij goed.
Voor alle duidelijkheid zou ik idd ff naar de IJzeren Man bellen. Weet je het uit eerste hand.

Is je merrie dan ook drachtig. Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:00

Merilyn schreef:
petraaken schreef:

Wij vallen ook wel vaak op dezelfde hengsten he Knipoog Haha!

Haha!

Wij kunnen het misschien wel eens vragen op de hengstenshow. Hebben we tenminste zekerheid of het een roddel is of niet.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 08:08

Haha!

Wij kunnen het misschien wel eens vragen op de hengstenshow. Hebben we tenminste zekerheid of het een roddel is of niet.
[/quote]

Ik kan zelf nooit naar hengstenshows, maar ik denk dat dat wel een goed idee is.
Ik zal hierover binnen een paar dagen in elk geval zelf telefoonisch contact hebben met de ijzerenman.[/quote]

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:37

Wij hebben een merrie dmv verzendsperma drachtig van san brentano,maar dat heeft best veel moeite gekost.
Bij ons in de buurt (groningen) waren veel mensen die heel graag een merrie drachtig van deze hengst wilden hebben maar dat is in alle gevallen die ik ken mislukt,dus dat geeft toch wel te denken over de kwaliteit van het sperma.
Toch is het de moeite van het proberen wel waard denk ik,want het is een schitterende hengst.
Ik denk dat het een kwestie is van de gok nemen,de ijzeren man zal toch niet toegeven dat de spermakwaliteit slecht is.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:40

johno schreef:
Wij hebben een merrie dmv verzendsperma drachtig van san brentano,maar dat heeft best veel moeite gekost.
Bij ons in de buurt (groningen) waren veel mensen die heel graag een merrie drachtig van deze hengst wilden hebben maar dat is in alle gevallen die ik ken mislukt,dus dat geeft toch wel te denken over de kwaliteit van het sperma.
Toch is het de moeite van het proberen wel waard denk ik,want het is een schitterende hengst.
Ik denk dat het een kwestie is van de gok nemen,de ijzeren man zal toch niet toegeven dat de spermakwaliteit slecht is.

Hartelijk dank voor de reactie. Het is zeker een goede hengst, geen twijfel mogelijk, maar omdat voor mij het dekseizoen heel kort is wil ik niet al te veel risico nemen. Dus ik weet het niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:48

johno schreef:

Ik vind dat een rare conclusie. Die ik niet deel.

Er zijn meer hengten bekend die in het begin slecht bevruchtten en later is daar een oplossing voor gevonden (Voltaire, Lancet b.v.)

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:56

Hoezo een rare conclusie ?, als ik zie en hoor hoeveel merries niet drachtig worden van san brentano dan is het toch logisch dat je gaat twijfelen aan de spermakwaliteit.
En als je dan rechtstreeks aan de ijzeren man vraagt of de spermakwaliteit slecht is krijg je als antwoord dat er niets aan de hand is,maar je moet je dan toch ernstig afvragen in hoeverre zo'n antwoord eerlijk is.
Verder overigens niets ten nadele van de ijzeren man want voor de rest is het een prima dekstation.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:58

sarabande schreef:
johno schreef:

Ik vind dat een rare conclusie. Die ik niet deel.

Er zijn meer hengten bekend die in het begin slecht bevruchtten en later is daar een oplossing voor gevonden (Voltaire, Lancet b.v.)

Ik denk dat het sperma misschien van slecht kwaliteit is omdat de hengst nog niet veel gedekt heeft in het begin. Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat een jonge hengst in het begin geen goede kwaliteit heeft van sperma. Naarmate ze meer dekken wordt dat sperma beter.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:19

Kwaliteit van het sperma kan aan heel veel dingen liggen. Het kan er zelfs aan liggen als ze koorts hebben gehad. Acht weken later zit je er dan mee.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:49

chantal1 schreef:
Kwaliteit van het sperma kan aan heel veel dingen liggen. Het kan er zelfs aan liggen als ze koorts hebben gehad. Acht weken later zit je er dan mee.

De kwaliteit van het sperma is bepaald bij de geboorte van een hengst.

De kwaliteit waar jij het over hebt is een mangement verhaal.

Kortom een hengst heeft genetisch voldoende sperma meegekregen om uit een sprong een aantal merries te bevruchten ja of nee.

Of door externe invloeden is het sperma van zo'n kwaliteit dat bevruchting bij merries niet optimaal kan zijn.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 14:15

Eindelijk heb ik contact gehad met de ijzerenman. Het schijnt dat de vraag naar San Brentano heel erg hoog was afgelopen seizoen en zeker in het hoogseizoen. Daarom hebben ze besloten niet meer te verzenden. De hengst had niet heel veel sperma ( wat normaal is voor een jonge hengst) en daarom hebben ze denk ik misschien wat te veel verdund.
Inmiddels schijnt het een stuk beter te gaan en heeft de hengst veel en goed sperma en verwachten ze dit jaar geen problemen.

Nu, zijn de onzekerheden dus uit de wereld. Ik zal mijn merrie dus gewoon laten insemineren van deze hengst. Zodra ze drachtig laat ik het weten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:43

Mansolein schreef:
Eindelijk heb ik contact gehad met de ijzerenman. Het schijnt dat de vraag naar San Brentano heel erg hoog was afgelopen seizoen en zeker in het hoogseizoen. Daarom hebben ze besloten niet meer te verzenden. De hengst had niet heel veel sperma ( wat normaal is voor een jonge hengst) en daarom hebben ze denk ik misschien wat te veel verdund.
Inmiddels schijnt het een stuk beter te gaan en heeft de hengst veel en goed sperma en verwachten ze dit jaar geen problemen.

Nu, zijn de onzekerheden dus uit de wereld. Ik zal mijn merrie dus gewoon laten insemineren van deze hengst. Zodra ze drachtig laat ik het weten.

graag. De mijne wordt waarschijnlijk in mei geïnsemineerd.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:32

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:13

Rhea schreef:
succes!!!

http://www.horse-gate.com/archiv/koerungen/2003/oldb/

maar oei oei heb je dat rechtervoorbeen gezien? Huilen

hoezo, ik zie daar niet zoveel mis aan hoor. Het was niet echt een stabiele beweging maar dat hebben veel paarden zeker als ze op jonge leeftijd en onzeker over hun omgeving zijn

Mijn merrie worden waarschijnlijk volgende week geinsemineerd

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:57

Citaat:
hoezo, ik zie daar niet zoveel mis aan hoor.

ik wel Haha!

Maar zoals ik al zei, de hengst komt uit een super stam, veel succes bij het drachtig krijgen van je merrie!!! Knipoog