Verslag vergadering Ierland ICS en Licentie ICS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jean

Verslag vergadering Ierland ICS en Licentie ICS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:31

Verslag ICS vergadering Ierland in Naas op 12 februari 2005

Ik heb 2 weken gewacht met mijn verslag over de vergadering in Ierland omdat ik het de taak van het bestuur van ICS Nederland vond om een verslag van die vergadering te maken.

Nu is het morgen 28 februari en de licentie van het ICS verloopt op deze datum.

Aangezien er niemand in Nederland op de hoogte is gebracht van dit gebeuren, en ik bij de vergadering aanwezig was, zal ik het nu doen.

De vergadering in Naas was bedoeld voor fokkers, leden en iedereen die geïnteresseerd was in de Irish Cob fokkerij en de Irish Cob Society. Dat ben ik dus ik vond dat de uitnodiging ook voor mij gold, buiten dat wilde ik wel weten hoe het er in Ierland nu echt voorstond na altijd een gekuiste versie van de Fam. Heikoop te hebben gekregen.

Om 1 uur waren we in het Ambassador Hotel en daar heb ik met verscheidene mensen kennis gemaakt, de voorzitters Paddy Gillen en Michael Darcy die me vertelden dat ze een telefoontje van Wim Heikoop hadden gehad of het ook mogelijk was om buitenlandse gasten [speciaal uit Nederland] de toegang te ontzeggen omdat ze wel wat verwachten. Volgens de Ieren was het internationaal en dus niet mogelijk en dat wilden ze ook helemaal niet, ik was er juist om informatie te verkrijgen.

De fam. Heikoop was 3 kwartier te laat vanwege vertraging met het vliegtuig, de vergadering begon en ze vonden het zeker niet leuk om mij daar te zien zitten, jammer dan ik ben er voor mezelf en de antwoorden die ik wilde krijgen over hoe en wat met het stamboek.

Al vrij snel na het begin van de vergadering werd duidelijk hoe de Ieren over het hele gebeuren dachten [er waren er ongeveer 35] ze hadden 2 mogelijkheden, of de ICS proberen te redden of een nieuw stamboek beginnen.

Binnen 10 minuten was duidelijk dat ze een nieuw stamboek wilden beginnen en het hele ICS kon hun gestolen worden, teveel schulden, de verkeerde mensen aan de macht, inmiddels was duidelijk geworden dat Evelyn Flyn en haar vader zichzelf weer benoemd hadden als bestuur omdat niemand de ontslagbrief had getekend en dus waren er eigenlijk 2 besturen. Evelyn Flyn en haar vader [die niet aanwezig waren] en het bestuur waar Wim Heikoop en Paddy Gillen en Michael Darcy inzitten.

Wat ook heel snel duidelijk was, is dat geen enkele Ier het ooit nog gaat accepteren dat er een Nederlander of andere buitenlander in het Ierse bestuur kan plaatsnemen, de situatie zoals die nu is mag wat hun betreft niet meer voorkomen. Dus besloten werd dat het huidige ICS gewoon doodbloed en een nieuwe aanvraag zou ingediend worden. Wim en Marijke hadden de statuten in het engels opgesteld en die werden uitgedeeld aan de nieuwe groep mensen die contact onderhoud met het Departement of agriculture.
De groep is gekozen tijdens de vergadering, er hebben zich 17 mensen aangemeld voor een potentieel bestuur, 5 daarvan zijn aangewezen voor het contact met het ministerie.

Ook kan het niet meer dat andere mensen dan Ierse inspecteurs, keurmeesters opleiden, dat zal in Ierland gaan gebeuren en op elke inspectie in het buiten-en binnenland moeten er 1 a 2 Ierse keurmeesters aanwezig zijn.
Toen ik vroeg wie Marijke het recht had gegeven om keurmeesters op te leiden kon niemand me daar antwoord op geven. Ook is pas gebleken dat Marijke zelf het examen voor keurmeester niet gedaan heeft. Ik was erg benieuwd hoe het kan dat ze onze paarden keurt en dat was voor de Ieren ook een raadsel.

Ook de stamboekadministratie mag niet meer in de handen van 1 iemand berusten zoals nu het geval is en zeker niet in de handen van een niet Ier, Marijke heeft van 5 landen de stamboekadministratie, de Ieren wisten niet dat ze zoveel dochterstamboeken hadden.

Er is aan Marijke en Wim gevraagd of ze net als in Ierland nu gebeurde met een nieuw stamboek als bestuur afstand wilde doen en opnieuw zichzelf verkiesbaar stellen, dat was volgens hun niet nodig het ging prima zo. Volgens de Ieren is dat wel nodig.

Dus om even duidelijk te maken, morgen 28 februari 2005 verloopt de licentie van het huidige ICS Ierland als moederstamboek, dat houd in dat de dochterstamboeken automatisch ook hun geldigheid verliezen.

Besloten is in Ierland om dat te laten gebeuren en een nieuw stamboek aan te vragen met uitsluiten Ieren als bestuurders.

Nu wil het dat er buiten deze groep mensen nog 2 aanvragen zijn gedaan voor een stamboek. Er zijn nu dus 3 aanvragen voor een stamboek van het Irish Cob, 1 daarvan is de aanvraag van Evelyn en haar vader, 1 daarvan is de groep Ieren waar wij bij op de vergadering waren en dan is er nog 1, wat het gaat worden weet niemand maar feit blijft dat we morgen stamboekloos zijn en ik vind het toch wel belangrijk om te vertellen.

Op zijn minst had het bestuur van Nederland het fatsoen moeten hebben om dat de leden te laten weten.
Als iemand na aanleiding van dit stuk vragen heeft ben ik te allen tijde bereid deze te beantwoorden en ik niet alleen ook de Ieren zijn dat.

Jean

Re: Verslag vergadering Ierland ICS en Licentie ICS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:48

Ierse Brief en nederlandse vertaling

Dear Friends

These are difficult times for breeders and Irish Cob lovers all over Europe. On Saturday the 12th February 2005 a meeting was called by Wim Heijkop, Michael D’Arcy and Paddy Gillen. This meeting was attended by many concerned Irish breeders and its’ object was to somehow resurrect some the ICS if at all possible. We discussed the situation in great depth and a decision was reached and agreed by all present. The decision was to form a new society called The Irish Cob Breeders Society or in short, the ICBS. The board of directors and their experience is detailed below:

Deirdre Cash: Company secretary

Horse breeder with six generations of horse expertise and former ICS inspector.

Brian Cash: Director

Horse breeder with six generations of horse expertise.

Michael D’Arcy: Director

Horse breeder and bloodstock agent who business and livelihood is based on his knowledge and lifelong involvement in the Irish horse industry.

John Drumm: Director

Horse breeder with many years experience of the cobs in Ireland. John is also a member of the Irish police.

Gail List: Director

An approved Irish Draught judge and also a judge with CHAPS. Gail is also a distinguished horse breeder and has bred some of the top competition cobs and Irish Draughts in the industry.

Malcolm Orten: Director

Horse breeder and course builder. Malcolm has over 40 years horse experience and is also a qualified measurer. He also has an intricate knowledge of running shows and also how to produce show quality horses.

Paddy Gillen: Director

Former chairman of ICS Ireland. Paddy is a renowned horse breeder both in Irish Cob circles but also as a stallion producer in the Irish Draught Society.

This is a dedicated group of HORSEPEOPLE who are committed to not only the horses but also the breeders and members who have been let down badly in the past. Our application has been submitted to the Irish Department of Agriculture and we await their decision. We are confident that our application will be successful and that in time the ICBS will be able to take on European branches. The rules will be laid out so that nobody can take advantage as has happened in the past. We have many new and exciting ideas and look forward to working with member in Europe. As soon as we get the information, I will keep you informed.

Warmest regards,

Deirdre Cash

Clononeen Farm

The Grooms Cottage

Moyne Estate

Durrow

Co. Laois

Ireland

Cell: 011 353 86 8032601

Tel: 011 353 502 36831

www.clononeenfarm..com

info@clononeenfarm.com

"Clononeen Farm, where the traditions of an ancient breed,

meets the experience of seven generations."

Beste Vrienden

Deze zijn moeilijke tijden voor fokkers en Ierse Cob liefhebbers en iedereen in uropa. Op zaterdag de 12th Februari 2005 werdt werd door Wim Heijkop, Michael D’Arcy en Paddy Gillen een vergadering bijeen geroepen. Deze vergadering werd bijgewoond door vele bezorgde Ierse fokkers en zijn onderwerp zou zijn op welke manier de ICS kon overleven. Wij bespraken de toestand in goede discussie en een beslissing werd akkoord bevonden door iIedereen De beslissing zou vormen een nieuwe vereniging De Ierse Cob Fokker verenigning of in kort, de ICBS. De raad van directeurs en hun ervaring is beneden gedetailleerd:

Deirdre Cash: bedrijfssecretaris
De paard fokker met zes generaties van paard expertise en voormalige ICS inspecteur.

Brian Cash: de Directeur
De paard fokker met zes generaties van paard expertise.
Michael D’Arcy: Directeur

Paard fokker en bloodstock agent die zaken en levensonderhoud op zijn kennis en levenslange betrokkenheid in de Ierse paard industrie gebaseerd is.

John Drumm: Directeur
De paard fokker met vele jaren ervaring van de cobs in Ierland. John is ook een lid van de Ierse politie.

Gail de List: de Directeur
Een goedgekeurde Ierse Ontwerp rechter en ook een rechter met mannelijk jury’s. Gail is ook een voorname paard fokker en heeft sommige van de hoogste concurrentiecobs en Ierse Ontwerp in de industrie gekweekt.

Malcolm Orten: Directeur
Paard fokker en cursus aannemer. Malcolm heeft over 40 jaren paard ervaring en is ook een zich gekwalificeerd measurer. Hij heeft ook een ingewikkelde kennis van het lopen van vertoningen en ook hoe vertoning kwaliteit paarden te produceren.

Paddy Gillen: Directeur
De voormalige voorzitter van ICS Ierland. Paddy is een vermaarde paard fokker beide in Ierse Cob cirkels maar ook als een hengst producent in de Ierse Ontwerp Maatschappij.

Dit is een toegewijde groep van HORSEPEOPLE die is toevertrouwd naar niet alleen de paarden maar ook de fokkers en leden die in het verleden teleurgesteld en slecht behandeld zijn. Onze notulen zijn voorgelegd aan het Ierse Departement van Landbouw en wij verwachten hun beslissing. Wij zijn zeker dat onze notulen succesvol zijn en de ICBS zal navolging hebben in Europese takken. De regels zullen uitgelegd worden zo dat niemand voordeel kan nemen als in het verleden is gebeurd. Wij hebben vele nieuwe en opwekkende idee en kijken ernaar uit om werking met leden in Europa. Zodra wij die de informatie krijgen, zal ik u op de hoogte houden.

De liefste achting

Deirdre Cash
Clononeen Farm
The Grooms Cottage
Moyne Estate
Durrow
Co. Laois
Ireland
www.clononeenfarm..com
info@clononeenfarm.com

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:43

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:23

Een verslag en de notulen wijzigen wel enigzins van elkaar. Bovendien plaatst ze hier ook de brief. Ik vind het een zakelijk en het ander persoonlijk. Dus wel degelijk een verschil en reden voor twee topics?

Bovendien... waar zijn die andere topics over het ICS gebleven?

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 07:51

Het verslag van Ierland stond ook in de Notulen , maar hier zal ik alle nieuws vanuit Ierland bijzetten. Dit topic is bedoelt om iedereen te informeren over de gebeurtenissen in Ierland.

Ik heb ook al een berichtje over de andere topics, ze zijn gewoon even kwijt, bedankt voor het bericht

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:13

Hi Jeannette

Can you let any breeders and members that contact you that we are just awaiting the decision from the Department? If our application is successful then any branches of the ICBS will have to adhere to the rules of the Mother Studbook and will at all times be answerable to the ICBS Ireland. They must have faith that the directors in Ireland can see what is happening in Europe and will ensure that the future we envisage will be free from fighting and will benefit the breed, members and breeders.

Deirdre Cash

Clononeen Farm

The Grooms Cottage

Moyne Estate

Durrow

Co. Laois

Ireland

www.clononeenfarm..com

info@clononeenfarm.com

--------------------------------------------------------------------------------

From: Jeannette Belksma [mailto:info@gipsy-spirit.nl]
Sent: 07 March 2005 13:49
To: Clononeen Farm
Subject: question

Hello Deirdre,

There are a lot of people verry fearfully what will happen with the horses wich are inspected by Marijke and are not good Cobs. Is the studbook going to take over the horses or do they need to be inspected again.

Greetings Jeannette

Again, I don’t know since this is an important matter and it has to be discussed by the whole board…

Deirdre Cash

Clononeen Farm

The Grooms Cottage

Moyne Estate

Durrow

Co. Laois

Ireland

www.clononeenfarm..com

info@clononeenfarm.com

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:58

Hallo even een paar vraagjes??

De leden krijgen hier dus de 20 ste duidelijkheid over?
Of moet er hier alleen gestemd worden over een nieuw bestuur?, en moet die dan later beslissen wat er met de paarden gebeurd.
En heeft het nut om nog te komen wand ik heb er een zwaar hoofd in Verdrietig.

vriedelijke groet D

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:24

vertaling van de mail
Hi Jeannette

Kun je de fokkers en leden vertellen die contact hebben met jou dat wij slechts de beslissing van het Departement afwachten? Indien onze ingediende stukken goedgekeurd worden, zullen alle takken van de ICBS akkoord moeten gaan met de regels van het Moeder Stamboek en altijd verantwoording moeten afleggen aan het ICBS Ierland. Zij moeten geloven dat de directeuren in Ierland kunnen zien wat er gebeurt in Europa en wij verzekeren u dat de toekomst die wij voorstellen vrij zal zijn van strijd en zal het ras, leden en fokkers helpen.

Deirdre CashClononeen . The Grooms Cottage

Moyne Estate

Durrow

Co. Laois

Ireland
Laois IerlandDe cel: 011 353 86 8032601Tel: 011 353 502 36831 www.clononeenfarm..com info@clononeenfarm.com ". --------------------------------------------------------------------------------

Van: Jeannette Belksma [mailto:info@gipsy-spirit.nl] Stuurde: 07 maart 2005 13:49 Naar: het Clononeen Boerderij Onderwerp: vraag

Er zijn veel mensen erg bezord wat er met de paarden gebeuren zal die gekeurd zijn door Marijke en mogelijk niet de goede Irish Cobs. Gaat het stamboek de paarden overnemen of moeten ze opnieuw gekeurd worden . Groet Jeannette Opnieuw dit weet ik niet aangezien dit een belangrijke kwestie is die het door het hele bestuur besproken moet worden…

En Rommulus, de 20e is erg belangrijk dus komen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:39

Goed zal ik er zijn.
Nog even een vraag zullen ook de (toekomstige bestuurs leden) aanwezig zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:43

rommulus schreef:
Goed zal ik er zijn.
Nog even een vraag zullen ook de (toekomstige bestuurs leden) aanwezig zijn.
Tuurlijk!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:49

oke domme vraag natuurlijk
bedankt!!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:58

hey

beste nederlands tinkerfreaks
hoe zit het nu in BELGIË??????

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:00

Jullie vallen nog onder nederland

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:04

ragna schreef:
hey

beste nederlands tinkerfreaks
hoe zit het nu in BELGIË??????
Wat ik gehoord had is dat Belgie bezig is een dochter te worden. Die zou dan gewoon dochter onder het ICBS kunnen worden als dat allemaal rond is. Maarja, alleen het bestuur weet er het fijne van op dit moment..

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 06:35

Eigenlijk is het heel triest, ik betaal lidmaatschap voor een vereniging met een clubblad waar in staat van de leden door de leden en daar worden zoveel leugens in verteld dat ik er misselijk van wordt, de macht van een bestuur om de website te gebruiken zonder weerwoord en nu ook nog het clubblad.

Ook staat er een stukje in over inteelt bij hengsten, in nederland en Belgie zijn er nu 40 en dat moeten er zeker niet minder worden schrijft de voorzitter.

Nou op deze manier worden het er vanzelf minder want onder dit bestuur blijf ik niet.

Dus ik hoop op een oplossing uit Ierland

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:29

Zowiezo vind ik het inteeltstukje niet echt slaan op ons ras.. Je kan namelijk ten alle tijden vers bloed halen uit bijv. Ierland. De punten waar zij mee komen gelden alleen als wat wij hier in Nederland hebben de enige paarden van dat ras zouden zijn.. En hij kan wel uitgaan van 400 fokmerries, maar er waren toch maar 239 dekkingen. Dat gedeeld door 40 hengsten zou 6 dekkingen per hengst betekenen. Denk niet dat hengstenhouders daarvoor een hengst aan kunnen houden..

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 12:07

Dit is de tekst van een recent krante artikel in Ierland 'The irish Horse Review'

Irish Cob Scene
Still in Turmoil

The long-running saga of the lrish Cob Society Ltd. could soon be reaching its conclusion, as the stage has now arrived where a final decision on the way forward rests with the minister and the department of agriculture.

Very soon after its inception, the I.C.S. was beset by internal wrangling. Personality clashes, al1egations of improper procedures and actions taken, combined with a lack of democratic process etc.. This led to a number of resignations, exchanges of acrimonious correspondence and so on. Inevitably. the Department became involved in an effort to rectify everything and put the LC.S. back on a proper footing. These negotiation have been going on for some considerable time.
However, a crunch point has now been reached .At the 2004 LC.S. A.G.M., two resolutions were adopted, albeit to operate on an interim, temporary basis - (a) A to keep Irish Cob cross-breds in a separate section of the Studbook and (b) to retain photo. Identification as to breed type in the registration process. The
Department, as the competent national authority for approving bodies to keep Studbooks and to ensure that the are in full compliance with E.V. law. Has refused to accept these two rules.
The I.C.S. Licensed approval to maintain a Studbook was due to expire on February 28Ih.. but that
Period has now been extended until such time as the Minister makes a Final decision on the matter.
In the meantime. A newly formed group. The Irish Cob Breeders Society has lodged a formal application with the Department for approval as the Studbook keeping and passport issuing authority for the breed.

The seven directors and proposers of the Breeders Society (Deirdre Cash. Brian Cash. Gail List, Malcolm Orten, Michael d’Arcy, Paddy Gillen and John Drumm) include a number of former LC.S. members. The Department confirmed that they have received an application and that it is under consideration. There will. However, be some delay as the new Society is still awaiting formal registration the Companies Office as _an incorporated body.

If everything goes ahead, Deirdre Cash explained that at its "first A.G.M. the seven proposers will step I down as directors and a new board will be elected from the floor. "Our structures are completely
democratic - a proportion or the Directors will retire each year, thus ensuring that no sort of 'ruling clique' can develop, new blood will be brought on board an the members will have a real say in the running of the Society. We have no problem in maintaining a Studbook in complete compliance with the requirements of the Department and of E.V. Directive 96178. We reckon that there are about 175 mares and stallions ready to go forward for' registration. As to date many breeders refrained from registering with the I.C.S. due to what was happening within that organisation".
I
In The course of its application to the Department. The Breeders Society declared: "A group or breeders and concerned I.C.S. members have come together in order protect and promote a wonderful breed. We became disillusioned with the previous studbook and its directors and feel that we have no other choice but to submit this application. If we are not successful. Than we fear that the title of Mother Studbook will move to the daughter branch of the I.C.S... Directors in Holland continuously threaten lrish breeders with this scenario.

The-Irish Cob Breeders Society will not stand idly by anti let the Mother Studbook for an lrish native breed move to Holland. Within the society we have some breeders with invaluable experience of the horse industry and. in particular, this breed. In conjunction with those members, we have former I.C.S. inspectors with important skill and knowledge we hope that the Irish Cob Breeders Society can work together with the Department".

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:08

Hierom heb ik mijn hoop gevestigd op Ierland

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:03

De ICS leden die de tinkertales van april 2004 nummer 2 hebben moeten de notulen van de algemene ledenvergadering er eens bij pakken en dan de Cobstukken van nu nr 1. en daar dezelfde notulen van de ledenvergadering bekijken.

Dan moet je dat eens vergelijken en dan zien dat de notulen van de algemene ledenvergadering zijn aangepast.

Als je de tinkertales niet hebt staat de link op Mariska's forum

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:33

Ik ben het er mee eens dat het inteeld stukje een beetje raar is.
Volgens mij is het zo dat bijna iedereen zijn tinker wel ergens anders vandaan heeft.
Die van mij komt uit denemarken die van kennissen komt uit engeland en ik neem aan dat er ook dieren uit andere omliggende landen komen (hoe wil je hier inteeld uit krijgen is iniedergeval niet makkelijk).
Die handel zal ook wel even door zetten gok ik.
Ik vind het een vreemde gang van zaken.
Maarja er zijn er die het niet een vreemd vinden.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 12:01

ICS LEDEN OPGELET

in de agenda van de cobstukken staat voorin vermeld ZATERDAG 20 MAART Algemene ledenvergadering Boos! LET OP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haha! HET IS ZONDAG 20 MAART Haha!

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 07:21

Nog even dit, in tegenstelling tot wat in de cobstukken staat [vervalste notulen] mag ieder ICS lid stemmen, of je nu wel een paard hebt of niet en of je nu alleeen lid bent van het blad.

JE MAG ALTIJD STEMMEN

varsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:45

hai
schokkende berichten...........

ik heb net gister een 2 jarig tinkerhengstje gekocht.
met ics paspoort.
ik had best wel plannen met het diertje maar is het wel verstandig
om nu lid te worden????
ik twijfel er nu ernstig over

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:08

Als ik jou was zou ik wachten tot alles geregeld is, want als het ICS nu officieel niet bestaat, waar wil je dan lid van worden.
Boos!

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 09:39

Ik zou ook wachten totdat precies bekend is wat er gaat gebeuren