veulenaanmelder is fokker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

veulenaanmelder is fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:25

Als je een paard drachtig koopt en het veulen wordt bij jou geboren en jij meldt het aan enz dan sta jij als fokker te boek van dat paard. Is dit altijd al geweest? Het is nl. zo dat iemand die ik ken een merrie vol had gekocht in 1989 en dat veulen heeft als fokker de vorige eigenaar (dus diegene die de dekking verzorgt heeft) te boek staan.
Dus ik wilde eigenlijk weten of er een verandering van beleid is geweest, of dit gewoon een fout of ??

WinBinChes

Re: veulenaanmelder is fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:23

Paard moet al wel overgeschreven zijn op jouw naam. Misschien dat dat paard nog niet was overgeschreven??

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:27

Nee vroeger was het idd anders. Je kon toen ook degene die de combinatie had verzonnen als fokker erop laten zetten. Toevallig eigen ervaring Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:40

Weet je ook ong in welke jaren dit was?

Volgens mij maakt het voor het aanmelden van het veulen niet uit of de merrie op jouw naam staat. Immers JIJ meldt het veulen toch aan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:59

Is al eens eerder topic over geweest.

Ik ga voor de Duitse manier degene die de combinatie bedenkt is de fokker niet degene op wiens stal het veulen geboren wordt.

Ik ken handelaren die nog nooit een veulen gefokt hebben, maar al tientallen veulens gefokt hebben Knipoog

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:21

Mijn idee! Haha!
Van dat veulen is nu zo'n 13 jaar geleden denk ik. Ging om KWPN beginletter K. De merrie moet hedendaags op naam staan en degene op wiens naam de merrie staat is automatisch de fokker van het veulentje. Niet helemaal eerlijk... Knipoog

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:41

In "arabierenland" is het nog altijd zo dat de eigenaar van de merrie ten tijde van de dekking, de fokker is van het veulen. Niet meer dan logisch ook volgens mij..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:50

ArabianStars schreef:
In "arabierenland" is het nog altijd zo dat de eigenaar van de merrie ten tijde van de dekking, de fokker is van het veulen. Niet meer dan logisch ook volgens mij..

Dit is bij de BAPS (Belgische Arabische Stamboek) anders geregeld.
Degene die 'eigenaar van de merrie is ten tijde van bevallen' is tevens de fokker van het veulen Verward Dit vind ik een zeer vreemde situatie, maar is zo besloten in België.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:36

horseranch schreef:
ArabianStars schreef:

Dit is bij de BAPS (Belgische Arabische Stamboek) anders geregeld.
Degene die 'eigenaar van de merrie is ten tijde van bevallen' is tevens de fokker van het veulen Verward Dit vind ik een zeer vreemde situatie, maar is zo besloten in België.

Idem bij het BWP/BRP.

Debzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:35

Mijn zus heeft 2 jaar geleden een drachtige merrie gekocht. Het veulen staat op mijn naam en op de papieren van het veulen sta ik nu als fokker. Eigenlijk is dat raar, want mijn zus is eigenaar van de merrie. Hoe kan ik nu de fokker zijn, als ik niet eens een merrie heb! Het is dus gewoon zo dat degene die het veulen aanmeldt ook de eigenaar wordt/is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:44

Ja dat weet ik allemaal al. Dat was mijn vraag ook niet Knipoog. Ik wilde weten of dit vroeger dus anders was, dat de bedenker van de combi als fokker op papiers stond Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:59

Ik heb Ewalda ook drachtig gekocht en Armando is bij mij geboren. Toch is de vorige eigenaar de fokker op papier. Ja

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:34

Hebben we het hier eigenlijk wel over KWPN-ers Haha! Zoja dan zijn m'n antwoorden ok. Zo nee dan niet Haha! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:33

Oh oeps vergeten bij te zetten. Ging bij mij idd over kwpn. Haha!

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:26

Dat dacht ik ook al maar ja ben ook weer blond dus je weet maar nooit. Haha!

Het is eigenlijk wel vreemd want als je een merrie huurt voor de fokkerij , moet je haar dus eigenlijk laten overschrijven.

Tja vroeguh..... Cool

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:58

Debzi schreef:
Mijn zus heeft 2 jaar geleden een drachtige merrie gekocht. Het veulen staat op mijn naam en op de papieren van het veulen sta ik nu als fokker. Eigenlijk is dat raar, want mijn zus is eigenaar van de merrie. Hoe kan ik nu de fokker zijn, als ik niet eens een merrie heb! Het is dus gewoon zo dat degene die het veulen aanmeldt ook de eigenaar wordt/is.

Tsja.. wat is raar? Onze merrie staat op naam van mijn vrouw maar ik wilde een veulentje eruit fokken. Dus in dat opzicht zou ik als fokker op de papieren moeten komen.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:56

Ik heb een veulen uit m'n verzorgpaard gefokt. Automatisch kwam de eigenaresse van Bon op Noa's papier als fokker te staan. Ik heb een brief naar het kwpn geschreven en nu staan we beiden als fokker op het papier.