hoi hoi...
Ik heb zelf een aantal jaren gefokt met BWP´s en ik kan je wel een aantal BWP hengsten aanbevelen als je dat zou willen.
Zelf ben ik heel erg verliefd geworden ( een flink wat jaren terug toen ik nog voor mn eigen bwptjes naar hengsten aan het zoeken was, heb nu geen bwp´s meer...) op een aantal hengsten die toendertijd net uitkwamen, maar die lopen nu aan de top mee ( clinton springt internationaal, dus die is niet meer te betalen, was een van mijn favorieten) dus onbetaalbaar geworden.
Maar wat ik je zo wie zo kan aanraden als je gaat fokken zijn deze punten.
- hengsten zijn belangrijk, maar kijk vooral naar moeders kan van de hengst, wordt vaak vergeten, maar is heel heel erg belangrijk.
Goede vaders kan je altijd kopen ( om te fokken) maar moeders is iets belangrijks.
- Zoek een springhengst die ook iets in dressuur heeft gepresteerd, geeft je een grotere kans om een goed veulen te fokken, gangen zijn heel erg belangrijk bij springen.
- de hengst zelf moet iets gepresteerd hebben als hij jong was, dit geeft een iets grotere kans dat jou veulen ook een goede gaat worden. Jong kunnen presteren betekend talend. Laat presteren betekend training... snap je?
- en kijk heel goed naar zijn afstammelingen. Vergelijk ofdat hij veulens heeft met merries die een beetje bij jou merrie haar afstammeling liggen en kijk hoe die presteren. Nogmaals, moeders kant is heel erg belangrijk.
- en dan nog de laatste, als je een leuke hengst hebt gevonden, dan blijkt het dat hij onbetaalbaar is ( dat overkomt mij dus heel vaak) ga dan voor een zoon van hem die nog maar net 1 jaar meedraaid. Ook bij die zoon doe je een beetje dezelfde onderzoeken die je bij vader hebt gedaan, maar dan ga je gelijk voor een nog mooiere combinatie ( die vader van die zoon is een bonus...)
Dat laatste is moeilijk uit te leggen, maar als je het echt wil weten dan leg ik het je wel aan de hand van een hengste stamboom uit...)
Zelf was ik heel erg onder de indruk van Saros ( bwp)( ramiro zoon). Saros heeft als jong paard al flink wat op zijn naam gescreven. Is groot, vererft vaak donker, goed in dressuur gedaan, goed in springen en geeft heel goed door... Maar Saros is nu helaas flink in prijs omhoog gegaan... Maar dan is het gewoon even zoekwerk...
Zal je alle namen besparen, maar er is behoorlijk wat keuze die wel betaalbaar is...
Hoop dat je hier wat aan hebt...