Welke springhengst bij een dressuur merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Welke springhengst bij een dressuur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:19

Ik weet het , het is een heel dom idee. Daarom twijfel ik ook nog om een jaarling/ veulen te kopen of er zelf 1 te fokken. Kan iemand mij misschien vertellen of dit eventueel zou kunnen? Welke hengst daar goed voor zou zijn? En of je / u er ervaring mee hebt?
Ik hoor het graag!

Mijn merrie heeft de afstamming gribaldi x michelangelo. Ik zou er heel erg graag zelf 1 fokken. Niet alleen voor het leuke om te zien e.d. Maar ook omdat een veulen met echte klasse bijna niet te betalen is. Terwijl als je er zelf 1 fokt dat dan net weer iets anders ligt..

Ik hoop dat je me kan helpen. Als je mening is , nee niet doen zou je hem dan misschien kunnen onderbouwen?

Alvast bedankt

Lielle

Re: Welke springhengst bij een dressuur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:26

waarom wil je per se een springhengst? Wat meer duidelijkheid over je reden maakt een advies ook wat makkelijker. En vertel eens wat meer over je merrie Haha!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:37

@ lielle en lezers: ( Lielle, alvast bedankt)

Mijn merrie is een echte dressuur pony. ( een te klein gebleven paard )Ik heb haar al proberen te laten springen , maar dit gaat niet echt lukken. Ze vind het echt heel leuk om te doen, maar haar techniek ontbreekt. Ik heb nu nog een D pony waarmee ik kan springen en sgw's kan rijden. Maar als ik straks te groot voor haar ben zou ik er graag een springpaard bij hebben.

Wat informatie over de merrie:

vader: Gribaldi
moeders vader : Michelangelo
Leeftijd: Wordt van de zomer 6 jaar
Het is een zeer lieve merre onder het zadel , maar in haar stal kan ze nogal eens krengerig zijn. Bijten als je niet kijkt enz. Ze heeft haar zweverige draf duidelijk van haar vader mee gekregen, en het is een zeer slanke merrie van 1.54.

Als ik haar zou laten dekken zou ik een grote hengst zoeken , die het springen goed vererfd. ( Maarja wie zoekt dat niet? ) Met een leuk karakter, kleur doet er niet toe .

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:49

Ik zou er in elk geval niet voor kiezen om een hengst van 1.68 of hoger. Ondanks dat je merrie paard gefokt is, is ze dat niet gworden en het risico is wel groter als je haar laat dekken door een grote hengst.
Ik zou dus kiezen voor een hengst van ongeveer 1.65. Het wil niet zeggen dat je met een kleinere hengst dan je merrie niet vergroot. Uit deze combinatie kan ook gewoon een groot paard komen.

Verder zou het makkelijk zijn als je een foto hebt van je merrie om te kunnen kijken wat erbij zou kunnen passen.

Voorbeeld zou kunnen zijn:

Concetto, niet zo groot maar heel veel vermogen.
Haarlem, ook een hengst die zich al op meerdere punten al bewezen heeft.

Er zijn veel goede hengsten dus. Gaat om persoonlijke voorkeur.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 20:51

@ Mansolein : Ik zal meteen even kijken voor foto's, bedankt voor je info!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:52

ik ben erg benieuwd hoe ze er uit ziet. Ik wacht het even af.
Graag gedaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:57

Ach, andersom wordt het ook vaak genoeg gedaan. Haha! Het is alleen jammer dat Gribaldi zelf echt niet kan springen. Je kunt ook kijken voor een goede allrounder, Goodtimes, Riverman, Solitair, oid.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:04

Symphonie foto's :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:12

Het was makkelijker als de foto's van opzij waren. nu is de lijn van de merrie en de bouw nauwlijks te zien.
Misschien een hengst zoals No Limit, Nassau, Oliver.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:15

Oke bedankt! Nog een foto van de zijkant plaatsen?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:22

Zou wel duidelijker zijn ja.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:32

Afbeelding

Afbeelding

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:34

Mij lijkt de hengst Concetto van de havikerwaard er goed bij passen. Vult haar bouw goed aan en geeft hele goede springkwaliteiten door.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:35

oke hartstikke bedankt! Ik zal eens gaan zoeken voor informatie over hem!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:37

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:40

Weet je misschien ook wat ongeveer de dekkosten zijn, en zou je misschien dat filmpje willen sturen?

Sory dat ik je hiermee lastig val, maar ben nu zeer geintereseerd

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:45

De film staat op een gewone video dus die kan ik niet op de pc zetten helaas. Het dekgeld is geloof ik 800 euro. Niet het aller goedkoopst maar ook zeker niet de duurste en hij gaat dit jaar zijn debuut maken in de internationale springsport.
Je kan de havikerwaard mailen om meer info.

Succes!
Ik zou het leuk vinden om te weten wat je uit eindelijke beslissing is geworden!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 21:51

Oké, echt heeel erg bedankt!! Ik zal het zeker nog even laten weten. Met het dekgeld zit het wel goed!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:52

Dat is fijn. Stuur anders even een pm. Laat je de merrie dit jaar dekken? En wat ga je met de merrie doen als ze het veulen heeft gehad?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:24

hoi hoi...

Ik heb zelf een aantal jaren gefokt met BWP´s en ik kan je wel een aantal BWP hengsten aanbevelen als je dat zou willen.
Zelf ben ik heel erg verliefd geworden ( een flink wat jaren terug toen ik nog voor mn eigen bwptjes naar hengsten aan het zoeken was, heb nu geen bwp´s meer...) op een aantal hengsten die toendertijd net uitkwamen, maar die lopen nu aan de top mee ( clinton springt internationaal, dus die is niet meer te betalen, was een van mijn favorieten) dus onbetaalbaar geworden.
Maar wat ik je zo wie zo kan aanraden als je gaat fokken zijn deze punten.
- hengsten zijn belangrijk, maar kijk vooral naar moeders kan van de hengst, wordt vaak vergeten, maar is heel heel erg belangrijk.
Goede vaders kan je altijd kopen ( om te fokken) maar moeders is iets belangrijks.
- Zoek een springhengst die ook iets in dressuur heeft gepresteerd, geeft je een grotere kans om een goed veulen te fokken, gangen zijn heel erg belangrijk bij springen.
- de hengst zelf moet iets gepresteerd hebben als hij jong was, dit geeft een iets grotere kans dat jou veulen ook een goede gaat worden. Jong kunnen presteren betekend talend. Laat presteren betekend training... snap je?
- en kijk heel goed naar zijn afstammelingen. Vergelijk ofdat hij veulens heeft met merries die een beetje bij jou merrie haar afstammeling liggen en kijk hoe die presteren. Nogmaals, moeders kant is heel erg belangrijk.
- en dan nog de laatste, als je een leuke hengst hebt gevonden, dan blijkt het dat hij onbetaalbaar is ( dat overkomt mij dus heel vaak) ga dan voor een zoon van hem die nog maar net 1 jaar meedraaid. Ook bij die zoon doe je een beetje dezelfde onderzoeken die je bij vader hebt gedaan, maar dan ga je gelijk voor een nog mooiere combinatie ( die vader van die zoon is een bonus...)
Dat laatste is moeilijk uit te leggen, maar als je het echt wil weten dan leg ik het je wel aan de hand van een hengste stamboom uit...)
Zelf was ik heel erg onder de indruk van Saros ( bwp)( ramiro zoon). Saros heeft als jong paard al flink wat op zijn naam gescreven. Is groot, vererft vaak donker, goed in dressuur gedaan, goed in springen en geeft heel goed door... Maar Saros is nu helaas flink in prijs omhoog gegaan... Maar dan is het gewoon even zoekwerk...
Zal je alle namen besparen, maar er is behoorlijk wat keuze die wel betaalbaar is...

Hoop dat je hier wat aan hebt...

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 10:28

@ LecyTinker : Bedankt! hier heb ik zeker wat aan.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:39

Ikzelf vind Tadmus een erg mooie springhengst.
hij is nog wel erg jong, maar zelf heb ik een veulen van hem dat vrijwel zeker goed gaat springen. echt een heel lief en braaf veulentje! wel een beetje brutaal, maar niet te erg.

verder is de vader van tadmus Calvados ( zoon v. Concorde) beide dus ook springtoppers!

zijn moeder is wel vrij klein, maar de veulens van dit jaar waren niet echt klein.

op de site van team nijhof staan foto's van hem, en nog andere mooie springhengsten! bijvoorbeeld iroko en Clinton spreken mij ook erg aan, maar ik denk niet dat ze erg goedkoop zullen zijn, en ik weet ook niet zeker of die twee goed bij jou merrie passen.

www.team-nijhof.nl

zeker een kijkje waard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:47

Heb je de In de strengen? Daar zit het nieuwe bewaarboek bij met fokwaarden, ook voor hoogtemaat. Een hengst van 1.70 kan best verkleinend doorfokken, dus daar moet je goed op letten. Goodtimes heeft volgens mij ook merries met maat nodig.
Ik zou denk ik wel voor een allround hengst gaan, zodat je de dressuuraanleg van je merrie behoudt en wat springkwaliteit verbeterd(in het ideale geval). Flemmingh, Odermus, Numero Uno? Met een allround hengst voorkom je waarschijnlijk wel dat je van allebei niks krijgt(een paard wat niet kan lopen en niet kan springen).
Je kan ook een fokadvies vragen bij het KWPN, als je duidelijke info en foto's naar ze stuurt krijg je daar wel een serieus antwoord.
En op paardenfokken.nl staat een hengstencalculator, moet je niet teveel waarde aan hechten maar is wel leuk om te doen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:39

Bedankt iedereen! Haha!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 11:46

Maandag komt de dierenarts. Zij kent mijn pony ook heel goed! Ze heeft haar ook geboren zien worden. Dus vragen we haar ook om hulp! Op dit moment interesseerd Concetto mij heel erg!

Afbeelding

Afbeelding