Info/ nakomelingen Houston?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Info/ nakomelingen Houston?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 18:50

Via de zoekfunctie kon ik niets vinden.
Wie heeft er wat info voor mij over de hengst Houston?
En de nakomelingen, wat is daar over bekend?

Bedankt alvast! OK dan!

Beber

Re: Info/ nakomelingen Houston?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:17

Ik heb er laatst een paar gezien en allemaal hadden ze een zeer aansprekend hoofd met een mooi groot oog.

Het karakter schijnt per paard te verschillen, sommigen zijn lastig met rijden , maar het schijnt dat als je ze in hun waarde laat, het beste paarden zijn.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:30

Houston (Belisar x Pion x Pappilon)
Geb. datum: 22 april 1989
Kleur: vos
Stokmaat: 166

Verrichting Ermelo 1992
Braaf maar enigszins eigenzinnig.
Basisgangen ruim met veel tact en regelmaat. Veel zelfhouding. Geeft zijn ruiter in dressuur een zeer goed gevoel. Springt met weinig afdruk en bascule. Geeft zijn ruiter bij het springen een matig gevoel. Presteert in terrein ruim voldoende. Bij dressuurmatige verrichtingen veel bereidheid tot werken, bij andere verrichtingen voldoende bereidheid. Ervaart werk als normaal. Zeer veel aanleg als dressuurpaard, matige aanleg als springpaard.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Verrichtingscijfers
Stap 8
Draf 8.5
Galop 8
Rijproef 8.5
Springen vrij 5
Springen ohz 6
Terreinproef 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 75.50
Max punten 100
Plaatsing 18e van 38 (27)
Jaar verrichting 1992
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1994 (veulens)
Amper voldoende tot voldoende ontwikkelde veulens toonde deze hengst. De geselecteerde veulens waren doorgaans iets beter ontwikkeld. De collectie bleek te beschikken over een goed rijtype, terwijl ook ras en uitstraling voorhanden zijn.
Het hoofd is mooi gevormd en heeft een sprekend oog. De hals is doorgaans goed gevormd, heeft ook de vereiste lengte en beschikt over een mooie ronding in de bovenlijn. De overgang van hals op schoft/schouderpartij zou vloeiender mogen verlopen. De schoft is uitgesproken goed ontwikkeld en heeft ook een goede lengte. De lengte en ligging van de schouder zijn zonder meer goed. Rug en lendenpartij zijn goed gevormd en gespierd. De croupe is goed, heeft voldoende lengte, maar is soms iets rond; bij de geselecteerde veulens was sprake van goed gevormde croupen. Het voorbeen is veelal ingesnoerd onder de voorknie, dikwijls wat arm en soms hol (geprikte) of strak. Ze zijn vrijwel steeds lang gekoot. Het achterbeen is goed gesteld, soms even lang en kon vaak wat meer zwaarte hebben.
De stap is goed met goed ruggebruik. De draf kenmerkt zich door oprichting, een goed zweefmoment, zelfhouding, een goede cadans en balans en een sterke afdruk. Soms wordt het hoofd net hoog genoeg gedragen, dan wordt de rug wat weggedrukt en komt het achterbeen niet helemaal door. Overigens zou de draf - waarin de meeste veulens goed kunnen 'schakelen' - dikwijls wat meer door de rug kunnen komen.
De vergezellende moeders waren van gewone kwaliteit.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Kort samengevat: amper voldoende tot voldoende ontwikkelde rijtypische veulens die beschikken over ras en die goed kunnen bewegen.
Getoond: 20 veulens uit 102 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Houston voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Houston voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Overige informatie
Een enigszins beknopt aandoende, voldoende rijtypisch gebouwde hengst.
Afbeelding

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 09:03

Super! Dank je wel! OK dan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:35

Ik heb een tijdje met Sezar gewerkt,een aangwezen hengst van Houston{hij is niet naar het verrichtingsexamen gegaan vanwege een zakbreuk en eenzijdige castratie} Hij was toen 4 en qua karakter een verschrikkelijke draak! Van alle hengsten was hij degene die altijd wel iets probeerde,heel onrustig in de stal en gewoon ronduit vervelend.Met beleren onder het zadel pakte hij gerust het bit vast en scheurde er vandoor,met longeren was ie heel dominant en moest je echt oppassen kwam bij het minste of geringste omhoog het was echt geen fijn paard,later is hij het onder het zadel wel redelijk fijn gaan doen.Hij had wel mooie gangen,en het was een zeer mooi paard om te zien.Zelf heb ik een merrie van Belisar{vader van Houston} maar die heeft een super karakter heel werkwillig,en behalve een beetje zuur op stal zit er echt geen kwaad in.

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:16

[/img][img]http://sc.groups.msn.com/tn/48/B0/stalsterrok/1/43.jpg

Afbeelding

dit is een driejarige houston net beleerd super paard kan lopen!
helaas in omgang en rijden een draak maar als je hem zover hebt is ie super fijn.

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:53

kan iemand mij vertellen wara hij ter dekking staat dit jaar en evt een site..thanks Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:41

jimmy schreef:
kan iemand mij vertellen wara hij ter dekking staat dit jaar en evt een site..thanks Knipoog

Bij Riekus Veninga in Stuifzand. www.riekusveninga.nl
Aankomende zondag (14.00 uur) is daar de hengstenshow.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:51

Mooie paarden, beresterk achter en vaak best bewegen.
Niet fors, veel luxe beenwerk, zeer bloederige uitstraling.
Niet voor beginners Haha!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:31

Vajramani schreef:
jimmy schreef:

Bij Riekus Veninga in Stuifzand. www.riekusveninga.nl
Aankomende zondag (14.00 uur) is daar de hengstenshow.

Ga zeker even overwegen om heen te gaan!

Heb zelf dus sinds kort een 6 jarige hengst van Houston (xRoyaal) en was dus heel benieuwd naar info.
Deze hengst is erg braaf moet ik zeggen, helaas wel klein, maar toont wel lekker groot.
Ook zijn zijn bewegingen super!
Geen idee hoe hij onder het zadel is, maar ik vermoed idd wel vrij pittig.
Hij is nog vrij groen. Haha!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:59

Bij ons op stal staat een Houston x Purioso, degene die die heeft gefokt is levensmoe volgens mij...
Het is een nu tweejarige merrie, die nog maar rond de 1.45 zit. Het is een draak met voeren, uitmesten, naar buiten brengen. Je moet constant op je hoede zijn, en haar uit de bak halen is een ware beproeving. Voor je het weet staat ze op haar achterbenen voor je. Ik zeg niet gauw dat paarden vals zijn, maar die.....wat een rotbok.

En ik heb zelf een Jazz......dus ben gauw wat gewend.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:57

Ik krijg in mei een veulen van Houston.
De moeder is een droppie, echt een knuffel en heel mak, dus hopen dat dat een beetje compenseerd. Bloos

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:13

Ja, Houstonnakomelingen staan vaak bekend om hun karakter. Maar de merrieveulenkampioen van vorig jaar was toch ook van Houston, ze heet geloof ik Whitney. Vond ik wel een toepasselijke naam...

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:09

hoi een vriendin van mij heeft een nakomeling van houston leuk paard om te zien maar wel een moeilijk karakter. je moet een beetje geven en nemen en compromiss sluitenmet hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:03

Myrdal schreef:
Ja, Houstonnakomelingen staan vaak bekend om hun karakter. Maar de merrieveulenkampioen van vorig jaar was toch ook van Houston, ze heet geloof ik Whitney. Vond ik wel een toepasselijke naam...

Ja die staat nu bij Els Janssen..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:10

Moet zeggen dat ik wel weg ben van Houston's. 9 van de 10 vind ik aansprekende paarden.

Heb er 2 ook gereden, allebei zeer bewerkbare paarden maar wel met karakter. Mooi van type, sterk en snel achter en heel werkwillig. Niet de gemakkelijksten, maar dat hoeft toch ook niet? Je kon er heerlijk mee aan de gang, maar je moest ze wel aan het werk zetten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt een probleem vind dat een paard wat nukkig is op stal, als het maar niet té erg (in de zin van gevaarlijk wordt) wordt. Ik zou een hengst niet laten staan om een karakter dat misschien niet zo leuk is in de omgang, maar waar wel heel fijn mee te werken is!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:44

Wij hebben ook een Houston op stal. Echt een super mooi paard om te zien! Inderdaad het zijn wel moeilijke paarden om te rijden. We hebben 3 veulens gehad van onze Houston merrie met allemaal een eerste premie!

Hierbij een foto van haar met veulen.
Afbeelding

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:36

Ik ben er niet zo gek van.
Op mijn oude stal staat er ééntje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:52

argumentatie?
schitterend paard Ditchie!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:49

Ik denk het met Houston hetzelfde is dan wat ze van jazz, goodtimes, havel, ferro`s enz. zeggen. Het zijn over het algemeen goede en mooie paarden met veel beweging. Ze hebben echter over het algemeen wel karakter. ( Dit maakt ze echter ook weer geschikt voor topsport Haha! ).
ALs je met deze paarden aan het werk wilt moet je alleen beslissen of hun karakter (en kwaliteiten) wel bij jouw passen.
Het karakter van deze paarden is (over het algemeen) niet slecht maar hun ruiters hebben niet de kwaliteiten die de paarden wel bezitten.
En als (door jezelf) gewaardeerde ruiter te zeggen dat je te weinig kwaliteit hebt voor je paard ligt vaak wat moeilijk *LOL* Het is dan makkelijker om te zeggen dat het paard een slecht karakter heeft ( of doorfokt) Verdrietig

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:25

Dankje Elisa Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:47

silloouuhh schreef:
Ik denk het met Houston hetzelfde is dan wat ze van jazz, goodtimes, havel, ferro`s enz. zeggen. Het zijn over het algemeen goede en mooie paarden met veel beweging. Ze hebben echter over het algemeen wel karakter. ( Dit maakt ze echter ook weer geschikt voor topsport Haha! ).
ALs je met deze paarden aan het werk wilt moet je alleen beslissen of hun karakter (en kwaliteiten) wel bij jouw passen.
Het karakter van deze paarden is (over het algemeen) niet slecht maar hun ruiters hebben niet de kwaliteiten die de paarden wel bezitten.
En als (door jezelf) gewaardeerde ruiter te zeggen dat je te weinig kwaliteit hebt voor je paard ligt vaak wat moeilijk *LOL* Het is dan makkelijker om te zeggen dat het paard een slecht karakter heeft ( of doorfokt) Verdrietig

Daar heb je een heel goed punt.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:14

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:01

Viennanova schreef:
Bij ons op stal staat een Houston x Purioso, degene die die heeft gefokt is levensmoe volgens mij...
Het is een nu tweejarige merrie, die nog maar rond de 1.45 zit. Het is een draak met voeren, uitmesten, naar buiten brengen. Je moet constant op je hoede zijn, en haar uit de bak halen is een ware beproeving. Voor je het weet staat ze op haar achterbenen voor je. Ik zeg niet gauw dat paarden vals zijn, maar die.....wat een rotbok.

En ik heb zelf een Jazz......dus ben gauw wat gewend.

Ja, ik heb die gezien, raar diertje. Net een enter i.p.v een twenter.
Maar ik ken ook iemand ( denk dat jij die ook wel eens hebt zien rijden) met een Houston x Purioso. In het begin was het ook wel een draak. Staken met rijden, bokken etc. Nu gaat het goed. Paard gaat steeds beter lopen en wordt steeds mooier. Er loopt geloof ik ook een volle zus van dat paard rond die goed fokt.
Dus levensmoe, nee niet altijd. Maar dat weet jij ook, stukje opvoeding doet wonderen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:10

Ik ken ook een houston ruin, een kleine compacte vos met een ontzettend lekker koppie. Had geweldige gangen, een sterk achterbeen, maar was moeilijk te rijden. Hij was erg bang voor alles, voor tegemoetkomende paarden etc. Was wel echt een prachtpaard om te zien.
Ditchie, wat een bloedmooie merrie!