Hoe worden dravers in de sulky geleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thiry

Hoe worden dravers in de sulky geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 18:36

Hoi,ik heb altijd dravers gehad en gereden,maar altijd volwassen dieren.Nu zou ik graag weten op welke leeftijd en hoe ze geleerd worden in de sulky.Ik heb nu zelf 2 veulens(wel geen dravers),bijna jaarlingen,en ben daar benieuwd naar.Ik weet wel een beetje maar vraag me toch af hoe het in het begin in z'n werk gaat.
Groetjes

Martsje

Re: Hoe worden dravers in de sulky geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:48

Hallo!! Ik heb zelf ongeveer een jaar of 4/5 in de dravers gezeten en was dan altijd in Drachten bij de drafbaan. Wij kregen daar vaak jonge paarden vanaf een jaar of twee binnen die dan al beleerd werden. Sommigen kwamen al als ze nog maar een jaar waren, maar dat waren dan ook grote sterke "beren" die we dan alleen maar gingen beleren en dan gingen ze het land in om verder uit te groeien.
Het beleren ging (bij ons) als volgt; als het 'spookjes' waren, werden ze eerst door verzorgers wat handmak gemaakt d.mv. aan een touw vastzetten en aan de andere kant stond nog iemand die het paard aan de andere kant vasthield. Paarden die al wel wat gewend waren, die kregen in de box dan een tuigje op en een hoofdstelletje en daar mochten ze in de box dan wat mee rondbokken. Soms gebeurde dit hele extreem, de andere x was het allemaal rustig. Zodra ze aan het tuig gewend waren, kregen ze op de gang het hoofdstelletje in (halster er wel onder!) en het tuigje op en de leidsels werden dan bevestigd. Vooraan liepen er dan twee mensen mee (elk aan een kant) en nog een er achter met de leidsels in de hand. Zo begonnen we met het sturen. Eerst maar eens kijken of we de baan rond kwamen, en later ook achtjes draaien en zo...
Wanneer dit ook gewend was, kwam er in de gang, waar dus het paard vast kwam te staan, een lichte trainingskar achter. Deze werd dan een paar keer opgetild en los gelaten, zodat het paard wist, oh er zit wat achter mij. Pas als hierop geen reactie meer kwam van het paard, dan gingen we, op dezelfde manier als met het aanleren van het sturen, naar buiten. Eerst liep degene die de leidsels vast had achter de kar mee, en pas later werd er op de kar gezeten.
Eerst natuurlijk alles rustig in de stap, en later in de draf. En als dan het paard al vrij braaf was, dan gingen degenen die er (nog steeds) naast liepen op de zijkant van de kar zitten en reden zo mee. Totdat het vertrouwd was om de berijder alleen de baan op te laten gaan met het paard.

Zo, dit was een heel verhaal, ik hoop dat je er wat wijzer uit bent geworden!!! Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:41

Hoofdstelletje om, aan laten wennen, singeltje om, aan laten wennen. Lange teugels eraan, en één persoon erachter en één ernaast bij het hoofd. Zo rondlopen, tot de persoon bij het hoofd verder weg kan blijven of het paard helemaal los laat. Als het pard dan makkelijk te sturen is, de sulky erachter. Twee mensen bij het hoofd en 1 erachter. Als het goed gaat, 1 bij het hoofd, met een lange lijn zodat je steeds verder naar achter kan laten zakken. Dan loopt ie als het goed is al snel in zn eentje.
Zo doen wij het, en dat gaat prima. Ja

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 22:10

Vinden jullie het te vroeg om er af en toe een lichte sulky achter te hangen als ze bijna 2 worden.Ze zijn nu al wel gewent om een tuigje en een hoofdstel af en toe te dragen om te wandelen.Mijn draver koerste op 2 jarige leeftijd al en heeft tot z'n 12 gekoerst.Hij wordt er nu 14 en is kerngezond,ook zijn benen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:12

Die van ons worden allemaal als jaarling beleerd, en als ze als tweejarige sterk genoeg zijn, koersen ze ook. Geen probleem dus.

Sommigen worden al beleerd voordat ze 1 zijn, dat vind ik wel wat vroeg. Al had ik mijn eigen om die tijd al wel tussen de lange lijnen lopen Bloos Maar die is pas als 2 jarige voor de sulky gegaan.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 22:17

Ja,die van mij kan ik sturen met de korte teugels en zo al wat commando's leren.Ik sta er meestal alleen voor en probeer ze zo al wat onder controle te krijgen.Het lukt al aardig!Ik doe dit nog niet te veel en niet te lang,maar ze doen het wel graag.Ik maak het intressanter door een parcours te maken met van alle voorwerpen.Vinden ze heel leuk!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:23

Toen ik vroeger nog niets met de drafsport te maken had, vond ik het maar zielig, tweejarigen die al koersten. Later ook nog, toen ik er nog maar net inzat. Maar feit blijft nu gewoon, dat het meeste geld voor een eigenaar te verdienen is als het paard drie jaar is. Dan is het toch wel fijn als je paard koersklaar is. Dus dan moet je wel gaan beleren als ze anderhalf zijn, zeg maar.

Nu maak ik het van dichtbij mee, hoe ze het bij De Haan op stal doen. Daar zijn ze super rustig, en als een paard er niet klaar voor is, dan gaan ze het verder ook niet aandringen. Volgens mij hebben zij maar 1 2-jarige op stal staan die als 2-jarige gekoerst heeft. Dit is Unique Swagerman, en ook alleen maar omdat de eigenaar dat persé wilde. Maar ja, het ging allemaal goed, en ze heeft daarna een tijdje vakantie gehad. Ik denk niet dat het kwaad kan om ze al op zo'n jonge leeftijd te beleren en te gaan rijden. Want bedenk maar goed, dat sommige ook al met jonge leeftijd weer met pensioen kunnen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:00

dravers worden op 1-2 jarige leeftijd beleerd....
begreep ik nou dat jij 2veulens heb die Niet Dravers zijn... houdt er dan rekening mee dat die vaak op latere leeftijd pas rijp zijn voor het werk

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:20

Bij ons op stal gaat het allemaal ongeveer hetzelfde als wat hierboven al verteld is. Op anderhalfjarige leeftijd worden ze dan dus beleerd. Alleen wij gaan de eerste paar keer dat het paard een kar achter z'n kont krijgt niet los de baan op zeg maar. We binden het paard dan aan de kwikkelwagen vast, da's een lange ijzeren balk achter de tractor met dwarsbalken zodat er in totaal 7 paarden aan vast kunnen. het paard wat dan voor de eerste keer een kar achter zijn kont krijgt, binden we dan achterop. Zo kunnen we niet in sloot belanden en niet aan de kletter gaan; een hele geruststelling Knipoog Uiteraard hebben we ze daarvoor wel geleerd om mee te lopen met die kwikkelwagen, zodat ze niet gaan hangen

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:15

Ja mijn bijna jaarlingen zijn geen dravers.Ik zou ze het willen leren om af en toe mee gaan te wandelen,zodat ze later pas onder het zadel gereden worden.Het is niet de bedoeling om lange stukken te draven of ze moe te maken.