Vraagje over biest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Vraagje over biest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 07:51

Wij hebben een merrie die 24 maart een veulen krijgt (7de veulen, nooit een probleem gehad) en een merrie die eind april/begin mei haar eerste veulen krijgt, en een eerste veulen is toch altijd spannend. Nu zat ik te bedenken dat ik misschien wel van de eerste merrie biest kon afnemen, in geval van nood. Maar hoe lang geeft een merrie biest? Is namelijk een lastige merrie (slaan, bijten) en ze zal de eerste uren zeker niet te melken zijn.
En verder, hoe lang blijft biest goed? En hoe/op wat voor temperatuur moet het bewaard worden? Is het 1,5 maand goed te houden?

kraamkliniek

Re: Vraagje over biest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:34

Biest moet je binnen 6 uur na de geboorte afnemen. Hoe later je bent hoe meer er al uit is.
Een merrie die NET haar veulen heeft is het minst agressief. Dus zorg dat je bij de geboorte bent, (geen lawaai en onrust maken, ze willen eigenlijk alleen zijn.) als de merrie opgestaan is en het veulen likt moet je voorzichtig naar het uier gaan. Zet wel een betrouwbaar persoon bij het hoofd van de merrie. deze kan haar dan vasthouden bij het halstertouw.

Gebruik de melk uit een uierhelft voor haar eigen veulen, en melk de andere voor reserve. Wij melken per merrie maximaal (Gemiddelde merrie groot paard) 450 milliliter uit voor reserve. De rest is voor het eigen veulen.
Afkoelen, Invriezen en maximaal anderhalf jaar bewaren bij 19 graden celsius onder nul.
Au bain marie ontdooien. Niet in magnetron!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 20:21

Bedankt! Probleem is wel dat we nooit bij de geboorte van een veulen bij die merrie zijn geweest, ze duldt absoluut geen pottekijkers en zal alleen veulenen in een onbewaakt ogenblik. Vorig jaar werden we zelfs compleet verrast toen er 's morgens een veulen in de stal lag (in eerste instantie zagen we het nogeens niet, maar toen vonden we de merrie zo magertjes.... Bloos! ). Dus is het maar te hopen dat ik er op tijd bij ben om de merrie te kunnen melken. Merrie is ook niet van mij, is van degene waar mijn eigen merrie gestald staat. Hopelijk belt ie mij op tijd zodat ik toch nog biest kan afnemen.
En is 450 ml niet veel? Bijna een halve liter....ik weet niet hoeveel een veulen nodig heeft, maar het lijkt me dat ik haar dan helemaal leeg melk!

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:37

Als je niet aan twee kanten melkt, blijft de andere kant geheel over voor het veulen. Een oudere merrie die meerdere veulens gehad heeft kan veel melk geven, maar ik zou die ene kant niet helemaal leegtrekken.