Ieder zijn eigen mening, overtuigen hoeft niet.
Vorig jaar November heb ik drie dagen op Paard&Koets gestaan om mensen dit verschil uit te leggen.
Let op! Dit is MIJN mening.
Natuurlijk bestaat de Tinker/IC uit een verscheidenheid aan rassen. Alles wat er doorheen gemengd kon worden is er doorheen gegaan. Met de komst van de stamboeken is er een begin gemaakt met het vastleggen van een ras. Dit betekent zo min mogelijk invloeden van buitenaf en bouwen aan een zo stabiel en breed mogelijk grondvlak van goede paarden. En vooral hier komt het grote verschil tussen de twee stamboeken boven water. Het is niet zo zeer een verschil van paarden als wel een verschil van fokrichting.
Het NST streeft naar het behouden van 4 types; de Grai, Scudder, Cob en Vanner. Veel van de oorspronkelijk geimporteerde paarden zijn te plaatsen binnen deze vier types. De paarden worden ingedeeld in hoogte, zwaarte en behang. Het keuren wordt gedaan door keurmeesters van verwante rassen. Bij de keuring spelen de gangen ook een belangrijke rol.
De ICS streeft naar een paard dat zo dicht mogelijk bij de rasstandaard komt. Naar aanleiding van deze standaard wordt er gekeurd. De paarden worden daadwerkelijk gekeurd aan de hand van een formulier waarop de raskenmerken uitgezet worden. Het perfecte IC type heeft een gedrongen ietwat lompe
bouw met een ruime hoeveelheid behang en manen. Een ander groot verschil is dat de ICS haar thuisbasis in Ierland heeft zitten en het NST een compleet Nederlands initiatief is.
In de nieuwe ICBS is er geen ruimte voor Crossbreds, deze worden dan ook niet meer opgenomen. Verder is voor ons het nieuwe keuringsstelsel nog niet bekend, maar dat er aan de hand van de rasstandaard gekeurd gaat worden is wel zeker.
Een vergelijking tussen de stamboeken wordt natuurlijk altijd gemaakt, maar omdat beide stamboeken een ander fokdoel hebben is dit in mijn ogen niet terecht.

En de jury gelukkig ook.