Ik heb een drachtige merrie die waarschijnlijk eind maart moet veulenen. Ze is geschoren en kan haar moeilijk nu zonder deken zetten. Maar hoe doen jullie dat als het bijna zover is? deken eraf halen?
Ik zou haar deken eraf halen tegen de tijd dat ze moet gaan bevallen. Wie weet wat voor weer het is tegen de tijd dat ze uitgerekend is. Maar de deken oplaten zou mijn keuze zeker niet zijn. En volgens mij zweet je paard zich te pleures tijdens de bevalling...
IMO veel te gevaarlijk, niet tijdens het veulenen maar wél daarna met een klein veulen erbij. Ik zou al zo snel mogelijk beginnen met afbouwen, dunner dekentje op, zodra het even kan overdag al af en dan vlak voor het veulenen helemaal zonder dek zetten.
Bedankt voor jullie reacties. Is de eerste keer dat ik een veulen mee maak van dicht bij.
Alleen zou ze in april of mei volgens de schatting van Dierenarts zijn uitgerekend. Maar de uiers zijn al aardig aan het vullen dus denk dat het al eind van de maand komt.
Het is nu toch veel te koud om zonder deken te zetten?
Het is nu idd veel te koud voor een geschoren paard zonder deken, maar je zou volgende week (als het ietsje warmer wordt) over kunnen gaan op een zomerdekentje, en als het 's nachts niet meer vriest haar zonder deken kunnen gaan zetten. En volgende keer niet meer scheren vlak voor de bevalling
En volgende keer niet meer scheren vlak voor de bevalling
Inderdaad. Niet om jou aan te vallen ofzo, maar misschien is het de volgende keer slimmer om hier eerder aan te denken. Zo heb ik mijn merrie dit jaar zonder deken laten staan, omdat ze al zo vroeg moest veulen en ik heb niet echt gezond vind als ik ze met zo'n weer in 1 keer onder het deken uit moet halen.
Ga wel eerst even na wanneer ze nou precies uitgerekend is. Wanneer is ze gedekt? Dat de uiers zich al aardig aan het vullen zijn wil niet zo heel veel zeggen hoor. Dan kan het ook best nog een maand duren en als dat zo is dan zou ik nog een paar weken wachten met het deken eraf halen(of je merrie moet zo veranderen dat je denkt dat ze wel eerder gaat veulen) tot het iets beter weer is. Kan in een paar weken veel verschillen.
Mijn pony is 25 januari 2005 bevallen en wist niet wanneer dat zou gaan gebeuren, dus ze is ook met deken bevallen. Natuurlijk niet ideaal maar het is toch allemaal goed gegaan. Mijn pony was niet geschoren maar zat wel heel dun in haar vacht dus zonder deken laten staan was zeker geen optie. Zoals ik al schreef is de bevalling goed verlopen, na de bevalling was ze niet bezweet dus heb haar deken gewoon om gelaten (het sneeuwde die avond ook nog eens). Wel even een schone opgedaan want degene die ze op had was door drenkt van het vocht en bloed. Heb van de nieuwe deken wel de bilkoorden verwijderd en de singels opgeknoopt aan een losse dekensingel van elastiek (dus strak om haar lichaam). Om te voorkomen dat het veulen er verstrengeld in raakt. Dat ging prima en daar staat ze nu nog steeds mee. Het veulen heeft nergens last van en de merrie het nog steeds lekker warm. Veel succes met de gezinsuitbreiding straks.
Ik heb mijn merrie nu 6 maanden en ben er pas achter gekomen dat ze drachtig was nadat ik haar geschoren had. Dus daar wist ik niks van toen ik dat deed. Anders had ik het ook niet gedaan. Hierdoor weet ik ook niet wanneer ze gedekt is. Dus dat is een verassing!! Daarom let ik heel erg op haar uiers om te weten hoe of wat.
mijn pony is op 5 maart uitgeteld en 's nachts was ut -15 duz de mijne gaat echt niet onder het deken weg!! wel heb ik de bilriemen afgehaald... (maar dat is nogal logisch) maar ik heb liever dat mijn pony wat meer zweet dan dat ze dagen moet bibberen van de kou