bij kruising zelf naam geven ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kregeltje

bij kruising zelf naam geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:22

ik was nieuwsgierig dat als mijn draver een veulen krijgt van een arabier of dat je dan zelf een naam mag geven of dat je dan gebonden bent aan een letter van dat jaar
en gaat dat op voor kruisingen ??

alabastro

Re: bij kruising zelf naam geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:47

Verwacht je hier nu echt een antwoord op van mensen die paarden fokken uit liefde voor een ras of bloedlijn of een antwoord van vleeskoopmannen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:50

alabastro schreef:
Verwacht je hier nu echt een antwoord op van mensen die paarden fokken uit liefde voor een ras of bloedlijn of een antwoord van vleeskoopmannen?

Waar slaat nou weer op?! Als je je te goed voelt om gewoon te antwoorden op de vraag, reageer dan gewoon niet.

Weer ontopic; je zou kunnen informeren of het veulen ergens in een hulpstamboek kan worden opgenomen en of je dan wat verplicht bent qua naamgeving.

kregeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:54

ik hoop op een antwoord van iemand die weet hoe het zit
en ik wil een veulen van mijn paardje juist omdat ik heel veel van haar hou
Pling
absoluut niet voor de handel of om er zelf beter van te worden
ben geen fokker

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:57

Alabastro > de topicstarter stelt gewoon een vraag. Als je niets zinnigs te antwoorden hebt, houd dan je mond.

Antwoord op de vraag van de topicstarter: zo'n kruising kun je laten registreren bij het NRPS. Mijn paard is zo'n kruising Arabier x draver. Zijn moeder is een nakomeling van Manza Buitenzorg (met papieren) en zijn vader is de voor het NRPS goedgekeurde hengst Prins Abdullah Nomar v/h Oosterveld ox. Zijn fokker heeft uit deze merrie meerdere veulens gefokt van NRPS-goedgekeurde hengsten (o.a. Nucari, Figaro x en Respect) en deze zijn allen bij het NRPS ingeschreven.

In een aantal gevallen ging het om een hengstveulen. Deze veulens moeten een naam krijgen die begint met de eerste letter van vaders naam. Dus is de vader Prins Abdullah, dan met een P. Is de vader Figaro, dan met een F. Bij een merrieveulen ben je vrij in de keuze van een naam.

Ik kan overigens met zekerheid zeggen dat de fokker van mijn paard een echte liefhebber is en geen vleeskoopman. En mijn paard doet het leuk in de sport. Lachen

Kruisingen Arabier x draver die het aardig goed doen in de sport (understatement Knipoog ) zijn Joker R van Carmen Römer (dit jaar aan de start gekomen op het WK Endurance in Dubai), Joy Beatle van Yvonne van der Velde (eveneens al een 160 km uitgelopen) en Shannon van de Belgische Jacques Boulanger (teambrons op het WK Endurance in Dubai). Joker R en Joy Beatle hebben ook een NRPS-papier (v. Jashin ox).
Laatst bijgewerkt door Karin op 01-03-05 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:59

als de vader een arabier is kan het paard altijd geregistreerd worden bij het nrps ongeacht welk ras de moeder is
de naam van een merrie is vrij
de naam van een hengst moet met de zelfde letter beginnen als de (in dit geval de arabische) vader

maar een draver x arabier waarom wil je deze kruising Verward ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:01

Van de paarden die ik noem in mijn reactie weet ik dat ze bewust zijn gefokt voor de endurancesport. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom je graag een kruising Arabier x draver zou willen fokken. Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:04

Karin schreef:
Van de paarden die ik noem in mijn reactie weet ik dat ze bewust zijn gefokt voor de endurancesport. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom je graag een kruising Arabier x draver zou willen fokken. Ja

endurance was ook het eerste wat ik me opkwam toen ik het zag staan Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:07

Vandaar ook dat IMO de reactie van Alabastro kant noch wal raakt. Alsof een dergelijke kruising per definitie alleen geschikt is voor de worstfabriek. Daar denken die endurancefokkers toch net iets anders over. Knipoog

Niet te snel oordelen over een bepaalde kruising als je je niet in het achterliggende gebruiksdoel hebt verdiept. Knipoog

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:34

alabastro schreef:

Waarom zou je deze rassen niet kunne kruisen en registreren. Bij het NRPS lopen ook redelijk wat pony's/paarden endurance. Daar zijn ze volgens mij uitermaten geschikt voor.
Heeft ook een keer zo'n kruising in BIT gestaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:39

Die kruising in de Bit is ons paard, de Dravebier. Knipoog

Overigens stond Joker R laatst ook in de Bit: KLIK HIER.

Foto's van Joker tijdens het WK in de woestijn vind je HIER.

Afbeelding
Foto: Aart Markies

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:50

ja die dravebier bedoelde ik. Vorig jaar ofzo. Ging over kruisingen als ik me niet vergis.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:52

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:05

Mooi diertje. Ik rijd zelf een draver bij. M/Z dressuur aangereden.
(zelf ingereden en doorgereden tot dit nivo)

Zelf heb ik een tuiger, en een paard jaar terug heb ik een merrie verkocht wat een kruising was tussen een rijpaard hengst en een friese merrie (NRPS rijpaard papier).
ik ben dus wel gewend aan rare paarden. heb maar heel zelden op een echt KWPN rijpaard gereden. Waarom zou ik ook. Mijn tuiger is Z2 dressuur aangereden en kan een beetje piroet, om de twee passers changementen en hij springt 1,40m en hoger. Dan heb je toch geen duur rijpaard nodig Haha!

mijn oparatorlogo is de draver trouwens

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:25

Bij het NRPS kom je heel diverse kruisingen tegen. Zelf zou ik eigenlijk niet weten waarom een kruising Arabier x draver 'vreemder' is dan een Arabier x Engels volbloed. Zo'n groot verschil is er IMO niet tussen dravers en Engels volbloeden. Om even kort door de bocht te gaan: het zijn beide 'bloederige' rassen, het ene ras wordt gefokt en getraind om hard te draven en het andere ras om hard te galopperen. Knipoog

De laatstgenoemde kruising heeft een officiele benaming - 'Anglo-Arabier' - en heeft ook vaak een eigen register binnen diverse stamboeken over de hele wereld (in NL bij het NRPS) of zelfs een eigen stamboek. Met name in Frankrijk wordt deze kruising geroemd om zijn uithoudingsvermogen en sportprestaties en daar worden Anglo-Arabieren tevens regelmatig gekruist met... dravers Haha! (en die paarden vind je ook weer terug in de endurancesport).

Dravers zijn veelzijdiger dan je denkt en in combinatie met andere (bloed)paarden kun je een zeer geschikt sportpaard fokken. Om een voorbeeld te noemen: Jappeloup de Luze van Pierre Durand (goud bij het springen op de OS '88) was ook een halve draver.

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd waarom de topicstarter juist voor deze kruising kiest (gewoon belangstellend bedoeld!). Lachen

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:58

Sorry, maar ik had het begrepen alszijnde dat de merrie geen papieren had en daarom moeite bij inschrijving zou kennen. Mijn excuses.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:52

Al had de merrie geen papieren, dan nog kan haar veulen worden ingeschreven bij het NRPS als de vader een volbloed Arabier (met papieren) is. Knipoog

Wellicht had je je reactie dan nog iets constructiever kunnen formuleren, maar goed. Wat mij betreft zijn je excuses aanvaard. Lachen

kregeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:40

hier dan de reden waarom ik voor een arabier heb gekozen
omdat dat het enige ras is wat in de buurt van een draver komt
wat bouw enzz betreft
mijn draver is 1 meter 47
en de hengst waar ik voor gekozen heb is dat ook ongeveer
het is een russische arabier
omdat deze / schijnt / koeler in de kop te zijn
dan andere arabieren
en ik gok op een schimmel
en schimmels zijn er bijna niet in dravers anders was ik op zeker voor een draver gegaan
ik heb mijn draver puur voor de lol recreatie
en vind western wel leuk
Pling

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:26

Hoe wordt het veulen geregistreerd bij het NRPS als de vader een niet goedgekeurde arabier is? Bij het KWPN waarschijnlijk in het reg. B (mits de merrie een KWPN-er is), maar hoe zit dat bij het NRPS?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:21

Het NRPS maakt onderscheid tussen NRPS-goedgekeurde hengsten en NRPS-erkende hengsten en daarnaast heb je verschillende registers, o.a. NPA voor pony's en NRA voor paarden. Ik denk dat het handig is om voordat je gaat dekken even bij het NRPS te informeren hoe het veulen daar geregistreerd gaat worden.

Het stamboekreglement van het NRPS vind je HIER.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:00

Bedankt voor de tip!