Na 1x dekken een mooiere ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Na 1x dekken een mooiere ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 07:58

Ik hoorde laatst van iemand, dat als je je hengst een keertje hebt laten dekken voor je hem castreert, je dan een mooiere ruin krijgt.. Dus dat hij dat 'stoere' uiterlijk van een hengst houdt zeg maar (qua houding enzo)..

Sorry, beetje wazig omschreven, maar wat denken jullie? Complete onzin, of zit er wel wat in?

Jessica24

Re: Na 1x dekken een mooiere ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:52

Ik heb een aantal jaren op een friese hengst gereden.
Hij heeft vier seizoenen gedekt en was altijd een erg stoere verschijning.
Later is hij gecastreerd en eerlijk gezegt wist ik niet wat ik zag toen ik hem weer zag.
Er was niets van zijn hengsten uitstraling over.
Dus ik vind het onzin.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:13

Mijn ruin is waarschijnlijk ook vrij laat gecastreerd( vlak voor dat ik hem kocht Toen was hij drie).
Nou heeft hij echt zo'n mooie hengstennek, ja ik hou daar van en ben ook helemaal gek op hengsten.
Maar hij dekt dus ook nog steeds de merrie's die hengstig zijn als ze in het land staan, dat kan ook een nadeel zijn want ze kunnen hem de voorbenen wel onder het lijf wegschoppen als het moet, hij dekt dus ook niet alle merrie's maar een aantal nog wel.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:27

er zijn ook genoeg ruinen die dekken terwijl ik ze als enter al gecastreerd zijn. dat zegt dus niks. maar het lijkt mij enorme onzin dat als ze een keer gedekt hebben dat ze dan mooier worden. het enige wat ik inderdaad een voordeel vind van laat castreren is dat ze een hengstenbouw krijgen. vooral die hals idd!! Hyper!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:38

elinax21 schreef:
er zijn ook genoeg ruinen die dekken terwijl ik ze als enter al gecastreerd zijn. dat zegt dus niks. maar het lijkt mij enorme onzin dat als ze een keer gedekt hebben dat ze dan mooier worden. het enige wat ik inderdaad een voordeel vind van laat castreren is dat ze een hengstenbouw krijgen. vooral die hals idd!! Hyper!

Ja dat weet ik dat ook kan Haha! ,maar angezien hij voor de rest ook een aardige hengstenbouw heeft is hij dus waarschijnlijk wel laat gecastreerd.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 09:44

Dus het kan met een ruin die nooit gedekt heeft, ook zijn dat ie gewoon nog op merries springt als ie gecastreerd is.. dat maakt dus niet uit of hij ooit gedekt heeft of niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:50

Vaak wel, niet altijd.

Maar, als ze een keer gedekt hebben kennen ze dat 'truckje', dus zal je waarschijnlijk ook een ruin krijgen die wat meer hengstenmanieren heeft.

Hoeft niet altijd hoor. Mijn sulletje heeft nu 4 seizoenen gedekt en kan midden in de zomer met een klein meisje er op pony lesjes tussen de merries lopen. Die is echt wel hengst (anders weet ik niet wat die ballen daar doen en waarom al die merries toch drachtig worden Tong uitsteken ).

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:34

Het idee alleen al is onzin, wie houdt zich daarmee bezig, straks denken al die arme amateurs dat ze hun hengst beter even laten dekken voor ze castreren. En wat krijgen we dan voor paarden op de markt, een hoop veulens en paarden zonder papieren. Laat je zoiets niet wijsmaken, langer hengst laten op zich, kan wel helpen omdat de werking van de hormonen tijdens de groei tot stand komt en mee gaat bepalen waar de nadruk ligt in de ontwikkeling van bepaalde lichaamsdelen en spiergroepen zoals de kaken of inderdaad de halsspieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:49

Idd,later castreren kan helpen met een mooiere bespiering etc. maar mijn ervaring is dat je ze ook niet te laat moet castreren als ze eenmaal ontdekt hebben dat ze een mannetje zijn duurt het veel langer voordat dat besef er weer uit is.

Alabastro is trouwens een prachtige hengst,met mooie gangen!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:51

Elisa2 schreef:
Idd,later castreren kan helpen met een mooiere bespiering etc. maar mijn ervaring is dat je ze ook niet te laat moet castreren als ze eenmaal ontdekt hebben dat ze een mannetje zijn duurt het veel langer voordat dat besef er weer uit is.

Alabastro is trouwens een prachtige hengst,met mooie gangen!

Dat verschilt van hengst tot hengst, de een blijft langer hengst na castratie, de ander is het nooit geweest. Dat moet je dus individueel bekijken.
Bedankt voor je opmerking. Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:41

ik heb een shet/welsh van nu bijna 4. hij had nog nooit gedekt en is met 1 jaar direct gecastreerd. hij dekt nog altijd onze merries, en hij is een jaar lang (na castratie) nog supergek geweest...en ineens was hij zo mak als n lammetje en kan ik de kleinste kinderen er mee weg sturen. zo maf he. ik heb hem toen gekregen omdat hij zo gek was juist en het zou absoluut nooit een kinderpony worden...dus je kunt echt nooit wat over t gedrag zegen. maar dit is volgens mij wel extreem hor haha... Tong uitsteken

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:26

Haha ja precies, het verschilt natuurlijk heel erg per paard. Maar iig bedankt voor jullie reacties!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:14

Haha.. jammer hoor.. maar ik wil Charly niet laten dekken. Zoals eerder al gezegd KAN het zijn dat ze hengstenmanieren er aan over houden en dat risico wil ik niet nemen Lachen Ik heb charly gekocht als rijpony in de toekomst en niet als dekhengst Knipoog Sorry es Tong uitsteken hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:44

ja het verschilt ook nog eens per paard dat is waar.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:36

Mijn paard is als 5 jarige gecastereerd en heeft zijn hengsten uiterlijk wel gehouden. Zijn karakter is wel nog wat hengst achtig gebleven.