Hengst voor ramiro x gotthard merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirstin

Hengst voor ramiro x gotthard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:43

Het ene veulen is nog niet geboren of ik denk alweer aan de volgende Haha! Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie voor hengst bij deze merrie zouden doen. Dus wat maakt volgens jullie de beste combi, zonder dat er eisen zijn zoals een dressuurhengst/ springhengst/ kleur etc)

Even een lijstje met persoonlijke kenmerken Knipoog
I. REGIA. M.D.M.
Sterpredikaat
KWPN/ tevens Hannoveraans afstammingsbewijs aanwezig
1,78 groot
De volgende punten zijn behaald tijdens een stationmerrietest toen ze 5 was:
Stap 70
Draf 75
Galop 75
Vrij springen 80
Springen o/d man 75
Rijproef 75
Trainingsrapport 90
Karakter 90
Stalgedrag 100

Ze heeft m2 dressuur gelopen, was Z klaar.

Hier nog een foto:

Afbeelding

Ik ben benieuwd!

Mansolein

Re: Hengst voor ramiro x gotthard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:09

kijk eens op de site van www.jboeve.nl naar Caricello. Dit is een springhengst die hele bijzondere veulens geeft. Echt een heel mooi extrieur en super bewegingen. Is echt de moeite waard!
Van wie was het veulen op de foto? En van wie is ze nu nog drachtig?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:29

Bij een dergelijke mooie afstamming verwondert het me, dat de merrie niet springt. Bij een hengstenkeuze is het natuurlijk voor de handliggend vanwege de goede ervaringen bij o.m. Zangersheide bij Ramiro en Gotthard het bloed van Almé te gebruiken.
Omdat dit niet meer rechtstreeks beschikbaar is via een van zijn zonen of kleinzonen waarbij wat lijnenteelt op Ramiro zeker niet verkeerd zou zijn. Keuze genoeg met goede zoons van Quick Star (bv Royal Star) en Quidam de Revel (zoals Quasimodo Z) om een paar jonge hengsten te noemen. Een lijstje van een 20 tal hengsten is best te maken en daaruit dan verder selecteren. Veel succes.

hannekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:05

Wat denk je van Indoctro? een andere Indoctro x ramiro is Orame.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:24

Xander schreef:
Omdat dit niet meer rechtstreeks beschikbaar is via een van zijn zonen of kleinzonen waarbij wat lijnenteelt op Ramiro zeker niet verkeerd zou zijn.

Wellicht ten overvloede, maar toch: houd er bij lijnenteelt wel rekening mee dat je niet alleen de goede eigenschappen versterkt!!! Je kunt net zo goed de slechte eigenschappen versterken en daar zit je niet op te wachten. Ik zeg niet dat je het nooit moet doen, wel dat je (denk ik) voorzichtig moet zijn met in welke generatie je hetzelfde bloed weer tegenkomt.

NB bij mijn veulen is er een klein beetje lijnenteelt geweest, bij mijn merrie (notaris x nimmerdor) zit er Farn bloed in en aan de kant van Metall de papa komt er Farn bloed binnen via Ferro. Dit is in beide gevallen trouwens pas in de 4e generatie (tenzij mijn veulie als de eerste generatie telt, dan is het pas in de 5e!!)

Ik ben trouwens helemaal weg van Ramiro, dus wel een beetje jalours / jaloers op jouw papiertje bij je merrie! Veel plezier ermee!!! Gelukkig zit via Metall er ook wat Ramiro in mijn Zucchero! Knipoog

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:45

Xander schreef:
Bij een dergelijke mooie afstamming verwondert het me, dat de merrie niet springt. Bij een hengstenkeuze is het natuurlijk voor de handliggend vanwege de goede ervaringen bij o.m. Zangersheide bij Ramiro en Gotthard het bloed van Almé te gebruiken.
Omdat dit niet meer rechtstreeks beschikbaar is via een van zijn zonen of kleinzonen waarbij wat lijnenteelt op Ramiro zeker niet verkeerd zou zijn. Keuze genoeg met goede zoons van Quick Star (bv Royal Star) en Quidam de Revel (zoals Quasimodo Z) om een paar jonge hengsten te noemen. Een lijstje van een 20 tal hengsten is best te maken en daaruit dan verder selecteren. Veel succes.

Kan ik me perfect in vinden, maar wat is de bedoeling van het fokken, wil je het veulen zelf houden of verkopen. Dat zou nl een groot verschil maken ivm de hengstekeuze.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:00

Ja wat wil je eigenlijk fokken, een goede allrounder?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:47

Van Indoctro moet je houden en Oramé is zeker niet een bijzonder paard. Zijn familie heeft niet gepresteerd. Maar tussendoor lees ik een bericht van Jan over zijn merrie een Notaris x Nimmerdor en dan een veulen van Metall. Jammer om bij zo'n merrie de dressuurrichting uit te gaan, maar mischien was het een eenmalig uitstapje.
Overigens heeft hij gelijk over lijnenteelt, maar je kunt het eigenlijk alleen toepassen bij zg prepotente hengsten of in gevallen waarbij al eerder gebleken is dat lijnenteelt goed werkt.

De door Jan genoemde lijnenteelt op Farn is door diverse mensen toegepast en levert veelal goede springpaarden op. Of dat bij Ferro ook van toepassing is - via zijn Farn moeder Brenda - weet ik niet.

X

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:53

Is die merrie geen keur?
Is die merrie PROK?

Mooi bloed Sigaar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:41

De Combinatie Alme x Ramiro X Gothard is er een die veel voorkomt. Zowiezo is Alme x Ramiro een hele goede combi. Denk aan Ratina Z en Damiro. Volgens mij waren er nog wel een paar uit die combi.

Ik zou dus gaan voor een zoon of kleinzoon van Alme. Animo (is die nog beschikbaar) bijvoorbeeld. Het liefst een beetje hete Alme zoon.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:43

Tolstoj schreef:
De Combinatie Alme x Ramiro X Gothard is er een die veel voorkomt. Zowiezo is Alme x Ramiro een hele goede combi. Denk aan Ratina Z en Damiro. Volgens mij waren er nog wel een paar uit die combi.

Ik zou dus gaan voor een zoon of kleinzoon van Alme. Animo (is die nog beschikbaar) bijvoorbeeld. Het liefst een beetje hete Alme zoon.

Ratina en Damiro zijn natuurlijk een Ramiro x Alme en niet andersom. Ging mij om het bloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:37

Deze merrie moet aardig op leeftijd zijn, dus heb je vast een aardige indicatie in de vorm van eerdere veulens.
Daar zou ik naar kijken met wel soort hengst ze goed gefokt heeft.

Prok zal ze niet zijn, maar voert ze verder geen predikaten????

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:13

Xander schreef:
Bij een dergelijke mooie afstamming verwondert het me, dat de merrie niet springt.

Dit snap ik niet, de merrie had toch 80 en 75 punten voor respectievelijk het vrijspringen en springen onder de man. Of bedoel je springen in de sport?

In ieder geval vind ik dit echt super bloed, bijna om van te dromen. Zou ik een fijne allround-hengst bij gebruiken, ik ben ook erg benieuwd naar eerdere nakomelingen.

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:51

Bedoelde inderdaad niet in de springsport is of wordt uitgebracht maar in de dressuur. Juist door zoveel maat heb je mogelijkheden om Quick Star of een Quick Star te gebruiken. Maar al eerder werd aangegeven dat de combinaties die eerder zijn gebruikt en tot goede resultaten leidden mischien evengoed voor de handliggend zijn. Iets met Capitol bv een Carthago zou ook wel interessant zijn. Denk bv aan Cobra van Nijhoff die niet zo groot is, maar al heel wat heeft laten zien.

X

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:08

Wat zeg je van Cassinibloed voor deze merrie?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:25

Zucchero schreef:
Xander schreef:
Omdat dit niet meer rechtstreeks beschikbaar is via een van zijn zonen of kleinzonen waarbij wat lijnenteelt op Ramiro zeker niet verkeerd zou zijn.

Wellicht ten overvloede, maar toch: houd er bij lijnenteelt wel rekening mee dat je niet alleen de goede eigenschappen versterkt!!! Je kunt net zo goed de slechte eigenschappen versterken en daar zit je niet op te wachten. ! Knipoog

Citaat:
kunt net zo goed de slechte eigenschappen

Dan ken je ineens de familie. Haha! .

hannekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:12

Xander schreef:
Bedoelde inderdaad niet in de springsport is of wordt uitgebracht maar in de dressuur. Juist door zoveel maat heb je mogelijkheden om Quick Star of een Quick Star te gebruiken. Maar al eerder werd aangegeven dat de combinaties die eerder zijn gebruikt en tot goede resultaten leidden mischien evengoed voor de handliggend zijn. Iets met Capitol bv een Carthago zou ook wel interessant zijn. Denk bv aan Cobra van Nijhoff die niet zo groot is, maar al heel wat heeft laten zien.

X

Indoctro is Capitol I.
En is niet voor niets al op zeer jonge leeftijd Keur geworden.
Staat in Duitsland op 2 en in America op 1 qua springpaardverervers.......als je daar niet van houdt???????

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:56

Ik zal even wat vragen beantwoorden Knipoog

De merrie is nu bijna 15 jaar, ik heb haar gekocht toen ze 12 was van iemand die voornamelijk buitenritten met haar maakte, maar verder wilde gaan met jonge paarden.
Uit haar papieren heb ik kunnen afleiden dat ze op Stoeterij de Garshof heeft gestaan, deze mensen heb ik dan ook gebeld. Ze heeft daar 2 veulens gehad, 1 springt in Engeland, en een nationaal hier. De planning was om deze stoeterij te gaan bezoeken, maar aangezien het een lange rit is, is dit uitgesteld. Dit voorjaar wil ik dat dus wel gaan doen, om ook te vragen wat de veulens die ze daar heeft gekregen voor bloed voeren, wat zijn ideeen zijn, etc.

Er was gevraagd wat ik wil fokken, eigenlijk is het in principe voor de verkoop, dus wil ik gaan voor een goede combinatie, en wat deze combinatie is, dat maakt mij niet zoveel uit.

Voorheen heeft ze bij mij 2 veulens gekregen met als hengst Padinus. Nu is ze drachtig van Skydancer (waar ik heel erg benieuwd naar ben, en die ik mss wel zelf wil houden Knipoog )
De padinusjes waren beide mooie grote veulens, de eerste was het 1e jaar niet echt opvallend, maar toen ze in de opfok kwam ontwikkelde ze zich wel opvallend goed. (helaas in een sloot geraakt en verdronken) De tweede is een verbeterde versie van de eerste veulen (nu jaarling), ik vind het moeilijk om qua exterieur uitlatingen te doen, aangezien ik daar veel te weinig kennis over beschik, maar negatief is in ieder geval dat ze wel wat kort in de hals is (heeft de merrie ook).

Wat betreft verdere predikaten, op haar afstamming is niets terug te vinden, maar ik weet niet of dat misschien kan komen doordat er veel Hannoveraans bloed in zit en die paarden bij dat stamboek staan ingeschreven, waardoor ze bij het KWPN geen predikaat hebben maar daar weer wel.
Dat is ook nog iets wat ik me afvraag, is het interessant om verder te gaan met hannoveraans bloed, of maakt dat niet zo heel erg veel uit?

Ik ga even wat hengsten bekijken, zie wel dat het een lang verhaal is geworden, maar ach beter info teveel dan te weinig!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:34

Xander schreef:
Maar tussendoor lees ik een bericht van Jan over zijn merrie een Notaris x Nimmerdor en dan een veulen van Metall. Jammer om bij zo'n merrie de dressuurrichting uit te gaan, maar mischien was het een eenmalig uitstapje.

De door Jan genoemde lijnenteelt op Farn is door diverse mensen toegepast en levert veelal goede springpaarden op. Of dat bij Ferro ook van toepassing is - via zijn Farn moeder Brenda - weet ik niet.

X

Het was niet Jan, maar ik die met Metall heeft gefokt. En het is dus "haar merrie" Knipoog Ik ben zelf niet zo'n voorstander van dat heel erg dressuur OF springgerichte fokken! Daarbij heb ik het paard puur voor mezelf gefokt en ik zal nooit een top springruiter worden, dus heb ik veel meer aan een veelzijdig paard! Dat meende ik te vinden in Metall (zie puntenscore) + Ferro had hele goede punten voor het springen en Ramiro is natuurlijk ook super springbloed!!! Al met al nog steeds geen domme keuze vind ik!! En al helemaal niet jammer!!! Haha!

Terugkruisen op Farn schijnt ook heel goed te zijn voor de bewegingen!!!

NB de Notaris x Nimmerdor is nu drachtig van Tangelo van de Zuuthoeve, dus inderdaad Xander volledig springgefokt (hihi nee niet speciaal voor jou Haha! ). De keuze van mijn zus deze keer!

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:55

Even reactie op een paar mailtjes.

Goede keuze van de zus van Zucchero voor de Notaris x Nimmerdor merrie.
Niet iedereen houdt van Indoctro als je over een Capitol zoon praat maar hij heeft inmiddels wel wat laten zien. Mijn opmerking had dan ook meer betrekking op Oramé, een paard dat ik helemaal niet zie zitten, als je zijn moeders familie bekijkt. Overigens is het dekgeld voor Indoctro een beetje dolletjes, maar daar heeft VDL wel wat meer last van.

Wat predikaten van de merrie Ramiro x Gotthard betreft, je kunt bij oudere paarden dikwijls zien SPS (Staatspremiemerrie = ongeveer keurmerrie) H = hoofdstamboekmerrie (lijkt wat op stermerrie) en S staat voor stamboekmerrie. Soms staat er nog V op, wat voor Vorregister staat, wat ongeveer hulpboek inhoudt. Dit kan een aantal redenen hebben o.a. te kleine merrie of niet erkende afstamming of mogelijk onbekende afstamming (voor een deel verderop).

Nu zou ik aan de predikaten niet tillen bij de merrie, die zijn van minder belang dan het fokken van een (erg) goed veulen bij de merrie.

Als je bij Zangersheide zou shoppen kom je wellicht voor de keuze:
Air Jordan, Fortunus Z en Levisto, alle drie paarden die al goed hebben gepresteerd, waarvan de eerste twee met Hannoveraans bloed.
Als jonge hengst daar zou Caritano een goede keuze zijn (Carthago x Coriano - met weer Ramiro- x Caletto I. Echt een aparte schimmel met op beide open dagen super springen.

Bij hengstenkeuze spelen zoveel factoren een rol en je kunt een merrie maar 1 keer per jaar dekken (afgezien van e.t.)

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 23:19

Dat vind ik interessant om te weten, er zijn heel wat Htjes terug te vinden in haar papier, maar ik had geen idee wat dat inhield, bedankt!

Ik ga morgen proberen het een en ander te vinden over de hengsten die je hebt genoemt. Voorheen hebben we erg vaak andere de keuze laten maken(oom is paardenfokker), maar ik wil ditmaal graag zelf met een bewuste hengstkeuze aankomen. Ook om gewoon een stuk meer te leren over het fokken. (er valt altijd meer te leren, niet waar?)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:43

ik heb een Calipso 3 x Almé x Ramiro x Gotthard merrie
we willen haar dit jaar ook laten dekken.
De moeder van dit paard heeft dezelfde vaderlijn als Ratina Z.
De volle broer van deze merrie is goedgekeurd en heeft internationaal onder John Whitaker gelopen. Deze broer, Querelle, heeft 2 goedgekeurde zonen: Varnese en Ultimo Tibri. ( Calipso 3, Querelle en Varnese zijn terug te vinden op www.suls.be )
De merrie heeft zeer veel vermogen.

Welke hengst zouden jullie hierop zetten ?
minpunten vd merrie: klein ( 1.62 ), weinig front
pluspunten: goede kop, veel vermogen
merrie heeft toch veel karakter en bloedvoering, Clinton ed zijn al niet geschikt om er op te zetten. welke hengst(en) wel ?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:48

Reactie op het bericht van Katrienh.

Calypso III was meen ik de minst grote van de Calypso broers en heeft dacht ik ook niet zo groot gefokt, dus daar moet je altijd rekening mee houden. Overigens is de moederlijn van je paard niet identiek aan Ratina omdat die Heureka V. Ganeff(v. Lopshorn) als grootmoeder heeft. Dit is de bekende stammerrie van Zangersheide.
Ook jou zou ik adviseren om eens rond te kijken op Zangersheide waarbij ik bij de jonge hengsten denk aan Caritano (Carthago x Coriano x Caletto I) en als je wilt intelen op Ramiro en Almé aan de Thaloc zoon uit Ratina.
Bij de oudere hengsten kun je wat aansluiting vinden bij o.m. Fortunus Z en Levisto, beide hengsten om echt in beeld te houden.
Interessant is ook een hengst als Quasimodo Z (Quidam de Revel x Carthago x Libero) en de jonge hengst die nog geen nafok heeft laten zien Harley VDL (Heartbreaker x Carthago x Caletto I)

Zoals ik al eerder schreef: er is zoveel keuze maar smaak en inzicht verschillen tussen mensen. De praktijk wijst later uit wat de beste keuze was.

X

Life is beautifull especially with horses !