Hoe doen jullie dat? de 1e keer naar buiten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirstin

Hoe doen jullie dat? de 1e keer naar buiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:10

Vorig jaar had mijn merrie een gezond veulen gekregen, en ging op dag 2 naar buiten. Zoals de meeste merrie's doen ging ze lekker showen met haar veulen, en van blijdschap kwam er ook een trap naar achter.... helaas liep het veulen daar net Ach gut Gelukkig viel de schade mee, (al is het dagelijks druppelen van een oog van een veulen niet echt een leuke aangelegenheid) geen blijvende schade. Toch zou ik het graag dit jaar willen voorkomen, voordat deze vreugdebok wel ongelukkig geplaatst wordt.
De merrie komt tot vlak voor de bevalling lekker buiten, dus het is niet zo dat ze voor het eerst naar buiten gaat na lange tijd. De ijzers worden er natuurlijk afgehaald, maar wat kan ik nog meer doen om deze kans zo klein mogelijk te maken? Ik weet dat sommige ongelukken niet te voorkomen zijn, maar om dit aanstaande veulen niet hetzelfde mee te laten maken wil ik toch deze kans zo klein mogelijk maken! Iemand iedeen?

Zelf denk ik aan een kleiner stuk weiland, zodat ze niet zo kunnen rennen, mjah aan de andere kant is dat juist ook wel lekker!

Nuage

Re: Hoe doen jullie dat? de 1e keer naar buiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:07

Tja mijn merrie is gelukkig niet zo, die denkt GRAS Vork Vork niks niet lopen!

Moeilijk hoor.. ik vrees dat je ze gewoon moet laten gaan, kleinere wei lijkt me niet praktisch, dan gaat ze alsnog showen maar dan met meer kans op een crash..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:22

Ik gooi ze gelijk de eerst volgende ochtend naar buiten al zijn ze amper een paar uur oud, ik laat ze dus niet eerst 24, 36 of misschien wel 48 uur op stal staan.
Daarbij zet ik ze in een klein apart afgezet stukje land, waar de merrie al eerder in heeft gestaan.
De andere paarden laat ik zo nodig wat langer op stal zodat die niet alsnog de boel op stelten zetten.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:22

Je kan de eerste keer (of evt. keren) met de merrie aan de hand stappen in de wei, en dan kijken hoe het gaat. Ligt er ook een beetje aan hoe fris de merrie van zichzelf is natuurlijk. Ik doe die van mij nu dagelijks in de wei (blijf er nog wel bij, wil liever ook niet dat ze teveel gaan rennen ivm koude weer). Gelukkig let de merrie goed op en houdt rekening met het veulen. Succes!

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:58

Wij gaan met de veulenmerries zo gauw mogelijk weer naar buiten.
Maar altijd eerst een aantal keren de merrie aan het halster. Eerst gewoon stilstaan, en af en toe een stukje lopen.
Het beste gaat dat in een weide met veel lekker gras. Dan heeft de merrie gauw de neiging om te gaan eten ipv rennen.
Zo kan het veulen ook wennen aan de ruimte. Als ze een keer weer bij het uier is geweest hebben ze meestal weer vertrouwen en vinden de merrie vaak gauw weer terug. Dan gaan we stukjes lopen.

Zolang de merrie erg fris en loperig is laat ik ze niet met het veulen los ivm de gevaren. Dus dan meerdere keren aan het touw naar buiten.

Bij heel drukke, springeringe, bokkende merries zetten we de merrie de eerste keer wel eens alleen buiten zodat ze een beetje moe worden (WEL IEMAND OPPASSEN BIJ MERRIE EN EEN BIJ HET VEULEN IN DE VEILIGE STAL). Dan gaan we weer terug naar de stal en, als de merrie en het evulen weer rustig bij elkaar zijn. Gaan we weer proberen of ze samen buiten wat rustiger zijn.

Zoals misshis zegt: pas nu op met bezwete paarden en veulens buiten: je hebt ze dan zo ziek.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:54

Ik neem de veulen zo snel mogelijk mee naar buiten. De merrie aan de hand en de longe zodat ze niet kan gaan rennen en het veulen kan de wei gaan verkennen zonder dat moeder begint rond te rennen. Tegen dat die van mei moet veulenen is het weer wel wat beter. In elk geval dan al warmer aangezien het eind april is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:12

Als het veulen van vorig jaar de eerste was kan ik je misschien een beetje geruststellen, meestal doen de merries bij het volgende veulen wel wat normaler.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:08

Die van mij gaat meestal in de bak met een shetlandpony, dus die is dat al gewend.
Misschien een idee??

En ik denk ook door vorig jaar dat ze nu voorzichtiger zal zijn.

succes!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:01

Wij doen ze altijd de dag erna meteen in een afgezet stukje weiland.
We hebben ook nooit problemen gehad met bokkende merries.