notulen bijzondere ledenvergadering ICS op 27 februari

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jean

notulen bijzondere ledenvergadering ICS op 27 februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:10

Notulen van de buitengewone algemene ledenvergadering zondag 27 februari 2005

Aanwezig: Zie bijlage presentielijst

Jelle Belksma heet iedereen welkom namens alle aanwezigen.
Hij benadrukt nog eens, dat dit een rechtsgeldige vergadering is, en het jammer vindt dat het huidige bestuur er niet is.
Jeanette geeft uitleg over wat er in Ierland is gebeurd, zij was daar zelf aanwezig.

Verslag ICS vergadering Ierland in Naas op 12 februari 2005
Ik heb 2 weken gewacht met mijn verslag over de vergadering in Ierland omdat ik het de taak van het bestuur van ICS Nederland vond om een verslag van die vergadering te maken.

Nu is het morgen 28 februari en de licentie van het ICS verloopt op deze datum.

Aangezien er niemand in Nederland op de hoogte is gebracht van dit gebeuren, en ik bij de vergadering aanwezig was, zal ik het nu doen.

De vergadering in Naas was bedoeld voor fokkers, leden en iedereen die geïnteresseerd was in de Irish Cob fokkerij en de Irish Cob Society. Dat ben ik dus ik vond dat de uitnodiging ook voor mij gold, buiten dat wilde ik wel weten hoe het er in Ierland nu echt voorstond na altijd een gekuiste versie van de Fam. Heikoop te hebben gekregen.

Om 1 uur waren we in het Ambassador Hotel en daar heb ik met verscheidene mensen kennis gemaakt, de voorzitters Paddy Gillen en Michael Darcy die me vertelden dat ze een telefoontje van Wim Heikoop hadden gehad of het ook mogelijk was om buitenlandse gasten [speciaal uit Nederland] de toegang te ontzeggen omdat ze wel wat verwachten. Volgens de Ieren was het internationaal en dus niet mogelijk en dat wilden ze ook helemaal niet, ik was er juist om informatie te verkrijgen.

De fam. Heikoop was 3 kwartier te laat vanwege vertraging met het vliegtuig, de vergadering begon en ze vonden het zeker niet leuk om mij daar te zien zitten, jammer dan ik ben er voor mezelf en de antwoorden die ik wilde krijgen over hoe en wat met het stamboek.

Al vrij snel na het begin van de vergadering werd duidelijk hoe de Ieren over het hele gebeuren dachten [er waren er ongeveer 35] ze hadden 2 mogelijkheden, of de ICS proberen te redden of een nieuw stamboek beginnen.

Binnen 10 minuten was duidelijk dat ze een nieuw stamboek wilden beginnen en het hele ICS kon hen gestolen worden, teveel schulden, de verkeerde mensen aan de macht, inmiddels was duidelijk geworden dat Evelynn Flyn en haar vader zichzelf weer benoemd hadden als bestuur omdat niemand de ontslagbrief had getekend en dus waren er eigenlijk 2 besturen. Evelynn Flyn en haar vader [die niet aanwezig waren] en het bestuur waar Wim Heikoop en Paddy Gillen en Michael Darcy inzitten.

Wat ook heel snel duidelijk was, is dat geen enkele Ier het ooit nog gaat accepteren dat er een Nederlander of andere buitenlander in het Ierse bestuur kan plaatsnemen, de situatie zoals die nu is mag wat hun betreft niet meer voorkomen. Dus besloten werd dat het huidige ICS gewoon doodbloed en een nieuwe aanvraag zou ingediend worden. Wim en Marijke hadden de statuten in het engels opgesteld en die werden uitgedeeld aan de nieuwe groep mensen die contact onderhoud met het Departement of agriculture.
De groep is gekozen tijdens de vergadering, er hebben zich 17 mensen aangemeld voor een potentieel bestuur, 5 daarvan zijn aangewezen voor het contact met het ministerie.

Ook kan het niet meer dat andere mensen dan Ierse inspecteurs, keurmeesters opleiden, dat zal in Ierland gaan gebeuren en op elke inspectie in het buiten-en binnenland moeten er 1 a 2 Ierse keurmeesters aanwezig zijn.
Toen ik vroeg wie Marijke het recht had gegeven om keurmeesters op te leiden kon niemand me daar antwoord op geven. Ook is pas gebleken dat Marijke zelf het examen voor keurmeester niet gedaan heeft. Ik was erg benieuwd hoe het kan dat ze onze paarden keurt en dat was voor de Ieren ook een raadsel.

Ook de stamboekadministratie mag niet meer in de handen van 1 iemand berusten zoals nu het geval is en zeker niet in de handen van een niet Ier, Marijke heeft van 5 landen de stamboekadministratie, de Ieren wisten niet dat ze zoveel dochterstamboeken hadden.

Er is aan Marijke en Wim gevraagd of ze net als in Ierland nu gebeurde met een nieuw stamboek als bestuur afstand wilde doen en opnieuw zichzelf verkiesbaar stellen, dat was volgens hen niet nodig het ging prima zo. Volgens de Ieren is dat wel nodig.

Dus om even duidelijk te maken, morgen 28 februari 2005 verloopt de licentie van het huidige ICS Ierland als moederstamboek, dat houdt in dat de dochterstamboeken automatisch ook hun geldigheid verliezen.

Besloten is in Ierland om dat te laten gebeuren en een nieuw stamboek aan te vragen met uitsluiten Ieren als bestuurders.

Nu wil het dat er buiten deze groep mensen nog 2 aanvragen zijn gedaan voor een stamboek. Er zijn nu dus 3 aanvragen voor een stamboek van het Irish Cob, 1 daarvan is de aanvraag van Evelyn en haar vader, 1 daarvan is de groep Ieren waar wij bij op de vergadering waren en dan is er nog 1 Finola, wat het gaat worden weet niemand maar feit blijft dat we morgen stamboekloos zijn en ik vind het toch wel belangrijk om te vertellen.

Op zijn minst had het bestuur van Nederland het fatsoen moeten hebben om dat de leden te laten weten.
Als iemand na aanleiding van dit stuk vragen heeft ben ik te allen tijde bereid deze te beantwoorden en ik niet alleen ook de Ieren zijn dat.
Het verhaal van Jeanette is duidelijk, het is nu afwachten wat er in Ierland gaat gebeuren.

Vraag uit de zaal: welke 5 administraties door Marijke worden gevoerd.
Dat zijn eigenlijk alle buitenlandse dochterstamboeken, België, Zweden, Finland, Denemarken en Nederland.
Vraag uit de zaal: Mag er nu gekeurd worden? Als de licentie wordt ingetrokken, mag er niet meer gekeurd worden, er mogen nog wel paspoorten uitgegeven worden. Marijke is paspoort consulente.
Vraag uit de zaal: Mag Marijke eigenlijk wel keuren, ook thuis?
Nee, ze is geen officiële keurmeester, ze is voor het toelatingsexamen gezakt, dit was in oktober 2003. Ze zat samen op de cursus met o.a. Marie José van Ham.
Wat heeft dan de waarde van het paspoort als zij bij het keuren de leeftijden van de paarden niet goed heeft. Daar zal zij antwoord op moeten geven.
Kruisingen zullen in de nieuwe samenstelling van de vereniging in wat voor samenstelling die ook zal komen niet worden toegelaten.
Wat dan te doen met alle crossbreads, daar zal over nagedacht moeten worden de leden mogen niet de dupe worden van alle problemen rondom de licentie.
Thuiskeuringen zullen moeilijker worden, en er wordt verwacht dat er ten allen tijde een Ierse delegatie zal zijn bij de keuringen.
Vraag uit de zaal: Hoe zijn de contacten met het PVE?
Goed, het PVE houdt ons op de hoogte.
Vraag uit de zaal: zal het lukken om alles rond te krijgen voor de 20e?
Nee, dat zal waarschijnlijk niet lukken, maar we hopen dat er dan meer info is.
Rien vindt dat we toch zouden moeten stemmen voor een interim bestuur, hij krijgt bijval van de vergadering, Jelle stelt hierop terug te komen als we bij dit agendapunt zijn aangekomen.

Marianne geeft uitleg over de financiën: bijlage Totaaloverzicht in- en uitgaven ICS Nederland en Tinkervereniging 2003
Uitleg financiële verwachtingen

België heb ik hier buiten gelaten, vind ik niet relevant voor een Nederlandse vereniging, die zou ook apart geregistreerd moeten worden. België heeft namelijk alleen maar inkomsten geen uitgaven!

Ik heb voor de Tinkervereniging een voorbeeld gemaakt hoe het een financieel verslag en een begroting er zou moeten uitzien, deze worden met de notulen meegestuurd als bijlagen.

Verklaring overzicht bestuur
Er staat niet bij hoeveel leden er zijn, dit moet ook gesplitst worden in lid en huisgenootlid
Ook het entreegeld zou apart moeten.
Zo wordt duidelijk hoeveel leden hebben betaald, er wordt geroepen dat hier mensen zitten die niet lid zijn en hun lidmaatschap niet hebben betaald, de vinger van de vz wijst in mijn richting, ik heb wel gewoon een betalingsbewijs, dus ik ben gewoon lid.

Keuringen en chippen staat vermeld met positief en negatief saldo
Daar onder staat chippen vermeld met alleen een negatief saldo
Hierdoor weet je nooit wat er nu van de keuringen afkomstig is en wat betaald is voor chippen

Het registreren kost ook aardig wat.
Er komt 16343,95 binnen en er gaat 15301,77 uit dat is een positief saldo van 1042,18
Dat is bijzonder weinig in 2003 zijn er zo’n 700 paarden geregistreerd.

Dat is 700 x 55 = 38.500 euro, hierin zou dan paspoort en dna bijdrage zitten
Voor het dna is er uitgegeven 5.844,00 euro dus die kosten zouden dan ook moeten worden opgeteld worden bij registreren, omdat er geen opbrengst is van het dna.

Tinkertales is helemaal vreemd, er komt jaarlijks een bedrag aan advertenties binnen van ca 3160 euro dit zou kostendekkend moeten zijn, Nancy kan ons dit bevestigen aan de hand van facturen die zij heeft gehad van de drukker.
We zien bij tv 3163.83 en bij het ICS ook nog eens 1878, 38 aan kosten dit is een totaal van 5052,21 euro, toch een duur boekje

Shop, kost ook meer dan het oplevert, geen goed beleid dus, België ontvangt voor verkoop, maar hoeft geen inkopen te doen

Website, kan ik niet veel over zeggen, behalve dat we niet meer op het forum kunnen, en dat Wim een site voor het Ierse ICS heeft opgezet, en dat er ook leden mee liften op de website van het ICS Nederland

Promotie kan ik me nog iets bij voorstellen, beurzen etc.

Administratie, voor een vereniging een hele grote post, 5.884, 91 (incl. 30,17 België)

Evenementen? Tv moet hier ook voor bloeden, weet niet wat er georganiseerd is, maar ik had het idee dat de leden dit zelf regelden zie ook promotie samen 3.080,14 euro

Dekafdrachten:
Kosten 12,50 per afdracht: inkomsten 214,29 ? waren 17,14 dekafdrachten, dus maar 17 hengsten die gedekt hebben?

Vergaderkosten is redelijk

Boeking andere club? Gelukkig een positief saldo wat het ook mag zijn?

Wat ik mis is oa rente van de banken
Dat er zoveel kas geld in om gaat, dat moet ook anders kunnen.
Zie ook geen enkele storting op de bank, als ik kijk bij registratie, dan kan dat nooit van één keer zijn, dus moet er geld naar de bank gaan, om zoals hier nu staat vermeld 10.000 euro in kas te hebben, is heel vreemd, ik zou het niet in huis willen hebben die verantwoordelijkheid.

Het saldo van de bank is van 311202 terwijl dit overzicht is van 2003, misschien een typfout, maar wel warrig, de tv zou toch meer saldo moeten hebben, aangezien daar eigenlijk geen uitgaven van zijn, hier wordt doodleuk de Tinkertales van afgeschreven, en de opbrengsten Tinkertales zijn zoek.

Wat bestuursleden mogen declareren, moet een in een besluit staan wat goedgekeurd is door de alv. Dit heb ik ook nergens terug kunnen vinden.
Wie betalen de reisjes van de bestuursleden naar de verschillende landen, de vergadering etc praat ik nog geeneens over het keuren.

Ik zag hier op de keuring 11 keurmeesters voor 38 hengsten, dat was gemiddeld 3 hengsten voor 1 keurmeester, dure grap, wie betaalt dit, wie betaald hun overtochten, en verblijfskosten etc?

We weten dat Marijke de laatste twee jaren 1400 paarden heeft geregistreerd en paspoorten van heeft laten maken.
Zij ontvangst hiervoor een vergoeding van 25 euro per paard is dus 35.000 euro in twee jaar, is pj 17.500 ”vrijwilligers” van een vereniging hebben ze toch aardig wat inkomen, misschien zou dit kunnen, maar dat zou betekenen, dat voor de vereniging er ook wat over zou moeten blijven, maar dat is nergens te traceren.

Nancy vult aan: zij heeft ook meegemaakt op keuringen, waar zij de administratie deed, dat er de ene keer geld in de kas zat, en de andere keer weer niet.
Marijke kwam dan, en haalde geld uit de kas, om o.a. keurmeesters te betalen, hiervan werd niets genoteerd. Niemand wist dan was zo’n keurmeester dan kreeg.
Als er betaald werd door leden bij een keuring waren er nooit kwitanties voor handen, om aan de leden die hier om vroegen af te geven.
Marie José vertelt ook, dat zij op een gegeven moment hoorde dat Marijke eigenlijk wel een penningmeester zocht, toen zij zich meldde, vertelde Marijke haar dat het wel de bedoeling is dat er een beetje “gerommeld” zou moeten worden, waarbij Marie José bedankte voor de eer.
Hierbij waren meer getuigen.

Er wordt even gepauzeerd.

Hierna wordt er weer verder vergaderd, de vraag is om toelichting op punt 8.
Hoeveel 1e premies er thuis zijn uitgegeven. Voor zover wij het zeker weten zijn dat er drie.
Plus een aantal hengsten die goedgekeurd werden om te dekken.
De vergadering vraagt of wij hier getuigenissen voor willen vragen, wij zullen daar zorg voor dragen.
Het feit dat Marijke gezakt was voor het toelatingsexamen voor keurmeester was voor de meeste leden een verassing. De vergadering dacht dat zij een “echte”keurmeester was?
Walentina wil dit wel even toelichten: November 2001 ben ik naar Ierland gegaan, met als hoofddoel: ICS-inspecteur worden. Linda was er ook, samen logeerden wij bij Pat Cash.
Marijke en Wim waren er ook, samen met Marjolein de Wit. Natuurlijk
Het werd een vage gebeurtenis. We kwamen bij elkaar op een grote keuring, in de buurt van Dublin. De hele dag waren er paarden, en wij moesten mee keuren, naast de echte keurmeesters, waaronder Mickel, Deirdre, Evelynn en volgens mij ook Pat. Marijke was overigens toen al drukker met de administratie dan met het keuren, zij zei dat er niks van de administratie klopte.
Na afloop kregen wij te horen, dat we allen geslaagd waren. Dat ging op zich ook heel raar, Marijke was er n.l. fel tegen, maar uiteindelijk kwam zij zelf ons vertellen, dat we ICS inspecteurs waren geworden. Wij vierden dit met een gezellig dinner in een Ierse Pub. Ook kregen wij allen de bijbehorende speld, met het ICS embleem en daarop stond: ICS-inspector.
De vreugde was echter van korte duur….De volgende dag ging bij de fam. Cash de telefoon, onze enige vrije dag die we over hadden moest worden besteed aan een nieuwe uitleg van Evelynn met een nieuwe test voor ons. Blijkbaar had Marijke de hele nacht op Evelynn in zitten praten. Uren hebben we gereden, om daar te komen, na eerst dikke ruzie aan de telefoon, omdat Pat Cash en Deirdre Cash het beide belachelijk vonden. (zij zaten toen ook in het ICS bestuur)
Tot onze grote verbazing kregen wij slechts 2 paarden te zien, waar nog wat uitleg over gegeven werd door Evelynn. Vervolgens kregen wij het bekende lijstje, en moesten het gaan invullen.
Thuis in Nederland verkeerden wij nog steeds in de veronderstelling, dat wij ICS-inspecteurs waren. Begrijp mij niet verkeerd, ik vond het zelf ook beslist niet een normale gang van zake.
Tot Marijke mij en Linda vertelde dat we geen inspectors waren, wij waren dan ook los nog niet vertrouwd, begreep ik van Marijke. Zij echter wel! Dat heb ik nooit begrepen. Ik heb op een keuring Evelynn hierop aangesproken, haar reactie was, dat zij Marijke “al zo vaak in actie had gezien”, en dat zij heel goed in het keuren was?
Afijn, uiteindelijk werd het dus niks, ook niet voor Linda. We hebben overigens nooit iets fout gedaan, maar Marijke had inmiddels ondervonden, dat wij geen hoge pet van haar ophadden (zeer zacht uitgedrukt), dus wij pasten niet in HAAR systeem. De zeer kneedbare en volgzame Marjolein de Wit (die volgens Marijke zo goed was, omdat ze ook geiten keurde, wat een vergelijking…) ging wel door, en keurt tot mijn ontzetting tot op de dag van vandaag.

Vraag uit de zaal: Wat de bestuursleden ertoe had aangezet om uit het bestuur te stappen?
Henk Janssen licht toe: Marijke heeft mij valselijk beschuldigd in de notulen, waarin zij verklaarde dat zij bij mensen thuis een eerste premie had uitgedeeld opmijn aandringen, terwijl ik juist degene was die haar voor deze actie op de vergadering ter verantwoording riep!
Wij kregen steeds valse informatie, o.a. over Ierland.
Er werden brieven naar het PVE gestuurd uit naam van het bestuur, terwijl wij van niets wisten.
Henk verklaarde ook dat er zoveel leugens waren en het ontbreken van info, dat hij met de andere drie bestuursleden had afgesproken, om Wim en Marijke te verzoeken om op te stappen, toen de andere bestuursleden hieraan geen gehoor gaven is hij zelf opgestapt, daarna volgden Rien en Nancy en Gertrude stapte twee dagen later op.
Rien verklaarde dat zij problemen hadden met alle leugens, en daarom hij en Nancy ook zijn opgestapt.
Het blijkt ook dat de foktechnische commissie niet meer bestaat, wat beaamd wordt door de leden die hierin zaten, waarbij ook Toon van Meel beaamt dat hij in deze commissie zat, maar nog nooit een uitnodiging had ontvangen.
Jeanette vertelt nog dat Marijke de tijd tussen de premie uitreiking zonder overleg van 11 naar 5 maanden had gezet, dat als zij hiervan geen bewijs had gehad Marijke haar gewoon voor leugenaar had gezet.
Opmerking uit de zaal: een lid vind het jammer, dat deze ster merrie is verkocht met hulp van Marijke naar het buitenland, omdat juist de goedgekeurde dieren zouden moeten kunnen behouden voor onze eigen fok in Nederland. Hierop wordt geantwoord, dat dat bijna niet mogelijk is, als er genoeg wordt geboden voor een paard in het algemeen, deze ook altijd wel verkocht zal worden.

Hans Ansem vindt ook net als Rien Bosters, dat we toch moeten stemmen voor een interim bestuur, mochten we het 20 maart niet redden.
Er wordt gevraagd aan de vergadering of ze het hier mee eens zijn, en of er nog eventuele mensen zich kandidaat willen stellen. Er zijn geen mensen meer die zich kandidaat stellen en iedereen is voor een stemming.
Hiervoor verlaten de kandidaten de vergadering, en Hans Ansem regelt de stemming.
Unaniem met één onthouding wordt besloten om het interim bestuur aan te stellen.
Deze zijn: Walentina de Boer-ter Maat, Henk Janssen, Mariska Doorn-Komen, Marianne Wolters en Jelle Belksma. Dit is uiterlijk voor een periode van 1 jaar en op 20 maart proberen we met het zittende bestuur tot een oplossing te komen.
We zullen de notulen uitwerken, Jeanette zal een verslag maken over Ierland, en hiermee gaan we de publiciteit zoeken.
Voorts willen we de statuten wijzigingen indienen op 20 maart.
Ter aanvulling van de agenda wil de vergadering de volgende punten nog op de agenda van 20 maart.
1 Ledenlijst opvragen.
2 Henk Lamein bestuurslid? Wat is zijn functie en bijdrage aan de vereniging.
3 Waarom geen info over Ierland?
4 Hoe zit het met de dochter stamboeken?
5 Keuringen alleen met gediplomeerde keurmeesters (van het PVE)
6 wvttk (staat al in de agenda)
Alle aanwezigen zullen per email of brief op de hoogte worden gehouden van alle mutaties.

Om 5 minuten over half 5 sluit Jelle de vergadering en wenst iedereen een goede thuisreis.

kiss

Re: notulen bijzondere ledenvergadering ICS op 27 februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:59

Jean schreef:
Notulen van de buitengewone algemene ledenvergadering zondag 27 februari 2005
Tinkertales is helemaal vreemd, er komt jaarlijks een bedrag aan advertenties binnen van ca 3160 euro dit zou kostendekkend moeten zijn, Nancy kan ons dit bevestigen aan de hand van facturen die zij heeft gehad van de drukker.
We zien bij tv 3163.83 en bij het ICS ook nog eens 1878, 38 aan kosten dit is een totaal van 5052,21 euro, toch een duur boekje

EVEN EEN CORRECTIE OP BOVENSTAAND STUK, ER ZIJN DUS GEEN INKOMSTEN VERMELD OP HET OVERZICHT BETREFFENDE DE TINKERTALES.
Tinkertales is helemaal vreemd, er hoort jaarlijks een bedrag binnen te komen aan advertenties van ca 3160 euro dus dit zou kostendekkend moeten zijn, Maar dat staat nergens vermeld.
We zien bij tv 3163.83 en bij het ICS ook nog eens 1878, 38 aan kosten dit is een totaal van 5052,21 euro, en geen opbrengsten voor het boekje, dus toch een duur boekje

Shop, kost ook meer dan het oplevert, geen goed beleid dus, België ontvangt voor verkoop, maar hoeft geen inkopen te doen

Website, kan ik niet veel over zeggen, behalve dat we niet meer op het forum kunnen, en dat Wim een site voor het Ierse ICS heeft opgezet, en dat er ook leden mee liften op de website van het ICS Nederland

Promotie kan ik me nog iets bij voorstellen, beurzen etc.

Administratie, voor een vereniging een hele grote post, 5.884, 91 (incl. 30,17 België)

Evenementen? Tv moet hier ook voor bloeden, weet niet wat er georganiseerd is, maar ik had het idee dat de leden dit zelf regelden zie ook promotie samen 3.080,14 euro

Dekafdrachten:
Kosten 12,50 per afdracht: inkomsten 214,29 ? waren 17,14 dekafdrachten, dus maar 17 hengsten die gedekt hebben?

Vergaderkosten is redelijk

Boeking andere club? Gelukkig een positief saldo wat het ook mag zijn?

Wat ik mis is oa rente van de banken
Dat er zoveel kas geld in om gaat, dat moet ook anders kunnen.
Zie ook geen enkele storting op de bank, als ik kijk bij registratie, dan kan dat nooit van één keer zijn, dus moet er geld naar de bank gaan, om zoals hier nu staat vermeld 10.000 euro in kas te hebben, is heel vreemd, ik zou het niet in huis willen hebben die verantwoordelijkheid.

Het saldo van de bank is van 311202 terwijl dit overzicht is van 2003, misschien een typfout, maar wel warrig, de tv zou toch meer saldo moeten hebben, aangezien daar eigenlijk geen uitgaven van zijn, hier wordt doodleuk de Tinkertales van afgeschreven, en de opbrengsten Tinkertales zijn zoek.

Wat bestuursleden mogen declareren, moet een in een besluit staan wat goedgekeurd is door de alv. Dit heb ik ook nergens terug kunnen vinden.
Wie betalen de reisjes van de bestuursleden naar de verschillende landen, de vergadering etc praat ik nog geeneens over het keuren.

Ik zag hier op de keuring 11 keurmeesters voor 38 hengsten, dat was gemiddeld 3 hengsten voor 1 keurmeester, dure grap, wie betaalt dit, wie betaald hun overtochten, en verblijfskosten etc?

We weten dat Marijke de laatste twee jaren 1400 paarden heeft geregistreerd en paspoorten van heeft laten maken.
Zij ontvangst hiervoor een vergoeding van 25 euro per paard is dus 35.000 euro in twee jaar, is pj 17.500 ”vrijwilligers” van een vereniging hebben ze toch aardig wat inkomen, misschien zou dit kunnen, maar dat zou betekenen, dat voor de vereniging er ook wat over zou moeten blijven, maar dat is nergens te traceren.

Nancy vult aan: zij heeft ook meegemaakt op keuringen, waar zij de administratie deed, dat er de ene keer geld in de kas zat, en de andere keer weer niet.
Marijke kwam dan, en haalde geld uit de kas, om o.a. keurmeesters te betalen, hiervan werd niets genoteerd. Niemand wist dan was zo’n keurmeester dan kreeg.
Als er betaald werd door leden bij een keuring waren er nooit kwitanties voor handen, om aan de leden die hier om vroegen af te geven.
Marie José vertelt ook, dat zij op een gegeven moment hoorde dat Marijke eigenlijk wel een penningmeester zocht, toen zij zich meldde, vertelde Marijke haar dat het wel de bedoeling is dat er een beetje “gerommeld” zou moeten worden, waarbij Marie José bedankte voor de eer.

Er wordt even gepauzeerd.

Hierna wordt er weer verder vergaderd, de vraag is om toelichting op punt 8.
Hoeveel 1e premies er thuis zijn uitgegeven. Voor zover wij het zeker weten zijn dat er drie.
Plus een aantal hengsten die goedgekeurd werden om te dekken.
De vergadering vraagt of wij hier getuigenissen voor willen vragen, wij zullen daar zorg voor dragen.
Het feit dat Marijke gezakt was voor het toelatingsexamen voor keurmeester was voor de meeste leden een verassing. De vergadering dacht dat zij een “echte”keurmeester was?
Walentina wil dit wel even toelichten: November 2001 ben ik naar Ierland gegaan, met als hoofddoel: ICS-inspecteur worden. Linda was er ook, samen logeerden wij bij Pat Cash.
Marijke en Wim waren er ook, samen met Marjolein de Wit. Natuurlijk
Het werd een vage gebeurtenis. We kwamen bij elkaar op een grote keuring, in de buurt van Dublin. De hele dag waren er paarden, en wij moesten mee keuren, naast de echte keurmeesters, waaronder Mickel, Deirdre, Evelynn en volgens mij ook Pat. Marijke was overigens toen al drukker met de administratie dan met het keuren, zij zei dat er niks van de administratie klopte.
Na afloop kregen wij te horen, dat we allen geslaagd waren. Dat ging op zich ook heel raar, Marijke was er n.l. fel tegen, maar uiteindelijk kwam zij zelf ons vertellen, dat we ICS inspecteurs waren geworden. Wij vierden dit met een gezellig dinner in een Ierse Pub. Ook kregen wij allen de bijbehorende speld, met het ICS embleem en daarop stond: ICS-inspector.
De vreugde was echter van korte duur….De volgende dag ging bij de fam. Cash de telefoon, onze enige vrije dag die we over hadden moest worden besteed aan een nieuwe uitleg van Evelynn met een nieuwe test voor ons. Blijkbaar had Marijke de hele nacht op Evelynn in zitten praten. Uren hebben we gereden, om daar te komen, na eerst dikke ruzie aan de telefoon, omdat Pat Cash en Deirdre Cash het beide belachelijk vonden. (zij zaten toen ook in het ICS bestuur)
Tot onze grote verbazing kregen wij slechts 2 paarden te zien, waar nog wat uitleg over gegeven werd door Evelynn. Vervolgens kregen wij het bekende lijstje, en moesten het gaan invullen.
Thuis in Nederland verkeerden wij nog steeds in de veronderstelling, dat wij ICS-inspecteurs waren. Begrijp mij niet verkeerd, ik vond het zelf ook beslist niet een normale gang van zake.
Tot Marijke mij en Linda vertelde dat we geen inspectors waren, wij waren dan ook los nog niet vertrouwd, begreep ik van Marijke. Zij echter wel! Dat heb ik nooit begrepen. Ik heb op een keuring Evelynn hierop aangesproken, haar reactie was, dat zij Marijke “al zo vaak in actie had gezien”, en dat zij heel goed in het keuren was?
Afijn, uiteindelijk werd het dus niks, ook niet voor Linda. We hebben overigens nooit iets fout gedaan, maar Marijke had inmiddels ondervonden, dat wij geen hoge pet van haar ophadden (zeer zacht uitgedrukt), dus wij pasten niet in HAAR systeem. De zeer kneedbare en volgzame Marjolein de Wit (die volgens Marijke zo goed was, omdat ze ook geiten keurde, wat een vergelijking…) ging wel door, en keurt tot mijn ontzetting tot op de dag van vandaag.

Vraag uit de zaal: Wat de bestuursleden ertoe had aangezet om uit het bestuur te stappen?
Henk Janssen licht toe: Marijke heeft mij valselijk beschuldigd in de notulen, waarin zij verklaarde dat zij bij mensen thuis een eerste premie had uitgedeeld opmijn aandringen, terwijl ik juist degene was die haar voor deze actie op de vergadering ter verantwoording riep!
Wij kregen steeds valse informatie, o.a. over Ierland.
Er werden brieven naar het PVE gestuurd uit naam van het bestuur, terwijl wij van niets wisten.
Henk verklaarde ook dat er zoveel leugens waren en het ontbreken van info, dat hij met de andere drie bestuursleden had afgesproken, om Wim en Marijke te verzoeken om op te stappen, toen de andere bestuursleden hieraan geen gehoor gaven is hij zelf opgestapt, daarna volgden Rien en Nancy en Gertrude stapte twee dagen later op.
Rien verklaarde dat zij problemen hadden met alle leugens, en daarom hij en Nancy ook zijn opgestapt.
Het blijkt ook dat de foktechnische commissie niet meer bestaat, wat beaamd wordt door de leden die hierin zaten, waarbij ook Toon van Meel beaamt dat hij in deze commissie zat, maar nog nooit een uitnodiging had ontvangen.
Jeanette vertelt nog dat Marijke de tijd tussen de premie uitreiking zonder overleg van 11 naar 5 maanden had gezet, dat als zij hiervan geen bewijs had gehad Marijke haar gewoon voor leugenaar had gezet.
Opmerking uit de zaal: een lid vind het jammer, dat deze ster merrie is verkocht met hulp van Marijke naar het buitenland, omdat juist de goedgekeurde dieren zouden moeten kunnen behouden voor onze eigen fok in Nederland. Hierop wordt geantwoord, dat dat bijna niet mogelijk is, als er genoeg wordt geboden voor een paard in het algemeen, deze ook altijd wel verkocht zal worden.

Hans Ansem vindt ook net als Rien Bosters, dat we toch moeten stemmen voor een interim bestuur, mochten we het 20 maart niet redden.
Er wordt gevraagd aan de vergadering of ze het hier mee eens zijn, en of er nog eventuele mensen zich kandidaat willen stellen. Er zijn geen mensen meer die zich kandidaat stellen en iedereen is voor een stemming.
Hiervoor verlaten de kandidaten de vergadering, en Hans Ansem regelt de stemming.
Unaniem met één onthouding wordt besloten om het interim bestuur aan te stellen.
Deze zijn: Walentina de Boer-ter Maat, Henk Janssen, Mariska Doorn-Komen, Marianne Wolters en Jelle Belksma. Dit is uiterlijk voor een periode van 1 jaar en op 20 maart proberen we met het zittende bestuur tot een oplossing te komen.
We zullen de notulen uitwerken, Jeanette zal een verslag maken over Ierland, en hiermee gaan we de publiciteit zoeken.
Voorts willen we de statuten wijzigingen indienen op 20 maart.
Ter aanvulling van de agenda wil de vergadering de volgende punten nog op de agenda van 20 maart.
1 Ledenlijst opvragen.
2 Henk Lamein bestuurslid? Wat is zijn functie en bijdrage aan de vereniging.
3 Waarom geen info over Ierland?
4 Hoe zit het met de dochter stamboeken?
5 Keuringen alleen met gediplomeerde keurmeesters (van het PVE)
6 wvttk (staat al in de agenda)
Alle aanwezigen zullen per email of brief op de hoogte worden gehouden van alle mutaties.

Om 5 minuten over half 5 sluit Jelle de vergadering en wenst iedereen een goede thuisreis.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 06:33

Even een kleine rectificatie, maar toch erg belangrijk omdat er gisteravond al telefoon was ivm Laster

[color=#0040BF]Vraag uit de zaal: Mag Marijke eigenlijk wel keuren, ook thuis?
Nee, ze is geen officiële keurmeester, ze is voor het toelatingsexamen gezakt, dit was in oktober 2003. Ze zat samen op de cursus met o.a. Marie Jose van Ham

Op blz 2 onderste regel moet eigenlijk zijn dat Marijke voor het toelatingsexamen voor de fokjuryopleiding van het PVE is gezakt (of als twijfelachtig aangemerkt (dat weet ik niet voor de volle 100 % zeker)). Ze is dus nooit aan de cursus begonnen.

Dit moet zijn op de vergadering in december te Nije Trijne werd er door Marijke te kennen gegeven dat ze op zoek waren naar een penningmeester waarop Wim meteen zei;" Maar er moet wel gerommeld worden". Marie-Jose heeft er serieus over nagedacht maar er toch vanaf gezien vooral door de uitspraak van Wim

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 15:22

onze agendapunten voor 20 maart

Ingediende extra agendapunten voor de algemene ledenvergadering van Irish Cob Society Nederland op 20 maart 2005 te Velddriel

De volgende punten cq vragen wil ik graag toegevoegd zien bij de agendapunten die reeds zijn opgenomen bij de uitnodiging van het bestuur;

Ingekomen Post

Aanvulling Punt 3; waarom was het bestuur niet aanwezig bij de buitengewone ledenvergadering terwijl dit volgens de statuten een rechtsgeldige vergadering was. Hoe gaat het bestuur haar taken overdragen aan het, op de buitengewone ledenvergadering gekozen, interim bestuur, bestaande uit : Jelle Belksma, Walentina de Boer, Marianne Wolters, Mariska Doorn, Henk Janssen.

Jaarverslag penningmeester

Ondanks dat het financieel overzicht van 2004 nog niet gepubliceerd zijn in Cobstukken wil ik graag antwoord op de volgende vragen;
• Welk bedrag is er aan Marijke en Wim Heijkoop en het administratiekantoor Marijkehp Administratie betaalt in 2003 en 2004.
• Toelichting op de resultaten van 2003 en 2004. Specificatie van de opbrengsten en kosten per activiteit, onderbouwd met (controleerbare) bestuursbesluiten, hiermee wordt bedoelt notulen en vastgestelde verslagen zonodig vanaf de start van de vereniging.
• Stand van zaken eigen/vreemd vermogen, verplichtingen aan en van de vereniging. Balans per 31-12-2002, 31-12-2003, 31-12-2004
• Uitleg over het verkrijgen van gelden door bestuursleden zonder toestemming van de leden d.m.v.
stemming op de ALV.
Verkiezing kascontrolecommissie 2005

In de vorige algemene ledenvergadering is een kascontrolecommissie gekozen voor de controle van de kas van 2003. Hoe kan het dat de kas van 2004 is gecontroleerd door een commissie die niet is samengesteld door de algemene ledenvergadering maar door het bestuur?

Bestuursverkiezing

Volgens de statuten en besproken in een bestuursvergadering is de heer Wim Heijkoop dit jaar aftredend. Waarom wordt daar geen melding van gemaakt? Er zijn dan nog twee zittende bestuursleden, de heer Henk Lamein en mevrouw Marijke Heijkoop, zodat er vijf opengevallen plekken zijn in het bestuur.
Wat is de rol en positie van Henk Lamein in het bestuur? Spreekt het bestuur unaniem als bestuur of als Wim en Marijke Heijkoop?
Kan het bestuur een toelichting geven op het opstappen van vier bestuursleden eind 2004? Vonden de drie zittende bestuursleden het niet verstandig om zelf op te stappen als de meerderheid van het bestuur de zaken anders wil aanpakken? Vond het bestuur het niet verstandig om zo snel als mogelijk een ledenvergadering uit te schrijven om de bestuursproblemen uit te leggen en een nieuw bestuur te laten kiezen door de leden?

Stamboekzaken

Wat is de relatie van ICS Nederland met de ‘dochterstamboeken’ in Belgie, Frankrijk, Denemarken, Finland en Zweden? Mag het ICS Nederland paspoorten verstrekken aan paarden uit deze landen? Voert ICS Nederland de administratie van deze landen? Welke risico’s loopt het ICS Nederland met het voeren van deze administratie?

ICS Ierland

Kan het bestuur een toelichting geven op de situatie in Ierland? Wat heeft het verlopen van de licentie van ons moederstamboek voor consequenties op ons eigen stamboek? Op welke manier wordt de waarde van onze paspoorten gegarandeerd? Waarom hebben de leden op geen enkele manier informatie ontvangen over de besluiten van de vergadering op 12 februari jl. te Ierland? Jeannette Belksma heeft 2 weken gewacht, om het bestuur de kans te geven verslag te doen van deze zeer belangrijke vergadering, maar er kwam geen enkele reactie van de kant van het bestuur.
Naast bovengenoemde punten wil ik aan de agenda toegevoegd zien;

1. Openheid binnen de vereniging; hierbij verzoek ik de algemene ledenvergadering accoord te gaan met de afspraak dat één keer per jaar alle leden van onze vereniging een ledenlijst ontvangen.

2. Aanpassen Statuten en huishoudelijk reglement; hierbij verzoek ik de algemene ledenvergadering akkoord te gaan met de volgende wijziging op de statuten en het huishoudelijk reglement;
Toevoeging aan artikel 13: Het bestuur:
- Het is niet toegestaan dat meerdere personen uit hetzelfde gezin/huishouden zitting hebben in het bestuur.

Verwijderd uit artikel 13: Het bestuur:

- Geheel verwijderen 13f: Cumulatie van functies in één persoon is mogelijk met uitzondering van de functies van voorzitter en secretaris.

Uit 13a verwijderen:

- “De functies van secretaris en penningmeester kunnen worden uitgeoefend door één persoon.”

3. Premiekeuringen; hierbij verzoek ik de algemene ledenvergadering in te stemmen met de volgende regeling voor wat betreft premiekeuringen; Premies mogen alleen gegeven worden door officiële en door de PVE gediplomeerde keurmeesters. De aanleiding om deze regeling voor te stellen ligt onder andere in de volgende punten;
- Thuis eerste premies uitdelen door Marijke Heijkoop. Dit mag alleen op premiekeuringen.
- Paarden die door erkende keurmeesters zijn afgekeurd of een lage premie hebben gekregen, worden door Marijke Heijkoop NA de keuring goedgekeurd en of hoger geprimeerd.
- Het frauderen met formulieren voor premiekeuring/primering.
- Marijke lokt mensen naar keuringen door hen voor te houden dat hun paard op de keuring een 1e premie krijgt en dit vervolgens niet waar kunnen maken.
- Marijke Heijkoop laat haar merries zelf dekken door een hengst die nog niet goedgekeurd is en geeft deze hengst achteraf een eerste premie, die hij in ieders ogen niet verdient. En zij verbiedt andere merrie-eigenaren te dekken bij een nog niet goedgekeurde hengst.

4. Relatie met het PVE; gezien de eigen bestuursperikelen en de situatie in Ierland zou ik graag informatie hebben over de positie van het PVE ten aanzien van ons stamboek. Hoe is de relatie met het PVE?

5. Motie van wantrouwen tegen het bestuur.
Het bestuur functioneert niet democratisch, er worden nieuwe regels gemaakt zonder andere leden of andere bestuursleden hierover te informeren. Zo was de regel over het behalen van een ster aangepast : ipv 11 maanden tijd tussen twee keuringen kon een paard nu opeens binnen 5 maanden een ster behalen.
Er wordt geen openheid gegeven in belangrijke stamboekzaken uit Ierland, zo werd gevraagd hoe een vergadering in Ierland was verlopen en daarop werd geantwoord dat het een goede en leuke vergadering was geweest, later bleek dat de voorzitter was opgestapt/weggestuurd.
Er worden punten in notulen van bestuursvergaderingen verdraait of gewoon verzwegen. Zo werd in een van de notulen beweerd dat Henk Janssen er bij Mevr. Heijkoop op had aangedrongen een eerste premie over te nemen van het NTS op een thuiskeuring. Terwijl Henk Janssen juist degene was die Mevr. Heijkoop op die vergadering ter verantwoording riep voor deze actie. Achteraf blijkt dat zij dit vaker heeft gedaan. Ook zijn er op thuis keuringen door Mevr. Heijkoop hengsten goedgekeurd voor de dekkerij, zoals Robert O'Neill, Nelson, Michael, O’Sullivan. Ook was er op een vergadering verteld door Mevr. Heijkoop welk bedrag zij nam voor het maken van een paspoort , dit is in de notulen niet terug te vinden.
Mensen die het niet met bestuur eens zijn of kritische vragen stellen worden door het bestuur per telefoon of via de e-mail afgezeken.
Het bestuur houdt informatie achter voor andere bestuursleden, dit schreef het dagelijkse bestuur ook in een e-mail.
Zonder toestemming van leden worden er gelden betaald aan bestuursleden, terwijl dit in de statuten duidelijk verboden wordt.

Door o.a. deze punten hebben wij geen vertrouwen meer in het functioneren van het huidige bestuur en willen daarom de leden op de ledenvergadering vragen d.m.v. stemming aan te geven of het bestuur geroyeerd moet worden.

Met vriendelijke groet.

J. Belksma
W. de Boer
H. Janssen
M. Wolters
M. Doorn

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 09:46

brief uit Ierland

Dear Friends

These are difficult times for breeders and Irish Cob lovers all over Europe. On Saturday the 12th February 2005 a meeting was called by Wim Heijkop, Michael D’Arcy and Paddy Gillen. This meeting was attended by many concerned Irish breeders and its’ object was to somehow resurrect some the ICS if at all possible. We discussed the situation in great depth and a decision was reached and agreed by all present. The decision was to form a new society called The Irish Cob Breeders Society or in short, the ICBS. The board of directors and their experience is detailed below:

Deirdre Cash: Company secretary

Horse breeder with six generations of horse expertise and former ICS inspector.

Brian Cash: Director

Horse breeder with six generations of horse expertise.

Michael D’Arcy: Director

Horse breeder and bloodstock agent who business and livelihood is based on his knowledge and lifelong involvement in the Irish horse industry.

John Drumm: Director

Horse breeder with many years experience of the cobs in Ireland. John is also a member of the Irish police.

Gail List: Director

An approved Irish Draught judge and also a judge with CHAPS. Gail is also a distinguished horse breeder and has bred some of the top competition cobs and Irish Draughts in the industry.

Malcolm Orten: Director

Horse breeder and course builder. Malcolm has over 40 years horse experience and is also a qualified measurer. He also has an intricate knowledge of running shows and also how to produce show quality horses.

Paddy Gillen: Director

Former chairman of ICS Ireland. Paddy is a renowned horse breeder both in Irish Cob circles but also as a stallion producer in the Irish Draught Society.

This is a dedicated group of HORSEPEOPLE who are committed to not only the horses but also the breeders and members who have been let down badly in the past. Our application has been submitted to the Irish Department of Agriculture and we await their decision. We are confident that our application will be successful and that in time the ICBS will be able to take on European branches. The rules will be laid out so that nobody can take advantage as has happened in the past. We have many new and exciting ideas and look forward to working with member in Europe. As soon as we get the information, I will keep you informed.

Warmest regards,

Deirdre Cash

Clononeen Farm

The Grooms Cottage

Moyne Estate

Durrow

Co. Laois

Ireland

Cell: 011 353 86 8032601

Tel: 011 353 502 36831

www.clononeenfarm..com

info@clononeenfarm.com

"Clononeen Farm, where the traditions of an ancient breed,

meets the experience of seven generations."

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:42

weet iemand waarom ik weggehaald wordt

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:44

Even via dat rode uitroeptekentje een modi vragen.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:46

Dank je heb ik nu gedaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:25

Het topic is kwijt. Het is op dit moment onduidelijk waar het is. Het is iig niet verplaatst door een moderator oid. De laatste tijd zijn er vaker topics (vooral lange topics in de Huiskamer) kwijt geraakt. Bart is aan het uitzoeken hoe dit komt en hoe dit te vermijden is.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:27

Dank je voor de mededeling