meer behang bij tinkerhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

meer behang bij tinkerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:24

als ik dit vergelijk met merries en de meeste ruinen.

is dit hormonaal bepaald of kwestie van onderhoud?

bij gam wisseld het namelijk nog wel sterk, ook omdat hij zijn haren eraf heeft gevreten/geschuurd maar ik zie wel dat als het de tijd heeft om te groeien hij grote sokken kan hebben.

Mero

Re: meer behang bij tinkerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:16

vooral hormonaal (en genetisch natuurlijk), het is een secundair geslachtskenmerk

Mijn Tinks staan nu in de blub en dat maakt de hoeveelheid sokken ook niet beter. Ook hebben ze bepaalde 'periodes' waarin ze ineens veel minder sok hebben. De haren worden dan dun en vallen uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:47

Oke, wel niet tinker, maar wel een beetje sok.

Bij shetten is het best seizoens afhankelijk. Er zijn pony's die zomers echt nog heuse sokken hebben, maar er zijn er ook bij die enkel een klein plukje hebben. Dennis heeft redelijk wat. Het is me trouwens nooit op gevallen dat het bij hengsten meer is dan merries.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:51

bij tinkies is er wel duidelijk verschil dus Lachen

Afbeelding
willekeurige hengst

Afbeelding
geknaagde en geschuurde gam maar als dat vol was haalt hij nog het hengsten-sok-gehalte niet.

monique, een secundair geslachtskenmerk, de mooie veren van een mannetjes vogel dus? Lachen

gam zijn haren die hij kort heeft geschuurd zijn ook erg broos. ik kan ze zo afbreken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:59

Ik denk dat de hoeveelheid sok bij een paard niet afhankelijk is van het eventuele hengst-zijn van dat paard. D.w.z. bovenstaande hengst met dikke sokken zou die ook hebben als ie ruin zou zijn. Er zijn ook genoeg hengsten met weinig sok. En ook genoeg ruinen en merries met veel sok. Dus niks hormonaal, maar gewoon genetisch vastgelegd, net als bij de mens (ik heb heel dun haar dat niet verder wil groeien, een vriendin van mij heeft een mooie lange volle bos)...

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:07

Dat geloof ik ook, want ik heb ook een ruin met ontzettende sokken.
Heel mooi maar ook heel veel werk.

Afbeelding

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:05

Ik denk ook iid dat het genetisch bepaald is. Belle heeft hele dikke manen en sokken dat varieert, nu wel veel maar 's zomers heel veel minder. Net zo als een snor, die heeft ze alleen in deze tijd Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:39

ja dat denk ik ook, het zal voornamelijk genetisch bepaald zijn. Het behang van mijn tinker ruin groeit echt hard! Deze week was de derde keer deze winter dat ik zijn staart moest bijknippen!
Het lijkt wel alsof bijna alle hengsten veel meer behang hebben dan merries en ruinen, maar ik denk dat dat komt omdat hengsten met weinig behang niet echt gewilt zijn als dekhengst en dus geruint worden...

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:37

Ja de manen en staart van Raven groeien wel 2 x zo hard als bij de meeste merries

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:46

Terwijl mijn hengst gewoon heel licht behang heeft. Zijn vader heeft wel flinke sokken, zijn moeder minder.

Overigens heb ik nog steeds het gevoel dat de tinkers gefokt op Nederlandse bodem een ander structuur haar hebben en/of minder behang hebben....

Kan aan mij liggen hoor...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:37

ik vind het té typerend dat er zoveel hengsten zijn met een mega bos haar Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:25

Ik denk ook echt dat het aan het 'hengst-zijn' ligt. Je ziet veel meer hengsten met zwaar behang. Ook wel hengsten met wat minder behang, maar dat zijn echt de lichtere types.
Ik denk toch echt dat het hormonaal is, testosteron zal bijvoorbeeld ook wel invloed kunnen hebben...

Jordy zal ook nooit zulk zwaar behang krijgen helaas....
Ik dacht trouwens altijd dat Jordy een redelijk sok-loze tinker was, maar dat bleek op de keuring heel erg mee te vallen, voor zijn type (grai) had hij nog aardig wat Haha!

En Leonoor, ik denk dat het lijkt of nederlandse tinkers minder behang hebben over het algemeen doordat je van de nederlandse tinkers zeg maar 'alles' ziet, en van de buitenlandse zie je alleen een deel, het meest 'representatieve' deel (en vooral veel hengsten).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:46

Heb toch aardig wat tinkers gezien vanaf de overkant die zeker niet het meest representatieve was wat men kon exporteren (dit is subtiel voor brandhout), en die hadden voor 95 % zwaar behang.

Wat ik aan Nederlandse fok zie, is dit aanzienlijk minder.....

Maar ik denk dat we pas antwoorden hebben op deze vragen als we een tig aantal generaties verder zijn

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:27

Wij hebbe tinker merrie die heef wel mooie sokken maar heel weinig manen

Afbeelding

Afbeelding

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:54

http://img17.exs.cx/img17/6802/scannen00122cz.jpg

mijn tinker heeft niet heel veel sok maar ook niet heel weinig, maar haar dochter Luna heeft weer meer sok omdat Brave-Heart dat ook heeft (vader Luna)
maar je ziet toch ook wel tinker hengsten met minder veekl behang? ligt ook aan het type

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:29

Ik betwijfel of het ligt aan het wel of niet hengst zijn.
Persoonlijk denk ik dat het in een bepaalde bloedlijn wel zit, en in de andere niet.
Mijn merrie heeft ook veel sok, mijn vorige merrie juist weer niet.