Verwachtte eindmaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Verwachtte eindmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:09

Hoi allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum en hoop dus dat ik deze vraag bij het juiste onderwerp stel.

Ik heb een jaarling merrie op het oog, een lucky lips x havel x samber
Op dit moment is ze 1.41. Nou vroeg ik me af of dat niet een beetje klein is om nog rond de 1.65 te worden.

Weet iemand hoe groot een jaarling ongeveer moet zijn om een bepaalde eindmaat te halen?
En wat denken jullie van de afstamming?

Groetjes Danielle

Anoniem

Re: Verwachtte eindmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:57

Mijn jaarling was 1.54 op de leeftijd van 1 jaar en 3 maanden. Haar moeder was 1.63 en de vader 1.68. Hoeveel maanden is ze precies(moet ze nog een jaar worden of wordt ze al 2?) Als ze in het eerste jaar 90 % van de eindstokmaat bereiken dan zou er bij die 1.41 nog 14 cm bijkomen, is 1.55 mtr. Maar uitzonderingen bevestigen de regel, misschien wordt ze wel 1.70, helemaal als ze nog geen jaar oud is want dan klopt dit niet. Veulens krijgen meestal een spurt als ze de wei weer in gaan. Wat is de stokmaat van de vader en moeder(lucky lips zegt mij eigenlijk niks)

Nog een tip, dit kan vanaf de leeftijd 1 jaar(12 maanden, niet januari)
Meet de lengte vanaf de elleboog tot de kroonrand, dan van de elleboog tot de grond. Als je ze bij elkaar optelt is dat de toekomstige stokmaat.
Ik weet niet hoe nauwkeurig beide methodes zijn, heb ze zelf nooit uitgeprobeerd.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:49

Hoi,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dankzij jouw vraag (hoeveel maanden ze precies is) realiseerde ik me dat ik alleen wist dat ze op 14 juni is geboren en niet in welk jaar Rolleyes . Ik heb net meteen gebeld en ze is van 2004 en dus pas 9 maanden OK dan! .

Haar vaders is Lucky lips, een engelse volbloed van 1.65
Vader - Moeder
Ikhtibar - Kiss The Dealer
VV VM - MV MM
Habitat Val d' Erica - Midyan Double Shuffle
VVV - MVV
Sir Gaylord x Little Hut - Miswaki x Country Dream
VMV - MMV
Ashmore x Laconia - Tachypous x Ali Drake

Lucky Lips is een super gefokte Engels volbloed en beeldschoon om te zien.
De hengst heeft een super karakter dat hij combineert met veel werklust.
Lucky Lips heeft drie goede gangen en een super instelling bij het springen met goede manieren.
Lucky Lips voldoet aan de rontgenologische eisen van het KWPN - NRPS.
Lucky Lips wordt momenteel opgeleid voor een carriere in de sport.
De nakomelingen van Lucky Lips hebben inhoud, maat en 3 goede gangen in combinatie met een tuigpaard brengt Lucky Lips een mooi rijpaard.

Niet verwonderlijk dat je hem niet kent want hij moet zichzelf blijkbaar nog bewijzen. Ken je wel 1 vaan zijn voorouders misschien? (ik zoek me rot)

Haar moeder is 1.64 (van de hengst Havel)

Dus als ze nu pas 9 maanden is en haar moeder 1.64 en haar vader 1.65, dan moet ze de 1.64/ 1.65 wel kunnen halen als ze nu 1.41 is?

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:08

veel veulens groeien ook wat minder in de winter..mijn veulens is altijd een groot veulen geweest, ruim boven het gemiddelde.
toen heeft ze een paard maanden bijna stilgestaan en ze begint nu pas weer een beetje bij te komen.
Ik verwacht wel dat dit paard 1.65 gaat worden hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:11

Ik denk het dan ook wel, als ze de wei in gaan veranderen ze ineens heel erg in het voorjaar, worden het echt paarden ipv veulens. Het blijft een gokje maar ik denk dat het een redelijke maat is.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:18

Okee, dank jullie wel Haha! ik ga van t weekend zoweizo eerst een kijkje nemen, eerst kijken hoe ze loopt enz. daarna nog keuren dus nog een weg te gaan. Ik ga even kijken wie ik het beste kan meenemen die genoeg verstand heeft van hoe een paard op z'n benen moet staan en hoe de gangen eruit moeten zien.
Maar hebben jullie nog handige tips waar ik op moet letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:28

Ik heb haar even opgezocht, lijkt een leuk veulen. Voor die prijs ook. Wel een beetje typische foto. Ik zou naar het papier vragen, kijken of ze fit en gezond is, op stal en buiten bekijken, zelf halster omdoen enzo(evt stalgebreken?) Verder iemand meevragen idd die verstand heeft van de gangen en beenstanden. Een beetje afwijkende beenstand is geen ramp, maar dan moet ze er wel correct mee bewegen. Ik vind haar wel goedkoop, dus ik zou wel goed opletten.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:45

Alvast welkom hier Knipoog

Misschien heb je hier iets aan:

Afbeelding

In een ander topic over hetzelfde onderwerp plaatste ik ook dit:

Ik citeer even uit het boek: "Van Veulen tot Rijpaard" Van Uta Engelmann en Ulrike Buurman-Paul:

Factoren die de groei beïnvloeden:

Groeibevorderend zijn:

* Aanbod van een groter rantsoen en meer hoogwaardig voedsel

* Opwekken van eetlust door samen met andere paarden te voeren, maar ook door beweging

* Lopen stoeien, en op latere leeftijd lichte arbeid

* Voortdurend prikkelen van de hormonenhuishouding door licht, lucht, zon en veel beweging.

* Warmte (zomer, lente) bevordert eveneens de ontwikkeling. Koude periodes doen deze positieve periodes te niet.

Groeivertragend zijn:

* Gebrek aan beweging

* ziekten, verwondingen, operatie's, stofwisselingsstoorinissen, alle aandoeningen met diracte en indirecte oorzaak.

* Plotselinge verandering van voer.

* Te vroeg spenen (vooral wanneer te weinig verteerbaar eiwit wordt gevoerd)

* Vroege drachtigheid

* Te vroeg laten werken, te veel laten werken of te zware arbeid

* Te grote psychische belasting

* Gebrek aan levensvreugde, door eenzaamheid of door uit de kudde gestoten te worden

* Slecht weer, nat en winderig weer. Hier is er veel energieverlies en kunnen sneller ziekten optreden. Bijvoederen is hier gewenst.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:21

Bedankt voor alle informatie en tips.

Janne, je hebt inderdaad gelijk hoor. Ik vond het ook al een aparte foto en vooral een belachelijk lage prijs. Ik ben op zoek naar een leuk veulen waar ik in de toekomst de sport mee in kan en kijk dan ook naar een andere prijsklasse. Maar deze lage prijs viel mij zo erg op dat het mijn nieuwsgierigheid wekte. En ik dacht " je weet maar nooit" want stel je voor dat het voor die prijs wel een super paard is... Bloos! Ik ga denk ik van het weekend kijken en zal de tips in acht nemen. Ik hou je op de hoogte.

En Jan, wat een handige tips. Waar is dat boek te verkrijgen?
En een vraagje over die tabel... Er staan wel maten per leeftijd in, maar wat is de eindmaat van de paarden uit deze tabel? ik begrijp m geloof ik niet helemaal Rolleyes

Echt een leuk forum hier, wel verslavend...wil wel alles proberen te lezen!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:44

Daanie schreef:
En Jan, wat een handige tips. Waar is dat boek te verkrijgen?
En een vraagje over die tabel... Er staan wel maten per leeftijd in, maar wat is de eindmaat van de paarden uit deze tabel? ik begrijp m geloof ik niet helemaal

Ik snap m ook niet helemaal. Het lijkt mij een groeicurve van een gemiddeld warmbloed paard. De eindmaat staat er niet bij. Is deze tabel gebaseerd op 1 paard of het gemiddelde van meerdere paarden?

Nerd ben best wel nieuwsgierig.