Toch leek het me interessant om te begrijpen. Wie helpt me er uit?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.stef schreef:
Jan_VT schreef:Zwart lijkt me nogal duidelijk, dat dit kan uit twee zwarten, maar het is niet evident. Hoe nu tot een vos komen uit twee zwarte paarden. Zwart is niet dominant. Zwarte paarden (de meesten, een zuiver zwarte komt niet vaak voor) dragen meestal het vosgen. Als dit bij beide paarden aanwezig is, kan het dus leiden tot een vos. Wanneer fok je nu NOOIT vos. Dit is bij hengsten die het vosgen niet dragen. Zoals bijvoorbeeld Ferro. Hij heeft het vosgen niet, en zal bijgevolg geen vosse paarden kunnen voortbrengen.
holly schreef:Jan ik haak even in op jou.
Mijn merrie is een Farrington x Junior x Variant x Uniform.
Dat is dus: Vos x schimmel x vos x schimmel.
Als ik de moeders pak dan krijg ik,
Lichte koffievos (mijn merrie), bruinschimmel(schimmel, bruin geboren), vos, schimmel(schimmel, vos geboren), zwart/bruin.
Nu ben ik benieuwd wat dat doet met een hengst die donkerbruin is, veel donker in de lijn heeft zitten, maar aan moederszijde ook een aantal vossen.
Je kan toch niet zeggen, de vader is bruin, de moeder vos, wat ga ik nu krijgen?holly schreef:Correct me if i'm wrongJe kan toch niet zeggen, de vader is bruin, de moeder vos, wat ga ik nu krijgen?
Heb je daar niet wat meer kleuren uit de lijn voor nodig om dat te kunnen zeggen?
holly schreef:Hoe zie ik dat dan? Of bedoel je, dan zou zij ook schimmel zijn?
Begrijp ik het nu goed dat een schimmel eigenlijk dus niet mogelijk is? Word dus altijd richting het bruine.
Citaat:Correct me if i'm wrong Je kan toch niet zeggen, de vader is bruin, de moeder vos, wat ga ik nu krijgen?
Heb je daar niet wat meer kleuren uit de lijn voor nodig om dat te kunnen zeggen?
Koortje schreef:Ja ik denk ook dat ik daar meer info voor nodig heb, maar ik gaf al aan welke kleur mijn merrie`s vader is, en welke kleur zij is. Niet dat ik er mee ga fokken hoor, maar als voorbeeld. Stel ik wil echt geen vos (wat onzin is, maar goed...), welke kleur hengst moet ik dan kiezen?
Koortje schreef:Aha, het wordt al wat duidelijker. Ik las ook dat bruin weer domineert over zwart?
Ik heb een vosmerrie. Stel dat ik een bruin veulen wil, wat voor een vader zou ik dan moeten kiezen? Domineert vos over bruin of andersom? De vader van Kore was een bruine als ik het me goed herriner (Feinschnitt I vd Richter), en de moeder dus wss vos?
Arrrgh, het blijft ingewikkeld!![]()
Citaat:Als je dus absoluut zeker wilt zijn van een bruin veulen bij een vos merrie moet je een hengst nemen die zowel homozygoot is voor zwart als voor bruin.
holly schreef:Jan ik haak even in op jou.
Mijn merrie is een Farrington x Junior x Variant x Uniform.
Dat is dus: Vos x schimmel x vos x schimmel.
Als ik de moeders pak dan krijg ik,
Lichte koffievos (mijn merrie), bruinschimmel(schimmel, bruin geboren), vos, schimmel(schimmel, vos geboren), zwart/bruin.
Nu ben ik benieuwd wat dat doet met een hengst die donkerbruin is, veel donker in de lijn heeft zitten, maar aan moederszijde ook een aantal vossen.
Jan_VT schreef:Wanneer fok je nu NOOIT vos. Dit is bij hengsten die het vosgen niet dragen. Zoals bijvoorbeeld Ferro. Hij heeft het vosgen niet, en zal bijgevolg geen vosse paarden kunnen voortbrengen.
MAar wel heel donker vos.