Casanova

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celien

Casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 22:20

Weet iemand iets meer te vertellen over de hengst Casanova misschien ook iets van foto's.
Ik heb namelijk pas een Elcaro x Casanova gekocht.
Over Elcaro heb ik wel informatie , maar van casanova weet ik niet zoveel.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen????

confetti

Re: Casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:05

Ik heb een Casanova merrie. Casanova heeft volgens mij op lichte tour niveau gelopen met Marie Jose Hulsman. Het was een bruin/zwarte hengst. Ik heb wel een foto, maar die staat in het hengstenboek Haha! en ik kan niet inscannen.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:50

Ik had heel veel info over Casanova...maar nu kan ik t nergens meer vinden op mn computer.
Maar misshiss heeft zeker weten info en foto's van hem!

Wat wil je weten over Casanova, wij hebben er een stermerrie van en we hebben ook een Elcaro x Casanova!
De Casanova die ik gereden heb was heel fijn onder het zadel, wel heel erg attent, als er ineens iets veranderd was in de bak, was ze helemaal van streek. Casanova was zelf ook zo...zodra er een vogeltje door de stal heen vloog wou hij niet meer dekken, dan was ie afgeleid. Maar hetwas fijn dressuurpaardje, vooral op concoursen ging ze ervoor..echt een showbinkie..

Nu ben ik trouwens ook heel benieuwd wie de fokker is van jou paard...

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:49

Casanova (Lucky Boy xx x Jurriaan x Nicolas xx)
Geb datum: 27 juli 1984
Kleur: bruin
Stokmaat: 162

Verrichting Ermelo 1987
Speels, vriendelijk, eerlijk met goed humeur. Bij begin onderzoek nog groen en kijkerig. Pleegde de eerste weken veel verzet, is zich later beter gaan gedragen en laat zich goed bewerken. Goed hals- en ruggebruik en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Stap tamelijk gehaast en voldoende ruim. In draf voldoende souplesse. Galop mooi gedragen. Toont bij springen veel handigheid en goede voorbeentechniek. Springt gemakkelijk, kantelt boven de sprong zijn achterhand. Pakt in terrein goed aan, heeft een gemakkelijke terreingalop. Ruim voldoende bereidheid om te werken, looplustig en plezier in het werk. Ervaart werk als licht. Ruim voldoende aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand, is tijdens onderzoek gespierder geworden.
Eerste paar weken op stal onrustig, later rustiger.
Bij aankomst rechtsvoor dikke knie, op 17-03 knie nog steeds dik en er aan behandeld. Op 01-04 blijken buigproeven van beide ondervoeten voor, maar vooral links, positief. Bij voorafgaand röntgenologisch onderzoek zijn geen ernstige afwijkingen geconstateerd, daarom geen nader onderzoek. Op 04-04 rechtsvoor last van hoefzweer. Op 08-04 zit bij het verlaten van de box eerst linker- en daarna rechterknie op slot. Ook op 26-05 wordt dit enkele malen geconstateerd, daarom nader onderzoek in de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht waar op 29-05 de afwijking niet is geconstateerd. Vanwege knieproblemen enige weken aangepaste training.
Rapportage afgesloten op 05-06.

Stap 6.5
Draf 7
Galop 8
Rijproef 6.8
Springen vrij 7
Springen ohz 7
Terreinproef 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 72.80
Max punten 100
Plaatsing 11e van 33 (21)
Jaar verrichting 1987
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1989 (veulens)
Voldoende ontwikkelde, rijtypisch gebouwde, langgeribde veulens toonde deze hengst.
Het hoofd is goed gevormd en vertoont veel uitdrukking. De hals heeft voldoende lengte, komt nog wel eens wat diep weg uit de borst, wat vast te stellen is in stand. In beweging valt dat echter niet op en worden de halzen goed gedragen en met name bij de uitgezochte veulens bleek sprake te zijn van een goede neklengte, waardoor er sprake is van een mooie, natuurlijke afbuiging. De schoft is goed ontwikkeld en heeft een beste lengte. De schouder heeft een goede lengte en ligt er over het algemeen schuin in. Bij de geprikte veulens was echter nog wel eens sprake van een enigszins rechte schouder. De croupe is goed gevormd met voldoende lengte en is goed doorgebroekt. Het voorbeen is over het geheel genomen goed gesteld met voldoende zwaarte, maar bleek bij de geprikte veulens nog wel eens naar steil te neigen. Het achterbeen krijgt een bemerking mee wat betreft het spronggewricht, dat soms royaler ontwikkeld zou kunnen zijn, meer hak zou mogen vertonen, als gevolg waarvan de sprong wat rond aandoet. Het pijpbeen is ook meermalen ingestoken. Bij de uitgezochte veulens was het spronggewricht beter gebouwd.
De stap is ruim en elastisch. De draf is goed, elastisch, lichtvoetig en gemakkelijk, hoewel iets wisselend. Een aantal veulens draafde extra, enkele zouden het achterbeen iets meer kunnen gebruiken.
De hengst kreeg royaal ontwikkelde, goed rijtypische merries toegevoerd. De veulens bleken heel handelbaar te zijn.

Kort samengevat: voldoende ontwikkelde rijtypische veulens met lichtvoetige, ruime bewegingen. De bouw van het achterbeen zou correcter kunnen zijn.
Getoond: 22 veulens uit 98 dekkingen.

Afkeuring 1993 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen wordt Casanova afgekeurd.
Het niet handhaven van de hengst Casanova vindt zijn basis in het feit dat van de 52 geregistreerde merrieveulens slechts 20 als stamboekmerrie zijn opgenomen. Een lage score, die wordt voortgezet als geconstateerd moet worden dat van deze 20 stamboekmerries slechts 5 een predikaat hebben verworven, een verhouding die ook onder het gemiddelde ligt van circa 30%.
Het feit dat uit de exterieurindex is op te maken dat zijn nakomelingen in doorsnee over een goed bewegingsapparaat beschikken, weegt niet op tegen de negatieve factoren, die eveneens uit de exterieurvererving blijken: veel licht beenwerk, bemerkingen op de halsvorm, bemerkingen op de schoft/schouderpartij, bemerkingen op het verloop rug-lendenpartij, alsmede veelal smalle hoeven.
De eigen prestatie van de hengst in de competitie (aanvankelijk springen, niet doorgedrongen tot de finale, vervolgens dressuur en daarin niet tot een aansprekend resultaat komend) kan niet als een compenserend element worden aangedragen.

Herkeuring 1992 (november)
In het kader van de selectiefase, waarbij de eerste driejarige nakomelingen in de beoordeling worden betrokken, werd eind september Casanova afgevoerd van de KWPN-hengstenlijst. Door de eigenaren werd een herkeuring aangevraagd. Op dinsdag 10 november is de herkeuringscommissie bijeen gekomen om deze herkeuring uit te voeren. De commissie is tot de conclusie gekomen dat er geen redenen zijn, het besluit van de hengstenkeuringscommissie te herzien. Casanova blijft derhalve afgewezen voor de KWPN-fokkerij.

Goedkeuring 1997 (februari)
Casanova werd in 1992 afgewezen op basis van zijn 3-jarige nakomelingen. In 1997 is Casanova aangeboden op de KWPN-hengstenkeuring en opnieuw toegelaten voor de fokkerij op grond van de goede verrichtingen van zijn nakomelingen in de dressuursport.

Exterieur
Hengst met veel uitstraling. Hij is nog wat beknopt, maar overigens is het type goed. Best gespierde, lange croupe. De gewrichten zouden forser kunnen zijn. De stand van het achterbeen krijgt een bemerking mee.

Afstammingsinformatie
A Lucky One, een volle broer van de hengst, is in het Belgische NFWP-stamboek ingeschreven.

1997 (augustus) overleden aan koliek en aan een ontsteking van de blinde darm

Afbeelding

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:24

pajidin schreef:
Ik had heel veel info over Casanova...maar nu kan ik t nergens meer vinden op mn computer.
Maar misshiss heeft zeker weten info en foto's van hem!

Wat wil je weten over Casanova, wij hebben er een stermerrie van en we hebben ook een Elcaro x Casanova!
De Casanova die ik gereden heb was heel fijn onder het zadel, wel heel erg attent, als er ineens iets veranderd was in de bak, was ze helemaal van streek. Casanova was zelf ook zo...zodra er een vogeltje door de stal heen vloog wou hij niet meer dekken, dan was ie afgeleid. Maar hetwas fijn dressuurpaardje, vooral op concoursen ging ze ervoor..echt een showbinkie..

Nu ben ik trouwens ook heel benieuwd wie de fokker is van jou paard...

Dit is interessant om te lezen. Ik heb een Gribaldi x Casanova. En zij is ook zo kijkerig, ziet ALLES. En heeft snel last van spanning met nieuwe dingen leren. Wist niet dat dit van Casanova af kon komen!
gr. Marco

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:05

Mijn zusje heeft ook een casanova merrie gehad die onder de nieuwe eigenaresse Z loopt. Een heet ding, maar kan heel braaf zijn en lief in de omgang. Maar inderdaad schrikken van de kleinste dingen en dan heel rap zijn. Springen kon ze niet, maar in de dressuur ring was ze voor ze 4 was al door de B en L in no time. De nieuwe eigenaren doen ook heeeel rustig met haar en ze staan soms meer stil dan dat ze wedstrijden loopt. Niet groot, 1.63 bij verkoop op 4 jarige leeftijd.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:20

Geen Casanova maar wel een A Lucky One merrie staan. In bovenstaand artikel wordt over deze volle broer gesproken, het stamboek heet nu natuurlijk BWP.
A Lucky One heeft in België rond de 500 nakomelingen. Vaak ook kleinere, fijnere types.
Ik herken A Lucky One ook in de beschrijving van de sportresultaten van Casanova. Geen hoge toppen in het springen en ook in de dressuur niet echt doorgestoten. Deze hengst dekt trouwens nog steeds voor BWP.
Ondanks de weinig spectaculaire resultaten qua prestaties, denk ik toch dat het genetisch materiaal van deze hengsten in latere generaties wel mooi kan doordrukken. Zelf heb ik uit mijn A Lucky One merrie een Don Renoir dochter gefokt (Donnerhall x Renoir I) en die valt super goed mee. In combinatie met Jokinal de Bornival heeft mijn merrie in haar jeugdjaren (en bij haar vorige eigenaar) een zoon gegeven die later internationaal gesprongen heeft.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:46

ik heb op een merrrie gereden van glendale x casanova en wat er verteld is hierboven kwam eigenlijk ook allemaal in deze merrie naar voren wel grappig eigenlijk om te lezen dat dit dus van casanova afkomstig is ik heb haar tot de m2 doorgereden en het het was ook eigenlijk een kleintje ook iets van 1.63 m hier een foto van haar.
Afbeelding
groetjes bren

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:57

Ik ken een Casanova-merrie; klein, fijn en extreem braaf vosje. Niet opvallend, totdat ze in beweging komt. Dan valt je mond open! Verder is het werkelijk een ideaal paard, ze werkt voor je, doet echt haar best zowel met springen als dressuur en probeerd echt het maximale uit de kast te halen, laat je niet zitten, ontzettend betrouwbaar. Een kind kan de was doen... Lovers

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:14

remsy schreef:
ik heb op een merrrie gereden van glendale x casanova en wat er verteld is hierboven kwam eigenlijk ook allemaal in deze merrie naar voren wel grappig eigenlijk om te lezen dat dit dus van casanova afkomstig is ik heb haar tot de m2 doorgereden en het het was ook eigenlijk een kleintje ook iets van 1.63 m hier een foto van haar.
Afbeelding
groetjes bren

Mijn merrie zag er in haar magerdere jaren exact hetzelfde uit!

Jashemdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:36

Een goede kennis van mij rijdt op dit moment merrie in ZII Casanova x Symfonie. Daarvoor heeft ze ook een kleinere (1.63 m) Casanova merrie naar het ZII gereden. Deze laatste merrie is ook naar Amerika verkocht.

Ik vond beide merries erg schrikkerig. Matig beenwerk, zoals al bekend was over Casanova. Maar wel erg goede ruime gangen!

Qua exterieur vond ik ze beide wel voldoende.

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:50

Oh wat leuk, eindelijk meer mensen die een Casanova hebben. Ik rijd met een Casanova x Jagermeester ZZ licht. Hij is zeer werkwillig, maar is inderdaad erg schrikkerig. Echt een wedstrijdpaard, een paard dat voor je door het vuur gaat, maar dat kan ook door Jagermeester komen. Een jong paard van Ina Beuving (Restless Raimond) is ook een Casanova, dit is een van de laatste geloof ik! Die doet het ook zeer goed in de sport geloof ik.

Hier nog een foto van ons, afgelopen zomer tijdens de kur in Dronten !

Afbeelding

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:59

Op stage hebben wij een Negro uit een Casanova merrie staan, schijnt echt een supermerrie te zijn, die Casanova merrie.
Die Negro is ook echt een superfijn dier, mooi om te zien, supersjouwen en uit het boekje springen, en dat schijnt allemaal vanuit de moeder te komen Haha!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:25

Citaat:
Een jong paard van Ina Beuving (Restless Raimond) is ook een Casanova, dit is een van de laatste geloof ik! Die doet het ook zeer goed in de sport geloof ik.

Klopt, deze komt uit het laatste dekjaar van Casanova. Ik vind het een stoer paardje, en kan lekker lopen, volgens mij rijden ze nu Z2

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:10

Ik heb een Peter Pan x Casanova