gangen van andalusiers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV

gangen van andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:18

Ik heb een vraagje voor andalusier eigenaren of berijders.
Ik heb wel eens gehoord dat andalusiers een hele fijne draf hebben om op door te zitten, dat ze niet zo hoog opgooien zeg maar (weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen) Bloos
Door een ongeluk heb ik last van mijn nek en mijn rug en heb ik moeite met rijden, stappen gaat wel, maar in draf gaat het mis. Weten jullie of het "makkelijker" rijden is of dat het maar onzin is.

Alvast bedankt voor jullie reacties

marie2

Re: gangen van andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:04

Hoi,
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet je dan eerder een ijslander, pasofino of een ander gangenpaard hebben.
Ik heb ook ijslanders gereden en ik vind et ideaal. Er reden ook mensen die rugklachten hebben en in de tolt merk je da helemaal niet. Moet je natuurlijk wel een paard hebben die goed tolt.
Heidie

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:55

HEy !! OOk iemand gelijk mij...ik heb zware rugklachten en kon niet meer op mijn SBSer rijden..door mijn rug duzs belsoot ik een anda te kopen.
Op hem kan ik 2 uur rijden zonder probleem en mijn andere 5' en ben kreupel en zie af van de pijn..dus ik kan hem nie meer rijden.
De anda is zeer zacht en raad ik je zeker aan. Ik spreek van ervaring.
Ze hebben wel hoge gangen met hun benen maar je krijgd niets van schok, je moet moeite doen om uit het zadel te komen. Alhoewel ik niet mag doordraven Tong uitsteken En momenteel zit ik weer 4 maanden zonder rijden door mijn rug pijn

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:29

@cinv, wat balen dat je nu weer een tijd niet kan rijden. Maar bedankt voor je reactie.

@marie2, van ijslanders had ik het ook al gehoord, maar ik ben nogal een dressuur muts en volgens mij is een anda wat meer voor geschikt. Maar wel bedankt voor je reactie OK dan!

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:22

Haha! Hoi ikzelf heb al enige jaren rugklachten waarvoor ik train op een sportschool tezamen met eens in de 2 weken een massagebeurt. Hierbij houd ik het prima vol om zeker 4 keer in de week te rijden eens in de zoveel tijd zelfs bosritten van circa 2 uur, MAAR dit alles zou niet mogelijk zijn zonder de hulp van mijn anda hij zit super bij hem is het zo dat zo gauw ik een verkeerde houding aanneem hij dit laat merken waardoor ik weer beter ga zitten en dus mijn rug ontlast Pling .
Probeer eerst eens uit voordat je overgaat tot de aanschaf.
sucses Knipoog

marie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:11

Oke, dan weet ik dat ook weer. De eigenaar van de paarden die ik verzorg heeft ook een anda hengst. Wist niet dat je daar met rugklachten op kon rijden.

Groetjes Heidie

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 16:29

@corretje=> bedankt voor de info,
ik zag laatst op marktplaats dat je ergens les kon krijgen op een andalusier, dat ga ik dan maar eerst proberen. Maar ik dacht ik vraag eerst hier of ze weten of het wil, anders is de teleurstelling weer zo groot als je het gaat proberen en het wil ook niet.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:34

he trutje,
Ja hopelijk heb je er wat aan pb je me hoe het is gegaan?
groet Pling

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:57

Tuurlijk laat ik het weten, ik vraag ook wel even of er iemand foto's wil maken. Maar eerst maar even wachten tot de sneeuw weg is want ik kan de deur niet uit Haha!

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:02

ik hoor het dan nog wel zo gauw als het beter weer is Haha!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:05

Elke anda is natuurlijk anders.. Ik heb er een paar gereden.. En lichtrijden lukt haast niet.. Je word gewoon in het zadel getrokken zeg maar.. Haha!

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:20

Liesjuh schreef:
Elke anda is natuurlijk anders.. Ik heb er een paar gereden.. En lichtrijden lukt haast niet.. Je word gewoon in het zadel getrokken zeg maar.. Haha!

Je zegt het zelf al, bij mijn anda is lichtrijden echt geen probleem hoor. heb dit ook bij meerdere niet als problematisch ervaren wel is het vaak dat ze het in het begin lichtrijden niet snappen. Lachen

svdhty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:32

hEY,

Idd, elke andalou is echt anders... ik heb er al tientallen gereden en de één is echt een zetel, maar je hebt er ook harde in..;de meerderheid is wel zachter dan de gemiddelde kwpn'r...Ik heb een Kwpn X Quarter horse, en die is behoorlijk hard...
En eht klopt idd dat ze (diegene die in spanje gereden zijn toch) niet snappen wat lichtrijden is...de spaans emanier van rijden zegt: altijd doorzitten...ook op een jonge driejarige...( persoonlijk vind ik dit niet zo positief, maar ja dat is hun traditie..)
groetjes

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:02

Ik ben ook iemand met chronische rugpijn. Ik heb sinds een jaar een Andalusier en hierop heb ik veel minder pijn dan op een ander paard. Lichtrijden is geen probleem. Het moeilijkste vindt hij de galop en ikzelf ook aangezien ik mezelf dan altijd "vastklem" i.v.m. de rugpijn. Gelukkig gaat het de laatste tijd wat beter en kan ik in de galop veel beter ontspannen waardoor hij zelf ook beter gaat galopperen. Ik ben zeer blij met hem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:15

Ik lag me altijd rot als ik wat over een "anda" lees, want anda betekent "loopt" in het Spaans en Portugees.
Maar goed, wil natuurlijk even toevoegen dat Lusitanos dezelfde comfortabele gangen hebben...

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:31

Eerst goed uitproberen op verschillende paarden voordat je een beslissing neemt.

Ik word al een paar jaar geplaagd door hevige rugpijn, pijn in mijn nek, schouders en mijn heupen. Op mijn kwpn'er die verschrikkelijk hoog opgooit zit ik als een huis, doorzitten in draf en de galop is fantastisch, dat kan ik volhouden tot Barcelona.
Maar op mijn ene lusitanomerrie is doorzitten in draf en galop een straf,het lijkt wel of mijn rug dan blokkeert en mijn andere lusitanomerrie zit weer heel fijn.
Dit ras is trouwens vrijwel identiek aan de Andalusier.

Ben je onder behandeling van een fysiotherapeut of iets dergelijks met wie je dit kan overleggen?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:23

Elk paard is anders, maar ook een paard wat zgn fijne gangen moet hebben kan zijn/haar rug vasthouden.. het werkt dus 2 kanten op.
Ik heb zelf een Andalusier die enorm fijn zit, en dat is super voor mijn herniarug, maar als hij vast zit in zijn rug of zijn rug vasthoudt maakt het ook niets meer uit Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:29

Ik heb wel op een Lusitano gereden, daar was ik ook helemaal de kluts bij kwijt als ik moest lichtrijden, die zat echt erg fijn.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:45

Volgens mij hebben Quarters ook wel een vlakke gang. Iedergeval als ze de jog kennen.

Als mijn Qaurter in draf ziet is haar rug vlak en ga je niet zo op en neer.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:18

Gangenpaarden schijnen overigens nog prettiger te rijden voor mensen met rugklachten.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:55

Lusitana schreef:
Ik lag me altijd rot als ik wat over een "anda" lees, want anda betekent "loopt" in het Spaans en Portugees.
Maar goed, wil natuurlijk even toevoegen dat Lusitanos dezelfde comfortabele gangen hebben...

Haha! ruim 35 jaar geleden waren de andalusiers en de lusitano's een en het zelfde ras misschien dat ze daarom beide zulke comfortabele gangen hebben Cool