welke hengsten vererven een prettig karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:59

Junior is aan vaderskant Uniform en aan moederskant Variant en Variant is Afrikaner dus dat valt onder het zelfde. En dan zit er Eros achter.

Darwin geeft hele goede karakters door hoor je vaak

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:15

Uniform daarentegen staat weer bekend om moeilijkere niet zo cooperatieve karakters.

shagya

Berichten: 215
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:04

Veel Rubinstein nakomelingen hebben een goed meewerkend karakter Knipoog

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:51

Wij hebben twee Flemmingh's op stal staan en dat zijn super paarden qua karakter. Net onder het zadel en je kunt er zo mee wegrijden. Oortjes naar voren en iedere keer weer bereid om mee te werken. Erg vriendelijke en aanhankelijke paarden.
Mijn jaarlinghengst van Hattrick is ook een superdier. Erg makkelijk in de omgang en erg lief. Ondanks dit is het geen watje en laat zeker niet over zich heen lopen. Dit laat hij alleen wel op een vriendelijke manier merken en niet op een gemene. Ik weet nog niet hoe hij zal worden met rijden, maar als zijn karakter zo blijft verwacht ik ook daar niet al te veel problemen mee. Hij is erg leergierig en probeert soms de clown uit te hangen door weg te springen voor dingen waar hij al tien keer eerder is langsgelopen. Een lief, vrolijk beestje met karakter dus.

cruutje 1
Berichten: 18
Geregistreerd: 16-12-01
Woonplaats: breugel

karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:45

recruut zijn erg fijne paarden ik heb er namelijk zelf een gehad en die was echt supper. damiani ( westfaler ) heeft ook een
supper karakter want ik heb namelijk een jonge hengst van damiani
en die heeft nog geen stap verkeerd gedaan.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:33

Respect, een Nrps- hengst. Ik ken er twee nakomelingen van die super willen werken, maar toch fijn in de omgang zijn.

ALexandra14
Berichten: 27
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: bosch en duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:43

Hoi, ik heb zelf een Emilion, die heeft een superkarakter. Werkwillig, braaf en nuchter. Ontzettend leuk dier. Ik heb een Sit This One Out gehad en die was ook ontzettend leuk, leuk karakter, altijd vrolijk, maar als ze iets niet wilde dan ging het ook niet, dan was ze heel dwars. Verder wel een superdiertje, durfde alles. Mijn ervaringen met elcaro zijn ook niet goed, ontzettend vervelend, wel braaf maar dat paard die wilde niet de binnenbak in want hij haatte het bakwerk, dus hij ging dan stilstaan in de bak als je aan het galoppeeren was enzo. EMILION EN SIT THIS ONE OUT zijn superkarakters. Zuidhorn ook.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:09

Ik heb nooit moeilijke paarden meegemaakt. De afstammingen waar ik mee te maken heb (gehad)
Roemer x Talisman: echt super in het hoofd, meedenken, supermak etc. Roemer had ook een 10 voor stalgedrag, hij is er wel niet meer maar wellicht hebben zijn zonen die nu dekken daar wat van meegekregen.
Glennridge x Aram: kan heet zijn maar super meewerkend.
CabochonxNatron: super cool, niet snel van het stuk te brengen.
Alle bovengenoemde paarden zijn/waren op stal en in de omgang zeer fijn.
De FerroxVoltaire waar ik deze week bij ben wezen kijken was een zeer aanhankelijk paard en absoluut niet snel onder de indruk. De eigenaar liep flink met een zweep met daaraan een zakje te zwaaien maar de merrie liet zich niet opjutten Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:16

Jeminee, dit is wel een heeeeeel oud topic! Wel anderhalf jaar oud!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:01

Citaat:
Over junior.
Ik hou absoluut niet van Variant en Afrikaner wat dus in de moederlijn van Junior zit.
Dit zijn moeilijke paarden.


Citaat:
Junior is aan vaderskant Uniform en aan moederskant Variant en Variant is Afrikaner dus dat valt onder het zelfde. En dan zit er Eros achter.


Het is maar hoe je d'r zelf ervaring mee hebt gehad, maar de Uniformen die ik gereden/gehad heb waar allemaal ZEER coöperatieve paarden.

Nu hebben we een veulen van junior, en dat is een echt schatje,...

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:29

Jan_VT schreef:
Het is maar hoe je d'r zelf ervaring mee hebt gehad, maar de Uniformen die ik gereden/gehad heb waar allemaal ZEER coöperatieve paarden.

Nu hebben we een veulen van junior, en dat is een echt schatje,...


Precies! Die ervaring heb ik ook.
Verder kun je over de Variant-nakomelingen al helemaal niks zeggen, want dat zijn over het algemeen hele lieve meewerkende paarden. Mijn Variant-merrie heeft dan ook een fantastisch karakter!

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:21

Alle Flemminghs die ik ken (en dat zijn er toch aardig wat) zijn brave aanhankelijke paarden met een werkwillig karakter.
Heb zelf ook een Flemmingh, ze is net onder het zadel en erg braaf.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:33

Cabochon, vergeet hem niet! Super karakters...

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:20

Amor had geen verkeerd karakter, hij gaf de gelderse fokkerij een enorme impuls naar een type sportpaard dat nu rijpaard wordt genoemd.
Dat niveau wordt nu niet meer gehaald.
Dat de eigenaren daar niet mee om konden gaan wil nog niet zeggen dat Amor een beroerd karakter had of doorgaf.
De mond en met name de lagen van het landbouwpaard zijn van rond, veranderd naar kleiner en hoekiger bij het huidige type.
Veel gevoeliger en daarmee moeilijker te doceren.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 03:14

Het valt niet uit te sluiten, maar ik denk dat er maar weinig paarden zijn die echt een verkeerd karakter overerven.
Hoe met het veulen/jonge paard en zelfs ook daarna omgesprongen wordt is vele malen belangrijker. Ik ben van mening dat voor wat het karakter betreft de genetische faktor zeer marginaal is.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:23

Marlies schreef:
Wij hebben twee Flemmingh's op stal staan en dat zijn super paarden qua karakter. Net onder het zadel en je kunt er zo mee wegrijden. Oortjes naar voren en iedere keer weer bereid om mee te werken. Erg vriendelijke en aanhankelijke paarden.


Helemaal mee eens! Onze Flemmingh is een enorm werkwillig paard die je wel met veel gevoel moet rijden. Hij is heet en druk, al wordt dat ook steeds beter naarmate hij ouder wordt maar idd ook heel erg aanhankelijk.

En verder ben ik erg te spreken over Zuidhorn, onze merrie komt uit een erg moeilijke moeder (van Emilion) en die heeft een gouden karakter. Nuchter en koel, terwijl ze wel alert en heet is op de ruiter.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:42

Waarom zijn jullie Nederlanders zo negatief over het karakter van Balzflug. Hij staat in België niet bekend als leverancier van lastige karakters. Hengsten waar ik zelf goede ervaringen mee heb zijn Rubiquil Rubinstein x Roemer) en Sultano (Sultan x Roemer).

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:49

Petra, ik kan niet over alle Balzflugs praten, maar ik weet wel dat de ene die bij ons op stal staat, bepaald geen simpel paard is. Ontzettend bang en onzeker, en hij heeft echt een heel goede rustige ruiter nodig. Ik kan me voorstellen dat dat paard in andere handen bijzonder lastig is.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:10

EmEm"]
[quote="Jan_VT schreef:
Het is maar hoe je d'r zelf ervaring mee hebt gehad, maar de Uniformen die ik gereden/gehad heb waar allemaal ZEER coöperatieve paarden.

Nu hebben we een veulen van junior, en dat is een echt schatje,...


Precies! Die ervaring heb ik ook.
Verder kun je over de Variant-nakomelingen al helemaal niks zeggen, want dat zijn over het algemeen hele lieve meewerkende paarden. Mijn Variant-merrie heeft dan ook een fantastisch karakter!
[/quote]

Ook hier goede ervaringen met het Junior bloed.
Mijn paard is dus een Junior en vreselijk lief zo lief heb ik ze zelden gezien.
Hij is hengst maar desondanks nog heel makelijk te rijden met andere paarden, hij kan los met andere paarden.
Het is absoluut geen haperige paard zoals zoveel hengsten wel zijn.
Hij was nog geen half jaar onder het zadel toen reed er al een meisje op dat net met haar beentjes onder het zadel uit kwam in de manegeles.
Daar integen kan het wel een heet hoofd zijn als je echt aan het werk gaat met hem niet dat hij niet wil maar juist omdat hij het zo leuk vind en dus veel te graag wil en ik hem af moet remmen.
Maar nooit gemeen hij heeft sinds hij onder het zadel is precies 1 bokje gegeven die door mij nauwelijks merkbaar was en hij is jawel zeker 15 meter op hol geslagen omdat er een zweep van een andere ruiter in zijn staart bleef hangen toen hij stil stond ging hij om staan kijken zo'n banketstaaf is het dus.
En wat ik van andere Junior ruiters hoor is zijn het werkwillende, slimme, betrouwbare en lieve paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:12

Wat een oud topic. Bloos!
Maar om toch nog na zoveel tijd in te haken omdat mijn stukje tekst gequote is over Variant.

Het zijn fijne paarden, als je weet wat je doet.
Maar rij je op een handelsstal, waar de verklote knollen heen gaan die je "ff" weer braaf mag maken, dan kwam ik erg vaak variant en uniform tegen.
Natuurlijk niet gek, wonende om de hoek van STV, maar deze paarden bestempel ik alleen werk willig als je consequent met ze omgaat.
Natuurlijk geld dat bij alle paarden, maar bij deze zeker.
En helaas kunnen niet alle mensen dat en krijg je ze na een tijd klungelen op stal en dan zijn het geen paarden die je ff om turnt tot weer braaf.

Zelf heb ikveel braven paarden bij burggraaf gezien en op het moment ken een verschillende fijne karakters van Flemmingh

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:21

Dan zal ik er wel een hebben die de uitzonder op de regel weer is want op die van mij kan ik elke jan met de korte achternaam op zetten en dan doet hij braaf wat er van hem verwacht word zet ik er iemand op die goed kan rijden dan past hij zich daar razendsnel op aan en veranderd hij van dat brave manegepaard in een jong en speels paard dat inderdaad niet alles klakkeloos doet wat hem gezegt word.
Persoonlijk kan ik dat alleen maar respecteren van hem.

Eigenlijk word ik wel een beetje moe van dat gezeur altijd van die en die hengsten geven moeilijke karakters en dat zijn vreselijke paarden en die doen zus en die doen zo laten we nou eens naar de paarden op zich kijken en de vooroordelen aan de kant gooien.
Zelf heb ik het ook hoor ik ben dus helemaal geen Pion fan moet echt niets van ze hebben komt door mijn ervaringen met Piontjes maar daarmee wil ik niet zeggen dat elke Pion nakomeling een drama is elk paard voor zich.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:21

dat had ik niet eens gezien Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:25

Zeg ik ergens dat elk paard dat heeft dan?

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:33

runningkawa schreef:
Zeg ik ergens dat elk paard dat heeft dan?



pffff hallo zeg ik val jou toch niet aan.
Het is alleen in elke topic weer hetzelfde over de nakomelingen van hengsten.
Er zijn er een aantal die altijd weer onderuit geschopt worden das vervelend want ook deze hengsten hebben hun voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:37

Rustig maar, Sorry hoor het kwam meteen na mijn stukje Ach gut

Tja en dat sommige hengsten er steeds uitgehaald worden, zou dat dan toeval zijn?
En natuurlijk hebben ze hun voordelen.
Vaak zijn de paarden met karakter super in de sport, als je ze kunt rijden zijn het de paarden die de winners mentalitiet hebben.

Maar niet iedereen kan met karakter paarden overweg, maar denken het wel te kunnen, ze schatten zich veel te hoog in qua nivo.
En dan heb je problemen.
En dan komen de karakter paarden in een slechter daglicht, dus geen toeval dat ze vaker naar voren komen.
Zeker wel een zaak voor ruiters om te kijken waarom een paard verkl**t op een stal terug komt.
Helaas kopen die soorten vrolijk een ander, die als je pech hebt over een half jaar ook weer mag gaan opknappen.