welke hengsten vererven een prettig karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:53

Om over Junior's vader Uniform maar te zwijgen, ook moeilijke paarden. Heb zelf een Uniform merrie gereden, die niet echt betrouwbaar is.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:27

Zelf heb ik een afstammeling van Amsterdam. Erg lief en makkelijk in de omgang (zowel op stal als onder het zadel). Op stal staat nog een afstammeling van Amsterdam en van deze merrie kan hetzelfde worden gezegd.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:57

Recruut en Burggraafs hebben over het algemeen wel een goed karakter.

Je kan ook bij het KWPN kijken naar de verrichtingsonderzoeken, daar worden de hengsten ook beoordeeld op karakter.. (Recruut had een 10 als ik mij niet vergis!)

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:11

DE Anglo-Ararbische hengst Saint Urus d´Olympe is echt een superbeest en zijn nakomelingen zijn echt superbraaf.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:28

De meeste gelderse hengsten schijnen erg braaf te zijn en dat ook door te geven. Bazuin moet zelf echt een superschat zijn (wat ik dan maar weer van zijn eigenaar aanneem Haha! ) , zijn nakomelingen ook. Ik heb hier en daar al meerder mensen gehoord over brave Bazuinekindjes.
Ook Udinde is een koele kikker, nergens van onder de indruk en ook al is ze nog zo jong, ik heb al veel vertrouwen in haar.

Ik ga met Greetje mee, want gelderse paarden vallen ook onder de "zwaarwarmbloeden"

Maar then again, Amor is ook Gronings/ Gelders (weet niet precies) en das ook een lastige. Gaat dus niet helemaal op *LOL*

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:32

en balzflug?
bonaparte?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:49

wow, ik verbaas me hier gewoon dat mensen hengsten noemen die brave paarden geven maar waarvan ik gehoord heb dat het eerste klas poedersuiker zijn!

Over Naturel en Samber hoor ik hele positieve verhalen, Burggraaf ook, ik rijd zelf een Emilion en die heeft een topkarakter weet niet hoe andere Emilions zijn.

Noukie
Berichten: 10953
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:40

Emilion heb ik idd ook goeie ervaringen mee, erg fijne paarden, en de paar die ik ken zijn ook nog superdressuurbloed. Superbewegen en mooi langelijnd, maar tis dus springbloed opzich

karinb
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:56

Wij zelf hebben een clavecimbel nakomeling, en deze is ook super gemakkelijk. Nog nooit problemen mee gehad, in omgang super en met rijden misschien af en toe wat 'bloederig' maar ook super meewerkend. Echt een heel fijn paard dus *LOL* . Heb ook van andere mensen gehoord dat Clavecimbel zeer werkwillende paarden fokt, maar helaas leeft deze hengst niet meer Huilen .
Groetjes Karinb

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 21:31

jantina schreef:

Maar then again, Amor is ook Gronings/ Gelders (weet niet precies) en das ook een lastige. Gaat dus niet helemaal op *LOL*


Gaat wel op hoor. Amor is een Holsteiner.
Amor (6.3% XX); Stb Holstein; preferent; bay; 1.62m; 1959; Approved Sgldt stallion
V. Herrscher (Holst.)
M. Barbra (Holst.)

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:05

marloes-joy schreef:
en balzflug?
bonaparte?


voor zover ik weet geef Balzflug heete paarden mee, gevoelig in mond en pittig! Werk je teveel met de handen dan kan je het vergeten, als je teveel druik heb ontploffen ze..... En ze hebben vreemdlingenhaat!

Bonaparte weet ik niet!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 14:45

Citaat:
Ik heb eens gelezen in IDS dat veel fokkers Julio Mariner aanwijzen als een hengst die hele fijne meewerkende karakters geeft. Zelf ken ik geen nakomelingen van hem, dus zeker weten doe ik het niet.



Pythagoras! (staat ter dekking bij Lauw van Vliet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 14:56

Wat de 1 een fijn karakter vindt, vindt de andere maar niets!!!!

Ik rijdt met veel plezier Jetsets en Jazzen, nou daar moet je iedereen eens over horen!!

De hengst Utrecht en Zeddam fokken hele brave paarden, maar daar is dan ook alles mee gezegt!!!! Voltaire, Lancet fokken ook paarden met een makkelijk karakter.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:03

wellington, heb er zelf een en die heeft een mega karakter
ik heb gehoord dat dat allemaal van nimmedor afkomt
en ja samber ook

Noukie
Berichten: 10953
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:30

als ik de verhalen zo hoor, en wat ik de afgelopen 2dagen van mijn paard heb meegemaakt is Landwind II ook fijn bloed.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:53

Tin Rocco nakomelingen zijn ook super en presteren ook goed in de sport, Tin Rocco komt in de pedigree van Amsterdam en Landjonker (frülingh) voor, maar hij leeft ook niet meer het was overigens een duitse hengst.
En Nimmerdor geeft ook wel prettige nakomelingen.

Gr. Adriana

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:54

wat ik gehoord en meegemaakt heb:

rubiquil,samber worden over het algemeen als braaf aangeschreven,ken 2 de krimhs,moeder nrps en zijn ook wel braaf(1 van 7 en 1 van 1)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 23:58

wat te denk van Boreas? springpaard
heel loyaal , wel even laten weten wie de touwtjes in handen heeft maar daarna...prachtig sociaal karakter.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:29

Esmee"]
[quote="marloes-joy schreef:
en balzflug?
bonaparte?


voor zover ik weet geef Balzflug heete paarden mee, gevoelig in mond en pittig! Werk je teveel met de handen dan kan je het vergeten, als je teveel druik heb ontploffen ze..... En ze hebben vreemdlingenhaat!
[/quote]



Ja zeker wel!!! Ik zou nooit met Balzflug dekken om een braaf karakter te krijgen, vele zijn inderdaad zo. Ik heb er zelf drie gehad en de 1 nog erger dan de ander. Maar ik vind dat hele fijne paarden, een ander waarschijnlijk niet. Beetje Amor erachter............super.

Hoewel ik laatst ook een superbrave ben tegengekomen, zeker van de melkboer ofzo. Haha! Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:14

En ik heb nog wel zo'n fijne balzflug. Weinig paarden tegengekomen die zo cooperatief zijn en zo vriendelijk.

marretje
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:53

adriana schreef:
Tin Rocco nakomelingen zijn ook super en presteren ook goed in de sport, Tin Rocco komt in de pedigree van Amsterdam en Landjonker (frülingh) voor, maar hij leeft ook niet meer het was overigens een duitse hengst.
En Nimmerdor geeft ook wel prettige nakomelingen.

Gr. Adriana


hoi

ik dacht ff dat nimmerdor vergeten werd, maar gelukkig niet want die vererft super knolletjes *LOL*

xx mar

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:04

Wat dacht je van Mistral, Amaretto I (helaas overleden, maar er staan zonen van hem ter dekking en ook volle broers) en Alexis Z. Verder geeft Voltaire ook fijne karakters en Kroongraaf ook. en Julio mariner xx en Ahorn Z ook. Maar ook Sacremento song xx.
Ik heb zelf een Amaretto I X Voltaire X Julio mariner xx en die is zo ontzettend lief, af en toe ondeugend, maar altijd lief.

Groetjes
Denise

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:08

Esmee schreef:
voor zover ik weet geef Balzflug heete paarden mee, gevoelig in mond en pittig! Werk je teveel met de handen dan kan je het vergeten, als je teveel druik heb ontploffen ze..... En ze hebben vreemdlingenhaat!


Jeetje, je kon het over [naam verwijderd] hebben...is ook een Balzflug, en niet echt haatdragend tegen over anderen, maar een allemans vriend is het zeker niet. Overigens, grappig detail, [naam verwijderd] en ik hadden eens een ruzie samen (ze was mutserig, en ik had even geen geduld daarvoor), en toen zocht ze steun bij een ieder die maar langs kwam. Zo van, kijk maar, ik ben wel lief, het ligt niet aan mij Schijnheilig ! ok dat is echt Balzflug. Ik vind ze geweldig, personalities!

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:14

maar 'back on topic', van Franse paarden wordt gezegd dat ze zo menslievend en aanhankelijk zijn, golden Retriever-achtig bijna. En als ik dan naar mijn eigen Nefje kijk, dan is dat ook zeker zo. Heerlijk lief paard. Onder het zadel heus wel heet te krijgen, maar nooit overstuur of neiging tot op hol slaan, aan een touwtje gewoon heerlijk braaf.

Selle Francais, geen dressuurpaarden bij uitstek, wel heerlijke familiepaarden waar je op kan rekenen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:28

Dees"]
[quote="Esmee schreef:
voor zover ik weet geef Balzflug heete paarden mee, gevoelig in mond en pittig! Werk je teveel met de handen dan kan je het vergeten, als je teveel druik heb ontploffen ze..... En ze hebben vreemdlingenhaat!


Jeetje, je kon het over Paula hebben...is ook een Balzflug, en niet echt haatdragend tegen over anderen, maar een allemans vriend is het zeker niet. Overigens, grappig detail, Paula en ik hadden eens een ruzie samen (ze was mutserig, en ik had even geen geduld daarvoor), en toen zocht ze steun bij een ieder die maar langs kwam. Zo van, kijk maar, ik ben wel lief, het ligt niet aan mij Schijnheilig ! ok dat is echt Balzflug. Ik vind ze geweldig, personalities!
[/quote]

ik ga helemaal met je mee, Balzflug is Joy haar "opa" vader van de vader, maar duidelijk veel van hem meegekregen.
Haatdragend is idd een groot woord, maar ze is wel eenkennig.