Goethe komt naar Ermelo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Goethe komt naar Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:13

Primeur op de hengstenkeuring van het EASP

Tijdens de hengstenkeuring van het EASP op 10 en 11 maart a.s in het KNHS centrum te Ermelo zal de hoog genoteerde en bewegingssterke Hannoveraanse dressuurhengst Goethe v. Grosso Z ter erkenning worden aangeboden.

Goethe behaalde onder zijn huidige rijder Heiner Schiergen in 1997 het brons bij het Bundeschampionat van de vijfjarige paarden. In 1999 won hij o.a. de Nürnberger Burgbokaal. In 2000 de eerste plaats Intermediar, de derde plaats Prix St. Georg en de vijfde plaats in de Kür te Aachen. In 2004 was er even sprake van dat Goethe gereden door Coby van Balen voor Nederland in Athene zou uitkomen. Vanwege een noodlottig ongeval moest Goethe afhaken en het duurde maanden voordat hij weer volledig hersteld was.
Afgezien dat Goethe tot de beste dressuurhengsten van de wereld hoort, is Goethe ook nog een fenomenaal goed springpaard. In Ermelo zal hij op donderdag 10 maart zowel een kür op muziek alsmede een paar sprongen van internationaal formaat laten zien.
Goethe is met name als hengst interessant omdat hij via zijn moeder de uiterst waardevolle Shagyahengst Gazal VII als grootvader in de pedigree voert. Hoe waardevol dit bloed door het Hannoveraanse Verband wordt getaxeerd, mag blijken uit het feit dat vorig jaar de Shagyahengst Gazlan en dit jaar de Shagyahengst Bazar werden erkend. Gazlan voert via de vader Gazal VII en Bazar v. Bajar via de moeder Gazal VII. Ook zal een volle, driejarige, broer van Goethe ter keuring worden aangeboden.
Bovendien zullen nog een aantal Duitse hengsten op de EASP keuring acte de presence geven. De Trakehnerhengst Brioni v. Friedenfurst en kampioen van het verrichtingsonderzoek 2004 uit een Arabische Volbloedmerrie zal eveneens zijn opwachting maken. Brioni is inmiddels ook voor het Oldenburger Verband erkend.
Niet alleen verschijnen er interessante rijpaardhengsten ook de Duitse Arabische Volbloedhengst Gorset Ibn Kalinka ox die inmiddels Grand Prix dressuur loopt, zal ter erkenning worden aangeboden en zal op vrijdag 11 maart eveneens een topdressuurdemonstratie verzorgen.

Het EASP streeft naar Een Allround Sport Paard en Een Allround Sport Pony waarbij vooral de evenwichtige verhoudingen en de daarmee gepaardgaande tactmatige bewegingen tot uitdrukking komen. Deze paarden en pony's moeten als allround gebruikspaard tactmatig kunnen bewegen en goed kunnen springen tot op het hoogste niveau. Bovendien wordt een uitermate mensvriendelijk, intelligent en werkbaar karakter verlangd. Met name de Shagya-Araber staat bekend om zijn prestatie- en karaktereigenschappen en die eigenschappen wil het EASP graag in haar sportpaarden en sportpony's meenemen. Op de donderdag 10 maart vindt de eerste voorselectie met vrijspringen en vervolgens bewegen op het harde plaats.
Op vrijdag 11 maart volgt de tweede bezichting en zullen eveneens de oudere hengsten hun opwachting maken. Verschillende hengsten zullen een Pas de Deux geven waaronder een koppel op ZZ licht-niveau. Naast de andere springhengsten zal de EASPhengst Bugatti v. Bachus onder Bart Bles een springdemonstratie geven en daarbij een muur van 2 meter springen.

arie53

Re: Goethe komt naar Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:46

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Jaja CGJ daar wil je zelf nog wel een een steekje laten vallen.

Mag ik trouwens raden wie de Pas de Deux komen doen?
Met het neusje eruit uiteraard....... en op ZZ-licht niveau... Knipoog

Deze komt o.a. ook en nog een aantal meer die een demonstratie geven (wil je van allemaal foto's .......... Cheese! )

Afbeelding

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:21

Klinkt leuk! Maar ik blijf het stom vinden dat easp geen bonten accepteerd slaat nergens op.

Ik heb bij een duitser hier in de buurt twee prachtige nakomelingen zien staan van Goethe met een exterieur om u tegen te zeggen!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:43

Goethe is een zeer interessante hengst in de fokkerij. kan wellicht voor het warmbloed paard wat bloedverversing in NL geven. waarom is hij niet erkend voor het KWPN? is daar een reden voor? (please nu geen kleuter reacties aub maar iemand die het wel weet gaarne)

Afbeelding

fotootje van Goethe

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:58

Ik heb hier een hoop offtopic gebazel weggeknipt. Kunnen we het weer over de hengst Goethe hebben a.u.b.?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:10

Ik wil het ook weten waarom deze hengst niet erkend is bij het KWPN.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:16

Ik vind het een geweldige hengst. Jammer dat ik er niet bij kan zijn dus wie foto's gaat maken, heel graag! Of videoband Pling

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:34

Er zijn zoveel buitenlandse hengsten niet gekeurd voor het KWPN, als ze niet aangeboden worden en de eigenaar heeft daar geen behoefte aan dan worden ze ook niet erkend.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:55

Zannekin schreef:
Er zijn zoveel buitenlandse hengsten niet gekeurd voor het KWPN, als ze niet aangeboden worden en de eigenaar heeft daar geen behoefte aan dan worden ze ook niet erkend.

dat snap ik maar de reden dat ik de vraag stel is dat het commercieel voor de eigenaren van de hengst veel interessanter is deze aan te bieden bij het KWPN dan bij het EASP. het stamboek is gewoon groter. Blijkbaar vind de eigenaar het wel interessanter. ik ben benieuwd wat de gedachten gang erachter is. Haha!

(even niet ten nadele van het EASP)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:04

Waarschijnlijk heeft die eigenaar nog nooit de vraag gehad vanuit het KWPN en nu wel vanuit het EASP. Misschien kost het hem ook meer bij het KWPN?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:49

Zannekin schreef:
Waarschijnlijk heeft die eigenaar nog nooit de vraag gehad vanuit het KWPN en nu wel vanuit het EASP. Misschien kost het hem ook meer bij het KWPN?

Misschien vind de eigenaar, het fokdoel van het E.A.S.P. beter dan dat van het w.p.n. Pling

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:55

arie53 schreef:
Zannekin schreef:

Misschien vind de eigenaar, het fokdoel van het E.A.S.P. beter dan dat van het w.p.n. Pling

Dat zou ik graag willen weten. aangezien meer hengstenhouders geïnteresseerd zijn in Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

Wie heeft de eigenaar eigenlijk benaderd. Of heeft hij zelf Goethe aangeboden?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:46

Ik denk niet dat het EASP al bekend is buiten Nederland, behalve dan bij mensen die Bokt en Fokt lezen Lachen. Volgens mij is hij nu vooral publiciteit voor de HK van het EASP.
Goethe had bijna een start van modehengst gemaakt in Duitsland, maar daarvoor was z'n dekgeld te hoog. Ik weet niet of dat nog steeds zo is (1800euro?) anders zal hij vooral publiciteit blijven denk ik.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:49

arie53 schreef:

Ik denk dat ie liever de merries dekt van het KWPN Knipoog