Tinker merrie hengstig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Tinker merrie hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 08:29

Bij het bekijken van al die kwijl hengsten,kwam bij mij eigenlijk een vraag naar boven,en zou willen weten hoe jullie dat aanpakken.
Hum Rose mag ooit een baby,een aanstaande vader heb ik al een beetje op het oog.
Maaar????
Bloos ik merk helemaal niets van een hengstigheid van Roosje Bloos
Nooit niet!
Hoe kan ik in hemelsnaam uit kienen,wanneer er een hengst bij moet??
Kan haar moeilijk een maand erbij zetten.
Hoe doen jullie dat(misschien wel een hele domme vraag,maar ik weet het niet)
Groetjes Es

Nikita_1995

Re: Tinker merrie hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:44

Sommige merries tonen hun hengstigheid niet, misschien in jouw geval omdat jouw merrie geen contact heeft met het mannelijke geslacht?

Hier wat tips in het algemeen:

- een merrie moet voldoende licht hebben om hengstig te worden

- de merrie wordt normaal om de drie weken hengstig

- heb je een ruin in de buurt? Dan kun je elke dag de merrie aan de ruin laten 'snuffelen', je merkt op een gegeven moment wanneer ze meer interesse krijgt en willig wordt en haar staart op gaat tillen, dan wordt ze hengstig.

- wat je ook kunt doen is de merrie gewoon een maand bij de hengst brengen als je er zelf niet achter kan komen, in deze periode wordt ze minimaal 1 periode hengstig als ze elke dag geschouwd wordt

- ook kun je de merrie met hormonen hengstig spuiten

Met hormonen laten inspuiten gebeurd vaker dan je denkt, maar ik ben er geen voorstander van, doe het liever op de natuurlijke manier.

Ik begin nu al met schouwen bij de hengst, zodat ik de cycles alvast kan volgen bij mijn merries.

Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt Knipoog

Groetjes Dienie

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:54

Laat ze scannen. Ik laat de merries voor dat ze hier komen om gedekt te worden
eerst op follikel scannen (kijken hoe groot het ei is)
En de hand daar van schouwen en dan dekken.
IK heb ze meestal in 1 keer drachtig. Koudbloed paarden laten het slecht zien. Meestal pas als de hengst er achter staat om te dekken

Ik zou je zeker NIEt adviseren om hengstig te spuiten ( net als wat Dienie zeg) want het is kunstmatig en ik zie het nut er niet van in. het is notabene niet eens goed voor de merrie.

Ik zou haar eens een maand goed in de gaten houden
Als je al weet welke hengst je er op wilt zetten neem dan eens contact op met de hengstenhouder.
Soms kun je je merrie daar neer zetten en dan kijkt hij wanneer ze hengstig is.

Zo doen wij het ook vaak.
Suc6! informeer ook eens bij je DA

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:46

Scannen is idd een van de beste oplossingen.
Vorig jaar heeft lowara hier op Bokt haar merrie ook meerdere keren laten scannen om erachter te komen wanneer ze nou hengstig was.
Gelukkig merk ik het bij mijn Tinkermerrie altijd vrij snel omdat ze tijdens haar hengstigheid altijd wat drukker en gespanner is dan normaal (beetje last van de hormen, net het vrouwtje Knipoog ). En op het toppunt van haar hengstigheid heeft ze last van de zgn. kontjeuk. We hoeven dan nog maar met een borstel in de buurt van haar staart te komen of ze gooit haar kont er tegen aan en haar staart wordt helemaal opgetrokken Haha!

Want je overigens ook kan doen is je merrie een maand lang elke dag temperaturen. Handig want je weet gelijk de gemiddelde lichaamstemperatuur van je merrie maar als ze hengstig is is haar lichaamstemperatuur ook wat hoger dan normaal. Bij de eerste hengstigheid van dit jaar zat mijn merrie op 38.5 terwijl haar normale temperatuur rond de 38.0 graden is.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:40

Dank jullie wel voor de info!
Rose heeft altijd kont jeuk Haha! dus das geen goed graad meter.
Zal idd de da ook vragen,en van die tempratuur is denk ik ook een goede optie.
Wat ik wel een keer heb mee gemaakt,is dat (het leek wel spontaan)
In de zomer toen ze op het land ging 3 weken met vreemde paarden,helemaal idolaat was van een oud gebakkie van 23 jaar!
Die mocht er bij wijs van spreken zo op(maar hij kon het nie meer Clown )

Misschien toch maar een poosje bij de hengst dan.
Zal haar nog eens zeer goed gaan opserveren.
Nogmaals bedankt
Groetjes Es

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:11

Mijn merrie is nu 6 jaar en word in Juni gedekt. ik was ook bezorgd omdat ik ze in de 4 jaar dat ik haar heb nooit hengstig heb gezien. Nu stond ze een tijd op pension bij een kennis van me en die heeft 2 hengsten. En je raad het al madam was na een paar weken superhengstig. Dus ik breng ze gewoon een tijdje naar daar tot ze hengstig word en dan naar de hengst. Ook natuurlijk.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:13

Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil Keeva ook dit jaar laten dekken maar heb ook geen idee wanneer ze hengstig is ! Denk dat ik de "temperatuurmethode" maar 'ns ga proberen !!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:25

Vasthi liet ook niets zien, terwijl ze met 2 ruinen in de wei staat en met 5 hengsten op het erf.

Nu heb ik het geluk dat mijn schoonzus dierenarts is en op haar advies heb ik hormonen gebruikt (Regumate) om de cyclus op gang te brengen en is ze daarna hengstig gespoten en ze is ook een aantal malen opgevoeld en gescand.

Het was dat we zeker wisten dat ze op bepaalde dagen op het hoogtepunt van haar hengstigheid was, maar anders was ze niet gedekt, want zelfs voor de box van de hengst toonde ze eigenlijk niets. Er was trouwens geen mogelijkheid om haar lange tijd bij de hengstenhouder te stallen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:49

ik heb ook een aantal merries ter dekking gehad die absoluut niet hengstig toonden...
totdat ze gewoon 24 uur per dag bij Baggio in de wei liepen.... en wat ook erg nuttig was, was een andere hengstige merrie die voor hun neus gedekt werd.... Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:01

Mijn merrie toonde ook nooit haar hengstigheid, TOT Lot haar op kwam halen en naast Ryon in de trailer zetten, sindsdien wordt ze standaard hengstig als ze hem ziet. Haha!

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:59

de een laat het beter zien dan de ander, vaak zijn de merries wel een poosje bij ons al ze het niet laten zien en soms worden ze spontaan hengstig als ze bij de hengst lopen

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:36

Over dat hengstig spuiten ligt eraan of je een hormoonpreparaat gebruikt met hcg erin of dat je de cyclus op gang brengt met pgf2alpha, het eerste human chorion gonadotrofine stimuleert de ontwikkeling van de eiblaas, waardoor er meerdere eisprongen vlakachter elkaar plaats kunnen vinden, dat is een aanzienlijk grovere behandeling als die met pgf2alpha. Dit hormoon zorgt voor de afbraak van een geel lichaam dit wordt gevormd na de eisprong. Hierdoor begint de cyclus weer opnieuw.Je kan hiermee de cyclus beinvloeden en regelen. (bron: syllabus begeielden voortplanting paard)

ik heb ooit twee onvruchtbare paarden gekend waarvan een tinkermerrie was, beide merries hadden onderontwikkelde eierstokken waarin geen eiblaas tot ontwikkeling kwam en dus ook geen eisprong mogelijk was.
het kan voorkomen en toevallig waren het een arabier en een tinker.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:05

Jean schreef:
de een laat het beter zien dan de ander, vaak zijn de merries wel een poosje bij ons al ze het niet laten zien en soms worden ze spontaan hengstig als ze bij de hengst lopen

En als ze dan spontaan hengstig worden, kunnen ze dan ook meteen gedekt worden, oftewel begint dan ook ineens dat eitje rijp te worden????
Verder: ik merk wel wanneer die van mij hengstig is. Zij laat het wel zien, ook bij ruinen. Wanneer moet je haar dan naar de hengst brengen?? Bij het eerste begin van de hengstigheid of nog het liefst ervoor???
Enne Jeanet, hoelang staan de merries gemiddeld bij jullie (diegenen waarvan je zelf ziet wanneer ze hengstig zijn)??? Want er zit toch wel een kans in dat ik haar volgend jaar naar jou breng. Tenminste als ik mijn man zover kan ompraten....

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:21

Ja dan kunnen ze ook meteen gedekt worden, de hengsten weten precies waneer ze moeten dekken.

De meesten zijn hier tussen 5 en 7 dagen dan heb je alle dagen gehad, en bij de een is het eite in het begin bevrucht en bij de ander op het laatst van de hengstigheid

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:06

Bij mij blijven de merrie's ook meestal de gehele hengstigheid, de merrie word om de dag gedekt totdat ze afslaat, zo heb je het meeste kans op resultaat, en zoals Jean zegt, de hengsten weten precies wanneer ze kunnen dekken.
Ik heb ook wel eens merrie's gehad die moeilijk hengstigheid toonden, maar na een aantal schouwdates met de hengst werden ze uiteindelijk toch hengstig, kwestie van een beetje geduld hebben Knipoog

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:37

Dan moet ik toch dat ouwe bokje maar weer op zoeken Haha! en dan snel naar de hengst brengen Clown

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:14

Mijn vorige tinker Kiara toonde absoluut niet wanneer ze hengstig was.
Novia echter toont het wel.
En als ik het niet zie aan haar knipoog-gedrag Knipoog dan ruik ik het wel als ik haar staart(je) benader.