Rare kruising..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Rare kruising..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:57

Ik heb 'n TPmerrie van 8jaar - v. Farao, mv. Droomwals

Ik heb haar vorig jaar in november gekocht - ze was drachtig van Jonker. De veulen is op 8maart geboren - een merrietje! Cool

In augustus heb ik haar zadelmak gemaakt en in september begon haar te rijden. Maar pas nu, gaan we echt aan 't werk.
Ik wil graag haar in dressuursport uitbrengen. Ze heeft hele mooie gangen, veel evenwicht en leert heel snel.

Over 2 à 3jaar wil ik graag dekken, maar dan wel met 'n rijpaard (bv. dressuurtopper) Bij KWPN waren ze heel erg verbaast over zo kruising, maar de veulen zo wel de papieren krijgen van RP.

Nou mijn vraag is welk hengst kiezen? Zelf dacht ik over Ferro, Jazz of Cocktail.. 'n DRESSUURTOPPER - om beetje van de tuiger eraf te komen..

Wat denken jullie erover?

Skogan

Re: Rare kruising..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:59

Ah.. Vergeten te zeggen, ze heeft model van haar opa - DROOMWALS

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:46

Skogan schreef:

Nou mijn vraag is welk hengst kiezen? Zelf dacht ik over Ferro, Jazz of Cocktail.. 'n DRESSUURTOPPER - om beetje van de tuiger eraf te komen..

Wat denken jullie erover?

daar zou ik me nog maar niet druk over maken als je nog 2 a 3 jaar wilt wachten
in 3 jaar tijd kan er een hoop gebeuren
en Ferro en cocktail zijn dood dus schiet alleen Jazz nog over (als ie over 3 jaar nog leeft) Clown

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 08:02

Juist daarom..
Cocktail en Ferro dood zijn, maar vandaag is er nog genoeg van de diepvriessperma; Hoe zal 't gaan over 3jaar..?
Misschien is er verstandiger om deze jaar sperma te kopen en lekker wachten op de goeie tijd voor mijn merrie?

Heb gehoord dat Jazz heel gevoelige paarden doorfokt. Is dat waar?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:04

Ik weet dat er enkele mooie paarden uit een combinatie tuigpaard x rijpaard komen maar ik denk dat je beter een veulen kunt kopen of het moet zijn dat je merrie niet echt het tuigpaard model heeft. Droomwals ken ik niet dus heb ik geen flauw idee hoe de merrie eruit zou kunnen zien.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:05

Skogan schreef:
Juist daarom..
Cocktail en Ferro dood zijn, maar vandaag is er nog genoeg van de diepvriessperma; Hoe zal 't gaan over 3jaar..?
Misschien is er verstandiger om deze jaar sperma te kopen en lekker wachten op de goeie tijd voor mijn merrie?

Heb gehoord dat Jazz heel gevoelige paarden doorfokt. Is dat waar?

fokt heel veel hete, kijkerige en schrikkerige paarden. Voor wie ermee kan omgaan zijn dat super paarden maar voor anderen een verschrikking. Het is maar wat je zelf wilt fokken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:16

een vriendin van mij heeft een Metall x tuigpaardmerrie van Heineke
je ziet eigenlijk niet aan het paard dat ze uit een tuigpaardmerrie komt

waarom wil je nog 3 jaar wachten met een veulen fokken?

Skogan

Mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 09:06

Afbeelding

Dat is h'r! Foto van vorig jaar net, toen ze haar veulen kreeg..

Waarom pas over 2-3jaar?

Omdat ik wil eerst haar beetje uitbrengen in dressuur. En trouwens tijdens haar bevalling, de veulen heeft haar vlink gescheurd van achteren. De DR zei dat 't wel vaak voorkomt bij de paarden, maar ik vraag me wel af of 't verstandig is om haar te dekken..? Anders wil ik door met haar dochter (de veulen op de foto) maar die is pas 1jaar oud! Vork (En ze heeft Jonker als vader.. Verdrietig )

Waarom geen veulen kopen? Omdat ik niet rijk genoeg ben.. lol!
En ten tweede mijn merrie is ZO 'N GOED PAARD! Echt 'n dressuurtalent bij de tuigpaarden!

En ten tweede ik zou graag 'n zwarte veulen willen van haar.. Tot haar 3generaties 4 op 6paarden zijn zwart.. De kans is best groot.. maar ja.. je weet 't nooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:38

Ik denk dat het wel vaker gebeurd hoor. Mijn eigen merrie is een Parcival x Hendo(ook een tp hengst). Een meisje dat ik ken heeft haar Ganges merrie(nog vrij gelders type) drachtig van Niagara, een springhengst. Tuigpaarden kunnen mooi draven en hebben veel front dus om er een goed dressuurpaard uit te fokken heeft zij een springhengst gebruikt die verbeterd op de galop en elasticiteit. Dan heb je een allrounder. Misschien ook een idee.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:10

Realiseer je je wel dat het fokken van een veulen ook een hoop geld kost?
Je maakt de opmerking dat je niet het geld hebt om een veulen te kopen. Van het dekgeld wat je voor de (door jouw voorgestelde) hengsten moet betalen kan je bijna al een veulen kopen. En dan zijn de dierenartskosten nog niet meegenomen.

Plus als je een zwart veulen wilt kan je bij het zoeken naar een veulen hierop selecteren (bij het zelf fokken weet je het nooit)
Succes

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:28

Ja, ik weet 't.. eigenlijk komt 't op dezelfde neer..
Maar ik woon met heel rare famille dus als de veulen bij mij wordt geborden, word er niks van gezegd. Maar als ik ééntje zou willen kopen, dan is 't meteen; ZE HEEFT WEER EEN PAARD! Boos!

Snap je? Haha!

Als 't bij mij geborden wordt, dan weet ik 't ook hoe de ouders zijn. Want over de hengsten de info is overal (zelfs hier op de forum) maar de moeders? Die heeft toch ook 'n invloed op de veulen - maar over moeders wordt niet zo breed verteld.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:32

Skogan schreef:
Ja, ik weet 't.. eigenlijk komt 't op dezelfde neer..
Maar ik woon met heel rare famille dus als de veulen bij mij wordt geborden, word er niks van gezegd. Maar als ik ééntje zou willen kopen, dan is 't meteen; ZE HEEFT WEER EEN PAARD! Boos!

Snap je? Haha!

ha! ha! helemaal... het zijn vast boeren Haha!

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:45

als je een zwart veulen wil dan kan je daarop selecteren (ook als je zelf fokt)

en jah ouders he altijd hetzelfde Haha! Knipoog

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 09:27

en ouders en boeren! Koe LOL!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:57

Stom is het idee zeker niet! ik heb een d day x renovo schimmelmerrie gezien, ze was aan de kleine kant 1,60m, maar lopen dat ze kon en ook nog best aardig op de sprong. Alleen werd de kruising niet gewaardeerd door de jury. Het paard oogde als een normaal rijpaard met een tikje veel front dat wel, commentaar was onterecht maar daar moet je wel rekening mee houden.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:56

Ik denk dat 'n kruising met 'n rijpaard zal wat meer soeplesse meebrengen. Maar omdat fokken zo onvoorstelbaar is, is beter te gebruiken 'n hengst die zich al bewezen heeft.
In vergelijking met 'n tuiger, de rijpaarden zijn wat fijner gebouwd. Dus de kans om 'n lichtvoetig paardje te hebben is groot en toch geen "claquette" (zo als we dat hier noemen)

Mijn merrie heeft mooi sterk rug, maar beetje langgelijnd (normaal bij tuiger), ik zou graag willen dat de veulen wat kortere rug heeft, maar steeds sterk achterhand net moeder, mooi front ect ect..

Gabrysiu, ja we Francji mieszkam, oni nawet nie wiedza co to Tuiger jest, nie mowiac ze takiego nigdy na oczy nie widzieli.. Knipoog

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:08

Waarom niet een rijpaard op een tuiger zetten.
Bij het NRPS was er op een van de keuringen eentje reserve kampioen bestgaand geworden. rijpaard x tuiger. Haha!

Zelf een veulentje fokken is toch veel leuker Haha!

Zelf heb ik een kruising rijpaard x fries gehad, en daaruit weer een veulen van Bachelor.

Ik zou geen jazz op je tuiger zetten persoonlijk. Een tuiger is van zichzelf al pittig qau karakter volgens mij. Mijn eigen tuiger wel in ieder geval.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:20

Een vriendin van mij heeft een Zeoliet x Indiaan en dat beest kan zo super lopen! Hij heeft M2 gelopen en hij kan ook super spingen. Je ziet er zo op het eerste gezicht niet aan dat hij een halve tuiger is, totdat je hem loslaat in de bak. Dan gaat de staart omhoog en begint hij te zweven, met veel knie-actie Knipoog Qua bouw vind ik hem persoonlijk super, niet iel, mooi rond aan alle kanten, ook zn hals en achterhand (geen plat tuigerkruis) En dat Zeolietkantje van hem merk je er ook niet echt aan, zelfs ik kan er op rijden Tong uitsteken Superbraaf beest, al met al!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:45

Gabrysiu, ja we Francji mieszkam, oni nawet nie wiedza co to Tuiger jest, nie mowiac ze takiego nigdy na oczy nie widzieli.. Knipoog[/quote]

Ok ik wist niet dat je in Frankrijk woonde hihi! (ik kan pools lezen en praten maar helaas niet foutloos schrijven vandaar mijn nl reactie Knipoog )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:18

Je zou ook voor Parcival kunnen kiezen; Hij is Gelders en past volgens mij wel mooi bij een tuigpaard. Als je per-cé een zwarte wilt, dan zou Mètall misschien een optie zijn... Knipoog

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:35

Metall vind ik persoonelijk niet echt mooi.. ehh, ja.. kan gebeuren Haha!
Liever gewoon de vader gebruiken - Ferro, zelfs als 't maar diepvries is.

Als 't blijkt dat ik toch met haar dochter veder fokt, dan laat ik de kleur zitten, en ga ik voor Cocktail Time in... Alleen kan ik ZO WEINIG info over vinden! (afstaming wel, maar bijna geen foto Ach gut ) Ja, ja ik zag 't.. er was 'n post erover - ik zal niet meer zeuren, lol! Haha!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:40

tuigers hebben over het algemeen ook een behoorlijk springvermogen. Je kan dus ook voor een leuk alround hengstje kijken.