Hoeveel (merrie)brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Hoeveel (merrie)brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 18:48

Hoeveel voeren jullie je paard meer dan normaal nu ze drachtig is?
Hoeveel geef je vanaf welke maand en wat geef je dan meer dan normaal?

pferdtje

Re: Hoeveel (merrie)brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:04

Gewoon voeren zoals we het altijd doen Op het zicht ze krijgt sinds begin feb merriebrok en veel kuil omdat ze er meestal erg onder te lijden heeft als het veulen eenmaal geboren is.

Gewoon kijken naar hoe ze er uit ziet zorgen dat ze niet moddervet wordt (ribben voelen) en niet broodmager.

Merriebrok hebben wij goede ervaringen mee.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:10

Voeren heeft pas zin vanaf maand 8. Ik heb de gewone brok eerst half en na een maandje helemaal vervangen door merriebrok en ben er ongeveer 1/2 a 1 schep extra bij gaan voeren. Het is erg afhankelijk van je paard!

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:30

De mijne kreeg eerst 3 kilo sportbrok. Ben nu over op merriebrok, ben begonnen met 2,5 kilo omdat er toch wel meer inzit en heb het weer opgebouwd naar 3 kilo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:20

Ik voer eigenlijk nooit extra, omdat je in de laatste maanden minder gaat rijden (waardoor ze minder krachtvoer nodig hebben) maar het veulen wel veel nodig heeft (waardoor je dus meer krachtvoer nodig hebt). Meestal heft dat elkaar aardig op - ze blijven dus gewoon op 1 - 1,5 kg per dag staan met een schepje podo er bij, omdat ik dat liever doe dan merriebrok voeren.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 06:56

Ik voer 4 kg Bloos . Nu heb ik wel zo'n merrie die niet gauw dik wordt, maar wel makkelijk invalt. Nu ziet ze er goed uit en ik hoop dat dat na de bevalling zo blijft.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:58

Ik voer per dag twee kilo merriebrok met een schepje mineralensupplement.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:09

Pride krijgt zo'n 4 scheppen basisbrok, 2,5 schep merriebrok en 1 schep muesli verdeeld ove de dag.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:30

Ik bekijk per merrie hoeveel ze op dat moment nodig heeft. De ene merrie geeft erg veel aan het veulen, een andere vervet heel snel. Een standaard hoeveelheid heb ik nooit.

Ik heb er nu eentje staan die in de laatste weken zit, zij krijgt 2,5 kilo merriebrok per dag, verdeelt over 5 voerbeurten, en onbeperkt voordroogkuil.
Maar door ruimtegebrek eet ze steeds minder ruwvoer.

Een andere merrie zit nu op 9 maanden en krijgt bijna 3 kilo merriebrok en onbeperkt voordroogkuil.

Na het veulenen gaan ze erg omhoog in het krachtvoer. Pas als ze volop in jong voorjaarsgras lopen gaat dat weer naar beneden.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:10

Ik voer sinds de 9e maand merriebrok, daarvoor schijnt het niet zo'n zin te hebben nog. Ik doe de merriebrok bovenop de basisbrok, dus vervang het een niet voor het ander. Dus de hoeveelheid basisbrok is op een gegeven moment gewoon constant gebleven (1,5 kilo) en de merriebrok voer ik nu elke keer wat op, met 10 maanden zal ik ongeveer een kilo geven.
Als je op de achterkant van die zakken kijkt kun je wel zien wat ze nodig hebben ervan, maar als je dat aanhoudt worden ze echt moddervet!
Ik denk ook wel dat je naar het ras moet kijken en naar hoe je merrei er op reageert, ik heb een ontzettend hongerige Haflinger, die het voor minder niet doet! Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:22

Iedere gek z'n gebrek. De mijne is dat ik het precies volgens de verschillende onderzoeken probeer te doen ter voorkoming van OCD.

Dat komt voor mijn paard (ongeveer 600 kg) neer op 4kg Pavo merrie brok + podo supply (dat laatste voor met name extra koper).