poll: Wat ben jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat ben jij?

fokker
29 (85%)
vermeerderaar
5 (14%)

Totaal aantal stemmen: 34

Alane

poll: Wat ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 00:39

fokker of vermeerderaar?
en waarom/hoezo?

unamie

Re: poll: Wat ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:13

ik vindt mezelf een fokker Knipoog ook al fok ik op heel kleine schaal (1 a 2 veulens per jaar)
omdat ik echt goed afweeg door welke hengst ik mijn merrie zal laten dekken, ik denk daar heeeel goed over na
en ga dus niet over 1 nacht ijs
verder probeer ik me zo goed mogelijk te laten informeren over de (evt.) nafok van een hengst
en nog belangrijker !
kritisch zijn naar je eigen merrie
ik weet heel goed de minpunten van mijn merrie ('s) en die probeer ik dan te verbeteren
als een merrie een moeilijk karakter heeft, of niet gezond is zal ik er geen veulen van fokken
ik fok alleen een veulen als ik denk dat ik (en bij evt. verkoop de volgende eigenaar) er veel plezier van kan hebben Knipoog

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:11

Alane schreef:
fokker of vermeerderaar?
en waarom/hoezo?

Ik beschouw mezelf als fokker.
Reden: ik steek veel tijd in mijn hengstenkeuze en loop de "hengstentrends" niet achterna. Hierdoor krijg ik van andere "commerciële" fokkers wel eens rare opmerkingen over mijn hengstenkeuze.

@ Alane: Ik weet wel niet of er veel conclusies gtrokken kunnen worden uit deze poll: nl. wie gaat er toegeven dat de combinatie hengst-merrie hem totaal niet interesseert behalve op commercieel gebied en dat hij enkel fokt voor zijn portefeuille.
Dat is volgens mij toch het idee dat ik heb van een vermeerderaar: kwantititeit boven kwaliteit

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:43

jeanke schreef:

@ Alane: Ik weet wel niet of er veel conclusies gtrokken kunnen worden uit deze poll: nl. wie gaat er toegeven dat de combinatie hengst-merrie hem totaal niet interesseert behalve op commercieel gebied en dat hij enkel fokt voor zijn portefeuille.
Dat is volgens mij toch het idee dat ik heb van een vermeerderaar: kwantititeit boven kwaliteit

Mee eens OK dan! !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 10:13

@Jeanke: Is de omschrijving die jij geeft aan fokker/vermeerderaar de enige juiste?

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:27

Alane schreef:
@Jeanke: Is de omschrijving die jij geeft aan fokker/vermeerderaar de enige juiste?

nee, maar de term vermeerderaar heeft een negatieve bijklank zodanig dat niemand zichzelf vermeerderaar zal willen noemen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:30

Lijkt me zinnig om dit in soort fokkerij te splitsen.
Wellicht kan je met shets nog vermeerderen, bij de paarden is dat niet meer te betalen, dus geen relevante optie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:31

Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die op vermeerdereaar zal stemmen. Ik fok dit jaar mijn 3e veulen in 3 jaar tijd en ben dus een super mini hobby fokker, dus echt meepraten kan ik niet (fok ook geen KWPN).
Ik zie mezelf wel als fokker, gezien ik mijn uiterste best doe de juiste hengst bij de merrie te zoeken en probeer te verbeteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:41

None of the above.

Kan niet zeggen dat ik een fokker ben en kan niet zeggen dat ik een vermeerderaar ben. Heb immers slechts 1 veulen in de wereld laten komen vanuit mijn eigen merrie Haha!

Het was een weloverwogen keuze, ik sta er nog steeds volledig achter. Toch, de schaal is te bescheiden om als fokker te fungeren. Bovendien, ik streef niet het landelijke fokdoel na; het fokken van een topsport-paard was niet mijn doel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:56

Ik ben ook een mini-fokker. 1 veulen om de 2 jaar al zal dat misschien in de toekomst veranderen naar 1 veulen elk jaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:18

sarabande schreef:
Wellicht kan je met shets nog vermeerderen, bij de paarden is dat niet meer te betalen, dus geen relevante optie.

En zelfs shetten vermeerdere loont niet. Als je 1x de VA op de stoep hebt staan ben je al meer kwijt dan dat je voor het hele veulen zou kunnen krijgen(als het om een papierloos 'vermeerderd' exemplaar gaat). Dus dit loont echt niet.
Bij een veulen uit een hele goede combinatie mag je blij zijn als je je kosten er uit krijg, maar dan moet je veel geluk hebben.

Ik zie mij zelf wel als fokker. Ik heb 2 goede merries(waarvan 1 nu een jaarling is) lopen en zal daar zeker de juiste hengst voor willen zoeken. Dat is ook de rede waarom ik niet mijn eigen (goedgekeurde meervoudig kampioenshengst!) voor mijn merries zal gebruiken, hij past niet bij ze.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:13

Eigenlijk ben ik geen van beiden. Want in beide gevallen moet je toch tenminste elk jaar 1 veulen voortbrengen.
Maar ik noem mezelf toch liever een fokker. WAarom?
ik denk echt heel goed na wat mijn fokdoel is en wat bij mij voorop komt qua eigenschap in een paard. Vervolgens zoek ik het op in een hengst die aan die voorwaarde, maar ook aan andere voorwaarden voldoet.

Ik denk dat ik ook nog niet eens zo slecht redeneer met het fokken van een veulen bij mijn merrie.
Ze komt uit een bewezen merrielijn, daar ligt het al niet aan. DAarnaast zoek ik een niet-commerciele hengst uit, zoals de meeste vermeerderaars dat wel doen. Ik kies een hengst die interessant fokmateriaal zou kunnen aanleveren in de toekomst. Commerciele hengsten doen dat al in te vele mate, je krijgt hierdoor eenheidsworst. Daarbij heb ik mijn mening over de paarden die hedendaags gefokt worden, en ik vind ze te bloederig worden met het gevolg dat hun karakters voor de meeste ruiters niet meer geschikt zijn, en ook de degelijkheid in het bottengestel gaat er niet bepaald mee vooruit.

De hengst die ik gekozen heb, heeft als eerste een goed werkbaar karakter. Dat is de eerste eigenschap waar een ruiter namelijk tegenaan loopt bij het rijden. Vervolgens moet de hengst bot hebben, want een beetje degelijkheid is nooit weg. Hij moet front hebben, want dat ontbreekt bij mijn merrie. Hij moet veelzijdig zijn, want ik ben niet een ruiter die zich alleen maar met een discipline kan bezig houden.

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:28

Uit de reacties krijg ik het beeld dat de meeste mensen het veulen min of meer als einddoel zien. Volgens mij moet een fokker in generaties denken: een veulen is dan een stap in de richting van het fokdoel en is vooral bedoeld om een lijn mee op te bouwen of voort te zetten. Dat kan soms zelfs een (tijdelijke?) pas op de plaats betekenen als hij bepaald bloed wil inbrengen (Volbloed, inteeltkruising)
Als ik te zijnertijd mijn merrie laat dekken dan is dat in eerste instantie omdat ik hoop een fijn rijpaard voor mezelf te fokken (en als dat een kopie van de merrie wordt hoor je mij niet klagen!)
Met dit als achtergrond zou je mij misschien eerder een vermeerderaar dan een fokker moeten noemen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:40

Dit jaar hoop ik mijn eerste veulen van mijn merrie te krijgen.
Ik zie mezelf dan ook niet als fokker. Ook niet als vermeerderaar.
Ik heb bewust nagedacht over de keuze voor de vader en ik heb goed naar mijn merrie gekeken.

De reden waarom ik dit veulen gefokt heb, is vooral een emotionele. Ik heb een fijn paard dat zich goed laat bewerken. Ze heeft een ietwat fel karakter, maar met de juiste consequente aanpak is ze een superfijn paard waar ik graag nafok van wil hebben waarmee ik hopelijk een hoger rijtechnisch niveau mee kan halen als met mijn huidige merrie.
(ooit dacht ik dat de Z de limiet was).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:33

sarabande schreef:

ik ben juist van mening dat de shetlander fokkerij voor mij aan banden mag! Ze worden nagenoeg gratis weggegeven!
Eerdaags openen ze naar mijn idee een pony-asiel!

Lijkt mij niet echt lonend dus, en juist door de hoge dekgelden van goedgekeurde hengsten houden we een rem op de paardenfokkerij, want zelfs hiervan hebben we al te maken met een overschot Knipoog !

Dat wij op kleine schaal een veulen gefokt hebben, maakt mij een fokker, maar ook een vermeerderaar! Het is maar net welke defenitie je van beide woorden hebt! Beetje vreemde poll dus Verward !

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:16

Kaja schreef:
Dat wij op kleine schaal een veulen gefokt hebben, maakt mij een fokker, maar ook een vermeerderaar! Het is maar net welke defenitie je van beide woorden hebt! Beetje vreemde poll dus Verward !

toch zit er wel verschil in fokken of vermeerderen
vermeerderen is : gewoon een merrie bij een hengst doen en de rest gaat (meestal) vanzelf
het resultaat is : een veulen Verward

een fokker: streeft een bepaald doel na zoals b.v. bepaalde punten van z'n merrie verbeteren met weloverwogen keuzes met als doel het ras naar een hoger niveau te brengen
het resultaat is : (hopelijk) een veulen wat beter/mooier is als de moeder Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:48

Oké, maar fokken is natuurlijk ook vermeerderen!
Mijn keuzes om een veulen te fokken zullen weloverwogen zijn, om vervolgens het goede van zowel de moeder als de vader voor te zetten en waar nodig (proberen) te verbeteren!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:04

Wat ben je als je fokproduct naar het wereldkampioenschap voor jonge springpaarden mag?

Tis maar waar je de norm legt...
We hebben maar 1 rijpaardmerrie en meerdere successen maar we zijn er nog laaaaaang niet.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:09

Ik was een fokker maar heb nu geen fokmateriaal meer.
Alleen werkte het bij ons net andersom als bij de meeste mensen.
Ik had zelf een hengst en zocht daarbij een goed passende merrie, zowel de merries die ik zelf als fokmerrie gebruikte als de merrie's van "fokkers" omdat bij een hengst altijd gekeken word naar zijn nakomelingen en als je slechte merrie's dekt dan word het de hengst aangerekend.