Wie heeft er een Anda??? (ervaringen graag!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Wie heeft er een Anda??? (ervaringen graag!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:44

Zie bovenstaande Haha!

Ik las ergens over Lusitano's dat je echt moet kijken of ze je bevallen, is dat bij Anda's ook zo?

wat zijn de voor- en de nadelen van Anda's?

Heeft iemand ook ervaring ermee op concours??

Graag meer info!!

Alvast bedankt!

Zamora

Re: Wie heeft er een Anda??? (ervaringen graag!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:33

ik heb een paar jaar trug in spanje op een paar anda hengsten gereden, van net onder zadel tot jaren ervaring(spaanse pas ed).
Ze zijn zeer gewillig en heel rustig enzo maar dat scheelt per paard en de andas uit spanje hebben vaak een trauma door hun euh opvoeding. Een nederlandse vrouw die werkte op die stal vertelde zelf dat als zo`n hengst iets verkeerd deed, zeg bijten, dat hij 3 dagen achter elkaar in elkaar gerosd werd.....

evaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:15

Hallo,
Ik heb met verschillende andalusiers Z-dressuur gereden en er ook aantal verkocht aan mensen die ze voor recractie of bazissport gebruiken.

Je kunt er veel plezier aan beleven, mits je een paard hebt wat ook bij jou past. Succes met zoeken.
Wil je meer weten kijk dan op www.andalusiershow.nl

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:26

Bedankt beiden!! Haha!

@Evaline: Ik was die site al tegengekomen ja Haha!

Maar ik zou graag positieve en negatieve ervaringen horen, hoe reageren juryleden erop? Ik namelijk een fries gereden en hier kwamen heel wisselende reacties op!
Zijn anda's koel in de kop of juist heel heet en schrikkerig?
Anda's hebben over het algemeen genomen niet erg ruime gangen hoe was dit merbaar in de dressuur?
etc. etc. graag meer info!!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:22

Jaike schreef:
Bedankt beiden!! Haha!

@Evaline: Ik was die site al tegengekomen ja Haha!

Maar ik zou graag positieve en negatieve ervaringen horen, hoe reageren juryleden erop? Ik namelijk een fries gereden en hier kwamen heel wisselende reacties op!
Zijn anda's koel in de kop of juist heel heet en schrikkerig?
Anda's hebben over het algemeen genomen niet erg ruime gangen hoe was dit merbaar in de dressuur?
etc. etc. graag meer info!!

Met een goed paard met goede gangen, geraak je tussen de classieke paarden in de dressuur. IK heb nooit dressuurwedstrijden gereden met de mijne voor de moment maar heeft al met clinic meegedaan en die was jury , hij zei direkt super paard ga maar met de duitsen meedoen Tong uitsteken hij was echt te spreken voor de Pre die ik heb.
Maar ja het is nog niet goed gezien door iedereen, je zal reacties krijgen die meer negatief zijn. maar ze worden nu meer en meer aanvaard (ze beginen ook op hoog niveau bekend te geraken tja... Haha! )
Anders zou ik zeggen temperamentvol maar goed in hun hoofd.Je zet geen beginneling op zo een paard vind ik. Vele te gevoelig.Ze reageren veel sneller dan een ander ras.

Sammmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:29

Jaike schreef:
Zie bovenstaande Haha!

Ik las ergens over Lusitano's dat je echt moet kijken of ze je bevallen, is dat bij Anda's ook zo?

wat zijn de voor- en de nadelen van Anda's?

Heeft iemand ook ervaring ermee op concours??

Graag meer info!!

Alvast bedankt!

Beste Jaike,

Mooie naam trouwens)
Gemmiddeld is het voordeel van een Anda dat je ze zowel groot als klein kan krijgen. Bij ons in Zutphen zit een handelaar die deze And's klein kan leveren. Ze zijn dan erg in trek bij kinderen, kleuters en kleine mensen. Jocho Biancia, van het Circus Rens had er ook een.

Groetjes Sammmm

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:01

@Cinv: op wat voor manier reageren ze sneller dan een "gewoon" paard? Hoe kan ik erachter komen of het iets voor me is?

@Sammmm: dank je Haha! Die Fries heette Jaike, vandaar!
Zuthpen zei je, hm, dat is redelijk in de buurt, maar wat is klein? Ik bedoel als je er kleuters op wilt zetten? Terwijl Cinv net zegt dat er juist geen echte beginners op moeten?

Het probleem is dat ik best leuk kan rijden, ik ben alleen m'n vertrouwen kwijt, hierdoor ben ik op zoek naar een goed betrouwbaar paard, wat niet van iedere spook op de vlucht slaat Bloos

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:08

temperamentvol? ik vond ze juist rustig, braaf en gewillig...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:15

Ik heb er een. De mijne is een lekker beestje. Leergierig koel in het hoofd en heel lief .Bij wedstrijden is het heel verschillend : de ene jury vindt hem geweldig en zetten hem bovenaan en andere vinden het niks

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:33

Waar hebben jullie ze vandaan dan?

Weten jullie ook vertrouwde adressen ed waar ik er een paar kan proberen??

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:59

hallo ik heb hier ook een flinke vent staan maar het klassieke type,
mijn ervaring is de eerste 5 jr goed maar op het moment is hij echt een macho, hij probeert echt boven mij te komen (heb echt nog nooit geslagen maar hij deed vandaag weer van wel en ging al steigerend tegen het dak aan!!)
maar in t werk zijn ze er altijd wel voor in! toch moet je zelf vind ik wel stevig in je schoenen staan en ze reageren snel op jou gemoedstoestand!!!!!!!
mijn eerste wedstrijd start ik 13mrt dus dat is afwachten.
succes ermee groetjes daan

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:44

Wat Kita zegt klopt helemaal het zijn wel macho's. Onder het zadel is hij superbraaf maar aan de hand is hij vrij dominant.

Die van mij komt van Frysk-Andaluz uit Mijnsheerenland. Ze hebben ook een website volgens mij : www.frysk-andaluz.nl of com moet je maar ff kijken.Je mag altijd bij die van mij komen kijken als je wilt.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:10

Hé dank je wel!!

Helaas doet de site het niet Windhond, maar je uitnodiging neem ik tegen die tijd graag eens aan!!
Waar stond die fokkerij/stal?

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 12:03

Oh sorry ik zie het al!! (de plaats)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:54

Ik heb ook naar wat anda's gekeken voordat ik mijn paard kocht, en ook in dit ras heb je natuurlijk slechte en goede paarden. Mits je een paard hebt wat qua gangen gewoon ruim genoeg loopt, en correct loop, heb je er een leuk dressuurpaardje aan. Maar ook in dit ras zitten paarden bij die gewoon niet dressuurmatig geschikt zijn, dit heb je bij elk ras. Ik vond de meeste juist niet heet, en weinig onder de indruk. Ik zou gewoon goed zoeken.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:03

Ik heb zelf ook een anda en vind ze helemaal geweldig, heb er inmiddels al op een aantal gezeten en het waren werkwillige fijne paarden maar soms wat heet.
Die van mij komt van kimmie261.
Ook heb ik er een onderlinge mee gestart en was toen 2e en 3e van de 16 en eind maart strart ik echt officieel. Dus weet nog niet echt wat de jury ervan vind maar eigenlijk interesseert dat mij niet veel zolang ik en mijn paardje er maar plezier in hebben.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 12:15

Dank jullie wel!!

Nu nog een vraag: Waar moet ik op letten bij het aankopen van een Anda en waar kan ik ze vinden???

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:30

Jaike schreef:
Dank jullie wel!!

Nu nog een vraag: Waar moet ik op letten bij het aankopen van een Anda en waar kan ik ze vinden???

Als je een dressuuranda wil, zal je moeten kijken naar de gangen. Zijn ze enkel hoog en verheven met veel knie-actie, of heeft het beest potentieel voor de uitgestrekte gangen.
Let er ook op dat de andalusier correcte bewegingen heeft.
Mijn Andalusier zwaait bijvoorbeeld uit in draf, maar dat is niet zo een erg probleem, het wordt ook minder naarmate je ze correct bewerkt.
Wat ik wel een erge afwijking vind bij Andalusiers, is dat ze hun benen achter wijder zetten (in bijvoorbeeld galop) dan vooraan.

Er bestaat een site met alles over de PRE (= andalusier met papier, Pura Raza Española). Ook met de gangafwijkingen etc.
http://www.equiandalusian.com

En zwak punt van vele PRE's is de stap. Goed om weten...

Waar je zo een paard koopt?
Ik heb de mijne bij de bron gezocht, in Spanje Tong uitsteken (www.andalusier.com)
Mijn ervaring was dat de prijs-kwaliteit verhouding in Spanje beter was dan hier.
Verder heeft het ras de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Er worden veel nep-anda's te koop aangeboden, dus let daar voor op. Een goed paard hoeft geen papier, maar zorg toch dat je bij een betrouwbare persoon (zoals Kimmie261!!!) een aankoop doet.
Verder zijn er natuurlijk een heel aantal fokkerijen in Belgie en Nederland die regelmatig dieren verkopen. Doe eens een Google Search zou ik zeggen!

Een goede PRE kost natuurlijk wel wat centjes, maar dat is niet anders als bij een ander ras Lachen

Ik vind het een geweldig ras, en kan mij er enkel lovend over uitlaten Lachen
Mijn hengst staat bijvoorbeeld probleemloos in de gang naast hengstige merries, en ermee in dezelfde bak rijden is ook geen probleem.
Hij kan soms wat heet zijn, maar dan is het gewoon een kewstie van zelf rustig te blijven, van je kwaad maken wordt het enkel nog erger Knipoog

Succes en houd ons op de hoogte!!

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:00

De Woeste Hoeve Andalusiers is een fokker in Bergeijk zij hebben geen website wel een email.
Anders moet je is op www.andalusier-vereniging.nl kijken onder fokkers.
Zij kunnen je zeker verder helpen in je zoektocht naar een goede Anda.
Let goed op bij de aanschaf van een Anda er zitten veel trauma paardjes bij.
Verder is mijn ervaring dat de Anda een zeer loyaal ras is, en net zoals alle paarden hebben zij hun goede en slechte dagen dus je moet gewoon meerdere malen bij je eventuele paardje gaan kijken ga niet over een nacht ijs omdat je hem zo mooi vind.
mocht je eens bij mij willen kijken dag geef je maar een mailtje Haha!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:08

Idra, ben jij zelf echt naar Spanje geweest??
Helaas is die ene site alleen maar Duits........
Wat heb jij trouwens een schitterende Anda! Echt een plaatje!
Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken? Op die andere site staan wel prijzen maar dat zijn dollars volgens mij?
En de prijzen op marktplaats leken mij niet altijd even betrouwbaar toe Clown

Corretje, jouw site doet het niet Bloos enne zo'n uitnodiging ga ik natuurlijk niet uit de weg Knipoog

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:46

Je moet idd wel uitkijken bv ik zie wel eens op marktplaats een anda te koop aangeboden wat absoluut geen echte anda's zijn (staat dan ook altijd bij Dromenonder papieren.)

Die van mij komt ook uit Spanje. Is als jaarling naar NL gehaald door zoals ik al zei Frysk-Andaluz. Ik heb er aardig wat geld voor betaalt hij was toen 2 jaar.

Waar je op moet letten zijn idd de gangen en met name de stap

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:00

Idra schreef:
Jaike schreef:
Dank jullie wel!!

Als je een dressuuranda wil, zal je moeten kijken naar de gangen. Zijn ze enkel hoog en verheven met veel knie-actie, of heeft het beest potentieel voor de uitgestrekte gangen.
Let er ook op dat de andalusier correcte bewegingen heeft.
Mijn Andalusier zwaait bijvoorbeeld uit in draf, maar dat is niet zo een erg probleem, het wordt ook minder naarmate je ze correct bewerkt.
Wat ik wel een erge afwijking vind bij Andalusiers, is dat ze hun benen achter wijder zetten (in bijvoorbeeld galop) dan vooraan.

Er bestaat een site met alles over de PRE (= andalusier met papier, Pura Raza Española). Ook met de gangafwijkingen etc.
http://www.equiandalusian.com

En zwak punt van vele PRE's is de stap. Goed om weten...

Waar je zo een paard koopt?
Ik heb de mijne bij de bron gezocht, in Spanje Tong uitsteken (www.andalusier.com)
Mijn ervaring was dat de prijs-kwaliteit verhouding in Spanje beter was dan hier.
Verder heeft het ras de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Er worden veel nep-anda's te koop aangeboden, dus let daar voor op. Een goed paard hoeft geen papier, maar zorg toch dat je bij een betrouwbare persoon (zoals Kimmie261!!!) een aankoop doet.
Verder zijn er natuurlijk een heel aantal fokkerijen in Belgie en Nederland die regelmatig dieren verkopen. Doe eens een Google Search zou ik zeggen!

Een goede PRE kost natuurlijk wel wat centjes, maar dat is niet anders als bij een ander ras Lachen

Ik vind het een geweldig ras, en kan mij er enkel lovend over uitlaten Lachen
Mijn hengst staat bijvoorbeeld probleemloos in de gang naast hengstige merries, en ermee in dezelfde bak rijden is ook geen probleem.
Hij kan soms wat heet zijn, maar dan is het gewoon een kewstie van zelf rustig te blijven, van je kwaad maken wordt het enkel nog erger Knipoog

Succes en houd ons op de hoogte!!

OK dan! Ja

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 03:22

Jaike schreef:
Idra, ben jij zelf echt naar Spanje geweest??
Helaas is die ene site alleen maar Duits........
Wat heb jij trouwens een schitterende Anda! Echt een plaatje!
Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken? Op die andere site staan wel prijzen maar dat zijn dollars volgens mij?
En de prijzen op marktplaats leken mij niet altijd even betrouwbaar toe Clown

Corretje, jouw site doet het niet Bloos enne zo'n uitnodiging ga ik natuurlijk niet uit de weg Knipoog

Duits is wel makkelijk te verstaan als je Nederlandstalig bent Tong uitsteken

En het zijn EUROS, geen dollars Knipoog

Ik ben idd naar Spanje geweest, heb daar nog een mooie vakantie meegpikt Haha!

Denk aan 8 000 tot 12 000 euro voor een volwassen hengst met papieren!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:52

Ik meende toch echt een dollarteken te zien, dan zou die namelijk 51.***,** kosten, de rest weet ik namelijk niet zeker maar wel dat ik van deze prijs steil achterover viel Haha! Dan zou die ruim 51 duizend euro moeten opbrengen??

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:22

Jaike schreef:
Ik meende toch echt een dollarteken te zien, dan zou die namelijk 51.***,** kosten, de rest weet ik namelijk niet zeker maar wel dat ik van deze prijs steil achterover viel Haha! Dan zou die ruim 51 duizend euro moeten opbrengen??

Zo prijzen kun je spijtig genoeg echt tegenkomen ja... Bloos Tong uitsteken Haha!