Merrie uitlenen als 'fokmerrie'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Merrie uitlenen als 'fokmerrie'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:06

Ik heb een beetje vreemde vraag.... Clown

Ergens volgend jaar ga ik mijn veulen beleren, hardstikke leuk natuurlijk. Maar ik heb ook mijn merrie nog staan, en aangezien het beleren en zadelmak maken erg veel tijd kost. Ben ik aan brainstormen voor een oplossing.

Ik wil echt zowieso een jaar lang het meeste gedeelte van mijn tijd aan het veulen besteden.

Een bijrijdster voor mijn merrie heb ik wel. Maar die heeft ook school etc dus kan niet iedere dag.

Mijn idee was om haar te laten dekken en goedkopere stalling te zoeken waar ze iedere dag naar buiten kan. Pling
Wat me nog idealer lijkt, is haar naar een fokstal te brengen en haar 'uit te lenen' als fokmerrie. Mits daar interesse voor is natuurlijk, maar ze heeft wel goede papieren (welsh).

Mijn idee is dan dat hun de stalling en voer betalen, en eventueel hoefsmid. Dierenarts ed zijn voor mijn kosten (en eventueel hoefsmid).
Hun mogen de hengst kiezen en het veulen is dan ook hun eigendom.
(uiteraard alles duidelijk op papier afgesproken)...

Heeft iemand hier ervaring mee, en of dit uberhaupt wel eens gebeurt???

Merrie verkopen is geen optie, als het echt niet gaat, dan rij ik het veulen in en dan wordt die verkocht...
Leasen of verhuren daar begin ik liever niet aan, omdat je dan niet weet hoe je je pony terug krijgt, met het risico dat ze verpest is...

lachmar

Re: Merrie uitlenen als 'fokmerrie'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:04

Malibu schreef:
Ik heb een beetje vreemde vraag.... Clown

Ergens volgend jaar ga ik mijn veulen beleren, hardstikke leuk natuurlijk. Maar ik heb ook mijn merrie nog staan, en aangezien het beleren en zadelmak maken erg veel tijd kost. Ben ik aan brainstormen voor een oplossing.

Ik wil echt zowieso een jaar lang het meeste gedeelte van mijn tijd aan het veulen besteden.

Een bijrijdster voor mijn merrie heb ik wel. Maar die heeft ook school etc dus kan niet iedere dag.

Mijn idee was om haar te laten dekken en goedkopere stalling te zoeken waar ze iedere dag naar buiten kan. Pling
Wat me nog idealer lijkt, is haar naar een fokstal te brengen en haar 'uit te lenen' als fokmerrie. Mits daar interesse voor is natuurlijk, maar ze heeft wel goede papieren (welsh).

Mijn idee is dan dat hun de stalling en voer betalen, en eventueel hoefsmid. Dierenarts ed zijn voor mijn kosten (en eventueel hoefsmid).
Hun mogen de hengst kiezen en het veulen is dan ook hun eigendom.
(uiteraard alles duidelijk op papier afgesproken)...

Heeft iemand hier ervaring mee, en of dit uberhaupt wel eens gebeurt???

Merrie verkopen is geen optie, als het echt niet gaat, dan rij ik het veulen in en dan wordt die verkocht...Leasen of verhuren daar begin ik liever niet aan, omdat je dan niet weet hoe je je pony terug krijgt, met het risico dat ze verpest is...

Sorry voor de offtopic, maar ik hoop toch echt dat dat veulen een typfout is Bloos

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:16

Haha, ja sorry... Clown

Wist niet wat ik nou neer moest zetten. Volgend jaar wordt ze drie (en het is dus ook de bedoeling dat ik haar volgend jaar pas naar stal haal)

Maar je heb een jaarling (is ze nu) in april wordt ze 2 (twenter) en volgend jaar dus 3 (?)

Beetje ongelukkige woordkeus Blond

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:25

Ik zou de gene die de merrie wil , zelf voor de dekking moet zorgen.
Hij kan wel een verschrikkelijke topper van een hengst erop zetten wat bergen met geld kost, daar is hij natuurlijk dan mooi vanaf Knipoog

Wie zou daar niet gebruik van maken Bloos

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:40

Ik heb zelf regelmatig merries geleend. Ik stond dan in voor de kosten van voeder, smid en alle kosten ivm de dracht nl. sperma, DA, inschrijving veulen,... Bij heel goede merries wordt soms ook nog wat extra betaald of andere afspraken gemaakt. Zelf heb ik ooit een merrie verhuurd voor €4000, ze bleef bij mij staan en ik draaide dus op voor stalkosten, DA en hoefsmid maar zij betaalden de dekkíng en de DA kosten ivm dracht. Let er wel mee op, niet iedereen speelt dat spel even eerlijk!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:52

Zo doen wij dat ook, wij betalen de stalling zelf en de da kosten en de veearts kosten.
Maar hij betaald wel een bedrag voor onze merrie te gebruiken, en de dekking betaald hij zelf, en eventuele veearts kosten dat te maken heeft met de dekking

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 11:37

Thanks voor de antwoorden!

Maar hoe regel je dat dan? Zet je een advertentie in paardenbladen, of bel je eventueel een paar fokkers om te vragen of zijn hier interesse in hebben?

Mijn merrie heeft een leuk papier, maar is geen topper (voor mij natuurlijk wel Haha! ). Alhoewel ik wel denk dat een goede fokker er een heel leuk veulen uit zou kunnen halen... Ja

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:13

Zet het 1st eens op marktplaats.nl
Daar komen erg veel paardenliefhebbers en fokkers uiteraard.