Wat voor hengst zouden jullie gebruiken voor deze merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Wat voor hengst zouden jullie gebruiken voor deze merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:01

Hallo,

Ik zoek een GOEIE springhengst voor mijn merrie,
de merrie is een zeoliet en aan moederskant volbloed, ze is goed gebouwd niet te zwaar al zou je dat wel denken met haar 1,83 mtr maar ja half volbloed doet veel goed en ze is goed los door het lijf.
Nou ja ik zoek dus een goeie springhengst hij hoeft niet veel maat door te fokken aangezien de merrie dus zelf 1,83 mtr is, de hengst moet niet teveel bloed doorvoeren aangezien de merrie ook nogal heet kan worden, maar hij moet wel prestatie door geven( de merrie heeft zelf 1.40 parcoursen gesprongen).
Nou als jullie nog wat willen weten hoor ik het wel.

Groetjes

sarabande

Re: Wat voor hengst zouden jullie gebruiken voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:18

Ik had vorig jaar een 3 jarige heel fijn bewegende Goodtimes x Lux voorlopig keur. De merrie staat nu bij een springruiter.
Ze is opgenomen 1.65 en inmiddels 1.68 maar ik denk niet dat ze nog veel groter gaat worden.
Haar moeder was ook 1.81

De veelzijdige hengsten Goodtimes en ook Cantos staan er om bekend dat ze verkleinend werken, maar ook veel beweging en een krachtig achterbeen meegeven.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:10

Ze hoeven ook niet te verkleinen, wil een echte springen erop hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:12

zerena schreef:
Ze hoeven ook niet te verkleinen, wil een echte springen erop hebben.

De door mij genoemde hengsten zijn springhengsten.
Verder begreep ik dat je een wat hanteerbare maat wilde, vooral om heel groot ook vaak met gebreken gepaard gaat.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:14

Springer bedoel ik

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:44

Ik zou bij dat paard kiezen voor Guidam! Als dat nog gaat tenminste, want hij is verkocht naar ierland. MAar misschien is er nog sperma van deze hengst beschikbaar. Hij komt uit excelente bloedlijnen: vader Quidam de REvel, moeder is van Venutard. Quidam is van jalisco en die is weer van de beroemde Alme. Puur springen gefokt dus.
Guidam heeft een verkleinende factor in het fokken, en dat mag zo'n enorme merrie wel gebruiken. Die hele grote paarden verkopen namelijk ook niet zo heel goed.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 22:11

Verder niemand??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:13

zerena schreef:
Verder niemand??

Is ze hengstig ,dan ??? Haha!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 08:18

ceasario schreef:
zerena schreef:
Verder niemand??

Is ze hengstig ,dan ??? Haha!

Haha wat een lol Tong uitsteken

amarins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:34

eey!!
ik heb zelf een merrie van Nubertus R, een springhengst, er zit een beetje anglo-arabier in, en voor de rest NRPS, maar dan wel de springkant. Hij heeft o.a. Nimmedor als achterlijn.
hij fokt opzich niet zo heel erg groot, maar dat verschilt ook per merrie..
daarnaast kan hij goed springen (heeft Z gesprongen) en heeft een heeelll lief karakter!! mijn neefje van toen 8 heeft erop gereden (o.a. gedraaft)..

(ja, de hengst is van mijn familie, maar daarom zeg ik dit niet (niet als reclame bedoelt ofzo) maar hij is gewoon een heel rustig en lief beest en daarom misschien wel geschikt voor jouwn paard...)

greets amarins

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:58

Ik zou sowieso inderdaad kiezen voor een hengst die verkleind. Het is niet goed om zulke grote paarden te hebben. Niet alleen leverd dat sneller gezondheids problemen op maar ook is het niet makkelijk in het parcours.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:42

Al eens aan Karandasj gedacht ?
Is niet voor niets de jongste keurhengst ooit.
Bovendien fokt hij ook nog eens flink beweging door, dat is weer meegenomen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 09:49

amarins schreef:
eey!!
ik heb zelf een merrie van Nubertus R, een springhengst, er zit een beetje anglo-arabier in, en voor de rest NRPS, maar dan wel de springkant. Hij heeft o.a. Nimmedor als achterlijn.
hij fokt opzich niet zo heel erg groot, maar dat verschilt ook per merrie..
daarnaast kan hij goed springen (heeft Z gesprongen) en heeft een heeelll lief karakter!! mijn neefje van toen 8 heeft erop gereden (o.a. gedraaft)..

(ja, de hengst is van mijn familie, maar daarom zeg ik dit niet (niet als reclame bedoelt ofzo) maar hij is gewoon een heel rustig en lief beest en daarom misschien wel geschikt voor jouwn paard...)

greets amarins

Ja ik ken nubertus r Harrie heeft hem naar het z gereden toen ging hij stoppen en toen mocht annet hem wel rijden.
Ben niet zo heel erg kapot van die hengst, komt mischien ook wel door de manier van rijden dat hij niet zo goed uit de verf is gekomen, maar ja daar kan ik verder niks over zeggen, maar dat is mijn mening.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 09:53

Mansolein schreef:
Ik zou sowieso inderdaad kiezen voor een hengst die verkleind. Het is niet goed om zulke grote paarden te hebben. Niet alleen leverd dat sneller gezondheids problemen op maar ook is het niet makkelijk in het parcours.

Nee maar aan kleine zitten ook weer nadelen, ik ( nou ja mijn vriend reed haar in het springen maar ze is inmiddels 16) heb niet zoveel problemen met die grote merrie, je moet er mee om kunnen gaan, maar ze is heel soepel door het lijf dus dat scheelt weer.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:04

Ik heb zelf gekozen voor Numero Uno. Ook omdat hij wel eens verkleinend wil werken. Hij is zelf internationaal 1.40 springen. En zover ik heb gehoord. (zie topic: viewtopic.php?f=22&t=315997)
fokt hij goede karakters.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 10:07

TequilaRos schreef:
Ik heb zelf gekozen voor Numero Uno. Ook omdat hij wel eens verkleinend wil werken. Hij is zelf internationaal 1.40 springen. En zover ik heb gehoord. (zie topic: viewtopic.php?f=22&t=315997)
fokt hij goede karakters.

Dank je.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:23

zerena schreef:
[

Nee maar aan kleine zitten ook weer nadelen, ik ( nou ja mijn vriend reed haar in het springen maar ze is inmiddels 16) heb niet zoveel problemen met die grote merrie, je moet er mee om kunnen gaan, maar ze is heel soepel door het lijf dus dat scheelt weer.
[/quote]

Wat is klein? 1.70m? 1.65m?

En welke nadelen zitten er aan kleine paarden? Ik zie alleen voordelen: degelijkheid, minder gebreken in de botten en gewrichten. Ze zijn gemakkelijker aan elkaar te rijden en wendbaarder en sneller in parcoursen.

Wat paarden betreft durf ik te beweren dat kwaliteit in de grootte zit en dan wel zo: kleine paarden zijn degelijker.
Een merrie van 1.86m is gewoon veel te groot. Je moet echt een hengst hebben die verkleint. Als de hengst 6 cm verkleint is het nog onvoldoende, hij moet NOG meer verkleinen. Als je uit deze merrie een "klein" paard kunt halen, zal hij denk ik altijd nog gemakkelijk de 1.68m kunnen halen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:09

Desiree schreef:
zerena schreef:
[

[/quote]

Wat is klein? 1.70m? 1.65m?

En welke nadelen zitten er aan kleine paarden? Ik zie alleen voordelen: degelijkheid, minder gebreken in de botten en gewrichten. Ze zijn gemakkelijker aan elkaar te rijden en wendbaarder en sneller in parcoursen.

Wat paarden betreft durf ik te beweren dat kwaliteit in de grootte zit en dan wel zo: kleine paarden zijn degelijker.
Een merrie van 1.86m is gewoon veel te groot. Je moet echt een hengst hebben die verkleint. Als de hengst 6 cm verkleint is het nog onvoldoende, hij moet NOG meer verkleinen. Als je uit deze merrie een "klein" paard kunt halen, zal hij denk ik altijd nog gemakkelijk de 1.68m kunnen halen.

Ja dat vind jij!
Een klein paard vind ik rond de 1.60, ik vind een paard rond de 1.70 vrij normaal.
De merrie is niet 1.86 maar 1.83, en ik MOET NIKS!!
Ja een klein paard is wel wendbaarder maar hoeft niet per definitie sneller te zijn als je een soepel GROOT paard hebt, en toevallig is deze merrie heel soepel.
En bovendien heeft ze 1.40 parcoursen gelopen dus ze zal niet slecht zijn!
En ze zal heus niet een veulen geven die ook zo groot is en ik zet er echt niet een vergrotende hengst op maar ik wil er geen sterk verkleinende hengst op hebben want ik wil wel een paard over houden wat rond de 1.70 is.
Maar de tijd zal het uitwijzen want ze krijgt over twee maanden een veulen dus dan zullen we zien wat ze geeft.
Alleen wil ik een paar hengsten in gedachten hebben zodat ik haar na 10 dagen gelijk weer kan laten dekken.(maar we hebben zelf ook wel een paar hengsten in gedachten maar wou gewoon van jullie weten wat voor hengst jullie zouden gebruiken en waarom en niet disc. over de maat.)

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:19

Nou, nou, rustig aan er wordt alleen advies gegeven. Ik vind dat desiree wel een goed punt heeft.
En niemand zegt overigens dat ze slecht is. heb je geen foto? Dat vind ik altijd verhelderend Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:02

Ben even benieuwd waar jou merrie nu drachtig van is en welke hengsten je zelf in gedachte hebt.

Let me know...........if you want.....

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:45

caranthir schreef:
Nou, nou, rustig aan er wordt alleen advies gegeven. Ik vind dat desiree wel een goed punt heeft.
En niemand zegt overigens dat ze slecht is. heb je geen foto? Dat vind ik altijd verhelderend Lachen

Sorry heb geen foto en weet ook niet hoe ik die moet plaatsen.
Ja ik weet dat er advies gegeven word.
Maar volgens desiree MOET ik verkleinen en dat mag ik nog altijd zelf weten volgens mij.
Maar het klopt wel een beetje natuurlijk wil ik liever geen paard weer van 1.83 maar dat die merrie zo groot is wil niet gelijk zeggen dat ze dat ook vererft (en bovendien er valt niet veel meer aan te vergroten want veel groter als dit zullen ze toch echt niet werken).

Daarom heb ik er eerst een jonge dressuurhengst opgehad die niet vergrotend werkt (san antonio). Waarom de eerste keer wel een dressuur hengst omdat zij dus van zichzelf soepel en lekker door het lijf is en vond zelf dat eigenlijk op dat vlak alleen de draf moest verbeteren en wou graag zien wat ze geeft. ( ja ik weet dat je dat na 1 veulen niet kan zien maar dan heb je wel een klein beetje een idee).
Wat voor hengsten wij in gedachte hebben Onze fons(alexis z X rigoletto) of Hold up premier(Narcos2 X quidam de revel)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:35

1.70m. is altijd nog 13 cm. kleiner dan 1.83m. Zerena, en dat is veel. Je kan waarschijnlijk gewoon het beste een hengst uitzoeken die de mindere puntjes van jouw merrie kan verbeteren, zonder je al te veel van de stokmaat aan te trekken. Als het paard goed in verhouding is, wat is dan het probleem..? Een groot fokkende hengst kan er best op; je krijgt echt geen veulen van 1.90m. dat valt wel wat mee, en wie weet fokt je paard wel klein (Ik heb een merrie van 163m. die groot fokt: boven de 1.70m. zelfs, dus...het kan allemaal)!
Succes met je keuze! Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:49

Meiske, ik was alleen maar vooruit aan het kijken, dat is alles.
Stel dat je dat paard ooit moet verkopen omdat je gaat studeren, of dat er te veel paarden op stal zijn of om wat voor redenen dan ook, dan zeggen veruit de meeste mensen "zo'n groot paard? pfoeh, daar begin ik niet aan!"
Ik bedoelde het als een goed bedoeld advies en jij begint ineens flink te bekken. Over de hengst die ik genoemd heb, kreeg ik geen enkele reactie dus eh..... val jij eens effe lekker dood met je grote bek! Knipoog

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:40

Desiree schreef:
Meiske, ik was alleen maar vooruit aan het kijken, dat is alles.
Stel dat je dat paard ooit moet verkopen omdat je gaat studeren, of dat er te veel paarden op stal zijn of om wat voor redenen dan ook, dan zeggen veruit de meeste mensen "zo'n groot paard? pfoeh, daar begin ik niet aan!"
Ik bedoelde het als een goed bedoeld advies en jij begint ineens flink te bekken. Over de hengst die ik genoemd heb, kreeg ik geen enkele reactie dus eh..... val jij eens effe lekker dood met je grote bek! Knipoog

same to you.

Zoals je kunt zien heb ik een hengst in gedachte waar quidam de revele achterzit dus opzich niet een slechte keuze quidam.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:58

zerena schreef:
[of Hold up premier(Narcos2 X quidam de revel)
[/quote]

Ken Hold up premier niet, maar als jij fijn wilt springen, zit je qua bloedlijnen ook goed bij deze hengst. WAnt Narcos vererft springers, evenals Quidam de Revel. Het zijn frans gefokte paarden die hun stempel hebben gedrukt op de springsport.