Welsh x onbekend en hoe nu verder.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunterspride

Welsh x onbekend en hoe nu verder.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 21:32

Graag willen wij ons Welsh ponietje (B) dit voorjaar laten dekken.
Allereerst kochten wij haar bewust zonder papieren, dat fokken was nou net niet de bedoeling, toen! en was alleen karakter en gebruiksdoel belangrijk.
Nu horen en zien we zelf ook, wat een leuk beestje het is en uiteindelijk zijn we de zoektocht terug begonnen om te kijken wat er van de pa en ma nog achterhaald kon/kan worden.

De moeder dat was makkelijk, die is gevonden en een DNA onderzoek voor haar is in de planning.
Nu is de pa wat moeilijker, eenerzijds door wat loze opmerkingen van de vorige eigenaar waar dit ponietje toen gedekt is, anderzijds omdat als e.e.a. wel blijkt te kloppen dit mogelijk of een New Forest (goedgekeurde) hengst (1.45mtr) is geweest, of een niet goeggekeurde B-Welsh. De maat van onze pony (Golden Daisy) is nu op 4 jarige leeftijd 1.23 mtr. en ma is een A-Welsh.

Haar kleur is Palomino, de vader is dat in beide gevallen ook, en de ma is bruin roan met een bijna zwart hoofd.
Nu twijfel ik heel erg over een paar zaken;
1. Laat ik alleen de moeder met zekerheid bepalen en schrijven wij haar dan in bij het NWPCS? of bij het NRPS?
2. Het belang van de vader is best wel groot voor het NRPS omdat dit een beter papier als uitgangspunt voor ons toekomstige veulen geeft. Wij willen haar nl. door een NRPS hengst laten dekken (NRPS goedgekeurd) en dan is het beter om te weten of pa nu een New-Forest of toch Welsh was.
In het laatste geval is het misschien beter in het hulpstamboek van de Welsh in te schrijven en dan toch voor een Welsh hengst te kiezen, zodat je bij het ras Welsh blijft.

De kleur Palomino geeft ook wat problemen, de NRPS hengst die ik gekozen heb is d.bruin (dat zit wel goed) maar bij de Welshjes zit er zoveel palomino of verdunning in dat ik het niet goed aandurf (ivm Cremelo kleur)

Afbeelding

Graag jullie mening en/of advies in deze.

P.s. als ik vergeten ben mij voor te stellen kan iemand dan even tippen waar, onder welke topic, dit moet gebeuren (beetje blond Bloos )

unamie

Re: Welsh x onbekend en hoe nu verder.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:53

wat een prachtige pony zeg!!

mijn tip... als je de vader niet kan achterhalen
laat de pony inschrijven in het hulpstamboek van het nrps (dat kan in principe met elke pony)
laat de pony dekken door een (goedgekeurde) nrps hengst en het veulen krijgt gewoon papieren en kan later evt. ster worden
verder als je de pony laat dekken met een gewone kleur dus zonder verdunning krijg je geen cremmello/perlino
maar waarschijnlijk een mooie kleur palomino of valk Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:09

Ik heb zelf een neron stermerrie uit een onbekende moeder, echter doet het nrps met goedkeuring van een hengst met onbekend in het papier wel moeilijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:18

gabrycha schreef:
...echter doet het nrps met goedkeuring van een hengst met onbekend in het papier wel moeilijk

Maar dat is toch alleen van belang als je van plan bent ooit met een eventueel hengstveulen naar de hengstenkeuring te gaan?

Wil je gewoon een leuke gebruikspony (voor de sport) fokken, dan kun je IMO idd deze merrie het beste laten inschrijven bij het hulpstamboek van het NRPS. Op de site van het NRPS vind je hoe dat in zijn werk gaat. Laat je haar dan dekken door een goedgekeurde NRPS-hengst, dan kan het veulen ook bij het NRPS worden ingeschreven. En volgens mij... kan dat zelfs als de merrie nergens staat ingeschreven, maar ook die info vind je op de site.

Tenzij je het leuk vindt om de stamboom van vaders kant ook uit te zoeken, dan zou ik dat eerst doen en afwachten wat daaruit komt. Hoe dan ook, laat je je merrie dekken door een NRPS-hengst, dan kan het veulen sowieso worden opgenomen bij het NRPS.

Erg leuke pony, tenminste voor zover ik dat van de foto kan opmaken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke hengst je voor haar in gedachten hebt. Knipoog

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:33

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:24

Kleine korrektie: het Welsh kent geen hulpboek, maar wel een halfbloedregister. Dat geldt voor alle erkende Welsh stamboeken in Europa.

Nederland (het NWPCS) is een beetje een vreemde eend in de bijt, aangezien het NWPCS twee halfbloedregisters heeft. Éen daarvan is het NWR, die is alleen bedoeld voor ponies met Welsh bloed en daarnaast alleen Engels of Arabisch volbloed.

Het WPBR (dat volgens de internationale richtlijnen is opgesteld) accepteert kruisingen met welk stamboek dan ook (dus ook onbekend, volgens mij).

De echte vader opzoeken is natuurlijk altijd het beste. Ik neem aan dat die gecorrigeerd kan worden op het papier als nodig.

Overigens: zonder illusies op te wekken: als de vader geen welsh is, zullen geen nakomelingen ooit als zuiver Welsh geregistreerd kunnen worden. Op zich geen probleem, want voor een halfbloed welsh wordt door de bank genomen meer geld neergeteld dan voor een zuivere Welsh.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 08:58

zucht............dat zijn nu precies de 2 manco's waar ik niet uit kom.
Kies ik voor RAS, dan moet ik proberen met zekerheid te achterhalen welke hengst het NIET is.
Dat is mogelijk de makkelijste optie. De ene hengst is goedgekeurd en heeft zijn DNA profiel in 'Wageningen' liggen en aangezien de DNA van moeder en Daisy daar ook naar toe gaat is het ook te vergelijken met de DNA van deze hengst. Is dit NIET een 'match' dan moet ik het 2e verhaal geloven en is de pa een niet goedgekeurde B-Welsh (palomino). Hiervan is niets bekend volgens de eigenaar die verantwoordelijk is geweest voor de dekking.
Als het laatste de uitkomst is, dan kan ik Daisy in laten schrijven in het register van de Sectie Halfbloed Welsh (ma is 100% welsh).

Maar wat is de 'toegevoegde waarde' als pa een goedgekeurde hengst, overigens van een ander pony ras (New Forest) blijkt te zijn en ik schrijf Daisy in bij het NRPS?
Daarbij de toegevoegde waarde zien voor het veulen wat uit Daisy x NRPS hengst zou moeten komen.

Dan fok ik, zoals Joost (hallo!!! we hebben oooooooit ook eens contact gehad via een ander forum Doei! ) zegt een halfbloed sportpony, met een NRPS papier.
Het uitgangspunt is een leuke pony die wat groter word dan Daisy en waarin we de sport en karakter als zwaartepunt hopen te behouden.
Uitgaande van het type van Daisy, zij is in mijn ogen nu niet bepaald het ras standaard type van een AxB Welsh kruising. Een ieder die haar ziet zegt dat er Engels bloed in zit (hoog benig)
Dus ik neig om toch de kosten te maken en de pa er ook in te betrekken.

En Levi??? met wie heb ik het genoegen?????? _/-o_ Ken jij onze site????? Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:57

Opes, nog eventjes iets vergeten:

Aangezien Daisy wel veel van een Welsh pony wegheeft, zou ze wel eens van die B hengst kunnen zijn. Nou is de vraag: als de hengst is afgekeurd, heeft hij ooit een dekvergunning gehad? was hij geregistreerd? Etc. Etc. Etc.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:36

toch wel????? Ik vind nu juist dat het zo'n hoogbenig ding is.
Mijn inziens met een A welsh pa, v. Synod Prophet en van moeder kant Nachtegaal's Captain zag ik niet zo veel overeenkomsten met het Welsh ras.

Maar, wie ben ik??? geen kenner in ieder geval! Cool

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:47

Ik ken veel hoogbenige Welsh ponies, en zeker een stel die hoogbeniger zijn dan jouw pony.

Ik denk dat ze kwa hoofd iets mooier kon voor een Welsh, maar er zijn zeker ook Welsh ponies met een wat groter hoofd.