Allereerst kochten wij haar bewust zonder papieren, dat fokken was nou net niet de bedoeling, toen! en was alleen karakter en gebruiksdoel belangrijk.
Nu horen en zien we zelf ook, wat een leuk beestje het is en uiteindelijk zijn we de zoektocht terug begonnen om te kijken wat er van de pa en ma nog achterhaald kon/kan worden.
De moeder dat was makkelijk, die is gevonden en een DNA onderzoek voor haar is in de planning.
Nu is de pa wat moeilijker, eenerzijds door wat loze opmerkingen van de vorige eigenaar waar dit ponietje toen gedekt is, anderzijds omdat als e.e.a. wel blijkt te kloppen dit mogelijk of een New Forest (goedgekeurde) hengst (1.45mtr) is geweest, of een niet goeggekeurde B-Welsh. De maat van onze pony (Golden Daisy) is nu op 4 jarige leeftijd 1.23 mtr. en ma is een A-Welsh.
Haar kleur is Palomino, de vader is dat in beide gevallen ook, en de ma is bruin roan met een bijna zwart hoofd.
Nu twijfel ik heel erg over een paar zaken;
1. Laat ik alleen de moeder met zekerheid bepalen en schrijven wij haar dan in bij het NWPCS? of bij het NRPS?
2. Het belang van de vader is best wel groot voor het NRPS omdat dit een beter papier als uitgangspunt voor ons toekomstige veulen geeft. Wij willen haar nl. door een NRPS hengst laten dekken (NRPS goedgekeurd) en dan is het beter om te weten of pa nu een New-Forest of toch Welsh was.
In het laatste geval is het misschien beter in het hulpstamboek van de Welsh in te schrijven en dan toch voor een Welsh hengst te kiezen, zodat je bij het ras Welsh blijft.
De kleur Palomino geeft ook wat problemen, de NRPS hengst die ik gekozen heb is d.bruin (dat zit wel goed) maar bij de Welshjes zit er zoveel palomino of verdunning in dat ik het niet goed aandurf (ivm Cremelo kleur)

Graag jullie mening en/of advies in deze.
P.s. als ik vergeten ben mij voor te stellen kan iemand dan even tippen waar, onder welke topic, dit moet gebeuren (beetje blond
)
van Golden Daisy kijk hier even:
) zegt een halfbloed