welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:03

Het perfecte paard bestaat niet, maar tot hoe ver mag een afwijking gaan willen jullie er nog mee fokken/sport?

Mag een paard voor of achter wel frans staan? Of toontredend? Onderstandig? Hol in de knieen? Zware kaak? weke rug? weke lendenen? hals diep uit de borst? enz?

Met welke 'afwijkingen' zou je absoluut niet willen hebben of er mee willen fokken?
En gaat het dan om een beetje, of moet de afwijking echt heel sterk naar voren komen?
Stel je komt een leuk dier tegen, maar het dier heeft een afwijkende beenstand, niet heel erg, maar toch. Zou je deze dan laten staan? Hoe perfect ben je als fokker?

Zelf zou ik een afweging maken, paard moet de sport in kunnen, maar moet ook als fokdier gebruikt kunnen worden. Ik moet het dier leuk vinden. Dus als de rest mij perfect aanstaat, dan zou ik met een matige afwijking minder moeite hebben. Een ernstiger afwijking zou ik niet willen.

Pascha

Re: welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:39

Lichte cornage (1 stemband licht aangetast)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:51

ik vind een lichte franse stand geen bezwaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:00

Merilyn schreef:
ik vind een lichte franse stand geen bezwaar.

voor of achter? Ik vind zowel voor als achter geen bezwaar, het mag natuurlijk niet te erg zijn. En liever ook niet aan alle 4 benen tegelijk Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:58

Afbeelding

Grappig ding toch Haha!
Hem had ik bijna 3 jaar geleden als 2 maand oud hengstveulen gekocht (bij de moeder uiteraard). Toen ik hem thuis had bleek hij toch een fraai papiertje te hebben. Zou leuk zijn als hij het tot dekhengstje zou kunnen schoppen. Helaas heeft hij gaanderweg lichtelijk x benen ontwikkeld voor. Mijn keuze was om daar niet mee te willen fokken, ook niet iligaal. Dus heb ik hem afgelopen jaar laten ruinen.

Mijn merrie heb ik ook over getwijfeld, maar ga er toch aan beginnen. Niet omdat er iets mankeert, maar omdat zij bv een ontzettend hoge, smalle schoft heeft. Dat is natuurlijk maar een voorbeeld, maar zulke dingen kunnen je wel aan het denken zetten. Kan ik iets moois fokken met een merrie waar vrij veel aan verbeterd mag worden?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:36

Lichte franse stand heb ik geen problemen mee.
Een iets te korte nek en zware kaken vind ik ook minder bezwaarlijk. Bij de new foresters zie je dit nog wel eens. Zolang het dier maar los door zijn lijf beweegt en een goede draf heeft vind ik het prima.

Een weke rug wil ik absoluut niet hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:40

Als ze maar niet maaien; dat wil soms ook nog wel eens met franse stand.

Een beetje een weke rug vind ik ook niet een heel groot probleem, of als het paard niet zo groot is ook niet.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:02

Een beetje weke rug vind ik niet zo erg, ken er zat die er meer dan goed mee uit de voeten kunnen!

Koehakkig achter (wederom een beetje) is ook niet zo'n ramp, zolang ze maar niet draaien.

Niets is echt een ramp voor een sportpaard, zolang het een beetje is en je er in beweging niets van ziet. En het dier er duidelijk niet minder van wordt.

Voor de fok zie ik niet graag afwijkende beenstanden.
En een merrie die super kan lopen maar een stugge strot en zware kaak doorfokt is ook niks... die nakomelingen lopen nooit zo makkelijk fijn rond.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:22

Fokken doe je niet met afwijkingen!

Fokken doe je met goed materiaal, waarom zijn we anders zo selectief bij hengstenkeuringen? Om vervolgens met een gebrekkig moederdier te fokken......

Er zijn teveel paarden in ons land gekeken naar het aantal sportbeoefenaars... Wanneer we echt selectief en serieus zouden zijn met selecteren, zouden we dergelijke afwijkingen over een aantal jaar niet meer tegenkomen!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:21

Zoiets blijf je altijd wel houden denk ik.
En ieder paard mankeert wel iets, zelfs de goedgekeurde dekhengsten.
En als jou merrie niet helemaal recht op d'r benen staat, maar je kunt er wel fijne sportpaarden uit fokken, dan zie ik het probleem niet.
Je paard kan nog zo perfekt op z'n benen staan en niks mankeren, maar ik vind karakter nog het allerbelangrijkste.
Als ze dat niet hebben, dan vergeet het maar.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:39

Ik denk dat je voor een fokmerrie geen gebreken kunt veroorloven. Maar voor een sportpaard maakt het mij niks uit, mits hij er gewoon goed mee kan lopen, en je dus absoluut geen last hebt van zijn afwijking.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:11

Nou ik koop echt geen sportpaard met kromme benen, cornage of een weke rug o.i.d hoor! Sorry no can do....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:30

En kleine afwijkingen dan? Dus geen kromme benen, maar iets frans of iets toontredend? Ietsje week?
Daar heb ik niet zo veel moeite mee.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:04

Achter ietsje Frans heb ik niet zoveel moeite mee.
Beetje week in rug/lendenen ook niet, maar moet niet te erg zijn.
Voor een sportpaard moet zo'n dier gewoon goed kunnen functioneren anders koop je zo'n beest natuurlijk niet als jij de sport inwilt Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:06

germie schreef:
En kleine afwijkingen dan? Dus geen kromme benen, maar iets frans of iets toontredend? Ietsje week?

Nope, geen afwijking....
Niet voor de sport en niet voor de fok....

Er geldt natuurlijk wel een NB...
Namelijk ietsje frans is gewoon frans...
Frans is frans en toontredend is toontredend...

"Ietsje" bestaat niet in mijn ogen!
Zo zetten ze dat namelijk ook niet in een keuringsrapport.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:08

Maar goed zo zie ik dat, wij gebruiken/werken met de paarden voor de sport, niet iedereen doet dat natuurlijk.... Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:12

Ik vind het een beetje onzin dat een paard dat frans staat (als jij dat meteen compleet frans wilt noemen, ik denk dat je frans hebt in lichte en in een stuk minder lichte mate, maar dat terzijde), direct niet meer mee zou kunnen lopen in de sport.
Helemaal jonge paarden die wat frans staan, dat trekt vaak toch wel wat bij.
Ik ken eigenlijk wel een redelijk aantal paarden die achter frans staan die het goed doen in de sport.. Ik zie het probleem daar niet zo van.

En wat is de perfecte rug? Welk paard heeft een perfecte rug?
Legio paarden is wel iets week of iets strak, is dat dan direct zo'n probleem?

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:30

Zolang de afwijking niet te extreem is, en het paard kan het compenseren, door bijvoorbeeld een zeer goed karakter en goede gezondheid, wil ik er wel overheen stappen. Het perfecte paard moet volgens mij nog geboren worden!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:42

Mariek87 schreef:

En wat is de perfecte rug? Welk paard heeft een perfecte rug?
Legio paarden is wel iets week of iets strak, is dat dan direct zo'n probleem?

Inderdaad geen een paard heeft een perfecte rug.
Heb je wel is naar de rug van bonfire gekregen.
Die heeft echt een holle rug, maar doordat hij zo'n goed karakter heeft en zichzelf hierin altijd goed heeft laten bewerken heeft ie toch maar mooi een gouden medaille in de wacht gesleept.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:57

Franse stand en beetje weke rug, kan je met de juiste hengst erg verbeteren.
Geen problemen mee.
Er valt altijd iets te verbeteren met je merrie, daarom fok je mede

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:07

Kaja schreef:
germie schreef:

Nope, geen afwijking....
Niet voor de sport en niet voor de fok....

Er geldt natuurlijk wel een NB...
Namelijk ietsje frans is gewoon frans...
Frans is frans en toontredend is toontredend...

"Ietsje" bestaat niet in mijn ogen!
Zo zetten ze dat namelijk ook niet in een keuringsrapport.

Een iets weke rug komt bv. ook niet op het keuringsrapport.
Volgens mij bestaan er geen paarden zonder kleine gebreken (Op die van jouw na natuurlijk Haha! Haha! Knipoog , maar dan ben ik ook errug benieuwd wat jij voor deze wonderen op 4 benen hebt betaald!!! Haha! Ik geloof dat mijn plezier met mijn paarden met kleine tekortkomingen er niet minder om is; integendeel!

Tinkerkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:41

tja in mijn ogen bestaat het perfecte paard niet maar je kan natuurlijk wel gaan proberen dioe te fotten door dingen tegen elkaar op te heffen... heb je merrie een vrij korte hals zet er dan een hengst met een vrij lange hals op... met een beetje geluk krijg je dan een perfect paard Knipoog

maar een perfect paard bestaat volgens mij niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:32

Ja Kaja, plaats eens een foto van het perfecte paard, want volgens mij heeft nog niemand die tot nu toe kunnen vinden. Lijkt me verhelderend. Als ze jou dus bijv. Lingh aanbieden zeg je: nee bedankt, die lendenen, zo'n paard is waardeloos...
Mijn merrie heeft een hoge schoft in combinatie met een wat weke rug(na 7 veulens, staat idd niet op haar keuringsrapport). En dan staat ze achter ook nog een beetje koehakkig. Ach gut Volgens jou zou ik met deze merrie dan niet moeten aankomen voor de sport of de fok... Daar ligt het punt: compensatie. Mijn merrie is met deze vreselijke afwijkingen toch z dressuur z springen m samengesteld en ster geworden. Ze is ook bijna prestatie en fokt haar geweldige karakter ook nog eens door. En met haar 19 jaar heeft ze nog steeds geen last van haar licht koehakkige stand en wordt nog steeds gereden. Ik zoek wel hengsten uit die een goede rug en correcte beenstand hebben. Maar als een paard met een iets weke rug zijn werk goed kan doen is het wat mij betreft goed. Daarom kijken we ook naar die punten: een paard moet goed gebouwd zijn voor het doel waar het voor gebruikt wordt.
Maar Kaja beweerd dus eigenlijk dat ik en de rest van de wereld alleen maar rotzooi fokken...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:03

Kaja schreef:
Fokken doe je niet met afwijkingen!

Fokken doe je met goed materiaal, waarom zijn we anders zo selectief bij hengstenkeuringen? Om vervolgens met een gebrekkig moederdier te fokken......

Er zijn teveel paarden in ons land gekeken naar het aantal sportbeoefenaars... Wanneer we echt selectief en serieus zouden zijn met selecteren, zouden we dergelijke afwijkingen over een aantal jaar niet meer tegenkomen!

Als we volgens jou methodes zouden fokken waren ze er nooit geweest....
er al eens aangedacht dat bijv. de volle zus van ferro zo krom als een hoepel zou kunnen zijn?
De hengsten op de HK hebben niet allemaal perfecte moeders... of vaders...
moet de hengst nog tegenkomen die geen bemerking heeft. en dus 100 % is.. Die hengst is er niet en die merrie ook niet...
inprincipe zou de zoon altijd een verbetering moeten zijn op de vader... maar wat geeft hij door??? en wat doe de merrie ermee...

Soms vraag ik me af juist dat neigend naar week in de rug er niet voorzorgt dat het paard kan doen wat hij moet doen.... en dat geen wat wij willen zijn juist ervoor zorgt dat het niet kan.
en wat is licht koehakkig voor de een en wat is licht koehakkig voor de ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:57

Dat laatste is weleens een discussie over geweest. Iedereen kent de hengst Jasper wel. Was dat nu juist zo'n toppaard, en deden zijn kinderen het juist zo goed ondanks zijn uiterlijk of juist dankzij datzelfde uiterlijk? Er werd voor gewaarschuwd dat we geen paarden gingen fokken die niet zouden misstaan als aangezicht in de wei van een enorm landgoed, maar waar je verder niet zoveel mee kan.
Afbeelding
Jasper
Hij vererft volgens mij ook karperruggen, dat valt bij hem zo op de foto wel mee.
Jappeloup was ook een onooglijk beestje(halve draver dacht ik zelfs)maar die gaf Milton nog weleens het nakijken.
Over Lingh stond laatst zo'n zelfde stukje in een vakblad.