Geschikte hengst voor mijn nrps pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophiecondor

Geschikte hengst voor mijn nrps pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 13:47

Hallo allemaal,

Ik wil mijn merrie deze lente laten dekken, ik weet alleen niet goed door welke hengst. Mijn pony is 1.45, bruin met een grote witte bles en 3 hoge witte benen, haar vader is condor ox en de vader van haar moeder is ismaël ox. Ze heeft niet echt een hele sterke rug en galop is niet haar sterkste punt. Ik ben opzoek naar een goedgekeurde nrps D-pony of E-pony hengst. Is er misschien iemand die een geschikte hengst weet voor mijn merrie?

MVG Sophie

Douni

Re: Geschikte hengst voor mijn nrps pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:07

Misschien Isarco of De Vito II.
Ik vind De Vito II echt geweldig, een E-pony, palomino en loopt Z-dressuur.
Misschien is die iets voor je merrie.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:09

Is Zodiak mischien een idee.
Geeft goede sportpony's, luxe uitstraling en goede bewegingen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:23

De Vito II vind ik niets, dat is gelijk weer een heel ander type pony, en ik denk niet dat zoiets goed zou passen op een condor afstammeling, isarco zou ik wel een goede optie vinden, hoewel je zoiets niet kunt zeggen op basis van alleen de afstamming

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:38

MRmichiel schreef:
De Vito II vind ik niets, dat is gelijk weer een heel ander type pony, en ik denk niet dat zoiets goed zou passen op een condor afstammeling, isarco zou ik wel een goede optie vinden, hoewel je zoiets niet kunt zeggen op basis van alleen de afstamming

De vito zou prima passen omdat hij gefokt is op bewegingsmechanisme, de duitsers hameren daar al veel langer op dan het nrps. Isarco heeft naar mij idee een merrie nodig met formaat en het liefst niet teveel arabisch bloed. Anders worden de ponys te fijn. Knipoog

De vito is overigens een zweetvos en geen palomino. Haha!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:39

ik weet nog wel een goedgekeurde volbloed arabier weet niet of dat wat voor je is???

groetjes bren

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:22

Als ik jou was zou ik HEEL goed naar je merrie kijken en dan proberen de minpunten te verbeteren.

Wat ze eigenlijk willen bij het NRPS, is pony's met mooie ruime gangen en geschiktheid voor de sport (dus karakter).

Let nou niet teveel op een hengst zijn uiterlijk, maar kijk vooral naar zijn nakomelingen, pluis desnoods alle NRPS bladen na en kijk welke hengsten het goed doen in de sport en op keuringen. (nakomeligen daarvan natuurlijk)

Heb je een foto van jou merrie?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:42

Idzard vind ik altijd wel stoer Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:51

de vito vindt ik zeker wel geschikt voor een pony met zoveel arabisch bloed
verder zijn duitse pony's prima sportpony's
nrps paarden kunnen wel goed draven.. maar veel kunnen onvoldoende galoperen
gelukkig is dat nu een aandachtspunt bij het nrps
zodiac spreekt voor zich
die heeft vele goede sportpony's gebracht
een foto van je merrie zou de keuze wel makkelijker maken Tong uitsteken

sophiecondor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:20

Isarco en Idzard zijn volgens mij afstammelingen van Ismaël ox, dus dan zou het incest worden, als dat bij paarden tenminste ook zo is.. Ik dacht misschien ook aan nucari (v. Nut ox).. Afbeelding

sophiecondor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:24

Haar zwakste punt is haar rug, daar is ze erg gevoelig. Ze heeft 75% arabisch bloed en kan best een heethoofd zijn, vooral met rijden, als het koud is of druk op de manege. Ook is ze niet altijd even werklustig, maar dit kan volgens mij komen doordat ze voordat ik haar had slecht werd gereden en misschien met pijn in haar rug heeft gelopen. Voor de rest heeft ze net als veel condors een beetje een hoekige kont, maar ze is niet smalletjes.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:50

sophiecondor schreef:
Isarco en Idzard zijn volgens mij afstammelingen van Ismaël ox, dus dan zou het incest worden, als dat bij paarden tenminste ook zo is.. Ik dacht misschien ook aan nucari (v. Nut ox).. Afbeelding

Idzard is idd een Ismaël, had ik ff niet aan gedacht.
Isarco is weer een Idzard.
Ismar is ook een Ismaël.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:52

Mariek87 schreef:
sophiecondor schreef:

Idzard is idd een Ismaël, had ik ff niet aan gedacht.
Isarco is weer een Idzard.
Ismar is ook een Ismaël.

Wat ben jij goed Haha!
Hoef ik het zlef niet te doen......... Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:54

Zodiak vind ik zonde je hebt kans op een epony met een niet al te makkelijk karakter.
Uit de moeder van mijn merrie hebben ze een zodiak gefokt, de stam van de moeder zijn zelf heethoofden en die zodiak is er zeker niet makkelijker op geworden.

Persoonlijk ben ik een deutsches reitpony fan en houd ik het bij de vito en voltreffer Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:28

gabrycha schreef:
Zodiak vind ik zonde je hebt kans op een epony met een niet al te makkelijk karakter.
Uit de moeder van mijn merrie hebben ze een zodiak gefokt, de stam van de moeder zijn zelf heethoofden en die zodiak is er zeker niet makkelijker op geworden.

Een vriendin van mij heeft 2 zodiaken gehad. Een hebben ze verkocht en is vorig jaar geloof ik M1 of 2 kampioen geworden ( Yosha). De ander reed ze zelf. Binnen korte tijd van B naar M2 gereden. Daarna verkocht.
Beide wel E pony's uit een paard. Super gangen, zeer luxe. Maar absoluut geen heethoofden. Terwijl de merrie niet gemakkelijk was. Joeg andere paarden dwars door de draden. Tolereerde geen ander paard bij haar in de buurt. Nakomelingen waren super.
Gjilke hier op bokt heeft geloof ik ook een nakomeling van Zodiak. Ze rijdt Z1 met hem bij de paarden.
Overigens liep een van bovengenoemde ook bij de paarden,ondanks dat het een E pony was en kon gemakkelijk meekomen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:38

Nucari vooert ook Ismael bloed via z'n moeder Carina = Pobeditel x Ismael Knipoog

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:32

gabrycha schreef:

De vito zou prima passen omdat hij gefokt is op bewegingsmechanisme, de duitsers hameren daar al veel langer op dan het nrps. Isarco heeft naar mij idee een merrie nodig met formaat en het liefst niet teveel arabisch bloed. Anders worden de ponys te fijn. Knipoog

Oeps, foutje gemaakt! Maar hij is geweldig toch Tong uitsteken

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:45

Douni schreef:
gabrycha schreef:

Oeps, foutje gemaakt! Maar hij is geweldig toch Tong uitsteken

Jaaa hij is zeker super net als vader Dressmann die nu via Don Joshi weer een hele mooie typvolle ponyhengst in duitsland heeft en die ook zelf sterk vererft. Knipoog

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:18

gabrycha schreef:

Jaaa hij is zeker super net als vader Dressmann die nu via Don Joshi weer een hele mooie typvolle ponyhengst in duitsland heeft en die ook zelf sterk vererft. Knipoog

Ook Dornick is een hele leuke hengst. Hij heeft net als De Vito dat hij precies perfect in proportie is, niet te iel, niet te zwaar.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:43

ISARCO was ook mijn eerste gedachte,maar toen ik las dat er al Ismael inzat,gaat dat dus niet door Haha!
opzoek naar een ander,idd Nucari is ook wel een chique NRPS.
zal wel ff opzoek gaan naar een foto

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:49

een fatsoenlijke foto heb ik zo niet gevonden van Nucari,maar wel een ander goede dekstation:
Jurrius
http://www.horsenl.nu/jurrius/

die king kadanz Vingers aflikken goede springer, fokt zeer goed!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:52

meiske16 schreef:
ISARCO was ook mijn eerste gedachte,maar toen ik las dat er al Ismael inzat,gaat dat dus niet door Haha!
opzoek naar een ander,idd Nucari is ook wel een chique NRPS.
zal wel ff opzoek gaan naar een foto

Nucari voert ook het bloed van Ismael al zit het wel wat verder weg

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:11

misschien vind je Krimh ox wat.Dat is de opa van mijn pony en een zeer leuk beesie vind ik.ook heeft hij veel sportcappaciteiten want krimh ox is z-springen z-dresuur en z-sgw

groetjes!!

sophiecondor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:49

Er is idd geen foto te vinden van nucari, maar als hij een ismael afstammeling is, dan is het misschien niet de beste keuze. Zodiac is geen goedgekeurde hengst meer bij het nrps, misschien staat hij dan ergens anders ingeschreven. Maar zowel zodiac en krimh zijn volbloeds, 100%+75%=175/2=87.5 dat is een hoog percentage arabisch bloed. King Kadanz lijkt me ook wel een geschikte kandidaat gezien zijn prestaties. Heeft iemand misschien een foto van De Vito?? Denken jullie dat als ik mijn pony laat dekken door een D pony dat het veulen dan ook een D pony wordt, want dat wil ik wel graag.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:13

Laatst bijgewerkt door Karin op 27-02-05 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt