Opstakels voor je dressuur tinker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Opstakels voor je dressuur tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:32

Wie rijd er hier dresuur wedstrijden met zijn tinkje.
En wat zijn de oefeningen die jou tinkje gewoon erg moeilijk vind?

Want ons tinkje is natuurlijk niet gebouwd zoals een rank en slank,volbloed paardje waarvoor het iets gemakkelijker voor zou kunnen zijn.

Wat Rose en ik moeilijk vinden is natuurlijk de flinke middendraf.
Soms lukt het en soms niet(licht ook natuurlijk aan mijn rij kunst)

Het kontje er onder boetseren(en ze heeft nogal een reet)
En van voor iets hoger krijgen,vind ze moeilijk maar het gaat.

Het mooi aanspringen in de galop,vind ze erg moeilijk en heel soms piept ze haar snoet eruit.

Het wijken gaat redelijk tot goed.

En natuurlijk dingen die wel goed gaan,zoals het keurig op de lettertjes gaan.
Rose heeft een mooie ruime stap die vaak beloond wordt met een 8,
Het hals strekken jaaaa das waar we goed in zijn en het terug komen naar de stap op de zit met lange teugels.

Wat zijn de dingen die jij en je tinkie moeilijk vinden??

cesara

Re: Opstakels voor je dressuur tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:03

Cesar.

met Cesar doe ik nog niet te veel want hij is pas drie.
maar zich rond maken heeft die nog moeite mee.
en ook op de volte lopen.

ik ben hem nu aan het leren achter uit te lopen onder het zadel en dat gaat redelijk.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:10

Sean heeft nog veel moeite met stelling en buiging in een volte in de galop.
Verder is de middendraf ook vrij moeilijk.
Hals strekken kan hij super !

Als ik een wedstrijd met hem rijd heb ik echt het idee dat ie er echt helemaal voor me is! Ik voel gewoon dat ie alles geeft Lachen !

Hebben jullie dat ook met jullie Tinks ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:16

Lowara heeft moeite met uitstrekken in draf, de galop (vooral rechtsom) en ze loopt heeeeeel snel op de voorhand ( ligt oa aan haar bouw)
waar ze wel weer goed in is, is verzamelen, stelling en buiging, en overgangen correct rijden Lachen
Denk dat veel Tinkers met de zelfde problemen zullen kampen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:51

VMR -> RP

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:08

Novia heeft moeite met stelling linksom, correct aangalloperen (dan vnl de overgang draf-galop) en ze sloft ook graag op de voorhand.
Middendraf en strekken hebben we nog niet echt geprobeerd.... Bloos

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:28

Lonan heeft veel moeite met de middendraf we oefen het veel maar het gaad maar langzaam vooruit.

Ook vind hij het aanspringen in de goede galop erg moeilijk, hij loopt graag weg over de buitenschouder rechts erger als links.

Wijken gaat steeds beter lengte buigingen gaan de ene dag beter als de andere maar dit gaat op zich wel goed.

eingenlijk ben ik zeer tevreden over hoe mijn mannetje het doet aangezien hij vorig jaar mij nog niks kon ja je kon er op zitten maar dat was het ook wel en nu kan hij een L proefje lopen.

Zijn achterhand zet hij er wel lekker onder zinds kort kunnen we in galop een een kleine volte rijden en dit vinden ze echt heel moeilijk en dan kan je zien hoe mooi hij de achterhand er onder zet.

Een tinker kan net als een ander paard best dressur rijden maar het kost over het algemeen wat meer moeite en wat meer tijd als een dressur gefokt paard.
Maar met veel oefenen afwisseling kom je er wel..

Ik vind trouwens sinds we ook springen hij in de dressuur het ook beter doet dus ik vind het een goede oefening en Lonan vind het geweldig het springen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:36

Rose wil ruimte voor.
Als ik die niet geef op wedstrijd kan ik wel in pakken.
Ik verstijf wel eens,dan geef ik haar geen millimeter,en doe ik veel te veel met mijn hand,dat pikt ze niet en kent ze ook niet van mij.
Thuis doe ik heel veel met mijn zit,tja en als je dat ineens niet meer doet op wedstrijd maar je handjes gaat gebruiken omdat het vrouwtje stijf van de stress is!

Ik zelf moet leren ontspannen,dan krijg ik haar ook aan het lopen.
En kan ik met zeer kleine hulpjes volstaan.

En idd, ook rose wil nog wel eens uit elkaar vallen in de galop op de volte.

En of ze er op wedstrijd helemaal voor mij is?
Als ik mij zelf dus goed ontspan,beloont ze mij door haar stinkende best te doen.
Zit ik te stijf en veels te veel in haar mond!
Dan mag ik de proef lekker in mijn eentje gaan lopen,en geeft ze helemaal niks meer,en zet zich lekker vast.(geef haar groooot gelijk)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:58

Sjim doet eigenlijk bijna alles heel netjes.

Alleen loopt hij extreem op de voorhand iedere keer. En hij trekt heel erg aan de rechterhand. Hij zit rechts altijd heel erg vast.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 15:12

dobbel schreef:

Ik vind trouwens sinds we ook springen hij in de dressuur het ook beter doet dus ik vind het een goede oefening en Lonan vind het geweldig het springen.

Ja dat is echt zo!
Rose vind springen ook zo leuk,en wordt daar lekker heet van.
En is idd ook een goede oefening vind ik,dan moet ze die dikke kont er wel onder zetten,om af te zetten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:41

roosa schreef:
dobbel schreef:

Ja dat is echt zo!
Rose vind springen ook zo leuk,en wordt daar lekker heet van.
En is idd ook een goede oefening vind ik,dan moet ze die dikke kont er wel onder zetten,om af te zetten.

ja klopt helemaal ze worden er ook lekker los van vindt ik

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:29

Met Jordy heb ik veel moeite gehad met de middendraf/strekken, dat gaat nu een heel stuk beter. In plaats van dat de knietjes alleen maar meer omhoog gaan, gaat hij nu echt een heel stuk ruimer. Krijg het soms zelfs voor elkaar dat hij een paar passen zijn hoef echt 'omklapt', geweldig gevoel is dat Haha!
Wijken is het grootste minpunt, dat wil er gewoon niet correct in. Terwijl schouderbinnenwaarts, travers, e.d. heel netjes gaat. Ook wendingen om de voor en achterhand had hij zo door en doet hij keurig. Maar dat wijken wil gewoon echt niet.
Ook loopt hij graag bovenin, oprichten kost een stuk minder moeite dan hem laag en rond rijden. Halstrekken daarintegen doet hij perfect.

Zijn grootste pluspunt is dat hij zo soepel als een elastiekje is, met lengtebuiging heeft hij absoluut geen moeite. Achterhandgebruik is ook prima, daar hoef je bij hem niet veel aan te werken, op de voorhand vallen doet hij eigenlijk niet.
Ik lees dat veel tinkers moeite hebben met de galop, dat is juist 1 van Jordy's sterke punten. Hij kan perfect aanspringen vanuit draf, stap of halthouden en galop kost hem weinig moeite.
Maar waar hij echt in uitblinkt is springen. Dat doet hij heel erg graag en goed. Mijn bijrijdster gaat hem nu ook tussen de paarden starten in het springen Haha!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:48

Wauw,zo te lezen gaan jullie als een speer.
Top hoor!
En het naar voor klappen van de hoef heb ik nu 2 keer gevoeld.
Dat is idd een gevoel die moet je meegemaakt hebben.
Wheee hee ik krijg hem er alleen bijna nooit uit Huilen

Nou als je alleen maar met dat wijken zit!
Mag je wel in je handen knijpen met zo,n tinkie hoor.
En met je zelf ook natuurlijk Haha! Jij moet het eruit krijgen toch?

Mag ik vragen wat je nu rijd?Op wedstrijd dan he Knipoog

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:11

Bij Mikado zijn ook de middengangen het grootste probleem... Het aanspringen in galop doet hij wel weer goed, linksom of rechtsom maakt niet uit. Qua stelling en buiging gaat het ook steeds iets beter, hij is vrij soepel, maar op concours verstijf ik ook wel eens Schijnheilig

Hij is ook erg makkelijk op zit te rijden gelukkig! Alleen linksom krijg ik het traversachtige er nog niet uit... Rechtsom gaat het wel, dan blijft hij ook redelijk met stelling lopen, maar linksom wil het nog niet zo. SB wil dan weer wel, keertwendingen gaan ook makkelijk. Het wijken ook, zolang hij dan niet te hard gaat en wegschiet voor mijn been Schijnheilig Het sluiten e.d. wil wel weer een stuk makkelijker... Maar ik zit zelf ook scheef, duw als het ware mijn linkerkant net iets naar achter, dus waarschijnlijk zit ik hem daarin tegen bij bepaalde oefeningen...

Maar goed, het grootste deel van de Tinkers heeft door hun bouw moeite met de uitgestrekte gangen, gaat ook wat moeilijker met een steile(re) schouder, vaak wat kortere pootjes Haha! en het missen van een heleboel losheid in het lijf.

En het op de letter rijden moet iedereen kunnen hoor Tong uitsteken Dat ligt niet aan het paard *LOL*

En euhm, echt zijn benen weggooien... Nee, dat doet Kado alleen in de wei Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:54

roosa schreef:
Wauw,zo te lezen gaan jullie als een speer.
Top hoor!
En het naar voor klappen van de hoef heb ik nu 2 keer gevoeld.
Dat is idd een gevoel die moet je meegemaakt hebben.
Wheee hee ik krijg hem er alleen bijna nooit uit Huilen

Nou als je alleen maar met dat wijken zit!
Mag je wel in je handen knijpen met zo,n tinkie hoor.
En met je zelf ook natuurlijk Haha! Jij moet het eruit krijgen toch?

Mag ik vragen wat je nu rijd?Op wedstrijd dan he Knipoog

Ik ben met Jordy nog niet gestart, startkaart is wel onderweg. Probleem was grotendeels dat ik geen trailer heb en nogal in de middle of nowhere zit.
Maar ook een groot deel van het probleem is dat Jordy nou niet bepaald het prototype tinker is.... Hij is erg snel in paniek en kan erg heet worden. Tegenwoordig is hij een heel stuk braver dan hij was, maar hij was eerst echt soms onhandelbaar. Vooral keihard in paniek er vandoor knallen en overal dwars doorheen rennen. Dat kan op vreemd terrein nog wel eens naar boven komen, hoewel hij nu meestal alleen nog snorkend en overal voor wegspringend rondloopt Haha!

Jordy heeft trouwens wel zijn bouw mee. Hij is niet erg zwaar (type grai), en heeft wel een stuk schuinere schouder dan de gemiddelde tinker.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:48

*Tequila* schreef:

En het op de letter rijden moet iedereen kunnen hoor Tong uitsteken Dat ligt niet aan het paard *LOL* Haha!

Ja das idd waar,wat ik eigenlijk bedoel,is dat wij daar geen punten voor mogen laten liggen.
Het is zonde als je je gebroken lijntje te groot maakt b.v.

Dat kost punten,en eigenlijk kan en mag je die niet missen.
Dus puntjes die wij verdienen door secuur op de lettertjes te rijden,leveren wij weer in bij b.v de middendraf.

Maar je heb gelijk hoor!
Het geld voor iedereen Knipoog