Wie kan me meer vertellen over El Rosso

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Wie kan me meer vertellen over El Rosso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:22

Laatst is er een topic over geweest. Weet iemand zo dat linkje nog?

De zoekmachine is nog steeds Dromen

LuvdaTossa

Re: Wie kan me meer vertellen over El Rosso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 10:36

Er is toch wel iemand die iets over El Rosso weet Verward

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:39

El Rosso (Notaris x Compomis xx x Siegfried)
Geb. datum: 30 april 1986
Kleur: Vosroan
Stokmaat: 165

Verrichting Ermelo 1989 (na-examen 15-09)
Braaf, gehoorzaam, eerlijk, vriendelijk. In het begin nog groen. Moeilijk in de mond, laat zich daardoor soms slecht sturen. Zou meer werklust mogen tonen. Basisgangen voldoende.
Stap regelmatig. Draf voldoende maar zou ruimer mogen zijn. Galop is gemakkelijk met voldoende ruimte. Zou energieker mogen galopperen. Bij het springen toont hij goed ruggebruik en presteert ruim voldoende. Toont niet veel inzet. In terrein komt zijn moeilijke mond dikwijls naar voren. Matige tot voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als licht. Ruim voldoende aanleg als spring- en dressuurpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Zeer rustig stalgedrag.
Op 09-05 bij springen onder het zadel niet regelmatig; een dag later kreupel. Na 14 dagen rust nog kreupel. Voor nader onderzoek op 29-05 naar de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht. Daar bleek de oorzaak een overbelasting van het bandapparaat van de kogel dan wel sprake van kogel/sesambeen-kreupelheid te zijn. Op 14-08 training hervat. Daarbij op het gebruik van ongeoorloofde middelen onderzocht, resultaat hiervan was negatief.

Stap 7
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 6.5
Springen vrij 7.5
Springen ohz 7
Terreinproef 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 72.00
Max punten 100
Plaatsing 14e van 27 (15)
Jaar verrichting 1989
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1991 (veulens)
De getoonde veulencollectie van deze vosroan-hengst, die aan het kleurenpalet in de warmbloedfokkerij een eigen bijdrage verleent, bleek goed ontwikkelde veulens te omvatten, die rijtypisch zijn gebouwd.
Het hoofd is iets lang en zou ook wat fijner besneden kunnen zijn. De hals heeft een goede lengte, maar zou in de bovenlijn wat bespierder kunnen zijn. De schoft is goed ontwikkeld en loopt lang door. De schouder is van voldoende lengte, maar zou vrijwel steeds wat schuiner kunnen liggen. De rug is wel eens wat lang en de aansluiting van de lendenen kon sterker. De croupe is zondermeer best van vorm en lengte en vertoont lang doorlopende broekspieren. Het voorbeen is goed gesteld, bij de geprikte veulens nog wel eens arm. Het achterbeen is doorgaans goed gesteld, hoewel bij de uitgezochte veulens enkele exemplaren liepen met een lang en ietwat krom achterbeen. Het beenwerk is overigens hard en kwaliteitsvol.
In stap wordt de souplesse enigszins gemist. In draf maken de veulens front, vertonen ze tact en balans bij voldoende kracht; enkele blijven iets beperkt in hun draf, andere munten erin uit met gemakkelijke tempowisselingen.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypische veulens, waaraan de hengst deels zijn eigen kleur geeft. Het middenstuk is iets lang. De draf vertoont tact, balans en kracht.
Getoond: 16 veulens uit 81 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
El Rosso (Z springen) waarvan de rapportage van de driejarige nakomelingen bekend is, krijgt voorlopig nog even het recht van de twijfel. Gezien zijn eigen prestaties wil de hengstenkeuringscommissie de nakomelingen de kans geven om aan te tonen dat ook zij in prestatie-opzicht kunnen scoren.

Wachthengst 1999 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen wordt El Rosso op wacht gezet.
De reeds geëxporteerde El Rosso scoort met zijn spring-index beneden gemiddeld, terwijl zijn dressuurindex juist gemiddeld is. Bovendien leert zijn exterieurindex dat de hengst sterk verkleinend werkt. Hij geeft dikwijls beknopte modellen af waarbij de halsvorm en -lengte te wensen overlaat.

Beknopte, wat weinig ontwikkelde hengst, die voldoende rijtypisch is gebouwd.

1994 na dekseizoen export naar Zwitserland

1999 jan op wacht (7-jarige afst)

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:39

Afbeelding

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:43

Ik heb nog meer foto's van El Rosso, maar mijn pc werkt even niet mee grrr. Ik heb ze origineel gekregen toen ik een paar jaar geleden op zoek was naar info over hem.
Mijn vorige merrie was er een van El Rosso, ik heb nu nog een Iroko x El Rosso. Uiteraard in de roan-kleur Knipoog
Ik ga even verder mijn pc mollen, ik wil die foto's plaatsen Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:04

Bij ons op stal staat een El Rosso stermerrie. Dat is de moeder van de hengst Simply Red en die is, geloof ik, gekeurd voor het AES. (of voor een ander stamboek. Niet KWPN in iedergeval)
De merrie lijkt sprekend op El Rosso en heeft vorig jaar een heel leuk vos-roan hengstveulen van Jet-Set gekregen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:44

Mijn andere foto's van El Rosso. Mijn merrie was trouwens een El Rosso x Obrand.
Afbeelding

Afbeelding