Farrington en Junior STV, gegevens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Farrington en Junior STV, gegevens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:20

Ik ben op zoek naar diepere info over zowel Farrington als Junior STV.

Ik kan het beestje even niet bij naam noemen, maar ik bedoel dus een soort verslagje met punten voor stap draf enz, en over de nakomelingen.

Jan_VT

Re: Farrington en Junior STV, gegevens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:39

Van Junior STV:

"De driejarige rijpaardhengst Junior is een eerlijke betrouwbare en evenwichtige engst. De schimmel heeft ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich fijn rijden. De basisgangen hebben voldoende ruimte, kracht, takt en souplesse. In het dressuurwerk laat de hengst zich goed bewerken en sluiten. Als dressuurpaard heeft Junior STV veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel. Als springpaard heeft Junior STV voldoende aanleg. Op stal en in omgang gedraagt de hengst zich normaal."

Stap: 7.5
Draf: 8
Galop: 8
Rijproef: 8.5
Karakter: 9
Stalgedrag: 9
Train. rapport: 9

Geb.: 1991
Stokmaat: 1.67m

Over zijn voorouders:

Moeder: Ennia

Zelf Keur en Z-dressuur
Ze gaf 3 nakomelingen:
1e was een 2e bez. hengst
2e was Junior
3e was Kennia die veulenkampioen van de merrie's werd in Noord-Brabant 1992

Grootmoeder: Unia

Zelf Keur Pref met een IBOP 90 pnt. Ze was M-dressuur en 3 x op de UTV als keuringspaard
Haar nakomelingen zijn:
3 keur merrie's
een UTV merrie
een ruin die nationaal dressuur is in Oostenrijk en daar ook M heeft gesprongen

Overgrootmoeder: Monic

3 x UTV onder het zadel bij de beste 10
Nat. Spr. onder Willy Aarts
18 afstammelingen:
waarvan 7 Keurmerrie's waarvan 1 UTV kamp.
zes nakomelingen Z-dressuur

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1274

Hier kan je ook foto's zien van enkele voorouders (merrie's)

Hoop dat je er iets aan hebt Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:43

Dit bedoel ik idd Jan.
Wat ik nog mis is het stukje over wat hij aan zijn veulens doorgeeft (soort van beoordelingen)
Is dat er van Junior?

Het is niet gelogen, mijn merrie lijkt erg veel op Monic (overgrootmoeder van Junior)

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:55

holly schreef:
Dit bedoel ik idd Jan.
Wat ik nog mis is het stukje over wat hij aan zijn veulens doorgeeft (soort van beoordelingen)
Is dat er van Junior?

Het is niet gelogen, mijn merrie lijkt erg veel op Monic (overgrootmoeder van Junior)

Ja, het afstammelingenonderzoek. Dat heb ik zelf ook wel niet. Maar ik weet zeker dat iemand het hier zeker heeft. Misschien Miss Hiss!

Heb je zelf een Junior-merrie?

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:02

Wij hebben een 3jarige nakomeling van Farrington.

Ik zal eens kijken of ik wat meer over Farrington kan vinden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:51

Een Farrington x Junior, Jan.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:52

Afstammelingen rapport van Junior:

Afstammelingen 1996 (veulens)
De veulens vormden een iets weinig uniforme collectie. Ze zijn goed ontwikkeld. Het model van de geprikte veulens was wat wisselend. Deze veulens waren meestal voldoende langgelijnd en ze hadden wat weinig ras. Qua model waren de geselecteerde veulens uniform, goed langgelijnd en met behoorlijk veel ras, maar in beweging bleef deze groep iets achter bij de geprikte veulens.
Het hoofd is over het algemeen weinig sprekend. De nek en de hals hebben veel lengte, zijn goed van vorm en de hals wordt goed gedragen. De schoft is lang. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug doet een enkele keer iets week aan, maar is meestal correct gevormd en ruim voldoende gespierd. In enkele gevallen was de lendenpartij iets strak. De brede, zwaar gespierde croupe zou meer moeten hellen en nog meer lengte moeten hebben. Opvallend zijn de hoge heupbeenderen en het brede bekken. De broekspier loopt voldoende lang door. Het voorbeen is steil en heeft ruim voldoende ontwikkeling. Het achterbeen is correct gesteld.
De ruime stap doet iets stug aan. De veulens draven goed van de vloer en met een mooie zelfhouding. Het achterbeen wordt functioneel gebruikt. Dat wil zeggen: het wordt resoluut gebogen en naar voren geplaatst. Soms kan het achterbeen nog verder worden ondergebracht. Het voorbeengebruik is goed. De veulens draven met veel souplesse. Ze galopperen gemakkelijk aan en als ze weer gaan draven behouden ze gemakkelijk het ritme en de balans.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de collectie.
De moeders waren wisselend van kwaliteit.
Getoond: 23 (+ 1) veulens uit 114 dekkingen.

Afstammelingen 2000 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Junior-STV voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Junior-STV voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Junior-STV komen 57 nakomelingen uit in de dressuur. Hun resultaten komen uit op een dressuurindex van 144 (71%). Ook voor exterieur- en beweging scoort Junior-STV boven het gemiddelde. Van de 69 stamboekmerries zijn er 33 met een predikaat.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:57

Farrington keur (Wellington x Doruto x Selim)
Geb. datum: 12 mei 1987
Kleur: vos
Stokmaat: 1.70

Verrichting Ermelo 1991
Evenwichtig, gehoorzaam, vriendelijk, eerlijk, attent, goed humeur. Bij begin onderzoek al tamelijk ver aangereden. Mooie zelfhouding, laat zich goed sluiten, is makkelijk te rijden. Staartdracht vaak onrustig.
Stap mooi, ruim, regelmatig. Draf regelmatig, goed gedragen. Galop goed tact, goed gedragen, voldoende ruim. Bij springen matige afdruk, weinig vermogen, onvoorzichtig, levert geen grote springprestaties, maar doet wel zijn best. In terrein overtuigt hij niet. Geeft bij dressuur goed gevoel, bij springen matig gevoel. Ervaart werk als licht. Zeer veel bereidheid om te werken. Veel aanleg als dressuurpaard, matige aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 8.5
Draf 8
Galop 8
Rijproef 7.5
Springen vrij 5
Springen ohz 4.5
Terreinproef 6.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 74.00
Max punten 100
Plaatsing 12e van 24 (16)
Jaar verrichting 1991
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1993 (veulens)
Deze hengst presenteerde een veulencollectie, die matig tot voldoende bleek te zijn ontwikkeld. Ze zijn rijtypisch gebouwd; in de groep geprikte veulens kwamen enkele kortbenige exemplaren voor.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De hals is goed van lengte, goed van vorm, maar meermalen nog iets arm bespierd, althans bij de geprikte veulens. De goed ontwikkelde schoft loopt ver door in de rug. De schouder heeft een goede lengte en ligging. De rug is goed gevormd en de lendenpartij is goed aangesloten. De croupe heeft voldoende lengte, is steeds goed gespierd, maar soms iets kort en soms ook enigszins plat. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is in meerderheid lang en vrij sterk gehoekt. In een enkel geval is er sprake van een achterbeen dat in feite te klein gehoekt is. Het fundament kon over het geheel genomen wat meer zwaarte hebben.
De stap is ruim en gemakkelijk. Alle getoonde veulens lieten een goed drafmechanisme zien, waarin sprake is van opdruk, goed achterbeengebruik en veel elasticiteit.
Veel veulens vertoonden een opmerkelijke schrale conditie.
De kwaliteit van de bediende merries kan gemiddeld worden genoemd.

Kort samengevat: matig tot voldoende ontwikkelde, rijtypisch gebouwde veulens, die zonder uitzondering, met kracht en veel souplesse draven. Het achterbeen is veelal klein gehoekt.
Getoond: 18 veulens uit 83 dekkingen.

Afstammelingen 1997 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Farrington voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2001 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Farrington voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Een langgelijnde, fors ontwikkelde, evenredig gebouwde, rijtypische hengst met goed gesteld beenwerk, dat voldoende kwaliteit heeft.

Keurverklaring 2002 (januari)
De combinatie van Wellington en Doruto bracht in Farrington een hengst die tijdens zijn aanlegtest veel aanleg voor de dressuur liet zien. Dat de Nimmerdor zoon Wellington beweging heeft doorgegeven zal inmiddels genoegzaam bekend zijn. De waarde van Doruto als het gaat om de specifieke aanleg voor de zwaarste dressuuroefeningen is ongeëvenaard. Groot is het aantal Doruto nakomelingen dat internationaal is uitgekomen in de Grand Prix, zoals Ideaal, Barbria, Chevalier, Carramba, Urion, Philip en Robby.
Helaas is Farrington vanwege een blessure zelf niet in de sport uitgebracht, hetgeen echter niets afdoet aan zijn genetische waarde, die overduidelijk leert dat van deze relatief jonge hengst dressuurpaarden verwacht kunnen worden. Van Farrington lopen enkele tientallen nakomelingen op M- en Z-niveau in de sport. Enkele producten zijn reeds doorgestoten naar ZZ-niveau, waaronder Luigi, L-Edition, Muffin, Michigan en Menneke.
Van Farrington zijn inmiddels 70 merries opgenomen in het stamboek. Daarvan zijn 35 ster (waaronder Perey, nationaal reserve-kampioen van 2001) en 9 keur verklaard.

Afbeelding