Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, daarbij vind ik nog een heel groot verbeterpunt dat de merrie lichtjes toontredend stond en het veulen kaarsrecht is. We hebben ook een Jazz uit diezelfde merrie en die heeft daar minder aan verbeterd. Verder geef je aan een paard voor de sport te willen fokken, daarbij is naar mijn mening een franse stand eerder een voordeel dan een nadeel....
.
Venetia schreef:Ik zag net dat Obelisk helaas wel een gebogen achterbeen vererft ( bij zijn veulenrapport althans). Ik vind het verder wel een aansprekende hengst, al heb ik laatst iemand een bemerking horen maken over de karakters van Obelisk-nakomelingen. Maar ik heb het idee dat dat over iedere goed presterende hengst wel eens gezegd wordt, dus ik zou hem daarom niet laten staan.
Venetia schreef:Slap zou ik niet gelijk zeggen, het zijn geen "gelderse stampers". Misschien is het ook meer de bewegingsvorm die volgens mij erg goed is maar niet gelijk kracht uitstraalt, eerder ruimte en dragen. Er zijn wel een paar opgewonden standjes bijKrack C nakomelingen vind ik eigenlijk zonder uitzondering ontzettend mooi. Ze zijn wel vaak wat slap en druk heb ik de indruk. Maar wel ontzettend veel tritt in de benen! Mijn indruk was eigenlijk dat Krack juist sterke merries nodig had en zelf bloed toevoegt, maar misschien heb ik dat verkeerd gezien.. Na jarenlang voornamelijk springhengsten bekijken is dressuurhengsten uitkiezen ook wel een omschakeling moet ik zeggen..

rosan1234 schreef:Hoi, Mij lijkt Scandic een geschikte keuze voor je merrie. Scandic is een Solos Carex x Amiral en dat is bloed dat niet zoveel voor komt in Nederland. Dus bij een merrieveulen heb je daarna met het fokken weer heel veel keus in de nederlandse hengstenstapel waar veel Ferro, Flemmingh en Jazz bloed is. En een hengstveulentje is weer interessant voor de opfokkers, omdat ze dan weer wat nieuw bloed hebben op de hengstenkeuring.
Over de stap van Scandic zou ik me niet zoveel zorgen maken. Een jury die Scandic nog niet kent is geneigd om hen een hoger cijfer voor de stap, dan de Nederlandse jury's. OK Scandic zal wellicht nooit een 8 voor het stappen krijgen, maar hij draaft en galoppeert natuurlijk wel voor een 8 !!
Succes met je keuze en groetjes van Rosan
Nee ben er geen fan van.

(Shockemohle stond zelf stiekum achter zich op de poort te kloppen als de hengst lanskwam
)VValar schreef:Scandic....Nee ben er geen fan van.
Graag zou ik wat meer informatie over Venetia willen hebben. Is ze bijvoorbeeld wijdt of nauw van achteren? En hoe is haar bouw? Heet ze een wat smallere/luxere uitstraling of is ze juist wat grover/forser gebouwd? Misschien zou een jaar onder het zadel de hengst keuze vergemakkelijken. Je weet dat jouw merrie braaf in de omgang is maar hoe is ze onder het zadel? Het kan zo een totaal ander paard zijn en als zij bijvoorbeeld erg heet is onder het zadel zou ik toch voor een wat rustigere hengst gaan.
Is Sandreo geen optie voor jouw Jazz merrie? Dan zit je toch meer in het Duitse bloed en ik denk dat dit paard een goede aanvulling kan zijn op jouw merrie. Ook heb je dan natuurlijk het Flemmingh bloed gecombineerd. Zeker als jouw merrie wat nauwer is van achteren biedt Sandreo de uitkomst; hij gaat namelijk iets wijdt van achteren. Maar omgekeerd is natuurlijk niet bevordelijk. Als Venetia al de neiging heeft om iets wijdt om te gaan, dan zou ik Sandreo niet aanraden. Ook zwaait Sandreo rechtsvoor licht uit maar of hij dit ook doorgeeft aan zijn nakomelingen weet ik niet.
Verder vind ik D-Day (Donnerschwee (Donnerhall) x Welt As St.Pr.H. x Goldpilz St.Pr.H.) een aansprekende dressuur hengst. Hij loopt goed bergopwaarts en ook onder het zadel bewijzen de D-Day nazaten zich telkens weer. Goed bespierde en gelijnde paarden, die zich in de basisgangen zuiver, lichtvoetig en in goede balans bergopwaarts presenteren. Zijn nakomelingen tonen een zeer goede galop en zijn driejarige dochter behaalde in Zweden de kampioenstitel met de uitmundende cijfers voor stap: 8, draf en galop: 10. Als je de galop van jouw merrie verbeterd wilt zien, is dit misschien een goede keuze. Maar ik weet niet of de kleur jou wat uit maakt? Ik denk het niet want jullie hebben immers ook 2 schimmel merries op stal staan. D-Day is namelijk een schimmel.
Heb je wel eens aan Rosario (Rubinstein I x Castro x Luxus) gedacht? Dan zit je wederom richting het Duitse dressuurbloed. Rosario is een Duitse dressuurkampioen hengst die alle drie de basisgangen ruim voldoende beheerst, met name de stap en de galop is goed ontwikkeld. Wederom een aanvulling op de gangen van Venetia.
Beide hengsten staan overigens bij De Ijzeren Man.
Rhea schreef:Rosario zou ik je niet zo snel aanraden, ik heb hem vandaag voor de 2e keer in levende lijve gezien. Wat me opviel:
Super karakter, hoe harder het publiek te keer ging hoe fijner hij liep.
Zeer functionele bewegingen maar absoluut niet spectaculair.
Mooie verhoudingen maar wel echt een beer van een paard, dat vond ik vorige keer niet, in 2 jaar tijd is hij wel erg fors geworden.
Hij zou van mij achter iets spectaculairder mogen zijn, bij de nodige aanmoediging kwam dit er wel uit, echter heb je niet altijd een joelend en fluitend publiek om je aan te moedigen(Shockemohle stond zelf stiekum achter zich op de poort te kloppen als de hengst lanskwam
)
Ik vond het eigenlijk een fijn sportpaard maar geen dekhengst, daar komt ook nog bij dat ik afgelopen jaar veulens van hem heb gezien uit redelijke merries, die totaal niet verbeterd waren.
Ik zal morgen wat foto's proberen te plaatsen, weet niet of ze duidelijk geworden zijn, was erg donker in de hal.
Fokken blijft altijd gokken dus garantie op een goed of verbeterd veulen heb je toch nooit. Wat jij over Rosario zei dat hij wat minder spectaculair liep totdat het publiek begon te juichen: wat er niet in zit komt er ook nooit uit. Als de gangen flut zijn zal het paard niet direct geweldig gaan lopen omdat het publiek zo mooi klapt. Ik denk daarom dat met de juiste rijtechnische ontwikkelingsmogelijkheden voor deze hengst, dit ook zeker beter tot uitdrukking komt. Sammie schreef:
Ik ken paardenfokken wel degelijk, maar ik dacht dat jij die virtueel dekken link bedoelde