Supplementen, gelooft men er in, of lariekoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Supplementen, gelooft men er in, of lariekoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:03

Neem als voorbeeld Pavo Fertile. Dat is ter verbetering van de hengstigheid, een betere vruchtbaarheid en verlaagt de kans op vroeg embryonale sterfte.
Zo zijn er nog andere soorten op de markt die hier en daar aan kunnen bijdragen.

Ik ben eigenlijk toch best benieuwd of jullie idd supplementen toedienen, of juist helemaal niet omdat je het onzin vind.
(supplementen passend bij de fokkerij wel te verstaan)

ART_UMA

Re: Supplementen, gelooft men er in, of lariekoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:00

Ik probeer te voeren volgens de resultaten van het onderzoek uit wageningen "merrie - voeren - veulens" heet het geloof ik. Daar staat bv voor 10 mnd drachtig:
VEP 5585
VREp 560
Ca 45
P 30
Mg 13
Cu 240
Zn 600

Er is volgens mij geen merrie brok waar deze aanbevolen hoeveelheid koper (Cu) in zit, daarom een supplement.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:05

Dat is dan een aanvulling tijdens de drachtigheid?
Is dit voor jouw iets wat je standaard doet omdat het voor jou resultaat geeft?

Mijn vraag was iets meer gericht op de periode totaan het laten dekken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:15

holly schreef:
of juist helemaal niet omdat je het onzin vind.
(supplementen passend bij de fokkerij wel te verstaan)

Inderdaad het laatste.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:32

ceasario schreef:
Inderdaad het laatste.

Voer je merriebrok?
Daar zit toch wat extra's in dan in gewone brok. En als je niet aan merriebrok zou kunnen komen, dan zou je de tekorten van gewone brok toch aanvullen met een supplement?

Ik wel iig. Met rijden heb ik het resultaat al gemerkt (betamag 12, tegen kijkerigheid Schijnheilig ). Dikke benen of vochtophopinkjes zijn verleden tijd met zwavel. Mijn paard veel blijer met Maxh.
Resultaten die voor mij echt merkbaar zijn, omdat mijn paard zienderogen is veranderd.
Waarom zou dat in de fokkerij niet zo zijn?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:39

holly schreef:
Dat is dan een aanvulling tijdens de drachtigheid?
Is dit voor jouw iets wat je standaard doet omdat het voor jou resultaat geeft?
Inderdaad in de drachtigheid, het onderzoek was in relatie tot OCD, botgroei etc. ik ben er niet gelijk overtuigd dat wat de voer maker levert toereikend is, dat is voor hen toch vaak een zaak van compromissen (en geld).

Van een aantal sport paarden en een "pis merrie" weet ik dat supplementen gebruikt zijn en helpen.

Alxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:54

.Tsja, ik geef m'n paard gewoon basisbrok en daar loopt ie goed op, maarja, het is dan ook een ruin Pling . Daar gaat dit niet echt over, dus... Maargoed, ik zou niet weten hoe het met supplementen zit. Wat ik alleen raar vind is dat ze het effect van een 'pis-merrie' kunnen weghalen. Ik kan me voorstellen dat ze dat doen door op verschillende dagen verschillende doses van voer geven, die kloppen met de cyclus van een merrie ('de pil' bij de mens). Ik kan me voorstellen dat dat helpt, maar om nou elke dag dezelfde hoeveelheid te geven... Is er hier iemand die een pis-merrie heeft en mij kan vertellen of die merrie ook anders doet als ze níet hengstig is? Ik vind het wel interessant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:45

Toen ik mijn merrie kocht was ze al 2 jaar niet drachtig te krijgen. Ze is bij mij de wei in gegaan met andere paarden en ik heb pavo fertile gevoerd. Ze was in 1 keer drachtig. Afgelopen jaar heb ik het voor de zekerheid weer gevoerd en weer in 1 keer drachtig.
Mijn zus heeft haar nerveuze paard wel pavo nervo gevoerd en dat verschil kon je ook heel goed merken.
Ik voer geen merriebrok maar een supplement(mare plus). Een merrie/veulen heeft volgens mij wel degelijk extra koper e.d. nodig. Mijn merrie is ook al wat ouder.
Ik weet niet of het werkelijk helpt, maar 2 keer in 1 keer drachtig, ik voer het dit jaar gewoon weer.
Onzin vind ik supplementen zeker niet, het is misschien in sommige gevallen overbodig.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:14

Dus in feite Janna19 ben jij ervan overtuigd dat Pavo Fertile jou merrie heeft geholpen met het drachtig worden? Dat wil dus zeggen dat jij twijfeld of het zonder ook was gelukt?

ART_UMA, zoiets is toch niet bewezen? Is dat dan voor je eigen geruststelling dat je je voeding zo samensteld, of merk je ook echt enig verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:21

Ik zeg niet dat ik overtuigd ben. Bij een paard met een lichamelijke afwijking zal zo'n supplement niet baten. Mijn merrie is gezond en werd toch 2 jaar niet drachtig, bij mij de afgelopen 2 jaar de eerste inseminatie al. Combinatie gras, supplement en weidegang denk ik.

Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat supplementen wondermiddelen zijn(ze worden nieteens altijd juist toegepast) maar ik vind het ook kortzichtig om te zeggen dat het larie is.

En het verband tussen ocd en voeding is volgens mij inmiddels wel wetenschappelijk bewezen?!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:57

Missouri schreef:
ceasario schreef:
Inderdaad het laatste.

Voer je merriebrok?
?

Nee en ook geef supplementen , allemaal nooit gedaan.

4 kg basisbrok ,kuil en op tarwestro./dag
Zomers , 4 uur goede wei 3 kg basisbrok plak hooi en op tarwestro./dag.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:58

ceasario schreef:
4 uur
goede
wei

Nothing beats mother nature Ja Haha! Haha!