paard op 22-jarige leeftijd dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

paard op 22-jarige leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:48

ik vraag het hier maar even ik weet niet of het goed staat..
wij krijgen binnen kort een nieuw paardje van 22 maar die gaan ze gelijk laten dekken..is dit niet zielig om nog op 22 jarige leeftijd te dekken??
zou dit paard het nog aan kunnen..??
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-02-05 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

supersambo

Re: KAn dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:14

dat ligt er aan.. als de merrie nog in goede gezondheid is en ze heeft vaker veulens gehad dan moet het wel kunnen

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:25

ja het is een fokmerrie..

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:18

Als hij gezond is en ze heeft bij haar laatste veulen nergens last van gehad en haar avhterbenen zijn ook nog goed kan het gewoon. Ik denk dat de dierenarts dat het beste kan zien. Maar die achterbenen let daar goed op!! Wij hebben nl ook een merrie en haar laatste veulen was een ramp! Haar voorbenen waren nog als een jong springpaard zij de DA maar die achterbenen waren helemaal versleten en dat veulen was te zwaar voor haar. Op het laatst kon ze niet meer lopen en moest ze op 1 plekje in de wei blijven staan heel zielig. Het heeft een hele tijd geduurd voordat het weer goed kwam maar nu bokt en gallopeerd ze weer vrolijk door de wei. Maar als ze in de winter op de bevroren wei gaat liggen en ze blijft een poosje liggen kan ze niet meer opstaan en moet ze afgemaakt worden. Dus let op die achterbenen!!!!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:26

okee ik ga er op letten..!!
superr bedankt..!!

Sasjuh89

Re: paard op 22-jarige leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:30

Een merrie op 22 jarige leeftijd dekken heeft denk ik niet zo veel succes. Vanaf hun 13e jaar worden ze al minder vruchtbaar. Ik weet natuurlijk niet wanneer deze merrie haar laatste veulen heeft gehad, maar als ze drachtig word vind ik het zeer knap Ja

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:54

Sasjuh89 schreef:
Een merrie op 22 jarige leeftijd dekken heeft denk ik niet zo veel succes. Vanaf hun 13e jaar worden ze al minder vruchtbaar. Ik weet natuurlijk niet wanneer deze merrie haar laatste veulen heeft gehad, maar als ze drachtig word vind ik het zeer knap Ja

Ik heb een merrie van 23 jaar en die is nu drachtig van haar 18e veulen.
Zolang je geen jaar overslaat, dat ze dus elk jaar drachtig zijn is er weinig probleem. Als ze een jaar niet vol zijn geweest op die leeftijd kan je het meestal wel vergeten.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:55

Okeej Lachen dat wist ik dus niet Knipoog