wielkopolski

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halina

wielkopolski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:21

Ik ben op zoek naar informatie over het ras Wielkopolski en dan voornamelijk foto's.

Mijn paard komt uit Polen en qua bouw lijkt ze wel op een Wielkopolsi (ze stond vandaag naast een Wielkopolski met stamboom en de bouw was hetzelfde) alleen klopt haar hoofd niet.
Wielkopolski hebben een klein hoofd maar Halina heeft juist een groot hoofd.

Ik heb op internet gezocht naar informatie maar er is maar heel weinig te vinden.

Groetjes Miriam

Toushie

Re: wielkopolski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:44

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:28

Volgens mij is het Italiaans, ik versta er nl best wat van doordat het zo op Spaans gelijkt.
@ Halina: als je vertaalproblemen hebt hoor ik het wel, ik wil altijd even voor je kijken of het aan mijn collega-romanisten met andere optievakken vragen.
Ik kijk vanavond naar die boeken!

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:35

Dank je wel voor de link!

Ik zal je wel even pb-en Caro thnx!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:25

wielkoPOLSKI is dus een Pools stamboek zoals de naam al vermeld. Bij alle paarden die bij dit stamboek staan ingeschrven bestaat hun levensnummer uit 'kwlkp' en dan een 4-cijferige code. Probeer even op www.allbreedpedigree.com een paar namen in te typen en kijken wat je vind en anders via google. Succes!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:58

Halina schreef:
Dank je wel voor de link!

graag gedaan(als je tegen mij had) Bloos

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:31

Wat wil je weten? Mijn moeder heet namelijk Halina is alleen geen wielkopolskipaard uiteraard.
Haha! Clown

Maar goed wat wil je weten oorsprong bloedlijnen fokdoel?

Zie mijn onderschrift kan pools lezen en praten dus artikelen vertalen is geen probleem, ik heb naslagwerken liggen en boel fotos aangezien ik in Polen heb leren paardrijden Knipoog

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 08:29

gabrycha schreef:
Wat wil je weten? Mijn moeder heet namelijk Halina is alleen geen wielkopolskipaard uiteraard.
Haha! Clown

Zie mijn onderschrift kan pools lezen en praten dus artikelen vertalen is geen probleem, ik heb naslagwerken liggen en boel fotos aangezien ik in Polen heb leren paardrijden Knipoog

Grappig dat je moeder ook Halina heet. Is dat een poolse naam?

Ik wil eigenlijk alles weten over de wielkopolski. De oorsprong, de geschiedenis, de rassenstandaard en als je achter aantal grote bloedlijnen kan komen zou dat ook erg mooi zijn!
Ook wil ik graag aantal foto's zodat ik Halina daarmee kan vergelijken.

Heel erg bedankt alvast! Kusje

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:17

ik heb hier een keer een wielkopolski gehad en hier zijnw at foto's van hem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:23

You've got mail Clown

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:31

Halina schreef:
gabrycha schreef:
Haha! Clown

Grappig dat je moeder ook Halina heet. Is dat een poolse naam?

Ik wil eigenlijk alles weten over de wielkopolski. De oorsprong, de geschiedenis, de rassenstandaard en als je achter aantal grote bloedlijnen kan komen zou dat ook erg mooi zijn!
Ook wil ik graag aantal foto's zodat ik Halina daarmee kan vergelijken.

Heel erg bedankt alvast! Kusje

Ja mijn moeder is geboren in Polen en Halina spreek uit als galina is een echte poolse naam.

Wielkopolski paard is een samensmelting van diverse paardenrassen, het is een type en geen ras. De naam is afkomstig van het gebied Wielko Polska zeg maar een soort provincie, Wielko betekend groot dit heeft weinig met de stokmaat te maken. Je hebt namelijk ook Mala polska dit is ook een district maar dit is een ander type met een aparte registratie en een ander stamboek en andere regelement.
Polen kent een lange bewogen geschiednis, buurlanden zoals duitslan en rusland lagen contant op de loer, die hefet de paardenfokkerij daar ook ijn beinvloed. In het toenmalige Oost Pruisen het gebied wat nu Noordoost polen is en een stukje (wit)rusland werder Trakheners gefokt, zuiver zoals we die nu in duitsland kennen. Kadyny en Liski waaren stoetereijen die nu nog bestaan die vroeger werder gebruikt zuivere trakheners te fokken. Nu gaan er meerdere verhalen rond, de Duitsers wilden nadat oost pruisen werd ingelijfd bij Polen de poolse trakheners geen erkenning geven en andere is dat de polen zelf niet meer bij duitse stamboek aangesloten wilden zijn, aldus oud directeur van Kadyny. Het elandgewei brandmerk werd of voor de helft gebrand of omgezet tot een gewei met een boei erdoorheen.Dit is tevens het brandmerk van de kwlkp. echter die trakheners samen met het oostpruisische paard, hannoveraans bloed, volboed en arabisch bloed gezorgd voor de ontwikkeling van kwlkp.
De oostrpuis is eigenlijk dat wat overbleef van de populatie na de 1e en tweede wereldoorlog wat de naam trakhener niet mocht dragen.
Tegenwoordig worden er zeker niet alleen kwlkp paarden gefokt in Polen, er is genoeg buitenlands bloed aanwezig, of hun sterke harde paarden met goed karakter daar nu beter van worden is maar de vraag...
Enkele grootheden binnen de fokkerij zijn Kobryn en Aragonit geweest, verder is Ogar noemenswaardig. Ik heb de kwlpk als enorme werkwillige paarden ervaren met mooi zuiver beenwerk iets beknopt in de gangen maar een superkarakter.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 08:52

Dank je wel voor je verhaal! Tot zo ver gingen ze niet op het internet. Alleen dat er iets van trakheners in zat en dat er veel gerommeld is en dat het daarom een soort van mix geworden is.

gabrycha schreef:
Ja mijn moeder is geboren in Polen en Halina spreek uit als galina is een echte poolse naam.

Hm dan spreken wij Halina verkeerd uit. We hebben namelijk ook een andere pool staan die Galina heet.
Ach ik vind het met de H ook leuk klinken Haha!

Halina en Galina zijn trouwens niet werklustig. Ze liepen eerst in een tweespan van de man van de paardetrams in Delft maar die heeft ze verkocht omdat ze niet werklustig genoeg waren.
Maar ik denk dat Halina en Galina niet zuiver zijn. Het zullen wel mixjes zijn.
Maar wel leuke mixjes Haha!

Nogmaals dank je wel Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:57

Bloos zit ik helemaal die foto's op te zoeken....heb je het alleen over een naam... Haha!

even over die h/g uitspraak,
ik heb jaren in een ziekenhuis gewerkt waar de anesthesisten polen waren(geen fijne mensen)...

en het was altijd Gallo(hallo),

we hadden een broeder die henk heette,en op een dag werd over de intercom geroepen Genk ik gep je Gulp nodig... Haha!

maar ik hoop toch dat je wat hebt aan de foto van mjn wielkopolski..

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:05

kimmie261 schreef:
Bloos zit ik helemaal die foto's op te zoeken....heb je het alleen over een naam... Haha!

Bloos ik dacht dat ik daar op gereageerd had. Ik schaam me diep Bloos

Heel erg bedankt voor je foto's!
Leuk een bonte! Ik ga zo even vergelijken met Halina.

Wat voor karakter had jouw paardje?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:23

kimmie261 schreef:
:o zit ik helemaal die foto's op te zoeken....heb je het alleen over een naam... Haha!

even over die h/g uitspraak,
ik heb jaren in een ziekenhuis gewerkt waar de anesthesisten polen waren(geen fijne mensen)...

en het was altijd Gallo(hallo),

we hadden een broeder die henk heette,en op een dag werd over de intercom geroepen Genk ik gep je Gulp nodig... Haha!

leuk ik houd ook niet van rasechte groningers en friezen.... Clown
Ik ben het ook beu dat polen vaak in een negatief plaatje komen te staan maar das mijn bescheiden mening!Jammer dat ik altijd wel iets negatiefs lees

Ik denk Halina dat je paarden gewoon lui gewerkt zijn, onder de kwlkps zijn uiteraard ook hele gewone paarden!
De paarden die ik ken zijn hele fijne sportpaarden met een zeer goed karakter. hengst of merrie Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:01

ik snap het even niet...bedoel je nu mensen of paarden???

ik heb 10 jaar samen gewerkt met 3 poolse anethesisten...er waren er 2 best aardig van hoor...

1 ervan liet de kat van de buren inslapen,nadat ze hem iedere dag gelokt had met eten,maar toen ie bleef komen vond ze hem toch wel vervelend...

verder was dat best een lieve vrouw...

de ander was een best aardige man,maar beetje rare ideeen,zo was het nooit bewezen dat er veel joden waren vergast in de oorlog,en het uithuwelijken moest maar ingevoerd worden,dat verliefd worden was maar niets..

nr 3 wil ik het niet eens over hebben....

maar...we hebben een goede vriend die zelfs een huisje heeft gekocht in polen,die is helemaal mesjogge van dat land en de mensen...

dus ik zal de verkeerde wel zijn tegen gekomen..

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 09:53

gabrycha schreef:
Ik denk Halina dat je paarden gewoon lui gewerkt zijn, onder de kwlkps zijn uiteraard ook hele gewone paarden!
De paarden die ik ken zijn hele fijne sportpaarden met een zeer goed karakter. hengst of merrie Haha!

Ik heb maar 1 paard Haha! Ik denk dat Halina idd wel lui gewerkt kan zijn. Ze is 10 jaar manegepaard geweest en ze heeft iig op het laatst veel in de beginnerslessen voor kinderen en volwassen gelopen omdat ze zo betrouwbaar en rustig is.
Ik kan me voorstellen dat elke keer hetzelfde werk behoorlijk saai is Clown

Ik heb haar nu samen met iemand anderhalf jaar geleasd en het word al iets beter hoor.
Ze doet nu ook veel meer haar best voor ons.

Het is gewoon een super paard Pling

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:07

Ok mooi!

En voor Kimmie is geen aanval maar het stond er een beetje raar.... Haha!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:26

Het Wielkopolski paard is een Pools warmbloedpaard dat ontstaan is uit kruisingen met Trakehners, Oost Pruisische paarden, volbloeden en Arabieren. Een aantal Poolse fokkers maakt tevens gebruik van het “Silesiena” paard, een ander Pools paardenras, om zwaardere en rustiger paarden te krijgen die (nog) beter geschikt zijn voor het aangespannen rijden.
Het Wielkopolski paard meet gemiddeld 1.60-1.70meter. Het heeft een goed geproportioneerd en gespierd lichaam dat middelzwaar tot zwaar gebouwd is. Door hun geweldige uithoudingsvermogen zijn zij zeer geschikt om lange buitenritten mee te maken. Ze presteren echter ook goed in de springsport, de dressuur en het aangespannen rijden. Het is een rustig en dapper paard, dat zeer veelzijdig gebruikt kan worden.

Ook maar gekopieerd van een site,, wou er zelf ook wel wat over weten Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 00:21

liekieJ schreef:
Het Wielkopolski paard is een Pools warmbloedpaard dat ontstaan is uit kruisingen met Trakehners, Oost Pruisische paarden, volbloeden en Arabieren. Een aantal Poolse fokkers maakt tevens gebruik van het “Silesiena” paard, een ander Pools paardenras, om zwaardere en rustiger paarden te krijgen die (nog) beter geschikt zijn voor het aangespannen rijden.
Het Wielkopolski paard meet gemiddeld 1.60-1.70meter. Het heeft een goed geproportioneerd en gespierd lichaam dat middelzwaar tot zwaar gebouwd is. Door hun geweldige uithoudingsvermogen zijn zij zeer geschikt om lange buitenritten mee te maken. Ze presteren echter ook goed in de springsport, de dressuur en het aangespannen rijden. Het is een rustig en dapper paard, dat zeer veelzijdig gebruikt kan worden.

Ook maar gekopieerd van een site,, wou er zelf ook wel wat over weten Knipoog

Lees hierboven eens weet namelijk van insiders en dan heb ik het over mensen binnen het stamboek fokleiders ed dat deze info niet geheel juist is

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:33

Ik heb eens zo'n paard gereden. Hij had ook een aparte naam: Kasjuz. Helemaal pikzwart met een inimini wit puntje op zijn voorhoofd! Heel lief... beetje lomp, maar wilde wel werken! Hij staat volgens mij te koop.....