ff een vraagje over een tinkerveulen van 8,5 mnd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

ff een vraagje over een tinkerveulen van 8,5 mnd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 13:48

Hallo,
Ik ken een heel leuk veulen van 8,5 maanden.
Het is een tinkerhengstje.

Nu is mijn vraag:
Je mag dit veulen nog niet longeren he?
want dat wordt namelijk al gedaan. Boos!
Ook laten ze hem al aan dekens wennen, terwijl hij nog niet voetjes kan geven. Hij vind veel dingen nog eng.

De hengsten keuren zijn wel al verweg.
Hij probeerde me net nog te bijten een keer, maar toen heb ik hem gecorrigeerd. Hij is wel al heel sterk.

Ook vind ik zijn groei niet normaal.
een tinkerveulen van 8,5 maanden die al 1.30 is.
Ik denk dat dit niet echt klopt, weet het niet zeker.

Ze leerde hem ook pas na 7 maanden aan een halster te lopen.
Dit vind ik zelf laat.

Ik heb er wel iets van gezegt tegen de verzorgster (meisje van 15), maar die geeft de eigenaar weer de schuld.
De eigenaar doet er niks mee en laat alles aan ons over, zegt ze.
Het enigste wat de eigenaar heeft gedaan (wat ik tevens raar vind) is toen hij 4 maanden was een emmer op zijn kont gezet.

Ik vind het maar raar allemaal.
Wie gaat nu fokken terwijl je er toch niks mee doet.
Direct nadat Spirit geboren is, hebben ze Gentle weer gedekt.
En als het nieuwe veulen een hengst wordt, moet Spirit weg.

Ik vind het allemaal maar raar.

Graag jullie reacties.
(Ps. het gaat om het veulen dat mijn avater is)

Groetjes Marijke

Nicky_

Re: ff een vraagje over een tinkerveulen van 8,5 mnd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 13:51

zag bij jullie andere topics, dat de schofthoogte toch wel kan. Ach gut

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:33

hoi, die schofthoogte kan prima hoor Knipoog
longeren vind ik erg slecht voor zo'n jong dier. aan dekens laten wennen kan trouwens op die leeftijd prima hoor! 8 maanden is oud genoeg daarvoor (er bestaan zelfs veulendekens)dat ze pas met 7 maanden zijn begonnen om hem aan het halster te laten wennen is erg laat, vooral omdat hij nu stukken sterker is, en ook niet gek is. zelf zorg ik ervoor dat op dag 2 voor het eerst het halster opgaat.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:44

bedankt!
heb gisteren nog het een en ander gelezen.
weet nu ook al meer.

Groetjes Marijke

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:58

Je mag een veulen best longeren. Als je het maar spelende wijs doet. Het mag dus niet vermoeid raken. Dus soms een rondje kan geen kwaad. Er zijn namelijk ook heel veel veulens die met hun moeder mee gaan op een buiten rit onder het zadel of met de kar. Die zijn dan vast geknoopt aan hun moeder. Ook het oefen met een deken kan geen kwaad. Ze moeten alleen oppassen dat ze het veulen niet teveel in een keer willen laten doen. Dit is namelijk een fout die veel paardenhouders/verzorgers maken eerst niets en dan in eens heel veel. Een veulen kan snel veel dingen leren maar ik ook heel veel tijd nodig om wat hij geleerd heeft te verwerken langer dan een volwassen paard. Maar oefen nooit langer met een veulen dat nog geen vier maanden oud is langer dan een kwatier zonder zijn moeder er bij. Een halster kun je het best meer beginnen als het veulen voor het eerst naar buiten gaat of dit moet langer dan een paar dagen zijn.
En het best is ook om dan het gelijk te leiden. De eerste dagen kun je hem vaak nog gemakkelijk aan. En je kunt een veulen goed dingen samen met zijn moeder leren (nadat ze goed tijd hebben gehad om aan elkaar te wennen en de moeder jou ook goed toelaat en vertrouwd met het veulen). Samen langs de weg, samen over een stuk plastic, samen kijken naar een blaffende hond, enz. Dit moet de moeder natuurlijk wel goed kunnen. En elk veulen is verschillend en heeft zijn eigen tempo dus kijk gewoon goed naar het veulen en natuurlijk de moeder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:35

mamauba schreef:
Je mag een veulen best longeren. .

Hier heb ik op z'n zachts gezegd grote moeite mee Boos!

3 jaar is vroeg genoeg om te longeren ! als de botten lekker uitgehard zijn. Een veulen van 8 mnd hoeft niet meer te kennen dan aan een halster meelopen en voetjes te geven, de rest komt vanzelf !

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:59

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb het niet over echt longeren maar af een toe een rondje. Dit is niet verkeerd voor een veulen. Heel veel mensen wachten tot hun paard 3 jaar is en dan moet het binnen drie maanden alles kunnen want dan willen ze ineens rijden. Als je ze al wat dingen spelende wijs leert kunnen ze als ze drie zijn rustig aan het zadel wennen (of tuig) en hebben ze geen moeite meer met de comando's en de lijnen. Want een zadel en ruiter maakt bij de meeste paarden genoeg indruk.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:50

Om je veulen vast aan dingen te laten wennen is niks mis mee. Maar longeren kan je nog niet. Dit is veel te vroeg. En je veulen aan de moeder vast knuppen vind ik al helemaal gevaarlijk. Stel dat de moeder ergens van schrikt en er vandoor gaat, kan het veulen het niet bij houden en wordt gewoon meegesleurd. Levensgevaarlijk is dat!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:59

veulen aan de hand mee uit rijden oid is niet meer dan normaal

een keer een rndje aan de longeerlijn is het probleem niet, maar voordat een veulen het begrijpt, ben je al weer aardig wat rondjes verder. Dit is lichamelijk en geestelijk belastend.
Lange rechte stukken lopen is natuurlijk en overbelast gewrichten en pezen niet.
Ik laat die kleine van mij gewoon elke avond even los in de binnenbak. Soms alleen, soms met een ander. En dan vliegt ze vanzelf alle kanten op. Kan ik ondertussen eten klaarmaken, stal opstrooien etc etc

Over stokmaat, zij is een kruising tink, en meet met 6,5 maand al 130