Dekken, veterinaire begeleiding, vaste prijs of los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Dekken, veterinaire begeleiding, vaste prijs of los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 13:24

Als ik het goed heb begrepen kun je tijdens het laten dekken van de merrie een vast bedrag betalen voor de veterinaire begeleiding, maar ook eventueel alles los.

Hele brutale vraag, wat heb jij gedaan en wat waren de uiteindelijke kosten?

MissHIS

Re: Dekken, veterinaire begeleiding, vaste prijs of los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:29

Ik heb mijn merrie naar een hengstenhouder gebracht waar ze een week ofzo heeft gestaan. Dat koste geloof ik 35 euro, en ik kreeg later een dierenarts rekening van 52.50 (3x rectaal onderzoek + btw). Thuis heb ik haar nog 2 keer laten scannen door mijn eigen dierenarts, weet daar de kosten zo niet van maar het was toch in combinatie met enten of wat anders.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:33

goede vraag, is precies wat ik ook wil weten! wat kost dat scannen precies?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:49

Voor een vast prijs afkopen is het verstandigst, maar niet meer bij elke hengstenhouder mogelijk helaas.
Doe je dat niet is het een oncontroleerbare kostenpost, die behoorlijk kan oplopen.
Ben voor 1x insemineren al een keer 271,- euro kwijt geweest omdat ivm diepvriessperma precies op eisprong moest worden geinsemineerd. De veearts heeft daarvoor 6x op moeten voelen (ja ja, een hele ervaren veearts op dat gebied, dus dat is het probleem niet). Goddank was ze de 1e keer drachtig, anders herhaald deze procedure zich natuurlijk.

Denk ook even aan eventuele verzendkosten. Ook die kunnen tamelijk oplopen, zonder dat je er erg in hebt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:24

Hou het toppic even in de gaten.
Had het laatst nog gevraagt op een ander forum.
Dus ben wel benieuwd na de kosten van het :

Verzenden van het sperma.
Het insimineren
Het scannen

Enz...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:48

Ik betaal dit jaar €150 per paard per seizoen voor scannen + insemineren + opvoelen.

Vorig jaar ben ik een stuk duurder uit geweest, ik woon op dezelfde weg als de dierenartspraktijk en heb de da's voor hun werktijd of tussendoor even binnen laten springen. Ze zijn zeker 15 keer geweest. Ik hield mijn hart vast maar de da was zo vriendelijk om € 175,- te rekenen. Dat viel mee maar ze was wel niet drachtig. Ik heb toen nog 1 andere da eraan gehad omdat ik geen vertrouwen in het werk van de vorige had...die heb ik €100,- moeten geven voor 1 keer hengstigspuiten op de kliniek en 2 keer insemineren, de zaterdag en de zondag. Helaas ook zonder resultaat.

Ik denk dat de goedkoopste oplossing ofwel naar een hengstenhouder brengen is, of gebr. de crom laten komen. Die insemineren alleen, hebben een ponyhengst bij en nemen het sperma mee, kost je € 50,- per seizoen.

Naast de kosten vindt ik de bijkomstigheden altijd vervelender...het aanwezig moeten "kunnen" zijn. Brengt stress op 't werk mee!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:36

Ik meende dat ik vorig jaar bij VDL stud ong 80 of 90 euro per merrie heb betaalt voor scannen ,het insemineren gebeurd door VDL zelf.......

Je hebt er dierenartsen met veel ervaring, en ik heb Gamora die in 1 keer drachtig was, 7 keer laten scannen, 3 keer in de week van inseminatie, en op 3/6/9/12/ weken dracht.....

Aangezien ik in de auto met trailer in 20 min ben bij de VDL Stud/paardenkliniek Bears.... Ga ik altijd scannen en worden de merrie's aan huis geinsemineerd....

Ideaal....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:52

als ik met vers sperma laat dekken dan betaal ik een vast bedrag aan mijn veearts ven 150€ voor de begeleiding van de merrie dat seizoen tot dracht is vastgesteld (ze zijn meestal wel snel drachtig ) op 1.5 maand ;Verleden jaar had ik er 2 met diepvries dan komt mijn eigen veearts ,hengstig spuiten ,de echo doen en als het de moment is dan gaan ze naar het inseminatiestation (kost daar ongeveer 160€ voor echos ,insemineren en verblijf van 5-6 dagen ) .Diepvries is thuis bijna niet te doen ,de merrie moet immers om de 4 uur gescand worden om het juiste tijdstip te bepalen!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:50

Mijn merrie is vorig jaar twee keer naar de hengst gebracht, het was de eerste keer niet gelukt.

85 eur DA hengstenhouder in totaal
150 eur voor stalling bij hengstenhouder (totaal 25 dagen)
70 eur eigen DA voor controlle scans (2x)
------
235 eur

Kennis op stal heeft alles laten doen door de eigen DA en die merrie was in 1 keer drachtig, totale kosten waren iets goedkoper.

Was het bij mijn merrie in 1 keer gelukt was ik voordeliger uit geweest, ondanks extra stallingskosten, was het bij mijn stal genoot niet in 1 keer gelukt was ze stukken duurder uit geweest.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:54

Ik betaalde altijd een vaste prijs. Ik geloof 125 gulden. Konden we onbeperkt komen scannen.
Inseminatie kosten had ik niet. Eenmalig verzenkosten van het sperma.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:22

Mijn gedachten is, als de merrie voor de eerste keer gedekt word, is het verstandiger om het als een pakket te doen, dan alles los.
Is dat een juiste gedachten?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:51

Mijn merrie is in Stroe geinsemineerd, maar daarvoor en daarna bij mijn eigen DA gescanned. Aangezien ik bij haar niet kan zien wanneer ze hengstig is heb ik zo'n "pakket" gekocht, was €92,50 en ik kon zo vaak ik wilde komen om te scannen. Ik ben bij dat ik dat gedaan heb, want we heben haar in totaal (ook voordat ze naar Stroe ging dus) 12 keer gescanned.

Ik denk dat het dus ook aan je merrie en jezelf en je "geluk" ligt.
Kan je duikelijk zien wanneer ze drachtig is? Wil je maar 1 of 2 keer scannen nadat ze geinsemineerd is en heb je geluk dat ze gelijk pakt, dan ben je misschien goedkoper uit alles los te deon.

Maar moet je merrie laten scannen op hengstigheid, wil je daarna 3 a 4 keer dractigheid checken, en heb je de pech dat ze pas na de 4e keer insemineren drachtig wordt, dan ben je blij dat je en pakket genomen hebt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:04

Nou tot nu toe span ik denk ik de kroon met ong €600 aan Da, stalkosten, onderzoeken e.d. zonder positief resultaat. Moet ik er wel bij zeggen dat het een moeilijke merrie was, dus een paar keer gespoeld, swap, da een paar keer laten komen, scannen, toen weggebracht, enz enz. En dan tel ik ook de €300 niet aan benzine en rijkosten nog niet mee omdat ik iemand moest vragen om heen en weer te rijden naar de kliniek/ hengstenhouder.

Vork

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:00

Naar onze ervaring komt het goedkoper uit om zelf het zaad te halen, en door een eigen DA te laten insemineren thuis.

Mijn merrie heeft vorig jaar enkele weken bij een hengstenhouder gestaan, en dat heeft een pak geld gekost en zonder positief resultaat; Toen ben ik ze gewoon gaan halen, ben ik zelf om sperma gegaan en heeft onze DA het in één keer gedaan. Die heeft dan twee keer gescand, en ze was dragend. De rekening was een PAK minder.