Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
inowa schreef:ik vind het ook niet kunnen hoor.
als de eigenaar zegt dat er de mooiste veulens uitkomen mag hij me wel vertellen waarom de vader afgekeurd is op zijn nakomelingen.
inteelt is alleen maar slecht.
er kunnen verschillende problemen met het veulen zijn of komen.
Ik vond het in elk geval een vrij ongeloofwaardig verhaal...
Maar dat staat denk ik los hiervan. Of het veulentje nou uiteindelijk een mooie kleur had weet ik niet eens. jeanke schreef:Het belgisch trekpaard was in den beginne ook niet vies van vader/dochter paringen om tot het vooropgestelde type te komen.
Het belgisch trekpaard kampt voor zover ik weet met nogal wat gezondheidsproblemen die heel goed te relateren zijn aan vergevorderde inteelt.gabyfedde schreef:Het Friese paard had zonder inteelt ook niet meer bestaan.
) maar Friezen hebben zeer zeker problemen!
Peterina schreef:Het kan geen schade geven aan de merrie.
Het gebeurt veelal in het wild zonder al te veel brokken.
De reden dat het niet vaker gedaan wordt in onze hedendaagse paardenstapel is omdat er genetisch risico in zit. Door hoe wij (mensen) nu ons paarden houden is in feite over de jaaaren de paardenstapel verzwakt. Wij fokken met beesten die, als ze in het wild leefde al lang in de paarden hemel zouden staan. Wij fokken, en houden in stand, de minder goede punten van een bepaalde ras, of kenteken, die 'wij' mooi vinden. Dit 'versterkt" en ankerd die eigenschappen in de genetica stapel.
Ik wil absoluut niet zeggen dat de merrie slecht door erfd maar stel dat zij (onzichtbaar) slechte eigenschappen van haar vader heeft geerd en deze gecombineerd met de dekhengst, haar vader, geeft je een veulen die een dubbel lading 'slechte' genen krijgt. Als de hengst al afgekeurd is op nakomelingen, dan betekend dit dat hij toch negatieve punten door geeft.
Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegt maar is de grond reden waarom de meeste fokkers niet ingaan op inteelt.
Nogmaals de merrie lijdt er niet onder, zij draagt haar kind en zet die op de wereld. Als je geluk hebt heeft de kleine alle goede eigenschappen van pa en ma (en ma's ma) geerfd en geen van de dubbel lading slechte.
:PRosita schreef:jeanke schreef:Het belgisch trekpaard was in den beginne ook niet vies van vader/dochter paringen om tot het vooropgestelde type te komen.
Heel slecht voorbeeldHet belgisch trekpaard kampt voor zover ik weet met nogal wat gezondheidsproblemen die heel goed te relateren zijn aan vergevorderde inteelt.
)