Gedekt door eigen vader

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Gedekt door eigen vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 08:09

Iedere zondag komt jenni bij ons in de bak rijden met haar verzorgpony devlin.
De stal waar devlin staat is iets verderop en daar hebben ze geen bak zodoende komt ze bij de stal rijden waar onze paardjes staan.

Een paar weken geleden was ze aan mij aan het vertellen dat er bij hun ook een merrie staat die drachtig is.
Ze heet JJ, misschien kennen jullie die wel van een foto?
Het is een appaloosa merrie, maar ik weet niet hoe groot.
Jenni vertelde mij dat de eigenaar van deze pony, de pony door haar eigen vader heeft laten dekken.

En hij beweert ook nog dat dat makkelijk kan en dat er de mooiste veulens uit voortkomen uit zo'n combinatie.
De vader van het veulen (en dus ook van de merrie) was ooit een goedgekeurde appaloosa hengst, maar in 2004 is hij afgekeurd op zijn afstammelingen.
Maar dat doet er nu niet toe, ik vraag me af in hoeverre het gevaarlijk/schadelijk is voor merrie en veulen dat de merrie door haar eigen vader is gedekt.
Ik vind dit echt niet kunnen, een mens wordt toch ook niet zwanger van haar eigen vader?
Die hengst zou het niks uitmaken, als het maar een hengstige merrie is, die springt er toch wel op.

Wat vinden jullie ervan? gedekt door haar eigen vader?

Eilinora

Re: Gedekt door eigen vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:36

ik vind het ook niet kunnen hoor.
als de eigenaar zegt dat er de mooiste veulens uitkomen mag hij me wel vertellen waarom de vader afgekeurd is op zijn nakomelingen.
inteelt is alleen maar slecht.
er kunnen verschillende problemen met het veulen zijn of komen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:42

Het is zeker niet juist. Maar ik denk niet dat je het aan het veulen kunt merken. Wat denk je dat er in het wild gebeurt? Eens in de zoveel tijd wordt de hengst verdreven door een sterkere hengst, zodat er weer nieuw bloed in de kudde komt. Denk dat in die tussen tijd de hengst echt wel op zijn dochter springt.

Ik ben er dus zeker tegen om dat gericht te doen, maar denk niet dat het al te veel kwaat kan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:06

Mijn appaloosamerrie komt ook uit zo'n merrie die een product is van vader op dochter. Moeder van mijn merrie is Blacklight (v. Sonny af Hojmark) en daar de moeder van is Flokje (v. Sonny af Hojmark). Sonny is preferent verklaard mede dankzij deze merries. De merrie die dus inteelt was is een stermerrie en heeft een goede bijdrage aan de fokkerij geleverd. Het kan dus wel.

En als de hengst een appaloosahengst is valt het ook niet mee. Er zijn nou eenmaal zeer weinig appaloosahengsten in de kleine en grote maat.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:12

er wordt wel vaker terug gefokt
Dat de hengst afgekeurd is op zijn afstammelingen wil niets zeggen
heb zelf een paard waarvan de vader van de moeder op die manier afgekeurd is en die moeder is ster keur sport elite wat wil het dus zeggen niet alle afstammelingen zijn slecht van zo'n hengt

Het is wel erg kort terug gefokt meestal slaan ze een generatie of twee over
Het wordt pas echt slecht als ze op dat veulen nog een keer de zelfde vader zetten

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:16

inowa schreef:
ik vind het ook niet kunnen hoor.
als de eigenaar zegt dat er de mooiste veulens uitkomen mag hij me wel vertellen waarom de vader afgekeurd is op zijn nakomelingen.
inteelt is alleen maar slecht.
er kunnen verschillende problemen met het veulen zijn of komen.

niet te zwart/wit denken : het grootste deel van de huisdierrassen zijn ontstaan door inteelt: de paring van gelijkaardige dieren resulteerde vroeger sowieso in kruising van dieren die dezelfde bloedlijnen hadden.
Het belgisch trekpaard was in den beginne ook niet vies van vader/dochter paringen om tot het vooropgestelde type te komen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:26

Het kan geen schade geven aan de merrie.
Het gebeurt veelal in het wild zonder al te veel brokken.

De reden dat het niet vaker gedaan wordt in onze hedendaagse paardenstapel is omdat er genetisch risico in zit. Door hoe wij (mensen) nu ons paarden houden is in feite over de jaaaren de paardenstapel verzwakt. Wij fokken met beesten die, als ze in het wild leefde al lang in de paarden hemel zouden staan. Wij fokken, en houden in stand, de minder goede punten van een bepaalde ras, of kenteken, die 'wij' mooi vinden. Dit 'versterkt" en ankerd die eigenschappen in de genetica stapel.
Ik wil absoluut niet zeggen dat de merrie slecht door erfd maar stel dat zij (onzichtbaar) slechte eigenschappen van haar vader heeft geerd en deze gecombineerd met de dekhengst, haar vader, geeft je een veulen die een dubbel lading 'slechte' genen krijgt. Als de hengst al afgekeurd is op nakomelingen, dan betekend dit dat hij toch negatieve punten door geeft.
Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegt maar is de grond reden waarom de meeste fokkers niet ingaan op inteelt.

Nogmaals de merrie lijdt er niet onder, zij draagt haar kind en zet die op de wereld. Als je geluk hebt heeft de kleine alle goede eigenschappen van pa en ma (en ma's ma) geerfd en geen van de dubbel lading slechte.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:42

Ojee...dat is niet zo mooi indd...

De merrie zelf zou er geen last van hebben...maar het veulen kan er wel last van hebben...het kan ook goed gaan maar dan heb je echt mazzel.
Ik ken een veulen die helemaal scheve benen had...kon nooit normaal lopen...echt heel zielig.. Scheve mond

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:34

als bij mesen en bij een altal dieren ( weet niet of dt bij paarden ook geld ) inteelt onstaat krijg je volgens mij om het maar ff zo te zeggen mongooltjes! of erge afwijkingen! mischien een slecht voorbeelt maar onze buuren hadden een nest konijntjes die ze te laat uit mekaar halde de broetjes dekte dus de zusjes en wat denk je alemaal slechte konijntje een antal haden een wathooftje echt heel zielig er was van alle 3 de nestjes geen 1 die gezond was!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:51

Het Friese paard had zonder inteelt ook niet meer bestaan.
Inteelt is niet alleen maar slecht, je kan ook goede eigenschappen doorfokken. Maar je hebt natuurlijk wel meer risico's op afwijkingen bij het veulen.
Maar een hengst die al op afstammelingen is afgekeurd op zijn eigen dochter gebruiken zou ik zeker niet doen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:02

Inteelt oop zich is niet slecht maar dan behoren de bloedlijnen wel iets verder van elkaar af te liggen. Bv nichtje door oom maar niet dochter door vader. Het lijkt mij als het zo dichtbij gebeurt dar er we; degelijk kans is op een misvormd veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:34

Lijnenteelt is wat anders dan inteelt. In de verkooplijst van het gelderse paard eind januari stond een ahoy x ahoy. Ik snap niet wat je denkt te winnen met zulke grappen. In de derde generatie kan het niet zoveel kwaad meer, daar zou ik een hengst niet zo snel om laten staan.

Wat in het wild betreft:
Ik heb eens gelezen dat in een natuurreservaat een hengst weggehaald zou worden omdat zijn dochters geslachtsrijp werden. Die bleken een jaar later na dna onderzoek een veulen van een andere hengst te hebben. De vader dekte dus zijn dochters niet maar die gingen shoppen bij een andere kudde en kwamen dan weer terug. Volgens mij was het zelfs in nederland.
Ze zeggen toch ook wel dat als een hengst uit bijv. een schimmelmoeder komt dat hij dan later geen schimmels wil dekken?

Bij de friezen zijn ze niet zo blij met inteelt en bij de tuigpaarden ook niet.

wesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:30

Door dit soort dingen gaat de handel naar de klote. Hier krijg je heel snel dummi's van ( zijn mongoolse paarden) Zoiets doe je toch niej dat kan niej, je ziet het veel bij tuigpaarden maar daar gaat ook zo veel fout, mijn advies is echt om gewoon iedere keer met nieuw bloed te dekken

KUss

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:33

ken iemand (een fokker, dus niet zomaar iemand zeg maar) die dit ook heel bewust heeft gedaan. En niet omdat het makkelijk was, maar om de eigenschappen van de hengst zeg maar 2x in paard te fokken. Hoe ze over het veulen dacht 9tevreden of ontevreden) weet ik niet

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:46

Ik ken ook een merrie die door haar vader is gedekt, zij had trouwens ook een appaloosa kleurtje (was niet raszuiver verder) en het scheen dat als ze door haar vader gedekt zou worden de kleur van het veulentje mooier zou worden. Verward Ik vond het in elk geval een vrij ongeloofwaardig verhaal...

De merrie had trouwens uiteindelijk problemen met haar melkgift en het veulentje hebben ze daarom in laten slapen. Scheve mond Maar dat staat denk ik los hiervan. Of het veulentje nou uiteindelijk een mooie kleur had weet ik niet eens.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 02:05

jeanke schreef:
Het belgisch trekpaard was in den beginne ook niet vies van vader/dochter paringen om tot het vooropgestelde type te komen.

Heel slecht voorbeeld Haha! Het belgisch trekpaard kampt voor zover ik weet met nogal wat gezondheidsproblemen die heel goed te relateren zijn aan vergevorderde inteelt.

De natuur heeft allerlei slimmigheidjes ingebouwd oa om te voorkomen dat een hengst zijn dochters dekt. Het afspenen van ook de merrieveulens die dan groepjes vormen buiten de kudde net zoals er groepjes jonge hengsten ontstaan. Als je echt gaat zoeken hier naar dan sta je echt verbaast. Niet dat er nooit een vader dochter paring plaats vindt maar vele malen minder dan dat de enthousiaste lijn/intelers binnen de huisdierenteelt ons willen laten geloven.

Deze merrie en dit veulen zullen er dus niks van oplopen maar het ras appaloosa zullen ze er zeker geen goed mee doen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 02:07

gabyfedde schreef:
Het Friese paard had zonder inteelt ook niet meer bestaan.

't Friese paard......... ook inteeltproblemen toch? Hele besturen zijn daar al over gevallen. Dekbeperkingen voor alle hengsten behalve voor die van de voorzitter. Zoiets?

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:49

heel juist Rosita, van het Belgische Trekpaard ben ik niet op de hoogte (schandalig eigenlijk Haha! ) maar Friezen hebben zeer zeker problemen!
Soms heb je dan nog de pech dat één paard bijna al die 'leuke' inteelt-problemen 'kado' krijgt...en dat is echt niet leuk voor zo'n dier! Ik ben niet te spreken over inteelt, een paar generaties terug is niet direct een probleem, maar zo direct...brrr
Ik ben van mening dat je beter wat nieuw bloed inbrengt dan om raskenmerken te behouden het eigenlijk toch een beetje om zeep helpt...
En ja, waarschijnlijk is niet iedereen het met me eens, maar ik heb gevolgen gezien van dat soort dingen 'als het mis gaat'...en dat is niet mooi. Even goed ieder zijn mening, maar ik vind het niet kunnen...ik zou zo'n paard trouwens niet kopen, en het ook afraden aan anderen.
Hoe komen bepaalde populaire hondenrassen nu weer aan al die heupproblemen? Schijnheilig

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:35

Peterina schreef:
Het kan geen schade geven aan de merrie.
Het gebeurt veelal in het wild zonder al te veel brokken.

De reden dat het niet vaker gedaan wordt in onze hedendaagse paardenstapel is omdat er genetisch risico in zit. Door hoe wij (mensen) nu ons paarden houden is in feite over de jaaaren de paardenstapel verzwakt. Wij fokken met beesten die, als ze in het wild leefde al lang in de paarden hemel zouden staan. Wij fokken, en houden in stand, de minder goede punten van een bepaalde ras, of kenteken, die 'wij' mooi vinden. Dit 'versterkt" en ankerd die eigenschappen in de genetica stapel.

Ik wil absoluut niet zeggen dat de merrie slecht door erfd maar stel dat zij (onzichtbaar) slechte eigenschappen van haar vader heeft geerd en deze gecombineerd met de dekhengst, haar vader, geeft je een veulen die een dubbel lading 'slechte' genen krijgt. Als de hengst al afgekeurd is op nakomelingen, dan betekend dit dat hij toch negatieve punten door geeft.
Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegt maar is de grond reden waarom de meeste fokkers niet ingaan op inteelt.

Nogmaals de merrie lijdt er niet onder, zij draagt haar kind en zet die op de wereld. Als je geluk hebt heeft de kleine alle goede eigenschappen van pa en ma (en ma's ma) geerfd en geen van de dubbel lading slechte.

OK dan!

In de lusitano's zie je meerdere keren een hengst voor komen de portugezen doen dat om betere eigenschappen te versterken maar om dit nou zelf te gaan doen met een afgekeurde hengst op basis van zijn nakomelingen zou ik ook niet om staan te trappelen maar vaak komt het gevolg vanzelf......

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:57

aaah dat kijrg je tog magole paardjes..Tong uitsteken:P
(of is dat niet zo )
nouw dan weten ze ook gelijk waarom die hengst is afgekeurd..

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:10

Rosita schreef:
jeanke schreef:

Heel slecht voorbeeld Haha! Het belgisch trekpaard kampt voor zover ik weet met nogal wat gezondheidsproblemen die heel goed te relateren zijn aan vergevorderde inteelt.

Lees wat er staat , dit gaat over meer dan 100 jaar geleden.
En ten tweede een groot deel van de problemen van de huidige trekpaarden is ontstaan door onaangepaste mileuomstandigheden: een trekpaard is gemaakt om te werken en niet om vet te worden in de wei. Resultaat: dieren worden te zwaar, problemen met gewrichten, verbening van de hoefkraakbeenderen zodanig dat ze veel te vroeg versleten zijn.

aisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:57

even off topic welke hengst is het eigenlijk (ben niet nieuwschierig ofzo *LOL* )

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:26

Opzich is het geen doodsramp. Vele kampioenen zijn gefokt door inteelt en vaak ook bewust. Om de goede eigenschappen door te fokken en de slechte uit te selecteren. Er is een kans dat het veulen niet helemaal 100% is, maar dit is een niet hele grote kans en daarnaast zijn de fokkers vaak productgericht, ze hebben een doel en gaan ervoor. Tjah en dat heeft soms zo zijn risico's. Inteelt vind ik pas zorgwekkend wanneer het zich blijft herhalen...maar een keer is niet erg.

De merrie verder heeft er volgens mij weinig tot geen schade aan.