Eposje heeft kolieken gehad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Eposje heeft kolieken gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:54

ter verduidelijking: Epos is mn eerste zelfgefokte veulen,nu 9 maand oud,en mn absolute lieverdje

Gistermiddag kwam ik op stal,toevallig kreeg Epos voor het eerst nieuwe brokken,en tviel me op dat hij niet wou eten,ochja hij mag ze niet,dacht ik nog.
Maar toen legde hij neer in zn eigen vuil in de stal,en ging er n alarmbel af in mn hoofd,dat was zeker zn gewoonte niet!
Heb meteen een heel zacht en warm strobedje gemaakt,en hem terug doen rechtstaan.Ik merkte dat hij steeds probeerde te plassen,maar er kwam niks uit.Kheb meteen de DA gebeld,maar die kon pas komen na 16 uur(twas toen 13 uur),en twas dan nog een vervanger
Ik ben de ganse weide gaan afwandelen,om te zien of er niks vreemds te zien was,de 3 paarden kwamen achter,maar Epos voelde zich duidelijk slapjes,probeerde zich te leggen,maar de andere 2 paarden gunden hem geen rust.Kben teruggewandeld naar de stallen,waar Epos zich meteen terug legde,en keek naar zn buik. Ik had hem wel al zien mesten,dus ik dacht niet meteen aan kolieken.Maar toen ik mn vriendin Annick belde zei ze me dat paarden vaak de "stand" van het plassen aannemen om zichzelf te helpen verlichten,toch bij krampen dan.
Kben de ganse namiddag bij Eposje gebleven en heb me bij hem gezet,zoals ik deed toen hij pasgeboren was,hij wist het nog blijkbaar,want hij legde zn hoofd bij me op de schoot,en ik suste hem,en hij kalmeerde wel erdoor.Kzag hem wel zuchten en kreunen,hij had pijn
Na een eind,klauterde hij opeens recht uit mn schoot,en snelde naar zn voerbak,en at hem helemaal leeg daarna begon hij aan zn hooi,hij voelde zich duidelijk beter!
De DA kwam toch nog,en merkte toch dat hij nog krampen had,en gaf hem n spuit tegen de krampen.het ergste was voorbij,het waren lichte kolieken,maar toch..Kolieken zijn niet om mee te lachen bij paarden,je moet erbij zijn,en het goed in het oog houden,ze kunnen er aan sterven!Mijn lieve vriendje,mn alles, wat ben ik blij dat het zo gauw goedkwam..
Kben zo gek van hem..

[img]http://users.pandora.be/anthonygillens/Weppie/epie%2012-01-05%20(Small).jpg[/img]

[img]http://users.pandora.be/anthonygillens/Weppie/DSC00135%20(Small).JPG[/img]

maroes

Re: Eposje heeft kolieken gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:11

Ach wat vreselijk voor je paardje zeg!
Het is altijd verschrikkelijk om je paard zo te zien lijden.
En vooral een klein ding!
Koliek is een verradelijk iets,je hebt goed gehandeld.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:39

jeetje dat is wel ff schrikken gelukig is het goed afgelopen Ach gut

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:41

hij had dus gaskoliek. Ik heb ook een paard dat bij gaskoliek zich helemaal gaat rekken om de buikpijn te verlichten. Zodra ik zie dat ze gaat rekken op een onnatuurlijke manier ga ik even met haar gaan stappen. Meestal gaat de koliek na een tijdje over. Soms laat ik haar ook wat draven aan de longe. Soms helpt dat om de gassen te lossen. Verandering van omgeving of een ritje op de trailer (als ze niet willen mesten en daar altijd op mesten is dat soms een hulp).

arme Epos. misschien had wat verkeerd gegeten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:41

gaskolieken dus,twas idd opeens over.ik ben de weide gaan controleren,en toen zwalpte hij achter,maar omdat hij steeds maar wou liggen(niet echt rollen),gaf ik hem toch liever wat rust in een schone stal,eigenlijk verkeerde reactie dus?
dat van die plashouding aannemen wist ik dus écht niet,eerste eigen ervaring met kolieksymtonen.
Vandaag overigens is er niets meer aan hem te merken,hij krijgt eten zoals steeds,er was nergens iets raars te vinden.
Misschien heeft hij teveel te koud water gedronken,het was toen wel gevroren de laatste dagen smorgens..

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 07:16

Gelukkig dat alles beter is, ik heb een paar jaar geleden een veulen weten sterven aan gaskoliek Verdrietig
Soms kom je gewoon niet te weten aan wat het ligt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:27

pretty schreef:
gaskolieken dus,twas idd opeens over.ik ben de weide gaan controleren,en toen zwalpte hij achter,maar omdat hij steeds maar wou liggen(niet echt rollen),gaf ik hem toch liever wat rust in een schone stal,eigenlijk verkeerde reactie dus?
dat van die plashouding aannemen wist ik dus écht niet,eerste eigen ervaring met kolieksymtonen.
Vandaag overigens is er niets meer aan hem te merken,hij krijgt eten zoals steeds,er was nergens iets raars te vinden.
Misschien heeft hij teveel te koud water gedronken,het was toen wel gevroren de laatste dagen smorgens..

van koud water krijgen ze geen gaskolieken maar spastische koliek zoals mijn DA het noemde. Dat is echt acuut koliek hoor. heb het een keer meegemaakt, in een tijdspanne van 5 minuten hebben ze dan een ferme koliek aanval (allé die van mij toch).

Je hebt het niet echt fout gedaan hoor met Epos. Een kwartier à halfuur stappen en dan wat laten rusten en zo nodig nog eens wat stappen en dan weer laten rusten. Je moet alleen leren het verschil zien tussen een lichte aanval en een zware aanval. Ik noem een zware aanval als het paard tijdens het stappen zich letterlijk op de grond laat vallen om te gaan rollen. Bij een zware aanval haal ik er altijd de dierenarts erbij zodat die kan voelen of het geen verstoppingskoliek is ipv gaskoliek.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 16:03

ik bel liever de DA es teveel dan te weinig,en al zeker met een veulen,maar het leek me zeker ook geen ernstige koliek,ik was wel bang dat het zou herbeginnen eens ik naar huis ging,of snachts ofzo,dus was ik wel even gerustgesteld dat de DA gekomen had.(je zal je veulen maar vinden smorgens..brr..)
bedankt voor de info!