Vererving Rontgenbeeld van hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

derk

Vererving Rontgenbeeld van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:35

In de laatste strengen stond een toelichting op het keurpredikaat van gribaldi /corland en heartbreaker.
Het viel mij op dat er onderling nogal verschil is tussen het aantal keur en elite merries
Van het totaal aantal keur/elite merries was bij Heartbreaker 22% prok goedgekeurd(=elite)
bij Gribaldi is dit 29% en Corland 37%
Is dit % een maatstaf voor gezondheid?????

Om meer duidelijkheid te krijgen, heb ik een analyse gemaakt van veel gebruikte hengsten, op basis van de statistiek die elk jaar wordt gepubliceerd in de Strengen ( nr 6- 2004 )

de hengsten zijn in leeftijdsgroepen ingedeeld ,daar oudere merries minder geprokt zijn dan jonge merries.
achter het percentage prok merries staat het rontgenbeeld van de hengsten (2/1 betekent: overwegend 2 , daarnaast ook 1 ) etc.
foto,s Sesambeentjes tellen niet mee

hier volgt de score :

Topas 31 % 11x keur , 5x elite, totaal 16 = 31%prok goedgek.
Zortin 28 %
Voltaire 23%
Zeoliet 20%
Triton 19 %
Uniform 17%
Wolfgang 15%
Ulft 9%
Zuidhorn 7%
Zeus 6%

Prok merries rontgenbeeld hengst
Emilion 39% 1/3/2
Cavalier 36% 2/1
Animo 29%
Concorde 29% 1/2
Calvados 25% 1/2
Clavecimbel 25% 0/1/2
Calypso 25% 1
Belisar 24%
Burggraaf 17%
Ahorn 16 %
Damiro 16 % 2/1
Amulet 14%
Cabochon 8% 1/2
Aktion 5 %

Junior 45% 1
Metall 38%
Haarlem 36% 2/1
Lancet 36% 2/1
Libero 33% 1/2
Kennedy 33% 1/2
Inspekteur 33% 1
Indoctro 32% 1/0
Furore 29% 2/1
Goodtimes 27% 1/2
Jet set D 26% 1/2
Indorado 26% 2/1
Havidoff 25% 2/1
Ferro 23% 1/2
Jazz 22% 1
Flemmingh 21% 1/2
Karandasj 20% 1/2
Lux 18% 2/0
Houston 16% 2/1
Iglesias 9% 1
Krack C 6% 1/2
Iroko 0% 1/2

Zoals je ziet is er niet altijd een verband aan te tonen tussen het rontgenbeeld van de hengst en % elite nakomelingen
Uiteraard speelt moeder ook een partijtje mee ,maar de correlatie tussen goed rontgen beeld van een hengst en een hoog aantal elite merries is vaak afwezig .
Junior STV maakt zijn rontgen beeld helemaal waar ,maar de onderste helft van de laatste groep in het geheel niet !!!
Kan het zijn dat deze laatste hengsten geen ocd vertonen , maar het wel vererven ??????
Is er iemand met veel ervaring met prok foto's, die bovenstaand verhaal kan bevestigen ?
Of is de conclusie en/of berekening niet correct /objectief???
Is de betrouwbaarheid van dit onderzoek net zo groot als het jaarlingen rontgenonderzoek van het kwpn ?
goedkoper is het zeker !!

eebaatje

Re: Vererving Rontgenbeeld van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:44

Waar ik vraagtekens bij krijg zijn de percentages prok goedgekeurde merries!
Want wat tegenwoordig nog wel vaak gebeurd is als de dierenarts twijfeld bij een PROK-keuring sturen ze het niet in! Dus dan worden er minder afgekeurd! En zal het percentage goedkeuringen dus hoger liggen!
Iemand daar nog een andere mening over?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:51

eebaatje schreef:
Waar ik vraagtekens bij krijg zijn de percentages prok goedgekeurde merries!
Want wat tegenwoordig nog wel vaak gebeurd is als de dierenarts twijfeld bij een PROK-keuring sturen ze het niet in! Dus dan worden er minder afgekeurd! En zal het percentage goedkeuringen dus hoger liggen!
Iemand daar nog een andere mening over?

Het percentage goedkeuringen blijft even hoog, of laag. De afgekeurde worden idd niet vaak ingezonden, maar als ik het rijtje DA's zie dat nu overgebleven is maak ik me sterk dat het KWPN de gegevens, evt anoniem, maar wel met vermelding vader, toch wel krijgt.
Het zou ook goed zijn voor de fokkerij als alles in kaart gebracht wordt, dan krijgen de fokkers een helder beeld.
Maar ja het is begrijpelijk dat eigenaren van merries die niet aan de eisen voldoen de foto's niet insturen, zonde van de kosten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:17

Ik vind dit wel een leuk opzetje, en ik heb hetzelfde onderzoek een jaar geleden ook uitgevoerd.

Probleem dat ik hierbij kreeg was dat de aantallen merries eigenlijk gewoon niet altijd significant zijn.
Verder zijn er meer problemen bij een dergelijk statistisch onderzoek:

* Merrie-eigenaren staan verschillend tegenover Prokken. Eigenaren van dressuurmerries denken er bijvoorbeeld anders over dan van springmerries.
Eenzelfde verschil zit er in Regio. Merriehouders op de hoek van de kliniek gaan gewoon iets sneller.
* Ook hengsteneigenaren kunnen invloed uitoefenen op het wel of niet prokken. Veel merrie-eigenaren nemen de moeite niet eens.
* merries die als 3/4 jarige verkocht worden worden vaker geprokt dan wanneer ze op dezelfde stal blijven. Van dressuurhengst X blijven meer merries in het eigendom van de fokker dan van springhengst Y.

En dan deze.......... Niet alle fokkers zijn er zich bewust van dat ze het ELITE predikaat moeten aanvragen. Er zijn fokkers die hun merrie laten laten prokken met voldoende resultaat, maar het elite-predikaat niet expliciet aanvragen omdat ze er vanuit gaan dat dit automatisch wordt verleend.

En zo kan ik nog wel iets meer vertroebeling bedenken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:23

Ja het is nog min of meer in de ontwikkelingsfase, maar ik heb het idee dat het nu toch wel steeds meer gebeurt.

Mijn vriendin die mee was naar de HK had 5, 3 jarige geprokt allemaal goed, de stam is al generaties gezond, dus die vinden dat eigenlijk heel gewoon.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:30

Het zou helemaal een vertekend beeld geven als anonieme en dus niet correct ingestuurde/afgegeven gegevens mee zouden tellen in die berekeningen. Immers: stel bevoegd DA X vind de foto's niet 100 % en meld dit anoniem... merriehouder gaat poos later naar DA Y en die foto's zijn wel voldoende om in te sturen volgens zijn mening... dan heb je al 2 "stemmen" voor diezelfde hengst van 1 merrie...
en dit voorbeeld is nog maar zacht tegenover wat er ook zou kunnen gebeuren... belangenverstrengeling... een hengst krijgt "anoniem" negatieve bemerkingen op de foto's van zijn dochters....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:35

Hoe representatief is dit eigenlijk?
Want een Junior, hoe veel heeft hij nou gedekt?
Mag je er van uitgaan dat een niet popi hengst als Junior zorgvuldiger wordt ingezet door èchte fokkers dan hengsten als Jazz, Flemmingh en Krack die veel gebruikt worden door gelukzoekers?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:11

derk schreef:

Of is de conclusie en/of berekening niet correct /objectief???
Is de betrouwbaarheid van dit onderzoek net zo groot als het jaarlingen rontgenonderzoek van het kwpn ?
goedkoper is het zeker

!!

Er is in ieder geval 1 conclusie dat bij de huidige jonge merries je kunt afvragen waarom er bv. Keur staat i.p.v. Elite.
Zoals ik het lees daar boven zijn bij een hengst met bv. een 21 %
van elke 10 merries 8 stuks niet goed op de foto.
En hoeveel zou dat zijn als de sesambeentjes ook nog mee op de foto waren genomen ?

Dit wil niet zeggen dat in mijn ogen de gehele veestapel van zo'n hengst rot is,in tegendeel.

Om aangemerkt te worden voor Keur dient je merrie eerst aan een keuringstrajekt te voldoen nl.
Hoe dient een paard te bewegen en hoe ziet een paard er exterieurmatig uit.
Voldoet het dier aan de eisen van de beoordelaars dan is voor een gedeelte de gang gezet naar het Keurschap.
In het tussentrajekt valt ook nog een behoorlijke groep af die het moeten blijven doen met het sterpredikaat.

Nu kun je je zelf afvragen ,zijn nu ook alle stermerries in stamboek rot op 2 na van de 10?
Of heeft het allemaal te maken met een bepaald soort type?
nl. het type dat in aanmerking kwam voor het voorlopige keurschap?

Of moet je met de volksmond over honden meegaan.?
nl. Bastaards zijn in het algemeen gezonder dan bepaalde rasfokkerijen.
En bij een voorlopigkeurpredikaat komt men toch aardig in de buurt van een bepaald cq rasfokkerij.

Verder wil ik nog opmerken dat het oc verhaal de cijfers die er voorlopig liggen gebaseerd zijn op de gehele warmbloedpaardenpopulatie nl. 30 % dwz. dat op de 10 stuks er 3 niet goed zijn en 7 wel.
Dit in tegen stelling bij de de keur/elite dieren waar het tegenovergestelde is. van de 10 stuks 7 niet goed en 3 wel.

Samenvattend: Het is maar hoe je het wil bekijken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:03

ceasario schreef:
[Er is in ieder geval 1 conclusie dat bij de huidige jonge merries je kunt afvragen waarom er bv. Keur staat i.p.v.
Elite

.
Zoals ik het lees daar boven zijn bij een hengst met bv. een 21 %
van elke 10 merries 8 stuks niet goed op de foto..

Zo iets is duidelijk !

FATINELS M, WESTPHALIAN, 1987
Color: blk/br
Height: 163 cm

Z2 dr. + winstpunten, elite (volle zus van Rubenstein).

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

Kwam Darlington ook niet uit die moederlijn. Knipoog