indicatie kosten veulen fokken ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

indicatie kosten veulen fokken ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:29

Aangezien ik dit jaar een merrie van goede vrienden van me mag laten dekken ben ik benieuwd wat ik ongeveer aan kosten kan verwachten.

Ik ga dat natuurlijk met hen ook nog overleggen, maar wil even weten wat jullie ervaringen zijn.

Stel het dekgeld van de hengst is € 850,- , wat voor kosten komen daar dan nog bij. ( stamboek, verzenden etc. ) ?

En de veeartskosten gemiddeld, als er geen complicaties zijn ?

Ik wil ook een vruchtverzekering afsluiten, de premies daarvan heb ik al opgevraagd. Ik heb met de eigenaren van de merrie een vast bedrag afgesproken voor de stalling en verzorging van de merrie + veulen. Dus die kosten zijn me al bekend.

Het gaat me dus puur om een indicatie ? ( als het allemaal normaal verloopt, ik weet best dat er een hoop fout kan gaan... )

LDRD

Re: indicatie kosten veulen fokken ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:49

Zabbie schreef:
Aangezien ik dit jaar een merrie van goede vrienden van me mag laten dekken ben ik benieuwd wat ik ongeveer aan kosten kan verwachten.

Ik ga dat natuurlijk met hen ook nog overleggen, maar wil even weten wat jullie ervaringen zijn.

Stel het dekgeld van de hengst is € 850,- , wat voor kosten komen daar dan nog bij. ( stamboek, verzenden etc. ) ?

En de veeartskosten gemiddeld, als er geen complicaties zijn ?

Ik wil ook een vruchtverzekering afsluiten, de premies daarvan heb ik al opgevraagd. Ik heb met de eigenaren van de merrie een vast bedrag afgesproken voor de stalling en verzorging van de merrie + veulen. Dus die kosten zijn me al bekend.

Het gaat me dus puur om een indicatie ? ( als het allemaal normaal verloopt, ik weet best dat er een hoop fout kan gaan... )

Veeartskosten kan behoorlijk oplopen (tenzij je het af kunt kopen bij de betreffende veearts/dekstation). Voor 1 inseminatie ben ik al een keer 271,- euro armer geworden en dat was zonder complicaties en goddank wel in 1x drachtig. De veearts is 6x geweest om op te voelen omdat geinsemineerd werd met diepvries en dat moet precies op de eisprong gedaan worden liefst.
Had ik dit jaar de veeartskosten onder controle, zijn nu de verzendkosten uit de hand gelopen. Voor 3x insemineren zijn we 320,- euro aan verzendkosten kwijt. Overigens is daar het laatste woord nog niet over gesproken, want dat is natuurlijk buiten alle proporties en zeker als dan ook nog een hele slechte kwaliteit diepvries wordt gestuurd één van de keren. Het jaar ervoor waren we 24,- euro kwijt aan verzendkosten.

Kortom, het is nogal variabel en kan flink oplopen.

Zabbie

Re: indicatie kosten veulen fokken ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 13:44

Volgens mij was het mogelijk om de veeartskosten af te kopen
inderdaad voor een vast bedrag dus, maar weet niet meer hoe hoog
dat was. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent natuurlijk...

Tja, het is allemaal een hoop geld. Maar ik durf het niet meer aan om een ouder paard te kopen, ben daar al eens mee de mist in gegaan, dat heeft me toen uiteindelijk ook veel geld gekost, en helaas geen "goed" paard meer opgeleverd.

Ik wil graag opnieuw beginnen, en dan is het natuurlijk ook maar afwachten of het wat wordt. Maargoed, dan heb ik het voor een groot deel zelf in de hand ( qua opvoeding in ieder geval ).

Ik ga alles even op papier zetten... alvast bedankt