hengst bernstein??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonlisa

hengst bernstein??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:48

Wie kan mij alles vertellen over bernstein? ook graag een foto.
En wie heeft er een paard van bernstein? ervaring etc.

thnx
gr. Sharon

TequilaRos

Re: hengst bernstein??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:14

Bernstein (G Ramiro Z x H Almé Z x Gotthard)
Geb. datum: 19 juli 1983
Kleur: bruin
Stokmaat: 168

Verrichting Ermelo 1986
Zeer evenwichtig, eerlijk, vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Bij begin onderzoek nog groen. Is nog erg jeugdig en mist, misschien daardoor, de nodige kracht. Bewegingen behoorlijk zuiver.
Stap ruim en regelmatig. Draf voldoende ruim, gemakkelijk met veel souplesse, neemt zijn achterbenen te weinig op. Galop gemakkelijk en handig. Bij springen komt souplesse goed naar voren, goed oog voor de sprong en veel vermogen. Zou bij het springen meer moeten doorpakken. In terrein erg ruim op de sprong, goede terreingalop. Ruim voldoende bereidheid om te werken, werkt met plezier. Ervaart werk als normaal. Voldoende aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als spring- en terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Zeer rustig stalgedrag.
Op 13-03 last van een hoefzweer.
Rapportage afgesloten op 02-06.

Stap 7
Draf 6.5
Galop 8
Rijproef 7.3
Springen vrij 8.5
Springen ohz 8
Terreinproef 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 80.30
Max punten 100
Plaatsing 4e van 24 (17)
Jaar verrichting 1986
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uniforme groep, best ontwikkelde veulens, rijtypisch gebouwd met mooie, diepe rompen.
Het hoofd is hard en droog, soms iets lang, met voldoende uitdrukking. De hals is goed gevormd en bespierd en is goed aangezet. In beweging dragen ze de halzen correct. De schoft heeft voldoende lengte, maar is nog wel eens iets plat. De schouder heeft een goede lengte en ligt er goed in. De rug is sterk gebouwd en bespierd; dat geldt ook voor de brede, gespierde lendenpartij, met goede aansluiting op de croupe. Het voorbeen is goed van bouw en stand, soms iets fijn en ingesnoerd en daarvan was met name sprake bij de groep uitgezochte veulens. Behoudens een enkel lang achterbeen is dit goed gesteld en gebouwd. De gewrichten zijn fors ontwikkeld.
De stap bleek voldoende te zijn bij de geprikte veulens en ruim voldoende bij de geselecteerde veulens. Enkele exemplaren stapten best. De draf is sterk, gedragen en vertoont veel balans. Enkele veulens muntten daarin bijzonder uit. De veulens hebben de gewenste balans reeds na enkele drafpassen te pakken. De hengst blijkt goed te passen bij bloedmerries. Hij brengt duidelijk formaat en weet bovendien het bewegingsmechanisme te verbeteren.

Kort samengevat: best ontwikkelde veulens met diepe rompen en voorzien van een sterk drafmechanisme. De hengst heeft duidelijk bloedvoerende merries nodig.
Getoond: 15 veulens uit 61 dekkingen.

Afstammelingen 1991 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Bernstein voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2000 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Bernstein definitief goedgekeurd.

Exterieuromschrijving 1986
Goed ontwikkelde hengst met best type. De voorhand zou iets sprekender kunnen. De croupe is best gespierd. Het fundament kon even meer kwaliteit hebben.

1998 (oktober)
Overleden aan koliek

Afbeelding

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:23

Hallo Sharon,

Ik ben sinds ruim een jaar de eigenaar van een Bernstein-afstammeling. Het is een 11-jarige merrie. Donkerbruin.

Ik ben erg gelukkig met haar. Ze is erg betrouwbaar in de omgang. Ze heeft nog nooit een pas verkeerd gezet, laat staan bokken of steigeren. Ze is wel wat flegmatiek. MAar voor mij (ik ben nogal een schijterd) is dat prima.

Ik ben vorig jaar met haar op concours geweest. Dat was voor haar en voor mij de eerste keer. Dus ik was in ieder geval bloedzenuwachtig maar daar had mijn merrie geen last van. Ook met buitenritten is ze superbraaf.

Al met al ben ik dus super tevreden over haar. Ik weet niet in hoeverre ze haar karaktereigenschappen allemaal aan Bernstein te danken heeft. Ze heeft tenslotte ook nog een moeder (dat is een Amulet).

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:57

Het is wel frappant dat deze week ineens mensen ineens vragen gaan stellen over de voorvaderen van mijn paard. Deze week was er ook al iemand die info over ixion vroeg.Heb in het verleden als eens een oproepje geplaatst en weinig respons gekregen.

Maar afijn, ik ben dus de gelukkige eigenaresse van een bernstein x ixion afstammeling uit 1994. Mijn merrie is op zich superbraaf, maar ze heeft wel een eigen willetje. Als ze iets echt heel eng vindt (wat eigenlijk zeer zelden voorkomt) staat ze ook meteen op haar achterbenen en dan ook soms meerdere keren achter elkaar. Dit is mij gelukkig maar twee keer overkomen.

Verder is het van belang dat je eerlijk bent in de omgang met haar. Als ze het er niet mee eens is zal ze een bok niet achterwege laten. Gelukkig komt ook dat niet al te vaak voor. Richting andere paarden is ze niet altijd even lief, maar dat kan ook te maken hebben met haar kleur.

Zal hieronder een link zetten naar wat recente plaatjes (met mijn bijrijdster) zodat je het eigenwijze diertje zelf kun bewonderen:
viewtopic.php?f=10&t=363226&p=7283558#7283558

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat van je.

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:08

Heb ook een bernstein, op dit moment Z1 dressuur.
Zeer goed bewegingsmechanisme, kan ook super springen, alleen dan wordt hij iets "te" heftig, daarom rijden we meer dressuurgericht.
Hij is ontzettend lief in de omgang, alleen wel zeer snel angstig.
En hij wenst ook met respect behandelt te worden, anders laat hij dat duidelijk merken Haha!.

Kortom; een fantastisch paard en mijn allerbeste maatje!

Hier een paar foto's van hem »

viewtopic.php?f=10&t=362988&hilit=

Stalveenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:30

Bij ons op stal staan ook 2 Bernstein nakomelingen. Bernstein was voor mij verreweg favoriet qua karakter, we hebben heel wat Bernsteins gehad, stuk voor stuk fijne paarden. Op onze site kan je nog Ganna en Lannie zien, volle zusters (Bernstein x Miro). Ganna fokt ook goed, een zoon van haar is goedgekeurd in Ierland (ook op onze site te zien). OK dan!

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:23

@stalveenhof: he jij ook hier Haha! leuke paardjes die bernsteins van jullie. Heb toen bij het Studbook Zangersheide via de email nog info opgevraagd maar die lui reageren niet eens Frusty . Heb pas weer een bericht gezonden, maar vraag me af of ik uberhaupt nog reactie krijg Slapen

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:26

He he Haha! eindelijk weer eens een topic over Bernstein, de andere waren wel over de datum, kon er in iedergeval nooit op reageren.

Ik heb ook een Bernstein merrie sinds 1999 van 11 jaar. Ze heeft een gouden karakter. Ze is niet flegmatiek eerder wat over ijverig en soms wel wat heet, maar absoluut cool in het hoofd. Cool

Ze is niet groot 1.59m maar toont groter en staat op het papier als Donkerbruin. Ze is momenteel L1-dressuur en L-springen. Deze winter niet gestart wegens grote drukte ruiter.

Er is met haar gefokt en eerste veulen is als springpaard verkocht naar Duitsland. Haar laatste veulen is nog in mijn bezit en is een nu een jaarling. Foto's in mijn profiel (wanneer deze weer on-line komen Slapen ). Staan ook foto's op de website.

Ik heb een kleurenposter van Bernstein maar deze zet ik niet op het internet, alleen voor serieuze gegadigden heb ik een kopie in een lage resolutie. Zelf ben ik op naar een kopie van het artikel over Bernstein in het boek the Leading Stalions of the Netherlands editie 93 (nergens meer te koop), wie heeft dit, wie weet kunnen we ruilen?? Sigaar

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:48

En dan nog: ik heb net alle Bernstein's bekeken, wat een leuke paardjes hebben jullie Knipoog OK dan!.

En Montreux:
Bernstein is wel gefokt door Leon Melchior maar was meen ik, in eigendom van iemand anders en stond hier ter dekking: Hengstenhouderij verb. Noordp. Te Warffum NL

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:16

Wat leuk om de verhalen over de Bernstein afstammelingen te lezen.

Bij sommige foto's zie ik wel wat gelijkenis met mijn merrie.

IK heb haar nu een jaar, maar voordat ik haar kreeg was ze fokmerrie. Ze heeft 4 veulens gehad. 2 van Krack C. Een is helaas afgeworpen met 8 maanden vanwege het Rhino-virus. Van de andere heb ik alleen een van de Kracks gezien. Die zal nu 4 zijn en is vorig jaar zadelmak gemaakt.

In mijn profiel staat een link naar de website, daar staan foto's van haar op.

Het andere paard (met de grote bles) is een 10-jarige merrie van Corleone.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:52

Bar schreef:
Bij sommige foto's zie ik wel wat gelijkenis met mijn merrie.

Ik zie vooral in de merries veel gelijkenis in het hoofdtype met mijn merrie. (Altijd oortjes naar voren een uitdrukking die ik bij alle Bernsteins zie) De beweging kan ik zo helaas niet zien, maar mijn paard heeft een goed bewegingsmeganisme en een krachtige achterhand die ze er ruim en met afdruk onder zet.

Haar enige minpuntje vindt ik haar wat "platte voeten" waar ze overgens goed mee over weg kan. Ze is zelden kreupel.

Hebben meer Bernstein's dit?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:03

Inderdaad ze hebben allemaal dezelfde uitdrukking op het gezicht. En ook een beetje een breed voorhoofd.

Ze heeft ook van die brede, vrij platte hoeven!
Over het kreupel zijn, die van mij is helaas een hoefkatrolpaard.
Het bleek vooral door overbelasting te komen, ze zat nl. muurvast op rechts toen ik haar kreeg.

Ze is hiervoor een maand naar Marijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl geweest.
Door haar manier van trainen en de lessen die ik van haar krijg loopt mijn paard nu weer goed. Maar het blijft uitkijken, als ik niet goed losrijd loopt ze soms onregelmatig. Zolang ik er heel bewust mee bezig ben gaat het prima.

Ik was alleen net begonnen met wedstrijden maar dat heb ik nu maar even op een uitgesteld. Als het goed blijft gaan wil ik deze zomer weer gaan starten met haar.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:09

@kitbits: dat is in ieder geval al hele bruikbare info. kun jij niet niet eens voor ons informeren bij die hengstenhouderij? Knipoog Blijf het raar vinden dat Zangersheide niet eens de moeite neemt om te antwoorden, al is het maar om te zeggen dat ze de info niet kunnen leveren of wat Boos!

Citaat:
Ik heb een kleurenposter van Bernstein maar deze zet ik niet op het internet, alleen voor serieuze gegadigden heb ik een kopie in een lage resolutie.

Ik hou me van harte aanbevolen!!! Ja

Citaat:
Ik zie vooral in de merries veel gelijkenis in het hoofdtype met mijn merrie. (Altijd oortjes naar voren een uitdrukking die ik bij alle Bernsteins zie)

Mijn paardje is inderdaad ook heel vrolijk tenzij er een ander paard in de buurt komt. Is ze aan het werk dan is dit geen probleem maar ben je aan het instappen of ze staat op de spuitplaats dan gaan die oren al haar nek in zodra er een paard in een straal van 5 meter komt. Voor mensen is ze superlief en met kleintjes is ze echt heel voorzichtig.

Citaat:
Haar enige minpuntje vindt ik haar wat "platte voeten" waar ze overgens goed mee over weg kan.
Mijn meissie heeft keurig nette voetjes. Ik herken dit dus absoluut niet.

Hoorde van een andere Bernstein-eigenaar dat zij vond dat haar paard van die grote oren had. Herkennen jullie dat in je paard?

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:05

Even terugkomend op die "platte" voeten.
Mijn bernstein moet wel op een bepaalde manier beslagen worden, wordt dit echter niet op die manier gedaan, is hij snel onregelmatig.

Ik moet hem dan ook echt consequent om de 7 á 8 weken bekappen, dan heeft hij nergens last van.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:02

De voeten van mijn merrie geven geen problemen, had alleen zo'n hoefvorm niet eerder gezien. Ik moet ook zeggen dat het ook misschien komt doordat ze voor ik haar kreeg vreselijk verwaarloosd was, de hoefsmit heeft hele stukken hoef weg moeten snijden vanwege schimmelinfecties.

Haar verzenen zijn laag, dit klopt ook wel met de exterieurindex van Bernstein.

Ze heeft overgens juist kleine oortjes.

Pling Wisten jullie dat Bernstein nog een volle broer had? Zijn naam is Royal Flash Z en hij heeft in Duitsland ter dekking gestaan.

Volgens mijn informatie zouden er 414 veulens van Bernstein geboren zijn binnen het KWPN.

Je ziet dit bloed niet zoveel. Er is in Den Bosch een Numero Uno x Bernstein aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Foto van deze hengst staat in de hoefslag van deze week. Pling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:32

Ik rij ook een Bernstein. Paard staat juist hoog op de verzenen. Is af en toe wat flegmatiek, maar het is zeker geen sulletje. Makkelijk in de omgang, af en toe wat lastiger te rijden. Heeft een korte maar goed gedragen galop.
Is met springen wat terughoudend.

Ik heb overigens nog ergens een dekfolder van deze hengst.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:37

germie schreef:

Waar stond hij toen ter dekking.

Kan je deze inscannen? Pling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:32

kitbits schreef:
germie schreef:

Waar stond hij toen ter dekking.

Kan je deze inscannen? Pling

Ik zal eens kijken, weet wel waar de folder ligt, maar moet even wat aan de scanner knutselen (de lamp beweegt niet meer). Als alles weer werkt, dan zal ik proberen om de folder in te scannen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:16

Scannen lukt nog niet helemaal. Maar dit stond er in de folder (behalve de afstamming en wat foto's (ook eentje aan de hand op de weg Haha!). Het is een miniboekje van 4 pagina's, grootte half A5 ong.

De moeder van Bernstein (Alicante) is van hoge klasse (zie rapport keuringscommissie alsook de verder bloedvoering van deze merrie.

Daar Bersntein geheel gefokt is op prestatie mag daarnaast de kwaliteit van deze waarschijnlijk zeer waardevolle fokhengst niet onvermeld blijven.

Bernstein werd op de j.l. gehouden hengstenkeuring te Zuidlaren op de 1e plaats gesteld van alle deelnemende B-hengsten, en hij was een der beste in de 100 dagentest te Ermelo.

-Met de hengst Bernstein zal volgens route worden gereisd

- Goede service zal door de heer Kamminga ook nu weer worden gecontinueerd.

- Merrie's welke door de merriehouder op het station worden aangevoerd en aldaar gedekt worden ontvangen en reductie van f 150,-

-Gust gebleven merrie's van N.O. Groningen uit het vorige seizoen genieten 30% reductie

- goede stalgelegenheid aanwezig

- veterinaire begeleiding mogelijk

- dektijd tot 1 augustus

-dekgeld f800,- + afdracht en BTW

Hengstenvereniging Noord Oost Groningen stel beschikbaar de hengst:
Bernstein

L.A. Kamminga

Verder staat er nog een telefoonnummer vermeld.